Gå til innhold

Klarer du uttale KJ lyden..?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-U4NJ3Omm
Tror jeg klarer den fint... Hvordan kan man skrive uttalelsen da? F.eks Kjøkken = Khøkken? :D

 

Edit: Khjøkken? Khejøkken? :!:

6731511[/snapback]

Hva med... Kjøkken?

Lenke til kommentar

Blir ekstremt provosert når de sender Kjendisjakten på P4(tror jeg), for programlederen sier: "Velkommen til Skjendisjakten".

Om det er med intensjon at de gjør dette vet jeg ikke, men det er teit at en fyr på ja, 30 år ikke gidder å uttale det riktig.

Jeg heter og Kjetil, og har absolutt ingen planer om å skifte navn bare for at folk skal klare å si navnet mitt skikkelig. Heldigvis er det veldig sjelden noe som uttaler det feil, og sier Skjetil.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan jeg uttale KJ-lyden. I dialekten min utnytter vi kj-lyden så mye vi kan. Eksempler:

  • Butikkjen
  • Bakkjen
  • Hekkjen
  • Sekkjen
  • Bekkjen
  • osv..

:love::love: KJ :love::love:

 

 

Edit: De som ikke kan uttale kj, sliter ikke de stort med engelsk? Children, chicken, kitchen o.l. blir vanskelige å uttale med sj..

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar

De vestlendingene som har en t-lyd i starten av kj- og skj-ord får ganske lik uttale. Tkjetil og Tskjetil. Pent er det uansett ikke å høre på. Vestlendinger har så mange rare lyder uansett, så akkurat skj-lyden skiller seg ikke like mye ut som i Østlandsdialekten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...