Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Svensk whisky står på timeplanen her...

 

Mackmyra Svensk Røk til midtsommeraften....

 

En annen som er i kikkerten er Mackmyra Gruvguld 5-16 år i små svenske, og små bourbon fat og sherry...

 

En liten andel er fat med røykwhisky...

 

Jim Murray en whiskyguru lovpriser Mackmyra senest den rimelige Mackmyra Brukswhisky, han gav den høyeste score i Europa. 95, et eller annet poeng.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Murray har solid kred

Nei, han har dessverre ikke det. Serge har det til en viss grad, Dave Broom, Ingvar Ronde og Dr Bill Lumsden f.eks. har solid cred. Men Jim Murray? Langt derifra.

 

Uansett, Mackmyra er stort sett bra. Min favoritt derfra hittil er Special 09, som har vært lagret på bringebærvinfat.

Lenke til kommentar

Nei, han har dessverre ikke det. Serge har det til en viss grad, Dave Broom, Ingvar Ronde og Dr Bill Lumsden f.eks. har solid cred. Men Jim Murray? Langt derifra.

 

Uansett, Mackmyra er stort sett bra. Min favoritt derfra hittil er Special 09, som har vært lagret på bringebærvinfat.

 

Tror den ble dømt nord og ned av Serge igjen.... om det var den.

 

Edit Nei det var vist Skørdetid.

 

Ser Special 09 på Mackmyra, den er vist historie.

 

 

Men hva er det som gjør at du mener Jim Murray har lite cred?

Jeg vet at enkelte destillerier han har skrytt av bruker ham til promotering i taler/samtaler, feks Ardbeg og Laphroaig som jeg husker å ha sett for en god stund siden.

 

Nysgjerrig.

 

 

Om du tenker på orkerestrerte samtaler om hvor herlig Ardbeg er osv, så tar jeg ikke notis av sånt.. Annet enn at Jim liker Ardbeg og stiller opp i promotion som han får penger fra til å kjøpe mer whisky for....  :wee:

 

Det er selvsagt.

 

Takk for namedropping, skal følge med på de navnene du nevnte..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Fått Mackmyra gruvguld, Mackmyra Svensk Røk, og Laphroaig Lore.....

 

Prøvde Lore og gruvguld idag, en liten dram av hver...

 

 

Gruvguld var sykt eiket, nesten i overkant, litt vann roet det ned... Svensk ek gir en sterk gress-smak, og eik-krydderet med pepper og urter sitter lenge...

 

Minner om en gammel bourbon, med unntak av den svenske gress smaken.

 

 

Lore var sykt god, blir nok ikke kjøpt igjen fordi den koster litt. Men hands down den beste eldre Laphroaig jeg har smakt.. Synes den er bedre enn 15 og 18... Mer av allt.

 

Lukten er salt, kremet og røyket, smaken er veldig kompleks og røyket og samtidig myk og kremet. Laang ettersmak som sitter hele veien og avslutter med ranciokrem i ganen.

 

Godt å ha prøvd den en gang i livet.

 

 

Da venter jeg bare på Lediaig 13 years Amontillado finish Cask strenght.....

 

 

Blir ikke kjøpt noe mer på en stund nå...

Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale en whiskey å gi i gave til faren min? Usikker på om han foretrekker med eller uten røyksmak, så gjerne noe som ikke er for ekstremt. Tenkte i prisklassen 500-1000 kroner.

 

Vil du ha noe virkelig å gjøre stas på ham med. Så er Glenfarclas utrolig gode kjøp på polet.

 

Feks deres 21 åring til 800 og noe er virkelig god.. Det er ikke røyk i den, men de gjør ting på gamlemåten, familie-eid, og jeg tror de ikke putter farge i whiskyen om jeg husker riktig.. altså e150

 

https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Skottland/Glenfarclas-Single-Malt-21-Years-Old/p/5286401

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Vil du ha noe virkelig å gjøre stas på ham med. Så er Glenfarclas utrolig gode kjøp på polet.

 

Feks deres 21 åring til 800 og noe er virkelig god.. Det er ikke røyk i den, men de gjør ting på gamlemåten, familie-eid, og jeg tror de ikke putter farge i whiskyen om jeg husker riktig.. altså e150

 

https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Skottland/Glenfarclas-Single-Malt-21-Years-Old/p/5286401

Ble denne. Håper den faller i smak, og at jeg kanskje får en liten prøvesmak selv også! :D

Ble en Laphroaig quarter cask til meg selv i samme slengen. 

 

Kan noen anbefale meg noen gode whiskyglass? Helst som jeg kan kjøpe i butikk. Har ingen sånne tulipanglass som jeg ser at endel av dere har lagt ut bilder av her. Er fortsatt litt noob.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Ble denne. Håper den faller i smak, og at jeg kanskje får en liten prøvesmak selv også! :D

Ble en Laphroaig quarter cask til meg selv i samme slengen.

 

Kan noen anbefale meg noen gode whiskyglass? Helst som jeg kan kjøpe i butikk. Har ingen sånne tulipanglass som jeg ser at endel av dere har lagt ut bilder av her. Er fortsatt litt noob.

Kjøp glencairn jeg tror de har det på Tilbords osv, ełlers er de veldig rimelig og kjapt levert på amazon.uk osv

Lenke til kommentar

Kan noen anbefale meg noen gode whiskyglass? Helst som jeg kan kjøpe i butikk. Har ingen sånne tulipanglass som jeg ser at endel av dere har lagt ut bilder av her. Er fortsatt litt noob.

Spørs litt kva type du vil ha. Glencairn er veldig populære, men copita er heller ikkje noko dårleg valg. Eg gjekk for copita sidan eg synest formen er finare og at det passar betre til portvin og anna.

Lenke til kommentar

Seidelshoppen.se kjøpte jeg fra i Norge.

 

Det koster ekstra med frakt...

 

Prisen i Norge I butikk er 219 for to.

 

I Amazon Sverige er det 40kr glasset 4-6 pack.

 

Der har du en ide på prisnivået.

 

Det var veldig billig på Laphroaigs side. Men da får du med logo.

 

Du har jo quartercask så..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Nå har jeg smakt igår en liten dram.

 

Ledaig 13 years Amontillado finished cask strength.

 

Heftige 59,2%

 

Meget dryg og varig, animalsk (tenk lagret Serrano ełler våt hund) søt røyket lukt.

 

Lang ranciopreget, animalsk sherry og røyket. Meget salt og pepper.

 

Lang tørr sherry finish, lar denne komme sist på menyen heretter. Selv med vannskyll og bit sjokolade så hang smaken igjen.

 

Klart den beste cask strength jeg har hatt, eller prøvd.

 

Den havner litt over Longrow Pinot noir 12 som også er veldig god.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke noen voldsom Whisky-kjenner. Men jeg vil påstå at denne her (kanadisk) er både mild i smak og har en del smaksrikdom. Er så sjeldent jeg får brukt innholdet i barskapet mitt. Drikker nesten aldri selv. Sånn sterk drikke blir mest å nippe til for min del om jeg først har noen å drikke med. Helt ok whisky dette her tør jeg å påstå. Flaskene fra denne produsente er som regel firkantet. Kommer dårlig fram av foto:

 

jp-wisers.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

I Canada selger de også 3 litersflasker med whisky tror jeg det var, må være for spesiellt interesserte. Noen typer whisky er langt over 40 %, men det mer normale er jo rundt 40 % da. Mener å huske at sist gang jeg var innom et lokalt utsalg, så var det noe som var nært hjemmebrent i styrke som bar navnet whisky av en eller annen merkelig grunn.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...