Gå til innhold

Utfordring: Dine favoritter på min iPod


Anbefalte innlegg

Dersom du liker god gammeldags 70-talls-rock, er The Faces å anbefale. Personlig har jeg spesielt stor sans for den lavmælte rockelåten «Ooh La La» fra albumet med samme navn, som skiller seg ut ved at Ronnie Lane synger.

 

The Faces - Ooh La La

 

Ellers er også tidlig Rod Stewart å anbefale (før han ble soft :wee:). Hans versjon av Chuck Berrys «Sweet Little Rock 'n' Roller» er meget bra. Den kan finnes på albumet Smiler fra 1974, i tillegg til en av best of-samlingene hans.

 

Rod Stewart - Sweet Little Rock 'n' Roller

 

Jeg vil også anbefale deg å sjekke ut Mick Jaggers soloprosjekter, som inneholder flere skjulte skatter. Som soloartist er han mindre rocket enn som vokalist i Stones, noe à la Rod Stewart. «Old Habits Die Hard» fra filmmusikken til Alfie, der Eurythmics-gitarist Dave Stewart spiller gitar, er kan hende hans beste låt.

 

Mick Jagger & Dave Stewart - Old Habits Die Hard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er klin umulig å velge ut én låt. Mye enklere å lage en liste. :p Menmen her er i hvert fall mitt forslag for øyeblikket.

 

Mooonsorrow - Kylän Päässä

Hentet fra album: Voimasta Ja Kunniasta (Of Strength And Honour)

Utgivelsesår: 2001

Sjanger/stil: Folkemetall

 

Denne låta fortjener absolutt en sekser etter min mening. Låta åpner med gode trommeslag og lyden av sverd som treffer hverandre. Dette i takt med resten av musikken. Etter en kort stund roer det seg ned, og munnharpene kommer inn og skaper stemning. Den rolige spillingen holder seg gjennom første vers, men da øker det igjen. Idet det siste verset avsluttes med ropet 'HEY!', slås det litt hardere på trommene, og et mellomparti med mer av den gode trommingen begynner. Deretter kommer andre vers, ganske tett påfulgt av tredje. Etter det kommer et lystig kamprop, etterfulgt av det beste partiet i hele låta. Det er et virkelig stemningsfullt og roligere parti, men fortsatt med den gode trommingen. Etter en stund kommer flere instrumenter inn, og bryter opp roen. Senere kommer vers fire, som etterfølges av et nytt instrumentalparti. Dette blir fulgt opp av rytmisk klapping og tromming og et lystig kor med flere 'HEY!'. Deretter kommer femte vers som de fire forrige, men sjette vers blir sunget av en annen vokalist med kraftigere stemme. Sjuende og siste vers blir sunget av den samme vokalisten som synger versene en til fem. Hele låta avsluttes med et energisk parti og kraftige trommeslag.

Lenke til kommentar

My snacks her. Takk PelsJakob. Rod Stewart har jeg kontrollen på. Faces hadde jeg selvsagt den gang da, men tror jeg skal skaffe meg en CD.

 

Alfie-remaken har jeg ikke sett, så jeg hadde gått glipp av musikken. (originalfimen var forøvrig Michael Caine's gjennombrudd.) Lurer på om jeg ikke skal kjøpe CD'en der og. I mellomtiden kunne jeg ikke dy meg for å kjøpe tittel-låta. Manna for ører og sjel! (Og det sier en som vokste opp med originalen.)

 

Geir :)

 

In flames - The quiet place :love: Virkelig en genial låt jeg elsker.

 

5768687[/snapback]

Takk, men nei takk...

 

Geir :)

 

Og Wrong 'Em Boyo er med Clash er bra! Men begynnelsen er litt kjedelig.

5768932[/snapback]

Clash har jeg alt av (på LP, og noen av dem på CD også).

 

Geir :)

 

H4ngm4N og Zomax: Beklager, men Opeth nådde heller ikke helt opp.

