Gå til innhold

Klarer du uttale KJ lyden..?


Anbefalte innlegg

Hehe, gammel tråd, men men :p

 

Utviklingen blant ungdom og barn i forhold til kj-lyden er tragisk og frustrerende.

 

Jeg synes det er greit om det er en del av dialekten, men når det er fordi man ikke "gidder", eller kanskje aller vanligst, at foreldrene ikke tar seg bryet å lære barna sine dette mens de enda er unge. Da er det irriterende :grumpy:

 

Kj-lyden - En av de største irritasjonsmomentene blant ungdom i Norge :wallbash:

 

 

Gammel tråd, men høyst aktuell. Føler vi utviklingen har vært positiv de siste 7 årene..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei..

jeg klarer ikke å lage den lyden.. var hos en kamerat for litt siden. han kommenterte det hele tiden, så vi tok en øvelse på det i en time eller 2.. men klarer faen ikke å lage den lyden.

ikke hører jeg automatisk forskjell eller. konsentrerer jeg meg, klarer jeg å høre det.

for min del handler det ikke om latskap. bare det at ingen tok tak i problemet når jeg var yngre.

 

det som også er litt morsomt, er at jeg har en annen kamerat som også ikke klarer å lage den lyden. og han er norsklærer :p

 

er fra sarpsborg. om noen lurer.

Endret av probin
Lenke til kommentar

Jeg uttaler KJ mer som TSJ, slik som engelsks-mennende gjør med CH og slikt. Jeg sliter ekstremt med å høre forskjell på når folk sier "kjøtt" og "kino" og slikt, siden det ikke finnes noen forskjell i mine ører. Om noen snakker om en kar som heter Kjell eller om bensinstasjonen Shell, må jeg rett og slett gjette meg frem til via konteksten av setningen de nettopp sa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...