Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, 

Jeg er så heldig at jeg fortiden er bosatt i Skottland og føler meg veldig heldig med Whisky utvalget her til en billig penge.

Ser at det er mange her som linker til Laphroaig, en utsøkt røkt whisky, og ett godt tips til dere.

 

Islay whiskey er uten tvil mine favoritter, og det er der Laphroaig holder til, men det finnes så mye mer, mange her som har testet ut Ardbeg? 

Ten-Years-Old.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uigeadail er min absolutte favoritt av alle whiskyer jeg har smakt. Har fremdeles til gode å finne andre whiskyer som kombinerer røyk og sherry i noen særlig stor grad til en ok pris. Noen tips?

 

Du har vel prøvd Bowmore 15? Den som før het Darkest. Veldig godt kjøp i Sverige, og ikke så værst pris i Norge heller.....

 

Det er en sherrybombe med røykfinish, og ikke bare jeg som liker den...

 

 

Noe helt annet enn Ardbeg Uigadail, dvs mer sherry i Bowmore, og mindre hissig røyk.

 

Jeg liker begge, selvom jeg er fan av Uigedail så liker jeg Bowmore 15 av andre grunner.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Løp raskt gjennom taxfreen på mandag og tok med meg en Glenlivet, The Master Distillers Reserve. Blir spennende å teste her, rakk bare en ørliten smak i en annen taxfree (taxfree med smaksprøver er jo suverent).

Jeg har en forventning om at denne skal være langt mer smooth og snill i smaken. Gjerne på motsatt side av forrige kjøp, som var en Talisker Dark storm, med veldig mye røyk og generelt skarpe kanter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har vel prøvd Bowmore 15? Den som før het Darkest. Veldig godt kjøp i Sverige, og ikke så værst pris i Norge heller.....

 

Det er en sherrybombe med røykfinish, og ikke bare jeg som liker den...

 

 

Noe helt annet enn Ardbeg Uigadail, dvs mer sherry i Bowmore, og mindre hissig røyk.

 

Jeg liker begge, selvom jeg er fan av Uigedail så liker jeg Bowmore 15 av andre grunner.

Har kun prøvd Bowmore 12 og Black Rock, der jeg ikke fikk noe spesielt inntrykk av førstnevnte (selv om den var helt ok) og ble ganske skuffet over sistnevnte. Jeg trodde Black Rock skulle være både mer røykfull og ha mer sherry enn dét den hadde, har derfor holdt meg unna Bowmore siden.

 

Skal prøve meg 15/Darkest, takk for tipset! Har flytta til Sandefjord, hvor det går gratis ferge til Strømstad, så blir nok en del turer på Systembolaget fremover. :)

Lenke til kommentar

 

Du har vel prøvd Bowmore 15? Den som før het Darkest. Veldig godt kjøp i Sverige, og ikke så værst pris i Norge heller.....

 

Det er en sherrybombe med røykfinish, og ikke bare jeg som liker den...

 

 

Noe helt annet enn Ardbeg Uigadail, dvs mer sherry i Bowmore, og mindre hissig røyk.

 

Jeg liker begge, selvom jeg er fan av Uigedail så liker jeg Bowmore 15 av andre grunner.

Har kun prøvd Bowmore 12 og Black Rock, der jeg ikke fikk noe spesielt inntrykk av førstnevnte (selv om den var helt ok) og ble ganske skuffet over sistnevnte. Jeg trodde Black Rock skulle være både mer røykfull og ha mer sherry enn dét den hadde, har derfor holdt meg unna Bowmore siden.

 

Skal prøve meg 15/Darkest, takk for tipset! Har flytta til Sandefjord, hvor det går gratis ferge til Strømstad, så blir nok en del turer på Systembolaget fremover. :)

Bowmore black rock synes jeg var dårlig.

 

De nye Bowmore på Colorline er bedre. De har 10 sherrylagret og 15 bourbon lagret. Heldigvis har Bowmore duty free gått tilbake til alder, nas er ikke Bowmore noe flink til. Ellers har Colorline også Laphroaig PX som er mer røyket sherry finish.

 

Bowmore 15 på systemet har nydelig sherrysmak og en god røyket finish. Er lagret hele 3 år på sherry, som er ganske lenge for å være finish..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Bowmore black rock synes jeg var dårlig.

 

De nye Bowmore på Colorline er bedre. De har 10 sherrylagret og 15 bourbon lagret. Heldigvis har Bowmore gått tilbake til alder, nas er ikke Bowmore noe flink til. Ellers har Colorline også Laphroaig PX som er mer røyket sherry finish.

 

Bowmore 15 på systemet har nydelig sherrysmak og en god røyket finish. Er lagret hele 3 år på sherry, som er ganske lenge for å være finish..

Tror nok det blir Bowmore 15 på min neste tur over grensa. Taxfree-varianten av 10 virker også spennende, men jeg må vel være minst 24 timer i Sverige for å få med meg den, så det får bli en annen gang.

 

Ser forresten at de på båten også selger en rødvinslagret Bunna (Eirigh Na Greine). Jeg elsket Mòine og kunne gjerne tenkt meg å prøve mer fra dette destilleriet.

