Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Takk for gode forslag :) 

 

Skal prøve en de dere har foreslått og komme tilbake med hva jeg kjøpte og hvordan jeg opplevde den.

angående budsjett, så er jeg ikke så interessert i å bruke mye penger eller kjøpe store flasker i første omgang.

 

Men jeg vil gi whisky en skikkelig sjanse og prøve å finne noe jeg liker.

 

Jeg gjorde det samme med rom, startet med kapteinen og drakk det til jeg ble vant til den og kunne smake forskjellige smaker i den.

Og det åpnet en helt annen verden. Håper å gjøre det samme med whisky.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi hadde for noen år tilbake en whiskysmaking med besøk av en fra Nærbø Whiskyklubb, som organiserte en smaking med litt forskjellig whisky - med god bredde i smak, styrke og geografiske områder. Vi var vel 15 stk der, og de fleste fant noe de likte veldig godt.

 

Fant Excel-arket vi har holdt gående siden den gang, og listen under viser de vi hadde på første smaking. Dette er muligens en pekepinn - kommer du deg gjennom en lignende liste som dette vil du ha prøvd en god bredde, og vet hva du kan sikte deg mer inn på.

Navn					Polets ref.	Pris
Dalwhinnie Single Malt 15 y.o.		463401		kr 499,90 
BenRiach sherry matured 12 y.o.		9189401		kr 505,10 
Balvenie Doublewood 12 y.o.		3021801		kr 539,00 
Laphroaig Quarter Cask			1391501		kr 549,90 
The Arran 12 y.o.			134401		kr 775,00 
Hazelburn Campbeltown 12 y.o		5156201		kr 790,00 
Glenmorangie 18 y.o			3012501		kr 899,90 
Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Fin liste det der Henric, og må si jeg er litt misunnelig på den unike tappingen av den 16 årige The Arran. Husker du hva slags fat den hadde modnet i? 70/30 Bourbon/Sherry?

 

BenRiach Sherry 12 y.o Matured var nok favoritten min i 2014/2016, whiskey'n som var rik og kompleks samtidig som den gikk for bare drøye 500 lappen i Norge og rundt 450 på systemet.

I 2016 så fikk den samme flaska et pris hopp på 250kr fra en dag til neste. Aner ikke hvorfor det skjedde men etter det så finner jeg en hel rekke andre kvalitet whiskyer til Kr. 765,00 - 70 Cl. Ganske leit å prise seg selv ut sånn der  :hm:  

Legger man til en 50-lapp så får man en 21 år gammel Glenfarclas f.eks.. hehe  

Lenke til kommentar

Husker dessverre ikke detaljene fra det egne fatet fra The Arran som hadde stått i 16 år. Husker imidlertid at den var veldig, veldig god.

Var ikke klar over at BenRiach hadde hoppet så mye i pris. Trist, for den var veldig god. Balvenie Doublewood ble også veldig godt mottatt, og på senere runder med whiskysmakinger har Lagavulin 16, Bunnahabhain Toiteach og Macallan Fine Oak 12 store vinnere. Vi varmellom 10-15 stk på smakingene, så de bærer vel preg av at de falt jevnt over godt i smak på tvers av en nokså variert gruppe.

Vi var også innom noen Amrut fra India og flere Nikka fra Japan, men de blir nok litt mer spesielle. Glad jeg fikk prøvd en single cask fra India til over tusenlappen uten å måtte kjøpe hele selv.

 

Forøvrig mye som har endret priser, ser jeg. Vi noterte ned prisene når vi kjøpte i slutten av 2014/starten av 2015. Her er et par med drøye prishopp:

- Adelphi's Liddesdale Single Malt 18 y.o. - 790 kr - nå 1230 kr

- Highland Park 18 y.o. - 849 kr - nå 1299 kr

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Har snart klart å drikke opp hele 20cl flaska med dalwhinnie. Og når jeg har ca 50% vann i den, så går det veldig fint å drikke det. 

 

Stor forbedring fra første smaking, da det bare brant. Men vil ned på bare noen dråper vann. 

 

Dalwhinnie skal ikke brenne så mye, du smaker den feil. Ta mindre slurker, men ha gjerne oppi mye vann, men 5050 synes jeg er litt i overkant, men sef hver sin smak.

