Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Highland Park Cask Strenght dvs høy styrke og singlecask er nå tilgjengelig på halvflaske også i Norge.

 

Anbefales...

Hvis det er den samme som jeg kjøpte i Sverige for noen år siden er den veldig god. Tror det var den første whiskyen jeg prøvde å få ned noen smaksnotater på.

 

 

Det er denne, som dere hører var den ekslusivt for Sverige, men nå har de utvidet til Norge fordi det var en suksess.

 

Prisen på Vinmonopolet for å være Cask Strenght er meget god 339,50 ser jeg for halvflasken...

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Uigadail er helt fantastisk! Har til gode å finne en whisky som kombinerer sherry og røyk på samme måten.

 

Er det riktig at whisky for tiden er veldig dyrt i EU? Jeg var innom en stor spritbutikk i Tallinn (SuperAlko, hehe), og der var alle whiskyer såvidy jeg kunne se faktisk dyrere i Norge, mens all annen drikke ofte kostet mindre enn halvparten av norske priser.

Lenke til kommentar

Uigadail er helt fantastisk! Har til gode å finne en whisky som kombinerer sherry og røyk på samme måten.

 

Er det riktig at whisky for tiden er veldig dyrt i EU? Jeg var innom en stor spritbutikk i Tallinn (SuperAlko, hehe), og der var alle whiskyer såvidy jeg kunne se faktisk dyrere i Norge, mens all annen drikke ofte kostet mindre enn halvparten av norske priser.

 

Mener du motsatt? Dvs dyrere i Talinn enn i Norge?

 

England og Skottland er vel de beste stedene å kjøpe whisky, på supermarked og nett. Men selv noen ganger der så er det faktisk ofte at veldig gammel whisky er rimeligere i Norge og Sverige enn i UK og feks Danmark...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prøvde nettopp min første whisky. En som het Dalwhinnie Single Malt.

Selv med 2cl whisky og 1cl vann så var det for sterkt. Kjente nesten bare alkoholstikk. Men klarte å kjenne røyksmak.

 

noen tips til hvordan minske alkoholstikk og få frem mer smak?

 

 

Var det den standar 15 årige? Den har litt krydret og honningpreget smak, mulig det er dette du reagererer på...

 

Dersom det er en NAS, jeg vet ikke om Dalwhinnie har det, så er det fordi den er for ung...

 

Dersom det er noe jeg ikke liker så adder jeg bare mer vann, helt til jeg er fornøyd.

 

Dalwhinnie 15 er ikke en favoritt hos meg, jeg har kjøpt den en gang på Taxfree men kjøper den ikke igjen.

 

Den er ikke vond, men jeg synes ikke den er så spennende heller...

Lenke til kommentar

 

Prøvde nettopp min første whisky. En som het Dalwhinnie Single Malt.

Selv med 2cl whisky og 1cl vann så var det for sterkt. Kjente nesten bare alkoholstikk. Men klarte å kjenne røyksmak.

 

noen tips til hvordan minske alkoholstikk og få frem mer smak?

 

 

Var det den standar 15 årige? Den har litt krydret og honningpreget smak, mulig det er dette du reagererer på...

 

Dersom det er en NAS, jeg vet ikke om Dalwhinnie har det, så er det fordi den er for ung...

 

Dersom det er noe jeg ikke liker så adder jeg bare mer vann, helt til jeg er fornøyd.

 

Dalwhinnie 15 er ikke en favoritt hos meg, jeg har kjøpt den en gang på Taxfree men kjøper den ikke igjen.

 

Den er ikke vond, men jeg synes ikke den er så spennende heller...

 

 

Det vet jeg ikke, men det er denne: https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Skottland/Dalwhinnie-Single-Malt-15-Years-Old/p/463404

 

Om det er en NAS vet jeg ikke. Som sagt, min første whisky.

Har du noen tips til noe som er bedre, kanskje mildere. Bra for en nybegynner?

Lenke til kommentar

 

 

Prøvde nettopp min første whisky. En som het Dalwhinnie Single Malt.

Selv med 2cl whisky og 1cl vann så var det for sterkt. Kjente nesten bare alkoholstikk. Men klarte å kjenne røyksmak.

 

noen tips til hvordan minske alkoholstikk og få frem mer smak?

 

 

Var det den standar 15 årige? Den har litt krydret og honningpreget smak, mulig det er dette du reagererer på...

 

Dersom det er en NAS, jeg vet ikke om Dalwhinnie har det, så er det fordi den er for ung...

 

Dersom det er noe jeg ikke liker så adder jeg bare mer vann, helt til jeg er fornøyd.

