Gå til innhold

Teori klasse B - Tråden som kan hjelpe deg


Kron

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gratulerer begge to! Kjekt å høre at prove.no har vært til hjelp. :)

 

Pst! Om dere fikk noen spørsmål på den ordentlige prøven som dere ikke fikk lignende hos oss, hadde jeg satt pris på å få vite om det. Send meg en PM så vi ikke drar tråden off topic...

Jeg bare tar det her :p

Sånt noe husker ikke jeg :p Men jeg syns prove.no skulle vært sånn at man kunne velge om man ville se riktig svar og antall feil eller ikke... Man kan jo ikke sjekke riktig svar på den ekte prøven....

Også må jeg bare spør.. Er det meningen å ha så tåpelige svaralternativer som :

 

Vannplaning er en tankeprosess du må gjennom blablabla (ekke sikker på om det var på prove.no eller teoritentamen) Men fikk da en god latter :p

Lenke til kommentar
Sånt noe husker ikke jeg :p Men jeg syns prove.no skulle vært sånn at man kunne velge om man ville se riktig svar og antall feil eller ikke... Man kan jo ikke sjekke riktig svar på den ekte prøven....

 

Veldig godt poeng. Dette skal eg begynne å kikke på i morgen!

 

Også må jeg bare spør.. Er det meningen å ha så tåpelige svaralternativer som :

 

Vannplaning er en tankeprosess du må gjennom blablabla (ekke sikker på om det var på prove.no eller teoritentamen) Men fikk da en god latter :p

 

Huffda, det var et ganske ekkelt alternativ. Det var hos oss, ja. Skal se om eg kan få revidert det til noe litt mer sannsynlig. Vi prøver å unngå alternativ som man umiddelbart ser at er feil.

Endret av kilogram
Lenke til kommentar

Av de obligatoriske tingene har jeg bare gjennomført trafikalt grunnkurs. Kan jeg da ta teoriprøven, eller må jeg sende inn vandelen min eller noe i den dur først?

 

Forresten, noen som vet om det finnes noen andre steder i Akershus å ta teoriprøven (annet enn Drøbak)?. Vet noen om det er et sted i moss man kan ta teoriprøven, selv om man bor i Akershus?

Endret av Kn0xville
Lenke til kommentar
Av de obligatoriske tingene har jeg bare gjennomført trafikalt grunnkurs. Kan jeg da ta teoriprøven, eller må jeg sende inn vandelen min eller noe i den dur først?

 

Forresten, noen som vet om det finnes noen andre steder i Akershus å ta teoriprøven (annet enn Drøbak)?. Vet noen om det er et sted i moss man kan ta teoriprøven, selv om man bor i Akershus?

 

Du må sende inn søknad om førerkort før du kan ta teoriprøva. Det kan du gjere her. Søknaden må godkjennast før du kan ta teoriprøva. Behandlingstida vil normalt ta 3 veker.

 

Lister over trafikkstasjoner finner du på same sida.

Lenke til kommentar

Prøvde og ta teoriprøven på onsdag og fikk 8 feil.

Var en del spørsmål som jeg ikke kan huske jeg leste om i boken(Førerkortet lærebok klasse B fra 2005).

 

1. For eksempel hvis det stikker noe ut fra en henger på 1 meter hvordan skal dette da merkes eller er det noen regler om dette?

 

2. har trikk vikeplikt? (Regner med dette siden etter hva jeg har forstått så skal alle i trafikken følge trafikkreglene)

 

3. Kan en stoppe for å parkere/slippe av passasjerer på sykkelvei som er langs veien(ca 1 meter) ?

 

4. kan en kjøre forbi biler selv om det da må brukes kollektivfelt på høyre side av veien?

Endret av Maxila
Lenke til kommentar

Alt det der står i teoriboka.

 

Men kan jo hjelpe deg litt (hvis jeg husker riktig):

1. Hvis det er 1 meter eller mer må du merke lasten, husker ikke med hva, men sikkert rød trekant eller noe sånt.

2. Nei, du har i utgangspunktet vikeplikt for trikken. De kan vel ha vikeplikt hvis det er skiltet tror jeg.

3. Ikke parkere ihvertfall, tror ikke du kan stanse for på/avstigning heller.

4. Nei.

Lenke til kommentar
Prøvde og ta teoriprøven på onsdag og fikk 8 feil.

Var en del spørsmål som jeg ikke kan huske jeg leste om i boken(Førerkortet lærebok klasse B fra 2005).

 

1. For eksempel hvis det stikker noe ut fra en henger på 1 meter hvordan skal dette da merkes eller er det noen regler om dette?

 

Reglene er der, men de er ganske lange, så jeg siterer dem ikke. Se f.eks. Forskrift om bruk av kjøretøy, paragraf 3-4.

 

2. har trikk vikeplikt? (Regner med dette siden etter hva jeg har forstått så skal alle i trafikken følge trafikkreglene)

 

I utgangspunktet ikke. I trafikkreglene, står følgende om sporvogn: "For fører av sporvogn gjelder trafikkreglene bare når dette framgår av vedkommende bestemmelse. Bestemmelsene i vegtrafikkloven § 3, § 5, § 6, § 9, § 12, § 21, § 23 og § 31 gjelder også for fører av sporvogn."

 

Paragraf 7, som omhandler vikeplikt, nevner ikke sporvogn i det hele tatt. Faktisk så er sporvogn ikke nevnt noe særlig i trafikkreglene. Derfor må du anta at sporvogner ikke har vikeplikt for deg; ergo har du vikeplikt for dem (uansett hvor dem kommer fra). Unntaket er selvsagt at også sporvogner må følge trafikkskilt (og lys).

 

3. Kan en stoppe for å parkere/slippe av passasjerer på sykkelvei som er langs veien(ca 1 meter) ?

 

Nei. Trafikkreglene, paragraf 17, punkt 1g: "Det er forbudt å stanse .. i kollektivfelt eller sykkelfelt, unntatt for buss eller sporvogn på holdeplass."

 

4. kan en kjøre forbi biler selv om det da må brukes kollektivfelt på høyre side av veien?

 

Du kan, dersom du har lov til å bruke kollektivfeltet. F.eks. om det er et 3+-kollektivfelt, og dere er fire personer i bilen, kan du kjøre forbi i dette feltet. Relevant forskrift/lov er trafikkreglene, paragraf 12, punkt 1d.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...