Gå til innhold

Teori klasse B - Tråden som kan hjelpe deg


Kron

Anbefalte innlegg

Sånne spørsmål får du ikke, hvis du hadde fått det så skjønner du vell ganske godt selv hva du skulle gjort.

Hvordan vet du det? Jeg fikk nettopp det spørsmålet.

 

"En bil kjører sakte i forkant av en rundkjøring. Hvordan vil du opptre i denne situasjonen?

 

Kjøre forbi

Ligge stille og rolig bak

Signalisere med lys- og lydhorn"

 

Jeg valgte å kjøre forbi. Grunnen? Hverken skilt eller oppmerking sa forbikjøring forbudt. Så hvorfor ikke? Var dessuten ett godt stykke til rundkjøringen. Om det var rett aner jeg ikke, men jeg bestod nå iallefall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sånne spørsmål får du ikke, hvis du hadde fått det så skjønner du vell ganske godt selv hva du skulle gjort.

Hvordan vet du det? Jeg fikk nettopp det spørsmålet.

 

"En bil kjører sakte i forkant av en rundkjøring. Hvordan vil du opptre i denne situasjonen?

 

Kjøre forbi

Ligge stille og rolig bak

Signalisere med lys- og lydhorn"

 

Jeg valgte å kjøre forbi. Grunnen? Hverken skilt eller oppmerking sa forbikjøring forbudt. Så hvorfor ikke? Var dessuten ett godt stykke til rundkjøringen. Om det var rett aner jeg ikke, men jeg bestod nå iallefall.

 

jeg fikk de spørsmålene jo!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

Prøvde meg på teoriprøven for et par uker siden, og strøk. Må jeg nå levere ny søknad om teoriprøve, eller er det bare å droppe inn på trafikkstasjonen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V
Søknaden er vel bare en generell søknad om å få ta lappen. Du trenger derfor ikke å levere inn en ny.

 

Ok :) Takk for raskt svar.

Prøver meg på teorien på fredag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det jeg som ikke kan dette spørsmålet eller?

 

TeoriTentamen.no

I 80 km/t kjører du forbi en bil som kjører 60 km/t. Hvor lang fri veistrekning trenger du?

 

A. ca 250 meter

B. ca 375 meter

C. ca 425 meter

D. ca 700 meter

 

Jeg svarte A, men deres fasit sier D. 700 meter? Er ikke det veldig drøyt? nesten en kilometers fri veistrekning. Tro om det menes at alt inkluderes i 700 meter, sikkerhetsklarering + +++

Lenke til kommentar

Rent fysisk passer dette ganske bra. Forenkler veldig her (lenge siden eg har hatt fysikk), men sei at du kjører i 80 hele veien, og den andre bilen kjører i 60. Omregning til meter per sekund gir henholdsvis 22,2m/s og 16,7m/s.

 

Setter inn for å få de ulike alternativene;

 

Om du antar at en forbikjøring tar 12 sekunder, bruker du 267 meter på å kjøre forbi (mens den andre bilen kjører 200 meter).

 

Forbikjøring på 17 sekunder gir 378 meter (mot 283 meter for den andre bilen).

 

Forbikjøring på 20 sekunder gir 444 meter (mot 333 meter for den andre bilen).

 

Forbikjøring på 30 sekunder gir 711 meter (mot 533 meter for den andre bilen).

 

Her må du tenke på at du trenger MINIMUM 10 meter klarning (din bil er ca 5. meter + 5 meter sikkerhetsmargin) til bilen foran på begge sider av forbikjøringen. I tillegg går det med en del tid til akselerasjon dersom du kjører i 60 km/t når forbikjøringen begynner (som ikke er lett å se fra disse tallene, og er en del mer arbeid å regne ut).

 

Det mest realistiske er at forbikjøringen tar nærmere 30 sekunder enn 12 sekunder... :)

 

Håper dette var klart nok...

Lenke til kommentar

Wohooo, knappe 2 timer siden jeg klarte teorien på biltilsynet :wee:

 

Hadde 4 feil av 7 mulige.

 

Blir vel oppkjøring snart da ;o Her oppe er det ikke lang ventetid. Kunne ha tatt oppkjøringen rett etter at teorien var bestått. Men må ha mer kjøretimer..

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar

 

Er det jeg som ikke kan dette spørsmålet eller?

 

TeoriTentamen.no

I 80 km/t kjører du forbi en bil som kjører 60 km/t. Hvor lang fri veistrekning trenger du?

 

A. ca 250 meter

B. ca 375 meter

C. ca 425 meter

D. ca 700 meter

 

Jeg svarte A, men deres fasit sier D. 700 meter? Er ikke det veldig drøyt? nesten en kilometers fri veistrekning. Tro om det menes at alt inkluderes i 700 meter, sikkerhetsklarering + +++

 

Merk at det står fri veistrekning. Altså skal du ikke bare svare hvor langt forbikjøringen tar, men hvor lang sikt du skal ha for at forbikjøringen skal være 100 % trygg.

 

Tenk deg at en bil dukker opp i motsatt kjørefelt samtidig med at du passerer bakenden på bilen du forbikjører (forbi punktet hvor du ikke kan trekke deg tilbake lenger). Da må det være nok siktstrekning til at du kan fullføre forbikjøringen samtidig med at den andre bilen fortsetter å kjøre i fartsgrensen. Altså må du minst doble strekningen, siden den andre bilen vil ha kjørt "like langt" som deg på den tiden du fullfører forbikjøringen på.

 

I tillegg anbefales det at du legger på samme strekning enda en gang som "sikkerhetsmargin" (står for eksempel i Veien til førerkortet), blant annet fordi vi mennesker har en tendens til å undervurdere avstander konsekvent når vi er i fart, og fordi "ting kan gå galt". Altså må du ta strekningen som forbikjøringen faktisk tar, og gange opp med 3. En typisk forbikjøring i 80 km/t tar 200-250 meter, altså må du beregne cirka 700 meter siktstrekning.

 

Dette er teorien bak forbikjøringer slik jeg lærte dette, håper det hjelper :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...