Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

La oss si at noen bruker bonuspoeng opptjee på jobbreiser til en flytur i Business til USA, som ville kostet 20.000 og personen har 45% skatt.

 

Arbeidsgiver, som kanskje er forhenværende, skal da:

-trekke personen for 9.000,- i skatt.

-betale 2.820,- i arbeidsgiveravgift.

-gi personen 2040,- i feriepenger.

-betale minst 500,- i pensjonsinnskudd.

 

Som sagt, når dette regnestykket går opp for arbeidsgiverne vil de raskt sendt ut beskjed om at det ikke er lov til å opptjene poeng på reiser som de betaler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Trumf(privat + jobb?)

Skatteetaten har sendt ut noen skriv som skullle være oppklarende, men de var bare enda mer forvirrende. De skrev for eksempel at man ikke skulle beskattes for bruk av fordel for opptjening av Trumfpoeng. Bruker man Trumfvisa for å betale for en tur i Go med SAS til USA så er jo opptjeningen fra betalingen av turen langt større enn opptjeningen av bonuspoeng som man får fra SAS.

Lenke til kommentar

Skatteetaten har sendt ut noen skriv som skullle være oppklarende, men de var bare enda mer forvirrende. De skrev for eksempel at man ikke skulle beskattes for bruk av fordel for opptjening av Trumfpoeng. Bruker man Trumfvisa for å betale for en tur i Go med SAS til USA så er jo opptjeningen fra betalingen av turen langt større enn opptjeningen av bonuspoeng som man får fra SAS.

 

Ja det jeg har sett er helt umulig å forholde seg til. Helt umulig å si hvilke poeng en bruker og om fordelen kommer i fra privat bruk eller ikke. Jeg bestiller iallefall som normal fremover. Har vell poeng til en 6-7 turer til asia/us på biz.. 

Lenke til kommentar

-Arbeidsgiver har ingen mulighet til å sjekke det man oppgir eller ikke oppgir.

-

 

Dersom en booker gjennom arbeidsgivers reiseagent hvor en selv har oppgitt bonusnummer, skulle vel dette være grei skuring? Det har hvertfall på mine seneste bookinger også dukket opp «agentbestilling» i SAS-appen på «mine reiser». Da mener jeg det er bedre å fjerne koblingen og evt. heller registrere reisen i etterkant?

Lenke til kommentar

Dersom en booker gjennom arbeidsgivers reiseagent hvor en selv har oppgitt bonusnummer, skulle vel dette være grei skuring? Det har hvertfall på mine seneste bookinger også dukket opp «agentbestilling» i SAS-appen på «mine reiser». Da mener jeg det er bedre å fjerne koblingen og evt. heller registrere reisen i etterkant?

 

Det er jo en enorm jobb å finne ut av, i tillegg vet en ikke om disse poengene er brukt eller fortsatt på "konto" gitt at en ikke er tom. Hele situasjonen er lite gjennomtenkt fra staten sin side. 

Lenke til kommentar

La oss si at noen bruker bonuspoeng opptjee på jobbreiser til en flytur i Business til USA, som ville kostet 20.000 og personen har 45% skatt.

 

Arbeidsgiver, som kanskje er forhenværende, skal da:

-trekke personen for 9.000,- i skatt.

-betale 2.820,- i arbeidsgiveravgift.

-gi personen 2040,- i feriepenger.

-betale minst 500,- i pensjonsinnskudd.

 

Som sagt, når dette regnestykket går opp for arbeidsgiverne vil de raskt sendt ut beskjed om at det ikke er lov til å opptjene poeng på reiser som de betaler.

 

Ja det er ingen tvil om at det blir det letteste for bedriften, men for vår del vill det utgjøre store økonomiske "tap" og hadde ført til mildt sagt dårlig stemning. Så arbeidsgiverne står i en kinkig situasjon uansett hva de gjør. Synes det er helt feil og gi de ansvaret for dette, mye bedre før da en selv var ansvarlig for å føre dette + at de legger opp en god måte å gjøre det på. 

