Gå til innhold

Utfordring: Dine favoritter på min iPod


Anbefalte innlegg

Coil - Going Up

 

Dette er en av de vakreste og tristeste melodiene jeg har hørt. Coil har lagd en av verdens mest usannsynlige coverlåter, de har covret tittelmelodien til BBC-serien "Are You Being Served?", noe som egentlig ikke kunne tenkes var mulig (når man har hørt tittelmelodien). Coil har slakket ned tempoet, lagt til nydelige strykere og nydelige vokaler. Låta er ekstra trist når man tenker på Coil-frontmann John Balances uheldige bortgang.

 

Anbefales på det aller sterkeste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, har mye jeg kan velge mellom, men velger å anbefale Opeth - To Rid the Disease.

Fant ikke den (eller noe annet fra Damnation) på iTunes heller...

 

Geir :)

Her kan du høre samples fra hele albumet. :)

 

Edit: Litt dårlig lydkvalitet på samplene, den er bedre i virkeligheten.

Endret av H4ngm4N
Lenke til kommentar

La meg bare få si: genial tråd!

 

Har sett litt gjennom forskjellige ting på maskinen her nå, men har ikke funnet noe jeg tror du liker helt ennå. Hvis målet er å utvide musikkhorisonten, er det tross alt viktig at du liker forslaget jeg evt. kommer med.

 

Skal komme tilbake med forslag snart :)

Lenke til kommentar

Hmm, er det slik å forstå at du har gått glipp av en del snacks fra 80- og 90-tallet? Dersom du ikke har tatt deg tid til å høre på det før, er det verdt å sjekke ut Red Hot Chili Peppers-albumet Blood Sugar Sex Magik, dødsfønki råkkenråll. Siden du ikke vil ha hele album, tenker jeg at låta Funky Monks skulle være en fin sak å teste ut.

 

(Ps. Et gitaristvennlig album er det også, mye kult gitaristför, spør du meg).

Lenke til kommentar

Nja, nå vet jeg ikke hvor kjent du er med King Crimsons førsteplate, In the Court of the Crimson King, om ikke vil jeg anbefale (til de grader, gisp)

Dette er progrock. Nærmest en sjangerbryter på den tiden.

 

Epitaph

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar
Coil - Going Up

5765282[/snapback]

Den fant jeg heller ikke på iTunes.

 

Jeg er glad for alle tips, uansett, men: Jeg har desverre ikke tid til å lete etter sanger, så om jeg ikke finner dem får jeg heller risikere å gå glipp av noen perler.

 

Geir :)

 

Nja, nå vet jeg ikke hvor kjent du er med King Crimsons førsteplate, In the Court of the Crimson King, om ikke vil jeg anbefale (til de grader, gisp)

Dette er progrock. Nærmest en sjangerbryter på den tiden.

 

Epitaph

5766454[/snapback]

Jo takk. Jeg er gammel nok til å huske året den kom ut! Og kjøpte den et par år senere. Jeg tror jeg har LP'en liggende fremdeles.

 

Geir :)

 

Hmm, er det slik å forstå at du har gått glipp av en del snacks fra 80- og 90-tallet?

Ja, det kan man nok si. Det er vel ikke helt riktig at jeg gikk glipp av så mye tidlig på 80-tallet, men mot slutten gikk det mer i Ole Brum og Ole Lukkøye, av grunner dere sikkert kan forstå... ;)

 

Dersom du ikke har tatt deg tid til å høre på det før, er det verdt å sjekke ut Red Hot Chili Peppers-albumet Blood Sugar Sex Magik, dødsfønki råkkenråll. Siden du ikke vil ha hele album, tenker jeg at låta Funky Monks skulle være en fin sak å teste ut.

 

(Ps. Et gitaristvennlig album er det også, mye kult gitaristför, spør du meg).

5766412[/snapback]

RHCP har jeg vel rimelig kontroll på, men har ikke så mange plater av dem. Takk for tipset.

 

Geir :)

 

La meg bare få si: genial tråd!

Takk! :cool:

 

Har sett litt gjennom forskjellige ting på maskinen her nå, men har ikke funnet noe jeg tror du liker helt ennå. Hvis målet er å utvide musikkhorisonten, er det tross alt viktig at du liker forslaget jeg evt. kommer med.

