Gå til innhold

Klarer du uttale KJ lyden..?


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri greid å uttale kj lyden riktig om jeg ikke prøver å få det til, dette har noe med dialekten min å gjøre, tror jeg. (Sarpe-dialekt.) Syns det ikke er så viktig igrunn, fokuserer mer på å holde skriftspråket ordentlig. =)

6725724[/snapback]

 

Du sier noe...at noen rett og slett ikke klarer det fordi de har en talefeil, det får nå så være. Men når det er flere som faktisk også skriver det, da handler det ikke lenger om talefeil, men at mange tror at det skrives sjøttdei og sjole og sjino. :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror dette kommer litt an på hvor man bor i landet. Jeg bor i Nordland, og kan faktisk ikke huske å ha hørt noen blingse på denne lyden (da ser jeg bort fra unger som ikke har begynt på barneskolen), men for en stund siden hørte jeg på "Jång" eller hva det heter (radioprogram på Kanal 24). Der kunne de meddele at kj-lyden nærmest var på tur ut av det norske språk, noe som naturlig nok kom som en overraskelse på meg.

 

Dere som sier "skj" fordi dere ikke gidder(!) å si "kj" eller fordi dere ikke skjønner vitsen: Ser dere virkelig ikke poenget med å uttale lyder og ord riktig? Hvis jeg begynte å si "djosjebil", djitbja" osv, fordi jeg ikke giddet å uttale "r", hadde nok mange sett rart på meg.

 

For meg høres dette like teit ut, men så er jeg jo heller ikke vant med denne kj/skj-problematikken i dagligtalen.

Lenke til kommentar

For noen år siden kunne jeg ikke uttale kj-lyden, men så var det to kamerater som gjorde meg obs på dette, for skolevesenet tok aldri tak i problemet. De bemerket det hver eneste gang de hørte meg si skj-lyden istede for kj-lyden. Dette ble tilslutt så plagsomt at jeg måtte gjøre noe med mitt problem.

Så nå uttler jeg kj-lyden og bruker den der man skal bruke den.

Jeg irriterer meg også nå over folk som er for late til å bruke kj-lydene i språke vårt, min bror er en av disse, men å bemerke dette er mobbing, har jeg fått beskjed om, så da er vell han tapt.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri greid å uttale kj lyden riktig om jeg ikke prøver å få det til, dette har noe med dialekten min å gjøre, tror jeg. (Sarpe-dialekt.) Syns det ikke er så viktig igrunn, fokuserer mer på å holde skriftspråket ordentlig. =)

6725724[/snapback]

 

Du sier noe...at noen rett og slett ikke klarer det fordi de har en talefeil, det får nå så være. Men når det er flere som faktisk også skriver det, da handler det ikke lenger om talefeil, men at mange tror at det skrives sjøttdei og sjole og sjino. :mad:

6726415[/snapback]

 

Fysj, de som faktisk skriver feil på sånt, kan brenne.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt problemer med den lyden ja, det må jeg innrømme. I det siste begynner det å gå bedre dog, siden jeg har bestemt meg for å konsentrere meg om å få det til. Nå er det bare hvis jeg prater veldig fort, at den lyden noen gang kommer til. Men det er rett og slett fælt, jeg er jo 100% klar over at jeg gjør det, og jeg synes det er flaut. Men det har vært sabla vanskelig å få til innimellom, det skal dere vite, som bare tror det er et valg...

Lenke til kommentar

Personlig har jeg ingen problemer med å uttale "kj"-lyden riktig der den skal være, mye pga. språkopptatte foreldre. Synes det er viktigere å bevare den riktige skrivemåten, men det betyr ikke at vi ikke skal kjefte litt på dem som sier det feil av latskap. Pleier å kommentere det når kompisene mine fråtser i "skj"-bruk, og når de svarer med klassikeren "Hvem bryr seg?" blir jeg faktisk litt sur. :p

Lenke til kommentar
Synes det er viktigere å bevare den riktige skrivemåten, men det betyr ikke at vi ikke skal kjefte litt på dem som sier det feil av latskap.

6728353[/snapback]

Hvordan skal man vite forskjell på skrivemåte, om uttalen er lik? Nei, kjeft i vei på de som sier feil. Typisk på østlandet, men også helt vest. Der har de ofte en grøt av skarre-R og schhh. Nydelig.

Lenke til kommentar

Aaah, priser meg så lykkelig for at jeg ikke bor i den delen av landet der basillen er mest utbredt! :cool:

Jeg tror jeg kunne fått endel heftige volds-/drapsdommer på meg i løpet av kort tid om jeg hadde vært så ulykkelig å være bosatt sammen med verbale skabbrever, selv om jeg ser på meg selv som en ganske fredelig person i utgangspunktet. :mad:

 

EDIT: Jeg snakker selvfølgelig ikke om mennesker som faktisk ikke KLARER å uttale lyden riktig. Sikter mer til grupper som har lyden som en sentral del av sosiolekten. :nei:

Endret av noseh
Lenke til kommentar

Nå er det slik at noen av de som bruker "skj" som "kj" greier ikke høre det selv og da blir det litt feil og kalle det latskap. Eneste ordet jeg sliter med er bikje men hører ikke forskjel når jeg sier det feil eller riktig syns det høres helt likt ut,nå er jo det et lett problem og løse ved og bruke andre ord som hund, men det er jo ikke like lett for folk som tar feil på alle ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...