Gå til innhold

Bytt hovedkort; ny Windows-lisens


Anbefalte innlegg

""Det betyr at dersom du velger å oppgradere hovedkortet til en datamaskin med en OEM-lisens, er du nødt til å betale for en ny fullversjon av Windows. I dag koster Windows XP Professional Norsk utgave over 3000 kroner.""

 

Kan det stemme? Vil det ikke i et slikt tilfelle være tilstrekkelig å kjøpe ny OEM sammen med hovedkort? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, det holder å kjøpe ny OEM-lisens.

Men det blir jo en straff, da. Hovedkortet ryker, og nytt koster 750 kroner (la oss si det). Men man må ut med den doble summen for å få pc'n opp igjen, fordi man må også ha nytt OEM!

Hvis jeg ønsker å oppgradere min pc med et nytt hovedkort, eller jeg må det fordi det nåværende er blitt ødelagt, så vil jeg da ikke betale en gang til for en lisens!

Lenke til kommentar

Ser at mange her sitter å "oppgraderer" hovedkortet.. for noe tull. Når eller hvis man bytter et HK så bytter man også ganske mye annet tenker jeg, for det gamle stasjet passer ikke lengre, eller er like tregt som det gamle HK. Man oppgraderer ikke bare hovedkort heller for mer guffe, da satser man på en raptor eller ting som UL8000 minne etc.

 

Slutt å spill fornærmet over MS denne gang, de som gjør det. Dette utspill er helt rettferdig for alle, og hvis man vil ha noe igjen for lisenspengene og samtidig "oppgradere" så selg hele maskinen eller la den gå i arv, og oppgrader til en bedre:)

 

En eller annen "hadde tenkt seg å kjøpe lisens, men nå skulle han ihvertfall ikke gjøre det" Oi...den satt..

 

(Just for the record, så har jeg 6 OEM-lisenser i huset.. men det er mer av nødvendighet enn absolutt velvilje)

 

Enigmah

Lenke til kommentar
I dag koster Windows XP Professional Norsk utgave over 3000 kroner

 

Å jøje meg, ante ikke at det var så ille :eek:

5651308[/snapback]

 

Men å kjøpe spill til 500kr er visst helt OK. :roll:

 

Spør du meg er ikke det spesielt dyrt når du sammenligner med prisene på andre programmer. Et operativsystem er jo den viktigste softwaren du har (som regel), og software du bruker hele tiden. Dessuten varer det mye lengre enn annen software.

Lenke til kommentar
I dag koster Windows XP Professional Norsk utgave over 3000 kroner

 

Å jøje meg, ante ikke at det var så ille :eek:

5651308[/snapback]

 

Men å kjøpe spill til 500kr er visst helt OK. :roll:

5680541[/snapback]

Det mest morsomme med denne tråden er vel at de som klager mest er de som bytter hovedkort to ganger i året, kjøper grafikkort til 4000 uten å bluinke hver fjerde måned, og oppgraderer til markedets dyreste CPU så snart de kommer i salg. Men OS skal de ha mer eller mindre gratis;-)

 

Slutt å mase, Linux er den veien ---->

Lenke til kommentar
Ser at mange her sitter å "oppgraderer" hovedkortet.. for noe tull. Når eller hvis man bytter et HK så bytter man også ganske mye annet tenker jeg, for det gamle stasjet passer ikke lengre, eller er like tregt som det gamle HK. Man oppgraderer ikke bare hovedkort heller for mer guffe, da satser man på en raptor eller ting som UL8000 minne etc.

5680293[/snapback]

Så om man bytter ut agp-skjermkortet og har en f.eks en 939 cpul så mener du man isede for å kjøpe hk med pci-e til 500 og skjermkort til f.eks 2500. Så bør man heller kjøpe ny maskin og nytt windows til 3000kr? En ny maskin med 7800GT, da snakker vi dyr oppgradering, når man i utgangspunktet bare skulle ha litt mer FPS.

Lenke til kommentar
Burde heller være slik at en måtte kjøpe ny lisens om man bytta OS disk :p

5681813[/snapback]

Det kunne blitt dyrt om det også var slik for cder og dvder... Hvis du kjøpte ny dvdspiller måtte du kjøpe nye dvder.

Eller for densags skyld: Hvis du byttet hovedkort måtte du kjøpe ny office og nye spill.

-Det kan jo også nevnes at det koster milliarder å produsere en spillefilm ikke ulikt windows.

Lenke til kommentar
Hørte nettopp på radioen at Bill Gates har 31 Milliarder Dollar, og det ser ut til å bli mer :p

5684088[/snapback]

Jeg skal ikke klage over at noen tjener penger, men Bill er ikke er alene i MS om å være Milliardær. Noe av poenget her er at for at de faktisk skal tjene så mye penger, så må de ha produkter de tjener noe vanvittig på og jeg tipper vel at mesteparten av inntektene til MS stammer fra Windows og Office. Konklusjonen er vel ganske nærliggende, dvs at de i mangel på reel konkurranse tar den prisen de ønsker for produktene sine. Jeg tipper MS tjener bra på WinXP OEM lisenser til 1000 kroner også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...