 

Skal komme tilbake med forslag snart :)

5766224[/snapback]

Det er lov å prøve og feile her. :thumbup: Liker jeg ikke første sangene dere foreslår skal jeg ikke bruke det mot dere. Da er det bare å prøve igjen. Det viktige er at dere synes sangene er perfekte.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Blue Oyster Cult - Don't Fear the Reaper

5767607[/snapback]

En opplagt klassiker. Jeg kjøpte plata med en gang den kom ut i Norge (mist på 70-tallet) etter å ha hørt den på radio. Om jeg graver langt nok tilbake i arkivet kunne jeg vel ennå dra noen BOC-riffs på gitaren.

 

"More cowbell!" - indeed! :thumbup:

 

Desverre gikk plata samme veien som så mange noen år senere. Den ble byttet mot ølpenger i trange stunder...

 

Reaper er herved lastet ned! :cool:

 

Geir :)

 

De skotske skrotingene Travis klarte å lage en aldeles majestetisk perle av en sang - Turn. Finnes på albumet The Man Who.

 

Må fleske til med ordentlig volum.

5767638[/snapback]

Nydelig låt! Takk for tipset. Og det var mere snacks der. Tror jeg må se om jeg kan finne CD'ene i billighylla neste gang jeg er i platesjappa.

 

Hmmm... Dette kan vise seg å bli en kostbar ide... ;)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

For litt behagelig synthpop så kan man anbefale Wolfsheim - Everyone Who Casts a Shadow fra albumet Casting Shadows

 

Jeg vil karakterisere de som en blanding av Kraftwerk og Erlend Øye. Jeg har samtlige av Wolfsheim's utgivelser, men det er nettopp Casting Shadows som er deres ubestridte mesterverk. Åpningslåta er kanskje deres aller sterkeste låt.

 

Edit: For gratis previews:

 

http://www.last.fm/music/Wolfsheim

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

En sang jeg hører mye på for tiden er Mad World av Tears for fears, den finnes i mange versjoner. Den jeg liker best, av Michael Andrews, fant jeg desverre ikke på iTunes. Denne av The Red Paintings er imidlertid svært lyttbar. Anbefaler å prøvelytte på litt forskjellige versjoner på iTunes, mange gode/artige versjoner.

Lenke til kommentar
For litt behagelig synthpop så kan man anbefale Wolfsheim - Everyone Who Casts a Shadow fra albumet Casting Shadows

5767770[/snapback]

Takk. Litt tidlig 80 talls stemning på den der. Hørte mye på synthpop den gang (og spilte synth selv.)

 

En sang jeg hører mye på for tiden er Mad World av Tears for fears, den finnes i mange versjoner. Den jeg liker best, av Michael Andrews, fant jeg desverre ikke på iTunes. Denne av The Red Paintings er imidlertid svært lyttbar. Anbefaler å prøvelytte på litt forskjellige versjoner på iTunes, mange gode/artige versjoner.

5767838[/snapback]

Har vel originalen liggende et sted. Men Red Paintings versjonen var fin. Stemmen og gitarene gir en klar Neil Young-stemning i starten, men så endrer den karakter. Morsomt med celloen som tema-bærer.

 

Det var to nye i samlingen.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
System of a Down - Chop Suey!

5768037[/snapback]

Tror jeg har fått nok SOD for noen år fremover gjennom noen andre her i huset. Men takk for forslaget!

 

Geir :)

 

Hva som helst av MR.BIG er verdt å sjekke ut..

Paul Gilbert og Billy Sheehan kombinert kan ikke slå feil..

5768071[/snapback]

Minner om førsteposten, som sier:

 

1. Forslagene må være enkeltstående melodier, ikke hele CD'er, og ikke "alt av Coldplay". Det skal være låter dere synes fortjener terningkast 6. (Husk å nevne både låt og artist.)

 

Det er ikke fordi jeg ikke setter pris på forslag om artister, men fordi jeg har ikke sjans til å lytte gjennom alt av en artist for å finne godbitene. Jeg er avhengig av at dere peker dem ut for meg. (Det kan selvsagt godt hende at deres favoritter ikke ville vært mine, men den sjansen får vi ta.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

In flames - The quiet place :love: Virkelig en genial låt jeg elsker.

Nå vet jeg ikke så inderlig mye om In flames, men det jeg vet er at de har en utall med godbiter du burde høre, men det er ikke lov til å nevne mer enn en låt her.

 

In flames - Touch of red

Endret av Mixel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...