Lenke til kommentar

La oss si at noen bruker bonuspoeng opptjee på jobbreiser til en flytur i Business til USA, som ville kostet 20.000 og personen har 45% skatt.

 

Arbeidsgiver, som kanskje er forhenværende, skal da:

-trekke personen for 9.000,- i skatt.

-betale 2.820,- i arbeidsgiveravgift.

-gi personen 2040,- i feriepenger.

-betale minst 500,- i pensjonsinnskudd.

 

Som sagt, når dette regnestykket går opp for arbeidsgiverne vil de raskt sendt ut beskjed om at det ikke er lov til å opptjene poeng på reiser som de betaler.

 

Tviler litt på at arbeidsgiver behøver å betale feriepenger og pensjon på fordelen, men uansett håpløst og kostnadsdrivende for arbeidsgiver å følge opp.

 

Jobber selv i et større Norsk firma med mye reiseaktivitet og da jeg tok juleferie hadde jeg ikke registrert noen informasjon fra arbeidsgiver om hvordan de vil håndtere de nye reglene. Men jeg tipper at resultatet blir forbud for fordelskort og at man ikke lenger kan ha disse lagret hos reisebyrået vi benytter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg tipper at resultatet blir forbud for fordelskort og at man ikke lenger kan ha disse lagret hos reisebyrået vi benytter.

Dette er ganske så illusorisk og umulig å sjekke for arbeidsgiver.

 

Man kan ikke fly uten at biletten er utstedt en ens navn og har man en flybillett utstedt i ens navn så kan man etterregistrere poeng gjerne opptil et halvt år etter reisen.

Lenke til kommentar

manglet en t/r for å opprettholde gullkortet og tar en pointrun til london med sas samme kveld.

er det noen vettug måte å få handlet taxfree på i samme slengen?

 

Det hender rett som et er at det går fint å handle i taxfree ved ankomst Gardermoen uten å vise boardingkort. 

Det sier man bare at man har kastet siden man ikke trodde man trenger det, så oppgir man bare flightnummeret man kom med.

 

Har hørt om en person som bruke kjøpe flybillett som kunne ombestilles, sjekket inn uten bagasje på Gardermoen, koset seg litt i loungen, ombestilte billetten, kjøpte taxfree og gikk ut i bilen med dagens fangst. Vedkommende ble grådig og etter at han begynnte gjøre det flere ganger om dagen ble han gjenkjent av tollen. De fulgte ham ut i bilen som var full av taxfree og det gikk visst ikke så bra for ham.

 

Tror nok ikke risikoen for å få problemer er særlig stor om man faktisk har flydd til utlandet og ikke gjør det for ofte.

 

Dette er vel en urban legend? Hvordan kommer man seg ut igjen etter å ha passert tollbarrieren på Gardermoen?

 

Ja det er ingen tvil om at det blir det letteste for bedriften, men for vår del vill det utgjøre store økonomiske "tap" og hadde ført til mildt sagt dårlig stemning. Så arbeidsgiverne står i en kinkig situasjon uansett hva de gjør. Synes det er helt feil og gi de ansvaret for dette, mye bedre før da en selv var ansvarlig for å føre dette + at de legger opp en god måte å gjøre det på.

Noen må ha dette ansvaret, nå har man hatt en ikke-fungerende ordning som man altså forsøker å rette opp i.

Arbeidsgiver er den rette å kreve at rapporterer inn ansattes lønn og andre fordeler..

Lenke til kommentar

 

Noen må ha dette ansvaret, nå har man hatt en ikke-fungerende ordning som man altså forsøker å rette opp i.

Arbeidsgiver er den rette å kreve at rapporterer inn ansattes lønn og andre fordeler..

 

Jo jeg er enig i dette, jeg sier bare at det er mer eller mindre umulig for arbeidsgiver å holde kontroll på dette da det ikke er registrert på de. 

 

Om dette skal fungere må flyselskapene omgjøre ordningene sine. Da kan vi kanskje få ett fungerende system. 