Lenke til kommentar

 

Har snart klart å drikke opp hele 20cl flaska med dalwhinnie. Og når jeg har ca 50% vann i den, så går det veldig fint å drikke det. 

 

Stor forbedring fra første smaking, da det bare brant. Men vil ned på bare noen dråper vann. 

 

Dalwhinnie skal ikke brenne så mye, du smaker den feil. Ta mindre slurker, men ha gjerne oppi mye vann, men 5050 synes jeg er litt i overkant, men sef hver sin smak.

 

 

Jeg tar ganske små slurker. Tar slurker som bare fyller en liten grop på tunga, om det gir mening.

Er nok heller at jeg er pinglete når det kommer til sterk alkohol.

Kanskje det blir bedre om jeg drikker den flere ganger?

 

Men kjenner ingen brenning når jeg har den 5050.

 

Den var også god med cola zero. Eller er det å blande med cola det samme som å banne i kirka?

 

Edit: Skal ikke påstå at jeg ikke drikker den feil altså. Det vet nok dere bedre enn meg.

Endret av Nstin
Lenke til kommentar

 

 

Har snart klart å drikke opp hele 20cl flaska med dalwhinnie. Og når jeg har ca 50% vann i den, så går det veldig fint å drikke det. 

 

Stor forbedring fra første smaking, da det bare brant. Men vil ned på bare noen dråper vann. 

 

Dalwhinnie skal ikke brenne så mye, du smaker den feil. Ta mindre slurker, men ha gjerne oppi mye vann, men 5050 synes jeg er litt i overkant, men sef hver sin smak.

 

 

Jeg tar ganske små slurker. Tar slurker som bare fyller en liten grop på tunga, om det gir mening.

Er nok heller at jeg er pinglete når det kommer til sterk alkohol.

Kanskje det blir bedre om jeg drikker den flere ganger?

 

Men kjenner ingen brenning når jeg har den 5050.

 

Den var også god med cola zero. Eller er det å blande med cola det samme som å banne i kirka?

 

Edit: Skal ikke påstå at jeg ikke drikker den feil altså. Det vet nok dere bedre enn meg.

 

 

 

Du må gjerne lage en drink av Dalwhinnie, men det gjør jeg bare med single malts jeg ikke liker. Jeg tror ikke jeg har gjort det med single malts, men jeg husker jeg gjorde det med en grei VS cognac..

 

Å blande single malt med cola zero derimot, høres helt blasfemisk ut.

 

Dersom whiskyen er for sterk, og det er en Dalwhinnie, så mistenker jeg at du tar for store slurker.. Men det er helt ok å blande med vann.  Bare ha i vann men ta mindre sipper.

 

 

Det jeg mener å huske fra Dalwhinnie var honning og krydder....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Kona som jeg bor sammen med her i Sverige tok seg en vennindetur til Kiel med Color Line.

 

Der hadde de et par Billig lagret vin for litt under 20 spenn flasken fra Italia og Chile, og et par helflasker jegermaister 100kr stk.. På kjøpemarkedet i Kiel..  På vei tilbake i båten så handlet de litt godis til barna, Kona spanderte Polo cologne og tatatara 1 liter Laphroaig QA cask...

 

Da ble jentene nervøse når de fant ut at de skulle hatt med mindre sprit. Så litt jeger gikk i vasken kanskje 5cl eller noe sånt..   :rofl:

De gikk sef på rødt, og det gikk da bra det også....

 

 

431297d1489767415-whisky-laffe-polo-bams

Lenke til kommentar

Opps, mente dyrere ENN i Norge ja.

Kan egentlig ikke huske å ha sett whisky noe særlig billigere enn i Norge og Sverige, selv ikke i Asia. Litt rart at vi i Norge har såpass ok priser på whisky i forhold til så og si alle andre varegrupper!

 

Jeg vil legge til av vi i Norge ikke har luksuskatt på alkohol. Polet er heller ikke opptatt i å ta mer avanse/fortjeneste enn de må, med unntak av at de tar så mye skatt på rimelig vin, øl og vodka..

 

En single malt eller en cognac koster såpass mye at avgiften ofte bare er en liten del. Det er det positive med Norge og Sverige. Til forskjell fra sånn det var før med en sur moralsk dame i kassa og kø, så har vi nå fått hyggelige fine betjenter som hjelper oss med alt, henter, råder og service. Samt at vi fritt kan velge varer akkurat som i en butikk.