 

Dalwhinnie 15 er ikke en favoritt hos meg, jeg har kjøpt den en gang på Taxfree men kjøper den ikke igjen.

 

Den er ikke vond, men jeg synes ikke den er så spennende heller...

 

 

Det vet jeg ikke, men det er denne: https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Skottland/Dalwhinnie-Single-Malt-15-Years-Old/p/463404

 

Om det er en NAS vet jeg ikke. Som sagt, min første whisky.

Har du noen tips til noe som er bedre, kanskje mildere. Bra for en nybegynner?

 

 

 

Det er den standard 15 åringen, den er ofte benevnet som the gentle classic malt.

 

 

Det er nok bare det at du ikke er vant til single malts, eller at du drikker den feil. For det første så tar du bare meget små slurper når du smaker, noen ganger er noen dråper eller en teskjed nok...

 

Men dersom du ser etter mer smoothe whiskys så er sherry whiskyer ofte mildere i smak.. Eldre whisky er også ofte mildere i smak.

 

NAS betyr Non Age Statement, oversatt til norsk - Ikke merket med alder.

 

 

Dersom du har et budgett så er det fint du nevner hvor mye du er villig til å gi, eventuelt om du kan handle i Sverige osv.

 

 

Jeg tror dette er en som er lettere i smaken, enn Dalwhinnie..

 

https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Skottland/Glenfiddich-15YO/p/2029704

 

Ellers smakte jeg Jameson for en stund siden, jeg hadde glemt hvor smooth og lettdrikkelig vanlig irsk Jameson er..

 

 

For meg så er Glenfiddich den ultimate nybegynner whiskyen.. Den er god, smooth og krever ikke så mye av deg. 12 åringen er vel ofte den single malt som flesteparten begynner med fordi den er rimelig.

 

Glenfiddich er konsistent, lite variabel og god kvalitet selvom 12 åringen virker litt "kjedelig" for folk som er intressert i whisky.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Laphroaig 10 er den beste nybegynnerwhiskyen. Masse smaker og utrolig gøyal å eksperimentere med ulike mengder vann,alt fra en dråpe og oppover. Mange whiskyelskere er skapt på denne måten, meg selv inkludert.

 

 

Joda, men om man ikke liker Dalwhinnie 15 så kan det hende man synes Laffe er litt sterkt eller iaf annerledes.....

 

Husker jeg smakte min første Ledaig, jeg ble mild sagt overasket, men ble fort vant med sjø og røyksmaken og satte pris på den, men det forutsetter en helt annen tilnærming enn feks en sherrywhisky, cognac eller rum.

Lenke til kommentar

Etter min mening er 15 årig whiskey for kompleks som en nybegynner whiskey.

Laphroaig blir for ekstrem på smaken med alt saltet, tjæren og den kraftige røkte smaken.

 

Om det er singelmalt som er tingen så ville jeg anbefalt Glenfiddich 12 eller Glenmorangie 10, men aller helst Aberlour 10.

Om det fortsatt er for sterkt så kan godt whiskeyen stå i 15-20 min i glasset og i tillegg tilsette 1-2 dråper vann.

 

Når man har lært seg å drikke whiskey så kan man begynne å utforske whiskey med høy ppm. Kan f.eks være artig å smake en salt røyka Islay whiskey mot en søt røyka spey whiskey.

 

Om man vil prøve noe mer komplekst med lengre lagringstid så er Glenfarclas utmerket og relativt billig. 21 åringen går for ca. 800kr på vinmonopolet.

Lenke til kommentar

Etter min mening er 15 årig whiskey for kompleks som en nybegynner whiskey.

Laphroaig blir for ekstrem på smaken med alt saltet, tjæren og den kraftige røkte smaken.

 

Om det er singelmalt som er tingen så ville jeg anbefalt Glenfiddich 12 eller Glenmorangie 10, men aller helst Aberlour 10.

Om det fortsatt er for sterkt så kan godt whiskeyen stå i 15-20 min i glasset og i tillegg tilsette 1-2 dråper vann.

 

Når man har lært seg å drikke whiskey så kan man begynne å utforske whiskey med høy ppm. Kan f.eks være artig å smake en salt røyka Islay whiskey mot en søt røyka spey whiskey.

 

Om man vil prøve noe mer komplekst med lengre lagringstid så er Glenfarclas utmerket og relativt billig. 21 åringen går for ca. 800kr på vinmonopolet.

 

 

Helt enig med Glenfarclas 21, latterlig mye kvalitet for pengene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...