Lenke til kommentar

Jo jeg er enig i dette, jeg sier bare at det er mer eller mindre umulig for arbeidsgiver å holde kontroll på dette da det ikke er registrert på de. 

 

Om dette skal fungere må flyselskapene omgjøre ordningene sine. Da kan vi kanskje få ett fungerende system.

De norske selskapene skal du ikke se bort fra at gjør det. Kjøper man billetter hos SAS og Norwegian kan man vel også velge å ikke opptjene bonus på den aktuelle reisen allerede i dag.

Jeg har heller ikke fått informasjon om slikt på jobb men så prøver jeg å reise minst mulig med egenbetalte billetter i jobb også. Her er det slik at de få flyturene jeg tar på kundebesøk er uansett på rute uten mulighet til opptjening av bonuspoeng.

Lenke til kommentar

De norske selskapene skal du ikke se bort fra at gjør det. Kjøper man billetter hos SAS og Norwegian kan man vel også velge å ikke opptjene bonus på den aktuelle reisen allerede i dag.

Jeg har heller ikke fått informasjon om slikt på jobb men så prøver jeg å reise minst mulig med egenbetalte billetter i jobb også. Her er det slik at de få flyturene jeg tar på kundebesøk er uansett på rute uten mulighet til opptjening av bonuspoeng.

 

Ja man kan såklart velge det helt vekk, men da er en inne på det jeg nevnte tidligere. Det blir store "tap" for arbeidstakerne, som blir en utfordring for arbeidsgiver. Jeg drar fort inn 100k i bonuspoeng om en omgjør billettprisene til penger, om ikke mer. 

 

Forøvrig trenger ikke billettene være egenbetalt, man kan fint bestille billettene uten å nevne noe om bonusopptjening osv. Ta turen og i etterkant registrere poengene om en vill gjøre det "hemmelig" for sin arbeidsgiver. Det er vell også litt av poenget, SAS og de andre som opererer i Norge må tilpasse seg de nye reglene om de skal fungere. De må klare å diffrensiere poeng opptjent av arbeidsgiver og privat osv. Det er utrolig vanskelig spør du meg. 

Lenke til kommentar

 Dette er vel en urban legend?

Det er faktisk de som har gjort det  til en karriære å fortelle om at de driver på på den måten og verstingene kjøper ikke engang taxfree, de tar bare med seg fra loungen.

 

Hvordan kommer man seg ut igjen etter å ha passert tollbarrieren på Gardermoen?

På samme måte som de som ankommer i fly kommer seg ut. Utgangen er like ved gate D2.

Lenke til kommentar

Det er vell også litt av poenget, SAS og de andre som opererer i Norge må tilpasse seg de nye reglene om de skal fungere. De må klare å diffrensiere poeng opptjent av arbeidsgiver og privat osv. Det er utrolig vanskelig spør du meg. 

SAS og Norwegian konkurrerer med utelandske flyselskaper og bonusprdninger. Og forretningsideen med bonusordningene er enkelt sagt å la ansatte få fordeler av å lure arbeidsgiver til å betale for dyrere billetter. Det er nettopp derfor de ikke tillater separate kontoer eller opptjening, eller lar myndighetene få innsyn i kontoene.

Lenke til kommentar

SAS og Norwegian konkurrerer med utelandske flyselskaper og bonusprdninger. Og forretningsideen med bonusordningene er enkelt sagt å la ansatte få fordeler av å lure arbeidsgiver til å betale for dyrere billetter. Det er nettopp derfor de ikke tillater separate kontoer eller opptjening, eller lar myndighetene få innsyn i kontoene.

 

Ja det er helt håpløst å få til en fungerende løsning rundt dette i mine øyne. Er spent på om det kommer noe vedtak for oss i 2019 og hvordan bedriften velger å løse det. 

Lenke til kommentar

Ja det er helt håpløst å få til en fungerende løsning rundt dette i mine øyne. Er spent på om det kommer noe vedtak for oss i 2019 og hvordan bedriften velger å løse det. 

