Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Har et spørsmål. Det endrer dog ingen ting, men stiller det av nysgjerrighet.

Dro fra Brasil i fjor til Colombia, men ble komplikasjoner ettersom jeg hadde oppholdt meg mer enn 1mnd i Brasil og da ble påkrevd internasjonalt bevis for gullfeber vaksine (hadde ikke dette beviset). Er nemlig en hel rekke land som krever dette beviset fra passasjerer som kommer fra Brasil. Dro dog til Mexico som ikke krevde dette, oppholdt meg i et par uker i Mexico City før planen egentlig var å dra til Panama og deretter til Norge. Kansellerte dog denne flygningen siden Panama også krever dette internasjonale gullfeber beviset. Men saken var at jeg nå ville flydd fra Mexico og ikke direkte fra Brasil. Noen som vet om de hadde akseptert det? Eller ville de stoppet meg da reisehistorikken viser at jeg hadde vært flere mnd i Brasil tidligere, og samtidig hatt problemer med innreise i Colombia?  

Endret av Craque
Lenke til kommentar

Noen som vet om man får ha med seg en venn i Norwegians lounge på Gardermoen, eller må vi begge ha tilgang "på papiret" for å få sitte der?

Slike ting står vell i betingelsene for billetten. Norwegian har vell ikke gullkort eller tilsvarende?

 

Min første tanke er sannsynligvis nei, men flyr ikke Norwegian.

Lenke til kommentar

Tallinn eller Praha i februar-mars?

Aldri vært i noen av de byene. Hvilken tror dere er kjekkest?

 

Begynner å bli lenge siden jeg var i Praha nå, men Tallinn var jeg i i sommer (forøvrig som en del av turen Helsinki - St. Petersburg - Tallinn, som var helt, helt strålende).

 

Temperaturmessig ser jeg at Tallinn er noe kaldere enn Praha, hvis det skal være med i regnestykket. Begge byer er verdt å besøke før eller siden uansett.

 

Tallinn er etter min mening perfekt for turer på opptil 3-4 dager, og du kan tusle fra ende til anden på den koffertdrepende brosteinen innenfor murene i byen. Kjæresten min og jeg gjorde det, og "huket av" ting vi ville gjøre på en typisk turistbrosjyre, samt fikk med oss en del ting utenfor bymurene som var av interesse, og. Uansett, å tusle rundt og se hvor ferden tar deg, var veldig ålreit :)

Endret av d'espresso
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tallinn eller Praha i februar-mars?

Aldri vært i noen av de byene. Hvilken tror dere er kjekkest?

Du har fått mange gode råd ovenfor.

 

Til begge destinasjonene reiser man for julemarked eller for vår/sommer. Februar-mars blir helt utenom, men siden det spesielt i Praha nå er altfor mange turister når det er sesong kan det likevel være lurt å reise utenom sesong. Som en indikasjon på hvordan det er der er der i sesongen så skal det være godt over 30 forskjellige "free walking tours".

 

Det er kjøligere i Tallinn, men det kan være bedre med jevnt kaldt og sne enn mye som smelter om dagen of fryser om natten slik at det blir overraskende issvuller.

 

I Tallinn er spaopphold populært. Jeg bodde ved et ombygd svømmebasseng like ved gammelbyen hvor de hadde alle mulige varianter av bobling, damping, dypping og spyling som man selv kunne komme seg gjennom ... i tillegg til masse behandlinger som man kunne bestille. Det finnes mange forskjellige tilbud, men pass på at alle som setter et massasjebord inn på et rom kan finne på å kalle seg "spa".

 

Tallinn: spa, rolig liten middelaldersk gammelby, sne og kaldt ute, koselig, TV-tårn et stykke utenfor byen med overraksende avbildning av en norsk kjendis.

Praha: Større og travlere by med mye mere å se og gjøre, ikke like kaldt, men fare for issvuller, riktig sesong om man ikke ønsker altfor mye turister,  mange fine dagsutflukter fx til Cesky Krumlov.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er i Vietnam og har måtte booke om en del flybilletter. Sliter med å få printa ut billettene da ingen av "hotellene" i nærheten har printer.

Er det et must å ankomme flyplasser rundt omkring med billetter i papirform eller holder det stort sett å fremvise passet og eventuelt vise frem billettbekreftelsen på mobiltelefonen?

 

Eller er det bare jeg som faktisk er så gammeldags at jeg kommer med printede billetter i disse dager?

Lenke til kommentar

Er det noen gode kort med poeng man kan aapne paa firma (f.eks. fra KLM/Lufthansa etc), som ikke er gjennom en norsk bank (f.eks. godtar residens i EU eller utenfor)? Ingen banker her har fordelskort, men regner med at det er mulig aa faa via banker som sammarbeider med flyselskap? F.eks. SAS MasterCard maa man bo i Norge for aa ha.

 

F.eks. noen maaneder bruker jeg over 50k eur paa kredittkort (via jobb), og da kan jeg samle opp en del poeng.

Endret av n0mad
Lenke til kommentar

Er det noen gode kort med poeng man kan aapne paa firma (f.eks. fra KLM/Lufthansa etc), som ikke er gjennom en norsk bank (f.eks. godtar residens i EU eller utenfor)? Ingen banker her har fordelskort, men regner med at det er mulig aa faa via banker som sammarbeider med flyselskap? F.eks. SAS MasterCard maa man bo i Norge for aa ha.

Kommer vell an på hvor en bor:)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke printet ut billetter siden jeg var liten, og da var det min mor som drev på.

 

Jeg ville sjekket retningslinjene til flyselskapet, billigselskapene er nok de værste her da de prøver å dra inn penger der det er mulig.

Det gikk fint.

 

Av en eller annen grunn har jeg bestandig stresset med å få med meg alle billetter i printet format.

Siden mine reiser 2-3 ganger årlig består av 5-6 fly enddr jeg derfor bestandig opp med en bunke papirer som må ligge i korrekt rekkefølge.

 

På tide å innse at 1990 er forbi :)

Lenke til kommentar

Det gikk fint.

 

Av en eller annen grunn har jeg bestandig stresset med å få med meg alle billetter i printet format.

Siden mine reiser 2-3 ganger årlig består av 5-6 fly enddr jeg derfor bestandig opp med en bunke papirer som må ligge i korrekt rekkefølge.

 

På tide å innse at 1990 er forbi :)

 

Hehe godt det gikk bra! :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...