Gå til innhold

Teori klasse B - Tråden som kan hjelpe deg


Kron

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har et spørsmål her som jeg er usikker på.

Hvem må jeg vike for?

1. Både fra høyre og venstre.

2. Kun fra venstre.

Ifølge vikepliktskiltet har du vikeplikt både for høyre og venstre.

 

Vikeplikt innebærer at man ikke skal "forstyrre" kjøringen til andre biler eller tvinge dem til å bremse ned/styre unna.

 

Det betyr at selv om du har vikeplikt for begge retninger trenger du ikke å tenke på biler som kommer fra høyre og ligger i "rett" kjørefelt, da du ikke "forstyrrer" dem når du kjører inn. Men husk at du også har vikeplikt for eventuelle fra høyre som er i ferd med å forbikjøre (og derfor ligger i ditt kjørefelt)!

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har tatt endel tester på nettet og har lest boka en gang og har bestått med 3-6 feil alle gangene jeg har testet, spm jeg får feil på er somregel slike usakelige spm som dette feks:

 

Oppgaven handler om menneskets kapasitet. Hvilke påstand er riktig? Kapittel: Menneskets kapasitet og trafikkens krav

 

a) Selv liten mengde alkohol vil føre til svekket reaksjonsevne

b) Tretthet kan føre til svekket reaksjon

c) Reaksjonstiden er alltid 1. sekund

d) Vi kan bearbeide 12 - 15 sanseinntrykk samtidig

 

Altså jeg vil si at både a og b er riktige, men at b er "mest" riktig siden det er ganske obvious at når du holder på å sovne er reaksjonstiden nedsatt, mens er alkohol mengden liten nok vil jo ikke denne gi noe invirkning på reaksjonstiden, liten mengde er jo ganske relativt jævli dumme spm :S Er forresten a som var riktig... kan noen forklare meg eller?

Endret av Tmz
Lenke til kommentar
Har tatt endel tester på nettet og har lest boka en gang og har bestått med 3-6 feil alle gangene jeg har testet, spm jeg får feil på er somregel slike usakelige spm som dette feks:

 

Oppgaven handler om menneskets kapasitet. Hvilke påstand er riktig? Kapittel: Menneskets kapasitet og trafikkens krav

 

a) Selv liten mengde alkohol vil føre til svekket reaksjonsevne

b) Tretthet kan føre til svekket reaksjon

c) Reaksjonstiden er alltid 1. sekund

d) Vi kan bearbeide 12 - 15 sanseinntrykk samtidig

 

Altså jeg vil si at både a og b er riktige, men at b er "mest" riktig siden det er ganske obvious at når du holder på å sovne er reaksjonstiden nedsatt, mens er alkohol mengden liten nok vil jo ikke denne gi noe invirkning på reaksjonstiden, liten mengde er jo ganske relativt jævli dumme spm :S Er forresten a som var riktig... kan noen forklare meg eller?

Husker jeg svarte A på det spørsmålet også. Regner med dette var et av spørsmålene på teoritentamen.no?

Jeg leste boka 2 ganger og skummet litt gjennom her og der, alt iløpet av ca. en uke. Bestilte prøven på teoritentamen på kvelden (kl 20:00) 2 dager før jeg skulle ta den ordentlige hos biltilsynet. Holdt på fra ca. 20:00 til 00:30 med noen pauser seff, og dagen etter stod jeg opp rundt 9-10:00 og holdt på med prøven ganske lenge.

Bestod med 3 (fckngs) feil, og et av de omhandlet tillhenger (stygt spørsmål med et bilde av 2 vognkort og masse tall). Var et lurespørsmål, men tror det var det eneste "lurespørsmålet" jeg fikk.

 

Jeg regner med du har lest boka også? Isåfall, det gjør alt så mye lettere; teoritentamen.no + div. andre gratis-tester og lesing i teoriboken er en god kombinasjon til å få et godt resultat på den ordentlige prøven hos biltilsynet.