Som jeg har sagt så har bedriftene i realiteten kun ett valg, men det som vil variere er hvor lang tid det vil ta før de innser det.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Ja man kan såklart velge det helt vekk, men da er en inne på det jeg nevnte tidligere. Det blir store "tap" for arbeidstakerne, som blir en utfordring for arbeidsgiver. Jeg drar fort inn 100k i bonuspoeng om en omgjør billettprisene til penger, om ikke mer.

 

Forøvrig trenger ikke billettene være egenbetalt, man kan fint bestille billettene uten å nevne noe om bonusopptjening osv. Ta turen og i etterkant registrere poengene om en vill gjøre det "hemmelig" for sin arbeidsgiver. Det er vell også litt av poenget, SAS og de andre som opererer i Norge må tilpasse seg de nye reglene om de skal fungere. De må klare å diffrensiere poeng opptjent av arbeidsgiver og privat osv. Det er utrolig vanskelig spør du meg.

Jeg skjønner det er irriterende å miste slike goder, men strengt tatt så burde de vel alltid vært skattepliktige? Sånn sett er det rettferdig at det blir endring. Dog skjønner jeg ikke hva som er så problematisk? Det er klart at det er vanskelig å oppdage, men du har plikt til å melde inn alle ytelser. Unnlater man det må det vanke store bøter/straffer.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner det er irriterende å miste slike goder, men strengt tatt så burde de vel alltid vært skattepliktige? Sånn sett er det rettferdig at det blir endring. Dog skjønner jeg ikke hva som er så problematisk? Det er klart at det er vanskelig å oppdage, men du har plikt til å melde inn alle ytelser. Unnlater man det må det vanke store bøter/straffer.

 

De har alltid vært skattepliktige, men man skulle selv føre dette på selvangivelsen. Noe som er helt fint, å betale avgift på turene er ikke problemet. Problemet er at alternativet nå blir å miste de, det er helt uaktuelt. Det gir merutgifter til areidstakeren, noe som de færreste setter pris på. 

 

Bare for å si det en gang til, jeg har ikke noe i mot å betale skatt eller avgifter. Jeg har dog noe i mot å miste 3-4 buisness billetter til USA/ASIA pr år + ett lass av hotel overnattinger, leiebil fordeler osv. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

De har alltid vært skattepliktige, men man skulle selv føre dette på selvangivelsen. Noe som er helt fint, å betale avgift på turene er ikke problemet. Problemet er at alternativet nå blir å miste de, det er helt uaktuelt. Det gir merutgifter til areidstakeren, noe som de færreste setter pris på.

 

Bare for å si det en gang til, jeg har ikke noe i mot å betale skatt eller avgifter. Jeg har dog noe i mot å miste 3-4 buisness billetter til USA/ASIA pr år + ett lass av hotel overnattinger, leiebil fordeler osv.

Skjønner, jeg hadde misforstått litt. Dog, "ingen" førte vel opp dette på selvangivelsen så at endringer må til er vel klart. Av nysgjerrighet, hvorfor gir det merutgifter å miste opptjeningen?

Lenke til kommentar

Skjønner, jeg hadde misforstått litt. Dog, "ingen" førte vel opp dette på selvangivelsen så at endringer må til er vel klart. Av nysgjerrighet, hvorfor gir det merutgifter å miste opptjeningen?

 

Mister en dette mister en jo flere "gratis" ferier pr år, det gir merutgifter når en skal på ferie. For ikke å snakke om utgifter til mat og drikke når en er på tur og må stoppe over på en flyplass i X antall timer osv. Det gir ganske mange ekstra utgifter for oss som reiser mye og har "lært" oss å hanke inn de beste fordelene. 

 

Jeg har ingenting i mot å oppføre dette på selvangivelsen, men det er ikke lett å finne ut hvor mye turen ville ha kostet om og men osv. Generelt sett er systemene dårlig ift hva en skal føre. Både før og i den nye "avtalen". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...