Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Thai er dyre. Man får ofte økonomi pluss hos selskaper som gir bedre sitterkomfort der til under 8k t/r.

 

Jeg sovner raskt på flyet og er enig i at man som oftest får mye bedre valuta for pengene på å bruke dem på destimasjonen. Og med ca 25 private reiser i året blir biz en dyr uvane.

 

Ja jeg ser den. Det er naturligvis mest økonomisk å fly økonomi.

Jeg forstår også at det blir snakk om mye penger når man reiser i familie.

 

Jeg måtte gjøre en liten sjekk på prisforskjellen.

 

Tur: 9. august - 2.550kr

Retur: 22. August - 2.549kr

Noe av det rimeligste jeg fant ved bruk av lavpriskalender - nå må man i tillegg ta til etteretning at man må tilpasse reisen etter den - ellers blir det fort dyrere enn i dette eksempelet.

Mat på fly tur/retur = 500kr.

Valg av sete tur/retur = 500kr.

2stk kolli innsjekket bagasje begge veier = 1.700kr.

Totalt: 7.799kr

I tillegg medfølger kostnader for en whisky eller øl eller 3. Noe mange er glade i å kose seg med på en lengre flytur.

Jeg mener, hvis man skal utelate alt dette på en lang flytur...da blir det fort litt tungt..

 

Premium billetter hvor alt er inkludert = 12.100kr.

 

Differansen blir i dette tilfellet på drøyt 4.000kr hvilket ikke er avskrekkende i mine øyne på en slik tur.

Man sitter bedre. Man sover bedre. Færre mennesker pr. flyvertinne når man trenger noe. Priority boarding and exit ved landing.

Ikke minst slipper man 1-2 timer i kø når man er sliten og skal hjem fra Bangkok.

 

Hvis man bruker Norwegiankortet litt smart kan man enkelt tjene opp 5.000kr på et år ved å handle dagligvarer osv med det, og dette kan da tette differansen hvis man ønsker å tenke slik.

Edit: Inkludert god payback ved bruk til kjøp av premiumbilletter må iberegnes her.

Personlig bruker jeg ikke kortet fullt ut og får likevel 2-4000kr på det innen få måneder.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg ser den. Det er naturligvis mest økonomisk å fly økonomi.

Jeg forstår også at det blir snakk om mye penger når man reiser i familie.

 

Jeg måtte gjøre en liten sjekk på prisforskjellen.

 

Tur: 9. august - 2.550kr

Retur: 22. August - 2.549kr

Noe av det rimeligste jeg fant ved bruk av lavpriskalender - nå må man i tillegg ta til etteretning at man må tilpasse reisen etter den - ellers blir det fort dyrere enn i dette eksempelet.

Mat på fly tur/retur = 500kr.

Valg av sete tur/retur = 500kr.

2stk kolli innsjekket bagasje begge veier = 1.700kr.

Totalt: 7.799kr

4800 t/r med Turkish inkludert mat og bagasje.

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for svar alle :)

Liker diskusjonen!

 

Har Norwegian kortet med 1250 cashpoints stående.

 

Bare sleit med å finne noe i ferien. Men er vel som sagt pga ferien det er dyrere.

 

Best sesong der er vel sånn vinter?

 

Har forøvrig plass å bo der. Så kan vel kanskje påkoste noe dyrere fly. Men ser når jeg går i mars måned hos norwegian så er det fort kun 1400kr en vei. Men gjerne 3400kr i retur.

Business eller premium blir det annen dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Da har vi også fått våre endringer, vi fortsetter med å opptjene som normalt men det er ikke lov å bruke poengene opptjent etter 1.1.2019 til privat bruk.

Så.. Var ikke dette det du "ikke ville finne deg i?"

Lenke til kommentar

Så.. Var ikke dette det du "ikke ville finne deg i?"

 

Nei, frafall av poeng opptjening kunne jeg ikke finne meg i. Nå fortsetter vi som normalt hvor bedriften fraskriver seg ansvaret med å be oss ikke bruke poengene privat. Så er det jo opp til enhver om de ønsker å føre reglene og ta konsekvensene for det. 

 

Altså, jeg er jo ikke fornyød. Skulle likt å se ingen forandring. Men det er jo umulig slik situasjonen er, så jeg føler det er en ok løsning. Men, det blir selvfølgelig tatt videre i forhandlinger om lønn og goder, det har allerede startet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Nei, frafall av poeng opptjening kunne jeg ikke finne meg i. Nå fortsetter vi som normalt hvor bedriften fraskriver seg ansvaret med å be oss ikke bruke poengene privat. Så er det jo opp til enhver om de ønsker å føre reglene og ta konsekvensene for det.

 

Altså, jeg er jo ikke fornyød. Skulle likt å se ingen forandring. Men det er jo umulig slik situasjonen er, så jeg føler det er en ok løsning. Men, det blir selvfølgelig tatt videre i forhandlinger om lønn og goder, det har allerede startet.

