Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Kjøpte du Ledaig 13yo gjennom vinmonopolet? hvis ja, hvilken grossist tok du kontakt med eller tok du det bare med kundesenteret?

 

Nå har jeg smakt igår en liten dram.

Ledaig 13 years Amontillado finished cask strength.

Heftige 59,2%

Meget dryg og varig, animalsk (tenk lagret Serrano ełler våt hund) søt røyket lukt.

Lang ranciopreget, animalsk sherry og røyket. Meget salt og pepper.

Lang tørr sherry finish, lar denne komme sist på menyen heretter. Selv med vannskyll og bit sjokolade så hang smaken igjen.

Klart den beste cask strength jeg har hatt, eller prøvd.

Den havner litt over Longrow Pinot noir 12 som også er veldig god.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte du Ledaig 13yo gjennom vinmonopolet? hvis ja, hvilken grossist tok du kontakt med eller tok du det bare med kundesenteret?

 

Jeg kjøpte den på Systembolaget, det var utsolgt men Systembolaget hadde flere på andre systembutikker... Så i Sverige går det an å bestille fra andre pol, så jeg fikk antageligvis fra Stockholm til Strømstad.

 

Tok bare et par tre dager så var flasken der... Den blir fort solgt ut, det er fullt mulig for nordmenn å bestillle pr telefon også...

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/ledaig-4023801

 

Sjekk hvilke butikker som har på lager og ring strømstad og bestill på telefon om du bor på østlandet feks.

 

Du bør ikke si hvilke som har de på lager, men bare si at du ser den er tilgjengelig i andre butikker.

 

Her er et review....

 

 

Og dette er vel et ørlite statement eller hentydning?

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Da har du nok gått glipp av denne..

 

Er utsolgt på de fleste Eurosider...

 

Det er nok som Ralfy sier ikke verdens beste whisky... Men en av de bedre for prisen.

 

Den er bedre enn Uigedaill og Longrow 12 Red pinot noir....

  

Jeg har ikke smakt så mange fatstyrker, litt her og der samples og bla annet Glengoyne, Glenfarclas. Bowmore og HP osv. Som regel koster fatstyrke litt ekstra....

 

Men dette er klart den beste fatstyrke jeg har smakt

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bruker ikke single malt i Irish coffee.

 

Bruker Jameson eller Tullamore Dew.

 

Dvs irsk i irsk kaffe.

 

Vil du ha aldersbestemt whisky så anbefaler jeg Tullamore Dew 12.

 

Den er meget god.

Hvorfor ikke? Jeg synes en av de beste å bruke til irish er Bushmills BlackBush.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Jeg synes en av de beste å bruke til irish er Bushmills BlackBush.

... som er en irsk blend.

 

Hvis man bruker skotsk whisky (enten det er blend eller single malt), blir det ikke irish coffee, men gaelic coffee.

 

Når det er sagt så er Aberfeldy en ganske tam skotsk single malt, og kan da sikkert funke fint å blande med kaffe. Det er litt dyrt og snobbete - jeg ville heller brukt en billig blend - men Aberfeldy er ikke spesielt smakssterk, og er av mange sett som litt for veik, med sine 40%. Den burde nok heller vært 43 eller 46%, for litt mer trøkk i smaken.

Lenke til kommentar

... som er en irsk blend.

 

Hvis man bruker skotsk whisky (enten det er blend eller single malt), blir det ikke irish coffee, men gaelic coffee.

 

Når det er sagt så er Aberfeldy en ganske tam skotsk single malt, og kan da sikkert funke fint å blande med kaffe. Det er litt dyrt og snobbete - jeg ville heller brukt en billig blend - men Aberfeldy er ikke spesielt smakssterk, og er av mange sett som litt for veik, med sine 40%. Den burde nok heller vært 43 eller 46%, for litt mer trøkk i smaken.

:p sant nok. Jeg sa aldri at det var en single malt, men ja, det kan tolkes som jeg mente det ja.

 

Uansett, hvorfor ikke bruke single malt i irish? Ser poenget med at noen vill se på det som å sløse bort single malt, men det er det.

Lenke til kommentar

:p sant nok. Jeg sa aldri at det var en single malt, men ja, det kan tolkes som jeg mente det ja.

 

Uansett, hvorfor ikke bruke single malt i irish? Ser poenget med at noen vill se på det som å sløse bort single malt, men det er det.

 

Av samme grunn som jeg ikke pleier å blande Single malt i colaen..

 

Dessuten er det pirk pirk ikke irsk Cafee. Men jeg synes den søte irske blenden passer bedre i sukret kaffe og fløte/krem

 

Skal du ha single malt så må du pinne ut den som passer, og det er litt mer tricky..

 

Alle, eller de fleste av oss vet hvordan Irsk tradisjonell blends smaker.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kjøper mest bourbon for å drikke store drammer på sommeren. Jeg betaler ikke så mye.. går i Jim beam og Buillet her.

 

Makers Mark og four roses regnes for å være bedre og ok priset i Norge.

 

En fyr jeg kjenner sverger til Blanton's håndgranat flaska, men den må du til Sverige for.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

For litt cheap-ass whisky har jeg brukt Grants. Ble positivt overrasket da jeg trodde den kom til å ligge tett opptil spylervæske, men så er den faktisk rund og enkel i smak. Passer bra til irish coffee (ja jeg vet, skotsk - irsk), Golden Manhattan o.l. Har vel tatt et par glass med kun en isibit også, men det blir noe kjedelig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Skottland/Balvenie-PortWood-21-YO/p/3384301

 

Noen som har erfaring med denne? Eller andre Port cask-er?

 

kjøpte cheery cask for noen år siden. Er det stor forskjell i smaks profil? 

 

Jeg prøvde denne for en måned eller to siden da jeg besøkte destilleriet. Den var OK, men ingen høydare. Jeg ga den 84/100 poeng, og det er egentlig ganske svakt for den prisen og alderen. Nok til at jeg ikke ville kjøpt den selv. balvenie har mye annet godt å bruke penger på.

 

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/114775/balvenie-21-year-old

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...