Gå til innhold

Bytt hovedkort; ny Windows-lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bill Gates er en smart mann som skal ha ros og et lite klapp på skuldren for å være så genial til å tjene penger, men han skulle vært fysisk kastrert med ei sjem skjei, steinet og brent for den umenneslige grådigheten hans :realmad:

 

Dette er vel bare enda en unskyldning for folk å piratkopiere og/eller gå over til Linux/Mac osv... Dette blir bare for dumt!

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke man skal piratkopiere. Det er faktisk en kilde som gir indirekte inntjening for M$. Så folk bør slutte å piratkopiere og heller se på alternativene som finnes. Slik kan man minske makten som M$ har.

5644026[/snapback]

Er faktisk enig, alt etter hvordan denne nye "regelen" funker, dvs om den kun rammer PC produsentene eller oss vanlige. Dersom jeg har en OEM versjon av Windows, kjøper nytt HK og faktisk får innstallert Windows, så anser jeg det som lovlig nok og gjør det med god samvittighet.

 

Vi kan vel bare håpe at MS legger til rette for ett fornuftig prisnivå på Windows Vista, 3000.- er ikke fornuftig. De skyhøye lisensavgiftene MS tror vi privatpersoner er villige til å betale(retail versjoner) vil nok på tid gjøre at folk tenker i retning Linux, FreeBSD, OSX etc. Nå som Mac blir hardware kompatibelt med "vanlige PCer", så fremstår det som ett bedre alternativ. Tror nok MS ville oppnådd flere mål mht piratkopiering ved å legge seg i underkant av 1000 lappen for en lisens av Windows(da sikter jeg ikke til en ribba Home edition), dvs jeg tror de ville fått solgt flere lisenser og dermed kanskje også øket egen profitt over tid. Både vha solgte lisenser og ved at de kunne demmet opp for interessen for alternativene vha en mer fornuftig lisenspolitikk.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke man skal piratkopiere. Det er faktisk en kilde som gir indirekte inntjening for M$. Så folk bør slutte å piratkopiere og heller se på alternativene som finnes. Slik kan man minske makten som M$ har.

5644026[/snapback]

 

Helt riktig! Det er en grunn til at "alle" skoler/bedrifter utelukkende kjører Windows, og kompetanse er nok grunn nr 1.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke man skal piratkopiere. Det er faktisk en kilde som gir indirekte inntjening for M$. Så folk bør slutte å piratkopiere og heller se på alternativene som finnes. Slik kan man minske makten som M$ har.

5644026[/snapback]

 

Helt riktig! Det er en grunn til at "alle" skoler/bedrifter utelukkende kjører Windows, og kompetanse er nok grunn nr 1.

5644542[/snapback]

Og det er nok derfor M$ ikke slår ned på at privatpersoner piratkopierer.

Lenke til kommentar

Har løst dette problemet for lenge siden jeg, har lovlig OEM utgave av XP PRO, men er møkklei av aktiveringsprosessen når jeg reinstallerer.

 

Min oppskrift er som følger

  • Installer Windows
  • Installer SP2
  • Installer Anti WPA Patch

Voila, windows aktivert, og blir godkjent som genuine windows.

Sitter fortsatt med lovlig cd key, og har ektehetsbevis i orden.

Lenke til kommentar

Mulig noen har nevnt det allerede, men er det virkelig latterlig av MS å IKKE GI RABATT til folk som ikke skal ha rabatt?

 

Alternativet kunne jo vært at OEM ble solgt til vanlig pris.

 

Er jo en selvfølge at noe slikt blir gjort, for at folk ikke skal misbruke tilbudet. OEM er vel ment til bruk i ÉN bestemt PC med ET bestemt oppsett. Ser ikke da problemet med at Microsoft gjør noe for at dette faktisk skal fungere.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Mulig noen har nevnt det allerede, men er det virkelig latterlig av MS å IKKE GI RABATT til folk som ikke skal ha rabatt?

Jeg mener dette ikke er problemet, men at OEM versjonene er de eneste med "nesten" fornuftig pris. Poenget er vel også at de faktisk selger OEM versjoner og dermed gir "alle" tilbud om denne rabatten. Og hvorfor gir MS folk denne rabatten? Fordi de vet at folk flest ville tenkt seg 2-3 ganger om før de kjøpte OS til 3k, når det finnes både billigere og gratis alternativer. Det er rart hva folk kan finne motivasjon til dersom motivasjonen er "riktig", f.eks at MS priser seg så kraftig opp at folk innser at det er verd bryet å bytte OS. Jeg liker Windows, men vil ikke beholde det for enhver pris.