Lenke til kommentar

 

Bowmore black rock synes jeg var dårlig.

 

De nye Bowmore på Colorline er bedre. De har 10 sherrylagret og 15 bourbon lagret. Heldigvis har Bowmore gått tilbake til alder, nas er ikke Bowmore noe flink til. Ellers har Colorline også Laphroaig PX som er mer røyket sherry finish.

 

Bowmore 15 på systemet har nydelig sherrysmak og en god røyket finish. Er lagret hele 3 år på sherry, som er ganske lenge for å være finish..

Tror nok det blir Bowmore 15 på min neste tur over grensa. Taxfree-varianten av 10 virker også spennende, men jeg må vel være minst 24 timer i Sverige for å få med meg den, så det får bli en annen gang.

 

Ser forresten at de på båten også selger en rødvinslagret Bunna (Eirigh Na Greine). Jeg elsket Mòine og kunne gjerne tenkt meg å prøve mer fra dette destilleriet.

 

 

Du må ikke være 24 timer i Sverige.. Det er en regel som ingen tollere bryr seg om. Alle handler på Taxfree fram og tilbake. Skal du handle både fram og tilbake på båtene behøver du bare ny bilett. Feks Colorline og Fjordline, det gjør ofte vi. Du bør jo ikke ta med deg bil når du bor i Sandefjord. Så da behøver du bare melde deg inn i fjordclub, så får du biletten gratis tilbake med medlemmsnummeret og viser det i Fjordline terminalen... Bare et forslag. Fjordline har dårlige priser på Singlemalt, men det hender de har andre ting billig feks vin eller cognac.

 

Bare ikke ha med deg over kvota så er du trygg. Det er bare kvoten tollerne ser på, den 24 timers regelen gjelder mest for flyturer, og er overhodet ikke noe du bør bry deg om. Om du så bryr deg bare kast biletten før du går i land. Men det er ikke nødvendig.

 

Dersom de hadde håndhevt den regelen så hadde ingen tatt båten, og det vet tollerne og Norge. Altså er det viktigere å ha grenseforbindelse av logistikkmessige og transport og reisende osv.

 

Så det er en tullete regel avisene bare nevner, men den gjelder ikke på noen måte.

 

Har du dame så kan du ha med en liter til på hennes kvote også(dersom hun er med sef) det er null problem.

 

Bare kjøp den rødvins Bunnan om du vil, det er det båten er til for.....

Bunnahabhain er en favoritt her også. :)

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det eneste tollerne har gjort er å stoppe rederiet som hadde Shoppy fra Greåker som kun reiset fram og tilbake 1 gang om dagen. Samt handlet allt innkjøp fra Danmark. Da stanset de Thon rederiet, men de tok ikke folk som handlet bare de ikke hadde over kvota.

 

I og for seg helt idiotisk at de stanset båten, men det var paragrafrytteri og nye regler som ble lagt inn og tatt i bruk...

 

Alvim-Kålvik var fergeturen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Kjøpte en Maccallan 1939 til 9000$ omtrent. Veldig skuffende. Sterk smak, og blandingsforholdet måtte være en tiendedel whiskey og ni tideler cola for at det skulle være drikkbart. Gikk ikke ned på høykant likevel. Ruller en toer på terningen, og da er jeg generøs, men den skal få det siden flaska var fin.

Endret av CommanderKeen
Lenke til kommentar

Kjøpte en Maccallan 1939 til 9000$ omtrent. Veldig skuffende. Sterk smak, og blandingsforholdet måtte være en tiendedel whiskey og ni tideler cola for at det skulle være drikkbart. Gikk ikke ned på høykant likevel. Ruller en toer på terningen, og da er jeg generøs, men den skal få det siden flaska var fin.

I tilfelle du faktisk ikke troller her, så skal du få et seriøst svar:

 

Slike whiskyer passer best for drevne maltwhisky-entusiaster som har erfaring med svært gamle single malts. Et tips er å nippe til dem i bitte små slurker og tilsette en enkelt dråpe vann om gangen og kjenne etter hvordan smaken forandrer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjøpte en Maccallan 1939 til 9000$ omtrent. Veldig skuffende. Sterk smak, og blandingsforholdet måtte være en tiendedel whiskey og ni tideler cola for at det skulle være drikkbart. Gikk ikke ned på høykant likevel. Ruller en toer på terningen, og da er jeg generøs, men den skal få det siden flaska var fin.

I tilfelle du faktisk ikke troller her, så skal du få et seriøst svar:

 

Slike whiskyer passer best for drevne maltwhisky-entusiaster som har erfaring med svært gamle single malts. Et tips er å nippe til dem i bitte små slurker og tilsette en enkelt dråpe vann om gangen og kjenne etter hvordan smaken forandrer seg.

Whiskey må ha minst fem isbiter for å være god. Det vet alle.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke mat et troll med punktumtegn.

 

Når man ikke engang staver Macallan riktig og har brukt mer enn en rimelig god bruktbil så er det tegn på skikkelig serriøsitet med irronnisk vri.

 

 

Kan ikke jeg bare få drikke whiskeyen min og bruke pengene mine som jeg vil? Bruker den resterende halvflaska til å rense flåttsårene til bikkja. Eneste den er god for. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...