 

Drar du selv til de dyreste vinforhandlerne i Køben så har de ikke like stort utvalg eller god service, derimot har de noen obskure sjeldne ting som koster det samme som en liten KIA bil eller hva det heter,

 

Jeg synes systemet i Norge og Sverige er veldig bra, i enkelte land som ikke er like heldige så drekker alkoholikere seg ihjel til vodka for 30 kr helflasken, og der er ølet billig koster noen kroner for en Slots eller noe jallamerke... Men du kan bare glemme å få tak i en vin til en overlevelilg pris... En flaske standar vin på filippinene koster feks minst 100 nkr der, det vil si det samme som 700kr omregnet til deres peso..

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Klarte å få med meg en Kilchoman Machir Bay fra Sverige. Veldig spent på den; det jeg fant av smaksnotater ser veldig bra ut!

 

Edit: Oi, denne var overraskende. Søt vanilje, relativt mye røyk, sitron og sure epler, samt noe jordaktig som minner meg om Springbank og Longrow. I ettersmaken dukker det opp noe intenst på tunga - bitter pepper er den nærmeste beskrivelsen jeg klarer å komme med. Jeg ser ikke at dette er nevnt i et eneste smaksnotat, så det er nesten så jeg tror det er noe galt med flaska (eller tunga mi) - men det var absolutt ingen vond smak!

Endret av Akrobaten
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Klarte å få med meg en Kilchoman Machir Bay fra Sverige. Veldig spent på den; det jeg fant av smaksnotater ser veldig bra ut!

 

Edit: Oi, denne var overraskende. Søt vanilje, relativt mye røyk, sitron og sure epler, samt noe jordaktig som minner meg om Springbank og Longrow. I ettersmaken dukker det opp noe intenst på tunga - bitter pepper er den nærmeste beskrivelsen jeg klarer å komme med. Jeg ser ikke at dette er nevnt i et eneste smaksnotat, så det er nesten så jeg tror det er noe galt med flaska (eller tunga mi) - men det var absolutt ingen vond smak!

 

 

Det er ikke saltlakrisen du oppfatter på slutten da? Ofte sånt i røykwhisky og ser Bolaget selv gir denne sluttsmaken i sine beskrivelser..

 

Tok selv med meg den billigere Laphroaig Select....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Klarte å få med meg en Kilchoman Machir Bay fra Sverige. Veldig spent på den; det jeg fant av smaksnotater ser veldig bra ut!

 

Edit: Oi, denne var overraskende. Søt vanilje, relativt mye røyk, sitron og sure epler, samt noe jordaktig som minner meg om Springbank og Longrow. I ettersmaken dukker det opp noe intenst på tunga - bitter pepper er den nærmeste beskrivelsen jeg klarer å komme med. Jeg ser ikke at dette er nevnt i et eneste smaksnotat, så det er nesten så jeg tror det er noe galt med flaska (eller tunga mi) - men det var absolutt ingen vond smak!

 

 

Det er ikke saltlakrisen du oppfatter på slutten da? Ofte sånt i røykwhisky og ser Bolaget selv gir denne sluttsmaken i sine beskrivelser..

 

Tok selv med meg den billigere Laphroaig Select....

 

 

Du har et poeng, minner faktisk litt om salmiakklakris. Uansett var whiskyen veldig god, og jeg fikk mersmak for å teste ut flere fra Kilchoman. Mulig jeg plukker opp en Sanaig fra polet neste gang jeg føler jeg har råd til en litt dyrere whisky; ser ut som om den kan minne om Ardbeg Uigadail (min absolutte favoritt!).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Det tok ikke lang tid. Bowmore er en av de få som har age statement I fleng. Nå også på taxfree. Kona kjøpte med en 1l Bowmore 15 på Colorline....

1l Bowmore 15 Golden & Elegant firstfill bourbon/Hogshead

 

36135870416_41f0eb1a86_o.jpg1501006980699 by iidexterii, on Flickr


469kr

Dette er en av de bedre eldre single malts Jeg har smakt.

Lukter bourbon lang vei.

Kjempesalt dette er altså fra
Vault no1. Andre smak er kraftig vaniljekrydret, med salt.. i finish en kompleks røyksmak, litt pepper, og lang oljet finish.


Dette minner veldig mye om Talisker 18!.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...