Lenke til kommentar

besto i dag med 2 feil. Eneste jeg kan si til dere andre som ikke har tatt prøva er at den er lettere enn du tror. Les nøye og stol på magefølelsen. 7 feil er egentlig ganske mye hvis du kan tenke logisk, og du greier internett testene ganske lett. (brukte selv bare de som er gratis)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Som mange andre sier her;

 

Les boka, ikke bare en gang, men 2 ganger eller mer, og så skummer du gjennom flere ganger. Kan være lurt å pugge bremselengde i de forskjellige hastighetene, vikeplikt, litt skilter og "HAV", og hva det vil si (Hensyns(løs)full, Aktpågivende og Varsom).

 

Klokken 20:00 på kvelden, 2 dager før du skal ha prøven bør du bruke 30 kroner på teoritentamen.no. Hvorfor? Jo, gå igjennom mange prøver den kvelden før du legger deg slik at hjernen kan prosessere igjennom spm mens du sover. Dagen etterpå etter du har spist frokost så sett deg på datamaskinen og fortsett å ta så mange prøver som du makter før klokken 20:00. Nå har du sikkert fått repetert og gått gjennom mange forskjellige spørsmål (en del som kommer igjen og, og dette er en bra ting). Da er det bare å skumme igjennom teoriboka til du legger deg, og våkne neste morgen og ta prøven hos Biltilsynet.

 

Håper dette inlegget kommer til noen nytte.

 

Lykke til dere som skal ut i ukjent farevann!

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er endelig 16 år, så jeg tenkte at jeg skulle forberede meg til lappen!

 

1. Er det meningen at det skal koste 4000,- for et teorikurs?

 

2. Er man virkelig nødt og ta trafikalt grunnkurs? Virker på venner som om det er det samme mamma har mast om i 16 år nå - ikke kjør når du har drukket, bruk lys osv.

 

3. Når jeg har tatt grunnkurset, begynner jeg da å kjøre? Uten videre prøver?

 

4. Når kommer evt. denne prøven?

 

5. Etter denne prøven, da kjører jeg opp etter avtale med kjørelærer når jeg selv vil?

 

Takk! :)

Lenke til kommentar
1. Er det meningen at det skal koste 4000,- for et teorikurs?

Det høres litt mye ut. Er det "pakkepris" for trafikalt grunnkurs, mørkekjøring og teorikurs i ett? Trafikalt grunnkurs og mørkekjøring må du ta, men teorikurset trenger du ikke å ta om du ikke vil. Men med mindre du er veldig flink til å lære deg ting på egen hånd så vil jeg anbefale deg å ta teorikurset, da det vil lønne seg i lengden (å stryke på teoriprøven kan koste deg mye).

 

2. Er man virkelig nødt og ta trafikalt grunnkurs? Virker på venner som om det er det samme mamma har mast om i 16 år nå - ikke kjør når du har drukket, bruk lys osv.

Ja. Men det er ingen prøver eller lignende på det du lærer på grunnkurset, så det er opp til deg hvor mye du vil ha ut av kurset annet enn å møte opp og sitte der.

 

3. Når jeg har tatt grunnkurset, begynner jeg da å kjøre? Uten videre prøver?

I utgangspunktet må du ha både trafikalt grunnkurs og mørkekjøringskurset før du kan få lov til å øvelseskjøre. Hvis du tar grunnkurset mellom 16.mar og 31. oktober (den lyse tiden av året) kan du vente med mørkekjøringen til senere, men du må ta den før eller siden uansett.

 

4. Når kommer evt. denne prøven?

Bare så det er sagt, for å få førerkortet må du gjennom totalt to prøver. Den første er teoriprøven, som du kan ta "når det passer deg" etter at grunnkurset er gjennomført. Den andre er selve oppkjøringen, hvor du skal demonstrere dine kjøreferdigheter for en sensor fra Vegvesenet.

 

5. Etter denne prøven, da kjører jeg opp etter avtale med kjørelærer når jeg selv vil?

Etter trafikalt grunnkurs (og eventuell mørkekjøring) kan du øvelseskjøre alt du vil, med kjørelærer eller andre kvalifiserte ledsagere (må være minst 25 og hatt lappen i 5 år sammenhengende).

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...