Men da kan arbeidsgiver kreve at dere bruker poengene på jobb-reiser og dermed ikke gi dere et valg om å bryte reglene.

Lenke til kommentar

Men da kan arbeidsgiver kreve at dere bruker poengene på jobb-reiser og dermed ikke gi dere et valg om å bryte reglene.

 

Tja, kanskje det. Men det blir ikke slik. Det er mer eller mindre umulig å bruke poeng på våre reiser, i tillegg har de ikke oversikt over saldo osv. Så det er uaktuelt og vill ikke bli gjort. Regelen er, opptjen poeng. Ikke bruk de privat. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Tja, kanskje det. Men det blir ikke slik. Det er mer eller mindre umulig å bruke poeng på våre reiser, i tillegg har de ikke oversikt over saldo osv. Så det er uaktuelt og vill ikke bli gjort. Regelen er, opptjen poeng. Ikke bruk de privat.

Hmm høres ut som en dårlig løsning. Mao. flere endringer kommer... :)

Lenke til kommentar

Hmm høres ut som en dårlig løsning. Mao. flere endringer kommer... :)

 

Ja det kan skje, men akkurat nå er det absolutt den beste løsningen. Man fortsetter opptjeningen som normalt og beholder de fordelene dette gir. For min del er det lenge til jeg trenger å ta stilling til det, har opptjent poeng till flere år med reiser innen 1.1.

Lenke til kommentar

Ja det kan skje, men akkurat nå er det absolutt den beste løsningen. Man fortsetter opptjeningen som normalt og beholder de fordelene dette gir. For min del er det lenge til jeg trenger å ta stilling til det, har opptjent poeng till flere år med reiser innen 1.1.

For ordens skyld så er det ingen forskjell på poeng opptjent før og etter 1/1. Endringen er at ved bruk så skal fordel nå varsles og beskattes via arbeidsgiver som man tjente poengene hos, tidligere innbrerettet man det selv fordelen direkte til skattemyndighetene.

Lenke til kommentar

For ordens skyld så er det ingen forskjell på poeng opptjent før og etter 1/1. Endringen er at ved bruk så skal fordel nå varsles og beskattes via arbeidsgiver som man tjente poengene hos, tidligere innbrerettet man det selv fordelen direkte til skattemyndighetene.

 

Jepp, siterer bare hvordan det er internt hos oss og hvilken avtale vi nå har. Om den er rett ift nytt regelverk skal jeg ikke si noe om da jeg ikke har lest det godt nok. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

For ordens skyld så er det ingen forskjell på poeng opptjent før og etter 1/1. Endringen er at ved bruk så skal fordel nå varsles og beskattes via arbeidsgiver som man tjente poengene hos, tidligere innbrerettet man det selv fordelen direkte til skattemyndighetene.

Det er jo en forskjell når man ikke har lov til å bruke poengene, uavhengig av om man deklarerer det eller ikke.

Lenke til kommentar

Det er jo en forskjell når man ikke har lov til å bruke poengene, uavhengig av om man deklarerer det eller ikke.

Hva mener du forskjellen er?

 

Skjønner endel blir forvirret her. Det er altså bruken og ikke oppjeningen som skal beskattes og det er bruken som mange selskaper nå innfører forbud for. Enkelte selskaper har sikkert ikke skjønt reglene helt og innfører kanskje ikke forbud mot bruk av tidligere opptjente bonuspoeng.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hva mener du forskjellen er?

 

Skjønner endel blir forvirret her. Det er altså bruken og ikke oppjeningen som skal beskattes og det er bruken som mange selskaper nå innfører forbud for. Enkelte selskaper har sikkert ikke skjønt reglene helt og innfører kanskje ikke forbud mot bruk av tidligere opptjente bonuspoeng.

Forskjellen er at han ikke lenger får lov til å bruke poengene han tjener gjennom jobb til private reiser, uavhengig av hva eventuelle nye regler om skatt og innrapportering sier.

Lenke til kommentar

Forskjellen er at han ikke lenger får lov til å bruke poengene han tjener gjennom jobb til private reiser, uavhengig av hva eventuelle nye regler om skatt og innrapportering sier.

Nei du har missforstått, jeg er helt fri til å bruke de poengene opptjent før 1.1.2019. poenget til han over er at dette kanskje er feil tolkning av lovverket fra bedriften sin side. Jeg kan også bruke poengene ved reise i jobben.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Nei du har missforstått, jeg er helt fri til å bruke de poengene opptjent før 1.1.2019. poenget til han over er at dette kanskje er feil tolkning av lovverket fra bedriften sin side. Jeg kan også bruke poengene ved reise i jobben.

Nei, du har misforstått. Jeg sier ingenting om poengene du har allerede tjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...