Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn har jeg bestandig stresset med å få med meg alle billetter i printet format.

Siden mine reiser 2-3 ganger årlig består av 5-6 fly enddr jeg derfor bestandig opp med en bunke papirer som må ligge i korrekt rekkefølge.

 

På tide å innse at 1990 er forbi :)

Jeg har bestandig med meg ett utskrevet ark per booking og en printet oppsummering i tillegg som har alt av sentral info.

 

Mobiler kan gå tom for batteri, være ustabile, de kan plutselig ikke klare få opp bookingen pga. nettverksproblemer og når noen ber om å få se hva jeg har booket så vil jeg heller levere over ett papir enn en mobil.

 

Så for mine 2-3 turer per måned har jeg alltid med meg alt jeg trenger av info på papir i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bestandig med meg ett utskrevet ark per booking og en printet oppsummering i tillegg som har alt av sentral info.

 

Mobiler kan gå tom for batteri, være ustabile, de kan plutselig ikke klare få opp bookingen pga. nettverksproblemer og når noen ber om å få se hva jeg har booket så vil jeg heller levere over ett papir enn en mobil.

 

Så for mine 2-3 turer per måned har jeg alltid med meg alt jeg trenger av info på papir i tillegg.

Hmmm...

Men burde ikke faktisk passet være nok i utgangspunktet?

 

Jeg prøvde meg faktisk litt frem idag på en av de mindre flyplassene i vietnam, litt for å finne ut hvor grensen går.

Etter en lett diskusjon klarte jeg meg med passet alene.

Forstår riktignok godt at man ikke bør leve etter denne standarden/risikoen.

Lenke til kommentar

Hmmm...

Men burde ikke faktisk passet være nok i utgangspunktet?

 

Jeg prøvde meg faktisk litt frem idag på en av de mindre flyplassene i vietnam, litt for å finne ut hvor grensen går.

Etter en lett diskusjon klarte jeg meg med passet alene.

Forstår riktignok godt at man ikke bør leve etter denne standarden/risikoen.

 

Jeg har reist en 10-20 reiser pr år i snart 6 år. Har aldri printet ut noe. Reiser dog stort sett med store og kjente aktører og holder meg unna billigselskapene da de ønsker å tjene penger på slikt tøv. Jeg viser enten pass eller fordelskort. 

Lenke til kommentar

Jeg har reist en 10-20 reiser pr år i snart 6 år. Har aldri printet ut noe. Reiser dog stort sett med store og kjente aktører og holder meg unna billigselskapene da de ønsker å tjene penger på slikt tøv. Jeg viser enten pass eller fordelskort. 

 

Selv Ryanair har jo app nå. Jeg har ikke skrevet ut noe som helst siden Ryanair-appen kom, og reiser også 2-3 ganger i mnd. Kommer langt med pass.

Lenke til kommentar

Får jeg reiseforsikring selv om fly bestilles i to bestillinger? Eller må det være èn? Eller har det ingenting å si når det er over 50%?

Om det er reiseforsikring dekket av kredittkort du spør om så er vel det vanlige at minst 50% av hele reisens kost skal være betale med kortet for at den forsikringen skal være gyldig, men sjekk hva som står med liten skrift.

 

Om du snakker om å reise uten gjennomgående billett så må du ha en ganske så god buffer mellom to flighter på forskjelig bestilling for at reiseforsikringen skal hjelpe deg om du mister neste flight pga forsinkelte.

Lenke til kommentar

Om du snakker om å reise uten gjennomgående billett så må du ha en ganske så god buffer mellom to flighter på forskjelig bestilling for at reiseforsikringen skal hjelpe deg om du mister neste flight pga forsinkelte.

Må bestille Bergen-Oslo og Oslo-Praha for seg selv, samme dag. Samme er hjem bare annen flyplass.

 

Er dette gjennomgående billett?

 

 

Edit:

Forsikringen sier:

 

5 Mistet forbindelse grunnet forsinkelse med fly fra Norwegian

 

Selskapet erstatter rimelige og dokumenterte ekstrautgifter til innhenting av fastlagt reiserute dersom sikrede mister sin videre forbindelse som er forhåndsbetalt med gyldig kredittkort utstedt av Bank Norwegian.