 

Geir :)

 

Mooonsorrow - Kylän Päässä

Hentet fra album: Voimasta Ja Kunniasta (Of Strength And Honour)

Utgivelsesår: 2001

Sjanger/stil: Folkemetall

Den fant jeg ikke. Men takk for en grundig begrunnelse! :thumbup:

 

Geir :)

Lenke til kommentar

track 32 på Dynamite hack cd'en. Det er en rolig og fin versjon av "anyway" som spilles av bandet tidligere på platen. Det er søsteren til en i bandet som synger. Slik Jeg har forstått det var dette første gang i studio for søsteren og hun tok sangen på første forsøk.

 

Edit: glemte å si at dette en en sang med kun 1 vokal og piano. så vet du det:)

Endret av capy
Lenke til kommentar
track 32 på Dynamite hack cd'en. Det er en rolig og fin versjon av "anyway" som spilles av bandet tidligere på platen. Det er søsteren til en i bandet som synger. Slik Jeg har forstått det var dette første gang i studio for søsteren og hun tok sangen på første forsøk.

 

Edit: glemte å si at dette en en sang med kun 1 vokal og piano. så vet du det:)

5769460[/snapback]

Hva heter bandet?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Den fant jeg ikke. Men takk for en grundig begrunnelse! :thumbup:

5769435[/snapback]

Jeg fant det heller ikke, dessverre.

 

Menmen. Nytt forslag. Denne gangen med link. Link!

 

Ásmegin - Til Rondefolkets Herskab

Hentet fra album: Hin Vordende Sod & Sø

Utgivelsesår: 2003

Sjanger/stil: Folkemetall

 

Denne låta fortjener også en sekser. Låta er inspirert av norsk folkemusikk. Intrumentene er gitar, bass, trommer, fele og vokaler. Det gjelder også melodien, og den setter seg raskt fast i de små grå. Fengende musikk. I denne låta er det faktisk også fem forskjellige typer stemmer; tre mannlige (en "hes", en dyp og en ren) og to kvinnelige (to rene, men den ene litt dypere og "hesere" enn den andre). En ting som er litt spesielt med denne låta er at to og to linjer til tider blir sunget samtidig. Eksempelvis synges linje 1 og 2 samtidig, og linje 3 og 4 samtidig i første vers. Stemmene som synger er forskjellige, så det er fint mulig å skille dem. Selve teksten er hentet fra 'Peer Gynt' av Henrik Ibsen, og omhandler Peer hos Rondefolket.

 

Sangtekst

I begsorte Fieldkamre bløde, hvor Myriader af Øine vil gløde

over kristenblodig Hold forkunn til hin vordende Sod og Sø

Bragt til Rondefolkets Herskab, saa mellem Afaat og Troldskab,

stiller Aases Enbaarne hen om at ægte Trolddrottins fagreste Mø

 

I utaalelige flærrende Hyl, qvinende Jammer,

hungrende Troldbørn legende ham rammer:

"Flærr ham, bid ham, skiær ham, riv ham,

lav os bryde disse skrøbelige Ribben an!"

 

Fra Bjergthronen vældig fornemmer De fortrolige Broses kløgtige Tale:

"Forhenværende Drot nu attraar efter en thi vaares beslaatte Æt at se til

Der er intet Skilnad mellem Trold og Mand, skal Søn prud bære Hale,

med de Tilsagn skiænkes min Datter og halve Troldriget i medgift dertil;

 

Hvad udenfor Rondernes Grænser, sværg De aldrig mere enser,

thi at kræve min Datters Gunst Dagslys væmmelig skal De sky

Blivende Herre over min Flok; Peer, vær Dem selv - nok!

Skiære Dem i Øiet skiævt saa alt Dem gildt tykkes i dunkel Vy"

 

"Drukken Galmands Snak; at flærre Øiet et Hak,

intet længer begiærende at raa over et Troldpak"

"Min Peer, forsøm mig dog ei, thi før Aaret lier

med Eders daarende Attraa mit Nors Far De bliver"

 

"Løgn!

