Gå til innhold

Bytt hovedkort; ny Windows-lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå har jeg ikke lest hele denn tråden, men hvilke følger for egentlig dette?

 

Jeg har en OEM versjon av XP. Hvis jeg bygger en ny maskin, så kan jeg ikke bruke den lisensen igjen? Hva skjer sånn konkret?

5647997[/snapback]

 

Tjaa ? Si det du, du kan bygge en maskin rundt om det gamle HK eller hvis HK blir *ødelagt* så kan du bruke OEM på den nye maskinen. :dontgetit:

 

Vel ! Problemet er ikke så stort, dette vil mest plage nerdene som bytter innmaten to-til fire ganger i året, vanlig man på gata merker ingenting, han bare betaler...

Lenke til kommentar

Jeg kunne egentlig si at jeg liker windows at det er brukervennelig og fint, ja at jeg ser frem til windows vista kommer til høsten,

...men når M$ kommer med slikt grådig regelverk om at en liten privatperson må kjøpe flere lisenser til sin ene lille PC .

Ett slikt krav om å kjøpe ny lisens legger seg bare oppå regler på hvor mange ganger man får lov å aktivere windows. Regler om hvor mange ganger man får lov å formatere sin egen harddisk og legge inn en fresh install av XP. for det er jo regler på hvor mange ganger man får lov å aktivere windows, da jeg ringte aktiverings telefonen fikk jeg "forslag" om å kjøpe meg en ny lisens for å kunne fortsette å aktivere. Det er helt utrolig normalt å se seg helt nødt til å bruke pirat kopi når M$ legger opp til det i så klare former.

 

 

-------------------------

Den som utnytter sitt monopol blir aldri mitt idol

Endret av safado
Lenke til kommentar
I dag koster Windows XP Professional Norsk utgave over 3000 kroner
Å jøje meg, ante ikke at det var så ille :eek:

5651308[/snapback]

Faktisk 3231 kr i følge prisguiden for denne versjonen. (Tilsvarene engelsk utgave koster fra 3394 kr)

 

Nå skal det også nevnes at Home, OEM, og oppgraderings-versjoner koster mindre, der den aller billigste, Engelsk Home OEM-versjonen, koster fra 770 kr.

 

Oversikt over alle versjonene og priser.

 

Edit: Når man sammenligner priser med Linux så må man også huske å legge til prisen for en dugelig programpakke. Dette følger med Linux, men i Winodws må man kjøpe dette utenom. F.eks Microsoft Office som koster fra 1125 til 5140 kr. (Prisoversikt) Linux legger også ved en rekke andre programmer som man ellers må kjøpe når man velger Windows.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Da ser jeg slett ingen problemer med denne omlegginga fra M$.

Det er jo bare å velge konkurenten da.

Det hadde gått i mange tilfeller emn den store bøygen for de fleste er nok det å lære seg Linux så da sitter man der og suter over sin dyre Windows versjon.

Og sist men ikke minst man slipper å kjøpe flere lisenser for en maskin, det er bare å kjøpe fullversjonen med en gang.

Lenke til kommentar
*snip*

, ja at jeg ser frem til windows vista kommer til høsten,

*snip*

5651371[/snapback]

 

Har merket meg at flere ser frem til/har planer om å skaffe seg Vista her. Er dere også oppmerksom på alle tilpassingene for å glede Sony & co? Her får du DRM i bøtter og spann. Se for øvrig dette innlegget med tilbehørende linker.

 

Edit: Når man sammenligner priser med Linux så må man også huske å legge til prisen for en dugelig programpakke. Dette følger med Linux, men i Winodws må man kjøpe dette utenom. F.eks Microsoft Office som koster fra 1125 til 5140 kr. (Prisoversikt) Linux legger også ved en rekke andre programmer som man ellers må kjøpe når man velger Windows.

5652400[/snapback]

 

 

Nå finnes det da også billige/gratis varianter til Windows også, som OpenOffice og StarOffice. Det er ingen regel som sier ar du _ må_ bruke MS Office.

Endret av am3k
Lenke til kommentar
Da ser jeg slett ingen problemer med denne omlegginga fra M$.

Det er jo bare å velge konkurenten da.

Det hadde gått i mange tilfeller emn den store bøygen for de fleste er nok det å lære seg Linux så da sitter man der og suter over sin dyre Windows versjon.

Og sist men ikke minst man slipper å kjøpe flere lisenser for en maskin, det er bare å kjøpe fullversjonen med en gang.

5653867[/snapback]

 

I den forbindelse hadde vel verden vært bedre om MS hadde hatt åpne standrder de fulgte.

 

AtW

Lenke til kommentar

""I de oppdaterte lisensbetingelsene har Microsoft spesifisert at dersom du bytter hovedkort, regnes maskinen som en ny datamaskin, og du må ha ny lisens på Windows""

 

""Unntaket er dersom hovedkortet byttes som følge av en defekt.""