Lenke til kommentar

*Siterte feil post*

 

 

Da jeg kjøpte ny PC glemte jeg å legge OEM'en ilage. Men en stund etterpå kjøpte jeg OEM versjonen av Windows i en nettbutikk uten å kjøpe noe hardware sammtidig. Det ble jo egentlig det samme om jeg kjøpte det med PC'n eller ikke. Den ble jo instalert på den PCen uansett

Endret av Lassecom1
Lenke til kommentar
Denne endringen vil gå ut over alle hjemmemekkere som liker å skru egen pc, og som stadig prøver og bytter til ny maskinvare. Løsningen slik jeg tolket artikkelen blir å juge hver gang man skal ringe for å produktaktivere sin OEM windows med nytt hovedkort, og si at det gamle har tatt kvelden.

Å kjøpe fullversjon til kr 3500 er vel neppe noen løsning.

5642416[/snapback]

 

Piratkopieringa blir løsninga for de aller fleste som ikke gidder betale 3 ganger så mye tipper jeg. Jeg kan vhertfall med hånda på hjertet si at det blir løsninga her. Når man kan få et bedre produkt når betaler for det enn når man piratkopierer, ja da skal jeg vurdere det.

5642479[/snapback]

 

Nå har som mange på forumet sikkert har merket Microsoft gjort det litt mere ugunstig å benytte en ulisensiert windows ved å hindre bruk av windows update og en iriterende popup som sier at windows versjonen er piratkopi. Man kan unngå meldingen ved å la være å oppdatere maskinen, men i lengden er det ikke noe alternativ da patching er nødvendig for å holde maskinen sikker mot trusler.

 

Jeg vil oppfordre alle, hver for seg å skrive en epost til Microsoft hvor det saklig argumenteres for andre lisensbetingelser, og en langt lavere pris enn det vi har i dag. jeg mener personlig at Windows ikke bør koste mere enn 15% av en maskins totalverdi, og i dag får man deler til en komplett pc uten skjerm for ned mot 2000 kr. Windows burde da hatt en pris på ca 300 kr

Lenke til kommentar
Ut fra alle som sier at de skal gå over til linux regner jeg med det blir mange rare spørsmål på linuxforumet......neppe det.

Dette er storm i et vannglass.

 

Det koster å drive utvikling av programmvare og når M$ i tillegg driver butikk så er det helt legitimt at de forlanger penger for produktene sine.

At Microsoft har mange penger er den dårligste unnskyldningen som finnes for å benytte pirat windows.

 

OEM windows har alltid vært tenkt å være bundet opp til en manskin.

5642713[/snapback]

 

I alle andre deler av pc industrien har framskrittene og store volumsalg gitt lavere priser. I dag får man dele til en ny pc uten skjerm ned i 2000 kr. Prisen på software burde stå i stil med resten av maskina. Eneste grunnen til at windows er så dyr som den er er fordi det ikke er konkurranse, microsoft har et reelt monopol.

Å kopiere opp windows koster minimalt. Med det volumet windows har blitt solgt i burde prisen gått radikalt nedover, tull å forsvare den høye prisen med store utviklingskostnader. Windows er overpriset

Lenke til kommentar
Ut fra alle som sier at de skal gå over til linux regner jeg med det blir mange rare spørsmål på linuxforumet......neppe det.

Dette er storm i et vannglass.

 

Det koster å drive utvikling av programmvare og når M$ i tillegg driver butikk så er det helt legitimt at de forlanger penger for produktene sine.

At Microsoft har mange penger er den dårligste unnskyldningen som finnes for å benytte pirat windows.

 

OEM windows har alltid vært tenkt å være bundet opp til en manskin.

5642713[/snapback]

 

I alle andre deler av pc industrien har framskrittene og store volumsalg gitt lavere priser. I dag får man dele til en ny pc uten skjerm ned i 2000 kr. Prisen på software burde stå i stil med resten av maskina. Eneste grunnen til at windows er så dyr som den er er fordi det ikke er konkurranse, microsoft har et reelt monopol.

Å kopiere opp windows koster minimalt. Med det volumet windows har blitt solgt i burde prisen gått radikalt nedover, tull å forsvare den høye prisen med store utviklingskostnader. Windows er overpriset

5645948[/snapback]

 

 

Synes de kunne ha gjort windows litt bedre med tanke på alle pengene som pumpes inn i det fra oss kunder :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...