Forsikringen dekker utgifter betalt med kortet med inntil kr 5.000 per sikret og totalt inntil kr 20.000 dersom den sikrede mister sin videre forbindelse grunnet sen ankomst fra reisetransport med Norwegian som er årsak til at sikrede går glipp av fly eller annen transport når den sikrede ellers ville ha hatt tilstrekkelig tid (minimum 2 timer) til å rekke neste videre forbindelse dersom forsinkelsen ikke hadde oppstått.

 

Kostnad til innhenting dekkes ikke ved gjennomgående billett.

Vanskelig å forstå :(

Ser ut som jeg ikke må ha gjennomgående?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Må bestille Bergen-Oslo og Oslo-Praha for seg selv, samme dag. Samme er hjem bare annen flyplass.

 

Er dette gjennomgående billett?

Gjennomgående billett betyr at de ble booket samtidig, har samme bookingnummer og du kan sjekke inn til begge flightene i samme handling. Skulle det første flyet ankomme for sent så er du sikret at flyselskapet tar seg av deg og eventuelt ombooker deg.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah tusen takk for svar :)

 

 

 

Har et spørsmål. Har 2 netter på Hotels Reward. Hva ville dere gjort: booke 4 netter uten 10% rabatt og få 4 netter i rewardsen, eller booke 4 netter uten å få reward men 10%?

Er snakk om ca 270kr i rabatt. Usikker på hva som er lurest. Spare 270kr eller få 4 netter i rewards. Skal en-to netter senere pga bruke bonusovernattingen min.

Lenke til kommentar

Ah tusen takk for svar :)

 

 

 

Har et spørsmål. Har 2 netter på Hotels Reward. Hva ville dere gjort: booke 4 netter uten 10% rabatt og få 4 netter i rewardsen, eller booke 4 netter uten å få reward men 10%?

Er snakk om ca 270kr i rabatt. Usikker på hva som er lurest. Spare 270kr eller få 4 netter i rewards. Skal en-to netter senere pga bruke bonusovernattingen min.

Skjønte ikke helt hva du mente med denne?

 

Rewards bør brukes på dyre rom for å få mest mulig ut av rewarden. Husk at en må betale avgifter utenom.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål. Har 2 netter på Hotels Reward. Hva ville dere gjort: booke 4 netter uten 10% rabatt og få 4 netter i rewardsen, eller booke 4 netter uten å få reward men 10%?

Er snakk om ca 270kr i rabatt. Usikker på hva som er lurest. Spare 270kr eller få 4 netter i rewards. Skal en-to netter senere pga bruke bonusovernattingen min.

La oss si at du booker 10 netter til 1000 NOK i snitt og at 20% er skatter og avgifter. Du har da spart opp 10 netter og får da en bonusnatt til 800 kroner.... som er maks som kan trekkes ifra på overnatting uten skatter og avgifter. For å få maks utbytte av overnattingen velger du igjen en natts til 1000 kr og får altså 800 i rabatt.

 

Du har altså hatt tilsammen 11 netter til 11.000 kr og kun betalt 10.200 kroner. Det betyr en rabatt på 7,3%.

 

Bruker du imidlertid straks tilbudet om "10% rabatt" så får du 10% rabatt på grunnpris uten skatter og avgifter som er 800 kroner, altså 80 kr i rabatt. Det er 8%.

 

Så her ville det klart lønne seg å få 8% rabatt straks og ikke vente lenge i håp om at du engang skal få 7,3% rabatt.

 

Nå varierer det hvor stor andel som er skatter og avgifter, men regnestykket vil alltid gi at av de villedende tilbudene så er "10%" straks bedre enn "1 av 10 gratis".

 

Jeg bruker for å få ekstra rabatt Viatrumf og eller tilbud om en ekstra natts opptjening. De endrer ofte reglene her og jeg velger det som lønner seg. Det er også ofte hoteller som tilbudene ikke gjelder for.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt hva du mente med denne?

 

Rewards bør brukes på dyre rom for å få mest mulig ut av rewarden. Husk at en må betale avgifter utenom.