Aabne Rondeporten, slipp mig hen ud!

Løgnagtig er Førkiens utaalelige Sut"

 

I Broses brændende infame Foragt

over Hvad der Peer dog haver sagt,

for tusind hungrende Troldbørn

ham ubønhørlig saa bliver bragt:

 

"Flærr ham, bid ham, skiær ham, riv ham,

kast hans skrøbelige Skrot inn i Bjergvæg!"

 

Lenke til kommentar
Alfie-remaken har jeg ikke sett, så jeg hadde gått glipp av musikken. (originalfimen var forøvrig Michael Caine's gjennombrudd.) Lurer på om jeg ikke skal kjøpe CD'en der og. I mellomtiden kunne jeg ikke dy meg for å kjøpe tittel-låta. Manna for ører og sjel! (Og det sier en som vokste opp med originalen.)

5769354[/snapback]

Tittellåten er absolutt vakker, ja. (Det sier jeg selv om jeg har svært liten sans for Joss Stone etter at hun radbrekte The White Stripes' «Fell In Love With A Girl».) Jeg har hele CD-en, og den kan trygt anbefales. :thumbup:

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar

Kom på en sak mens jeg bladde gjennom mp3-spilleren min her om dagen. Vet ikke helt om det eksisterer på iTunes, men Bobby Conn er absolutt verdt å sjekke ut. En slags salig blanding av 70-tallsrock, funk, pop og jazz personifisert i en av tidenes sprøeste liveband. Utrolig funky og kul musikk, og veldig varierte låter. Blir vanskelig å plukke ut èn låt, siden det er snakk om en gruppe som er innom alt fra pianoballader til punka heavymetal med fiolinsolo til Getz/Gilberto-stilisert jazzpop.

 

Foreslår at du prøver deg på låta No Revolution.

 

Ville også prøvd meg på "You've Come A Long Way" (vet jeg bare skal anbefale èn, men når det gjelder akkurat Bobby Conn ble det j*vla vanskelig). På You've Come A Long Way er det til og med kubjelle i mengder. ;)

 

Dersom du skulle være interessert i et album er "The Golden Age" helt klart best. Et av mine all-time topp 5, faktisk.

 

Finnes forresten noen gratisprøver på http://www.bobbyconn.com/ :)

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Menmen. Nytt forslag. Denne gangen med link. Link!

 

Ásmegin - Til Rondefolkets Herskab

Hentet fra album: Hin Vordende Sod & Sø

Utgivelsesår: 2003

Sjanger/stil: Folkemetall

 

5769550[/snapback]

Beklager, det blir for teatralsk for meg. Ikke at det er noe galt med det, men det er ikke helt min smak. Litt synd, for jeg hører en bra låt (folketone) inne i det hele.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Ser ut til at låta eg har hørt mest på (utenom RedHeat Meow Meow Meow, seff) er Isis - Wills Dissolve. Kan vel ikkje gjere anna en å anbefale den då. :)

5770338[/snapback]

Jeg fikk i helt tak på den ut fra de få sekundene med preview på iTunes og Amazon. Mistenker at det følger noen fuzzgitarer etter den åpningen... ;)

 

Men kanskje jeg skal ta en sjanse og kjøpe den så jeg får høre hele.

 

Ellers ble jeg litt forvirret når jeg klikket på de forskjellige låtene på iTunes, før jeg skjønte at det var mer enn en artist som het Isis. Den andre var en kanadisk sopran pakket inn (desverre) i liksom-gregoriansk musikk. (Med en unnskyldning på websidene om at "slikt må til i det 21. århundre for å krysse generasjonsgrensene." Bla bla...) Men versjonen av Ave Maria var jo vakker, og befriende uten stash.(De 30 sekundene jeg hørte av den på iTunes.)

 

Men det var altså ikke samme Isis. ;)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...