Gå til innhold

Utfordring: Dine favoritter på min iPod


Anbefalte innlegg

Kom på en sak mens jeg bladde gjennom mp3-spilleren min her om dagen. Vet ikke helt om det eksisterer på iTunes, men Bobby Conn er absolutt verdt å sjekke ut. En slags salig blanding av 70-tallsrock, funk, pop og jazz personifisert i en av tidenes sprøeste liveband. Utrolig funky og kul musikk, og veldig varierte låter. Blir vanskelig å plukke ut èn låt, siden det er snakk om en gruppe som er innom alt fra pianoballader til punka heavymetal med fiolinsolo til Getz/Gilberto-stilisert jazzpop.

 

Foreslår at du prøver deg på låta No Revolution. 

 

http://www.bobbyconn.com/[/url] :)

5771117[/snapback]

No revolution får en sjanse. :thumbup:

 

Du har rett, det var en salig blanding. Kanskje hvis jeg kommer over CD'en i billighylla.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nytt forslag. Link!

 

Turisas - Sahti-Waari

Hentet fra album: Battle Metal

Utgivelsesår: 2004

Sjanger/stil: Folkemetall

 

Dette er en ikke like teatralsk og ikke like hard låt som mitt forrige forslag. I denne låta hører du låta bedre. Vokalene er et mannskor, og de synger ikke så mye. Det er også et bredere spekter av instrumenter. Selv om du ikke er så glad i vikingfaktor når det gjelder musikk, kan denne låta allikevel være verdt å sjekke ut. Er du derimot glad i litt vikingfaktor, kan du f.eks. sjekke ut låta 'As Torches Rise'.

Lenke til kommentar
Mooonsorrow - Kylän Päässä

Hentet fra album: Voimasta Ja Kunniasta (Of Strength And Honour)

Utgivelsesår: 2001

Sjanger/stil: Folkemetall

Den fant jeg ikke. Men takk for en grundig begrunnelse! :thumbup:

5769435[/snapback]

Jeg kom tilfeldigvis over en side da jeg søkte på noe helt annet. Prøv her og se om de faktisk har den, eller om det bare er noe de skriver.

Lenke til kommentar

Rage Against The Machine - Killing in the Name

 

rage_against_the_machine_rage_against_the_machine_a.jpg

 

Min absolutte favorittlåt.

Fra deres første album "Rage Against the Machine" som ble gitt ut i 1992 om jeg husker riktig. Det tøffeste gitarriffet jeg har hørt. Hvis du liker det så bør du absolutt kjøpe platen, finnes ikke en dårlig sang på den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Rush - 2112

Album: 2112

Utgivelsesår: 1976

Sjanger: Progressiv rock

 

Ett av Rush's absolutt beste spor. Et 20 minutter langt progressivt mesterverk. Løst basert på boken Anthem, skrevet av Ayn Rand. Les en utfyllende omtale her.

 

folder1rt.jpg

Lenke til kommentar
The Mars Volta - Cassandra Gemini (På albumet heter den Cassandra Geminni, men den heter egentlig Cassandra Gemini)

Om den skulle være for stor, eller evt. være delt opp i flere deler, kan jeg anbefale en annen sang.

5772208[/snapback]

Fant bandet på iTunes, men ikke låta.

 

Men Amazon hadde samples fra den. Ikke helt min greie, er jeg redd for.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
The Mars Volta - Cassandra Gemini (På albumet heter den Cassandra Geminni, men den heter egentlig Cassandra Gemini)

Om den skulle være for stor, eller evt. være delt opp i flere deler, kan jeg anbefale en annen sang.

5772208[/snapback]

Fant bandet på iTunes, men ikke låta.

 

Men Amazon hadde samples fra den. Ikke helt min greie, er jeg redd for.

 

Geir :)

5774935[/snapback]

Nei, ok. Psykedelisk musikk er veldig subjektivt.

 

Hva med Radiohead - Karma Police?

Lenke til kommentar

Håper at det er greit at jeg poster mer enn en sang?

 

Kansas - Carry on Wayward Son, fra albumet Leftoverture.

70-talls prog-rock.

 

Dire Straits - Telegraph Road, fra platen Love Over Gold.

Prog-soft-rock.

 

Deep Purple - April, fra platen Deep Purple.

Rock med kammermusikk.

 

Frank Zappa - Inca Roads, fra platen One Size Fits All.

Jazz-rock.

 

Kaizers Orchestra - Kontroll På Kontinentet, fra platen Ompa Til Du Dør.

Kaizers-rock.

Lenke til kommentar
Nytt forslag. Link!

 

Turisas - Sahti-Waari

Hentet fra album: Battle Metal

5772023[/snapback]

Beklager, men det er noe med miksen som gjøre at jeg ikke helt faller for det der. Folkrock-elementer har jeg sansen for, men det har jeg hørt bedre i andre settinger. Smak og behag.

 

Geir :)

 

Rage Against The Machine - Killing in the Name

5773957[/snapback]

 

 

Kan og anbefale Rage Against the Machine - Born Of A Broken Man

5774001[/snapback]

 

 

Siden det er snakk om det bandet så kan jeg nevne at (den knallbra) låten 'Wake Up' bruker Led Zeppelin - Kashmir riffet. Kan muligens være av interesse siden du (såvidt jeg vet?) er bevandret i 70-tallet.

5774175[/snapback]

Jeg skal høre litt mere på disse. En god del morsomme (om ikke helt originale) riff der... :thumbup:

 

Geir :)

 

Rush - 2112

Album: 2112

Utgivelsesår: 1976

Sjanger: Progressiv rock

 

Ett av Rush's absolutt beste spor. Et 20 minutter langt progressivt mesterverk. Løst basert på boken Anthem, skrevet av Ayn Rand. Les en utfyllende omtale her.

5774682[/snapback]

Den blir litt kostbar å kjøpe uten å ha hørt den først. Hørte starten på første-satsen, men der var det bare synthvinder og 2 sekunder av et gitar-riff, så det ga meg ikke noe inntrykk av musikken.

 

Geir :)

 

Hva med Radiohead - Karma Police?

5775032[/snapback]

Den har jeg alt. :thumbup:

 

Geir :)

 

Du burde prøve Neil Young - Out On The Weekend  den er bare fantastisk  :D

5775166[/snapback]

Ja det er den. Og jeg har den alt. :thumbup:

 

Geir :)

 

Håper at det er greit at jeg poster mer enn en sang?

5775487[/snapback]

Nei. ;) Men takk for forslagene.

 

De fire første var i alle fall gamle kjenninger...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Kayo Dot - The Manifold Curiosity (fra albumet "Choirs of the Eye").

post-15775-1142775455_thumb.jpg

Kayo Dot powerfully integrates elements of modern classical composition with the layers of guitars and vocals more common to rock and metal. With a compositional map that is strict in form yet malleable in execution, Kayo Dot uses a vast array of instrumentation to create an exciting convergence of violence and serenity.
Lenke til kommentar
Thin Lizzy, da? Har du hørt dem?

5777700[/snapback]

Ah, Thin Lizzy. En av min favorittband på midten av 70'tallet. Jeg er gammel nok til å ha kjøpt platene deres da de opprinnelig kom ut. Hvilket jeg også gjorde. Hvis jeg blir litt nostalgisk en dag skal jeg kjøpe en CD med dem.

 

Geir :)

5779075[/snapback]

Ja, det også har du hørt om (Thin Lizzy er jo ikke så überukjent, men allikevel)

 

Nja, du kan vel se etter Rainbow - Catch The Rainbow, da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...