Ble litt knøtete forklart, skal bo på hotell 4 netter nå, og det var bare om jeg skal 1) bruke 10% rabattkode på bestillingen og ikke opptjene 4 netter til hotels reward, eller 2) få de 4 nettene og ikke bruke rabattkoden på 10%.

Bruker jeg rabattkode mister jeg de nettene man tjener.

 

La oss si at du booker 10 netter til 1000 NOK i snitt og at 20% er skatter og avgifter. Du har da spart opp 10 netter og får da en bonusnatt til 800 kroner.... som er maks som kan trekkes ifra på overnatting uten skatter og avgifter. For å få maks utbytte av overnattingen velger du igjen en natts til 1000 kr og får altså 800 i rabatt.

 

Du har altså hatt tilsammen 11 netter til 11.000 kr og kun betalt 10.200 kroner. Det betyr en rabatt på 7,3%.

 

Bruker du imidlertid straks tilbudet om "10% rabatt" så får du 10% rabatt på grunnpris uten skatter og avgifter som er 800 kroner, altså 80 kr i rabatt. Det er 8%.

 

Så her ville det klart lønne seg å få 8% rabatt straks og ikke vente lenge i håp om at du engang skal få 7,3% rabatt.

 

Nå varierer det hvor stor andel som er skatter og avgifter, men regnestykket vil alltid gi at av de villedende tilbudene så er "10%" straks bedre enn "1 av 10 gratis".

 

Jeg bruker for å få ekstra rabatt Viatrumf og eller tilbud om en ekstra natts opptjening. De endrer ofte reglene her og jeg velger det som lønner seg. Det er også ofte hoteller som tilbudene ikke gjelder for.

Ååå skjønner. Tusen takk for svar.

Jeg forstår regnestykket. Tenker jeg driter i de nettene da :)

 

Eneste er om jeg skal klatre opp reward stiga hos hotels.

Endret av Lami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Noen som har info å dele om Park Inn hotell på Gardermoen? Er det virkelig slik at frokost ikke er inkludert i standardromsprisen? Hva med åpningstidene på gymmen der? Finner svært lite info på nettet.

Lenke til kommentar

Ble litt knøtete forklart, skal bo på hotell 4 netter nå, og det var bare om jeg skal 1) bruke 10% rabattkode på bestillingen og ikke opptjene 4 netter til hotels reward, eller 2) få de 4 nettene og ikke bruke rabattkoden på 10%.

Bruker jeg rabattkode mister jeg de nettene man tjener.

 

 

Ååå skjønner. Tusen takk for svar.

Jeg forstår regnestykket. Tenker jeg driter i de nettene da :)

 

Eneste er om jeg skal klatre opp reward stiga hos hotels.

Om du har mulighet for gull hos hotels hadde jeg absolutt valgt det. Velger en rett hotel etter dette behandles en ok. Ikke som fordelskort hos en dedikert kjede, men nesten.

Lenke til kommentar

Eneste er om jeg skal klatre opp reward stiga hos hotels.

Har har gullstatus der og det er bare mere mail med fiktive avslag på ikke aktuelle hoteller. Da er status hos hotellkjedene bedre.

 

Noen som har info å dele om Park Inn hotell på Gardermoen? Er det virkelig slik at frokost ikke er inkludert i standardromsprisen? Hva med åpningstidene på gymmen der? Finner svært lite info på nettet.

Ja, frokost er ikke inkludert og de ligger vanligvis minst 500 kr over de beste romtilbudene i området. Bodde akkurat på Thon Gardermoen og dee er både frokost og "kveldsmat" inkludert. Kveldsmaten inkluderte flere varmretter og det var ikke noe problem med å spise seg mett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Har har gullstatus der og det er bare mere mail med fiktive avslag på ikke aktuelle hoteller. Da er status hos hotellkjedene bedre.

 

Ja, frokost er ikke inkludert og de ligger vanligvis minst 500 kr over de beste romtilbudene i området. Bodde akkurat på Thon Gardermoen og dee er både frokost og "kveldsmat" inkludert. Kveldsmaten inkluderte flere varmretter og det var ikke noe problem med å spise seg mett.

Hva er de beste romtilbudene i området? Transport til flyplassen inkludert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...