 

------------------------------

 

Hvordan løser man dette i praksis? Må vel da være meningen at man sender kopi av faktura/nytt HK, til MS ? Forsåvidt greit, ulempen er kanskje at det tar noen dager å bli "klarert".

Lenke til kommentar
Så den praktiske forskjeller er lik 0. MS kan jo ikke vite om et nytt HK er pga defekt HK, eller om det er en ny maskin..

5658952[/snapback]

Ellers så kan Microsoft bare bruke den velkjente MS-metoden:

Når vedkommende som har fått ødelagt hovedkortet ringer MS for å aktivere Windows på nytt så ber kundebehandleren om å få tilsendt en eller annen form for servicekvittering for det ødelagte hovedkortet, etterfulgt av et "når kvitteringen er hos oss tar det maks to uker før vi kan gi deg ny aktiveringskode igjen".

 

Kunden har da valget mellom å la PC-en være uten OS i 14 dager og dermed miste 37,5*2 timer * 1000 kr/time = 75.000 kr i tapt arbeidstid eller kjøpe et nytt OS til 800 kr. Hmm.

Lenke til kommentar
Det var ganske bra timebetaling for en med OEM lisens :hmm:

5661080[/snapback]

heh, mener du at folk med god lønn ikke kjøper OEM-lisens om de har muligheten?

5661100[/snapback]

Nei, jeg mener at regneeksempelet var litt bak mål :) De som tjener 1000 kr timen at PC'en sin virker sitter ikke i to uker og venter...

Lenke til kommentar
Så det betyr at det ikke ligger noe teknisk bak? HK ødelagt=bruk samme lisens uten å gjøre noe mer? Ikke sant?

 

Så den praktiske forskjeller er lik 0. MS kan jo ikke vite om et nytt HK er pga defekt HK, eller om det er en ny maskin..

5658952[/snapback]

Tror dette er ett samarbeid med HW industrien, for hva gjør folk dersom de får vite at det koster 1500.-(windows OEM) + reperasjon(timer) + deler å fikse maskinen? Jo, de kjøper ny datamaskin.

Lenke til kommentar
Det var ganske bra timebetaling for en med OEM lisens :hmm:

5661080[/snapback]

heh, mener du at folk med god lønn ikke kjøper OEM-lisens om de har muligheten?

5661100[/snapback]

Nei, jeg mener at regneeksempelet var litt bak mål :) De som tjener 1000 kr timen at PC'en sin virker sitter ikke i to uker og venter...

5661138[/snapback]

 

Det er jo akkurat det som er poenget til brannslange (nå vet jeg ikek om det er riktig at du må vente på at de "godkjenner" det nye HKet, men la oss anta det et lite øyeblikk). Om man må vente på godkjenning, så er det i praksis det samme som at man må kjøpe ny versjon, fordi det er for dyrt å vente.

 

AtW

Lenke til kommentar
Heldigvis er OEM lisensen på en bærbar hvor det er uaktuellt å bytte innmat.

5647786[/snapback]

Slik jeg forstår det så er dette noe som er innført nå nylig. Det kan umulig ha tilbakevirkende kraft siden det i så fall ville brutt forbrukerkjøpsloven.

5647920[/snapback]

Skulle likt å se noen som gadd å saksøke Microsoft for dette med tilbakevirkende kraft. Det er vel en grunn for at softwareutviklerne legger til en avtaleinngåelse før du får lov å benytte produktet, og det er ofte en klausul som sier at de har lov å endre på ting og tang med lisensavtalen. I USA kunne vel dette blitt en sånn "class-suit"-sak utav.

 

Tenker nok Microsoft har sitt på det tørre. Likevel skaper det en del ergrelser blant de som ønsker å være lovlydige brukere av Windows. Får håpe vi kunne sett Siba og Elkjøp med flere, at gadd å levere PC'ene med Linux. Det tror jeg det er veldig få som tør slik Linux fungerer i dag. Det er for vanskelig for folk å lære seg noe nytt, og terskelen tror jeg er for høy til å lære Linux. Selgerne hos dataforhandlerne ønsker seg vel minst mulig problemer. Software kompatibilitet kan jo skape mye problemer. Tenk bare når mange blir forarget over at de ikke kan kjøre det og det programmet som de er vant med fra Windows.

Lenke til kommentar

Nå vil jo være det perfekte tidspunktet å lansere PCer med Linux.

M$ lanserer jo vista i år, noe som gjør at mange må lære seg de nye endringene i windows så da kan terskelen til å gå over til Linux være mindre.

Selv gikk jeg direkte fra Win98SE til XP fordi den PCen jeg har nå ikke takler OS eldre en Win2000.

Ble jo en overgangsperiode med plundring og leiting etter de nye plasseringene av ting og tang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...