Gå til innhold

Bytt hovedkort; ny Windows-lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge folk har lov til å velge selv om de vil bruke microsoft produkter eller ikke så syntes jeg ikke dere skal klage og syte så mye over det..

Hvis dere er misfornøyd med servicen til en butikk dere fortsetter vel ikke å handle der mens dere klager og syter over hvor dårlig butikken er? Dere finner vel heller en bedre butikk å handle i da?

 

Skjønner godt at det kan være provoserende det microsoft gjør men ting blir ikke bedre av å klage og syte som dette..

 

Må også huske at dette kun gjelder på OEM utgaver av windows også..

Lenke til kommentar
Så lenge folk har lov til å velge selv om de vil bruke microsoft produkter eller ikke så syntes jeg ikke dere skal klage og syte så mye over det..

Hvis dere er misfornøyd med servicen til en butikk dere fortsetter vel ikke å handle der mens dere klager og syter over hvor dårlig butikken er? Dere finner vel heller en bedre butikk å handle i da?

5643114[/snapback]

 

Men når det ikke er bedre alternativer og gå til da? (for meg er det ikke det.)

 

Skjønner godt at det kan være provoserende det microsoft gjør men ting blir ikke bedre av å klage og syte som dette..

5643114[/snapback]

 

Nok klaging fra kundene ville nok fått microsoft til og endre sin holdning eller? Det vil hvertfall ikke skje noe sålenge man bare holder kjeft og godtar alt.

 

Må også huske at dette kun gjelder på OEM utgaver av windows også..

5643114[/snapback]

 

Ja, og dette vil derfor gjelde mestparten av windows eiere her til lands vil jeg anta.

Endret av phax
Lenke til kommentar
[...]De fleste skoler har avtaler med MS angående gratis versjon av XP. Slik er det iallefall hos ntnu og HiB, tror ikke det er så forskjellig andre plasser. Altså kan man ikke klage på dette om man er student. Har man ikke en slik avtale så er det uansett mulig å skaffe seg student-rabatt på windows XP nesten uansett hvem man er, fordi hvem som kvalifiserer seg til  en slik avtale er svært løst definert - såvidt jeg husker så har du rett på billigere XP dersom noen i familien din er student eller noe slikt. Sjekk psdata sine sider elns., det står der. [...]

NTNU har IKKE site-lisens på MS Windows. Noen institutter har muligens det, men NTNU har det altså IKKE. Og egentlig skjønner jeg ikke hvor du vil hen med dette, det har i alle fall svært lite med tema for diskusjonen å gjøre. Og ja, verken familien, vennene eller bikkja di har krav på gratis eller rabattert Windows-lisens bare fordi du er student. Utrolig nok.

 

Personlig synst jeg Microsoft gjør en kjempejobb. Windows fungerer utmerket, jeg får gjort jobben min godt, effektivt og uten problemer. Jeg lever i Norge og har ingen problemer med å betale 3000 for programvare som er såpass bra som Windows tross alt er, mener nå jeg.

 

Nå betaler jeg ikke 3000 da, jeg får det som sagt gratis, men ... alle andre.

5642614[/snapback]

Maken til selvmotsigelser og merkelige meninger skal en lete lenge etter. Men fint at du synes det er rimelig å betale 3000+4350 kr for Windows og Office pr PC pr husstand da (de fleste husstander begynner vel snart å få flere enn én PC) - selv om du (selvsagt) får det gratis (heldiggrisen).

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Så lenge folk har lov til å velge selv om de vil bruke microsoft produkter eller ikke så syntes jeg ikke dere skal klage og syte så mye over det..

 

5643114[/snapback]

 

For oss som liker å spille, så er det nok ikke så lett, vettu. Så det er ikke alltid man har et valg. ;)

 

Om det gjelder OEM eller ikke, dette er urimelig og slett ikke i forbrukerenes beste interesse.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er noe bedre alternativ å gå til da mener du at windows er det beste alternativet? Hvorfor klage så mye over det alternativet da mens du ikke klager noe over de andre?

 

Tror ikke klaging på microsoft hjelper så mye egentlig, tar vel egentlig ikke så mye i når jeg sier at microsoft må vel være en av de bedriftene som har fått mest klager gjennom tidene..

 

Så lenge ingen blir tvunget til å bruke microsoft så syntes jeg ikke folk skal klage..

Lenke til kommentar
Hvis det ikke er noe bedre alternativ å gå til da mener du at windows er det beste alternativet? Hvorfor klage så mye over det alternativet da mens du ikke klager noe over de andre?

 

Tror ikke klaging på microsoft hjelper så mye egentlig, tar vel egentlig ikke så mye i når jeg sier at microsoft må vel være en av de bedriftene som har fått mest klager gjennom tidene..

 

Så lenge ingen blir tvunget til å bruke microsoft så syntes jeg ikke folk skal klage..

5643278[/snapback]

 

Jeg synes ikke det er en god argumentasjon, et OS er sammensatt, å si at man ikke skal klage blir litt på linje med "liker du deg ikke så flytt" når folk ahr noe de msiliker med norges politikk. Selv om amn alt i alt foretrekker et OS, så betyr ikke det at alt OSet gjør er riktig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvis det ikke er noe bedre alternativ å gå til da mener du at windows er det beste alternativet? Hvorfor klage så mye over det alternativet da mens du ikke klager noe over de andre?

 

Tror ikke klaging på microsoft hjelper så mye egentlig, tar vel egentlig ikke så mye i når jeg sier at microsoft må vel være en av de bedriftene som har fått mest klager gjennom tidene..

 

Så lenge ingen blir tvunget til å bruke microsoft så syntes jeg ikke folk skal klage..

5643278[/snapback]

 

 

Windows er for meg det beste operativsystemet jeg kan kjøre på min pc ja. Det betyr vel ikke at jeg ikek skal få lov og klage når de innfører slike regler som fører til at man må betale 3x så mye for produktet?

 

Folk blir jo "tvungen" til og bruke microsoft i den form av at de har så godt som monopol på operativsystemer for oss som ikke kan bruke linux og eier en mac.

 

Men, ok. du synes dette er helt greit og det er din mening. jeg derimot er uenig.

Lenke til kommentar

Jøss, Bra jeg holder meg til laptop , vanskelig å bytte hovedkort.

Har Windows Home på den, men regner med at jeg kjøper Vista.

Jeg har blitt flinkere med kjøp av software nå som jeg har mer penger enn jeg var som ung.

Men koster Vista 3000,- må jeg vurdere litt hehe

 

 

Jeg kommer aldri til å gå over til linux som klient, da jeg er avhenging av spill osv.

Hadde jeg bare Surfet og enkel "office" bruk hadde linux vært noe.

Blir vel noe sånt oppsett hos morra mi en dag, men siden hu har orginal lisens er det ikke noe stress enda.

 

Openoffice er fint sparer en del der osv.

Endret av chrda
Lenke til kommentar
Sakal vi begynne med samme tankegangen når det gjelder kraftselskapene?

Fordi de tjener så mye penger så er det bare rett og rimelig at man stjeler strøm.

5642838[/snapback]

Man stjeler ikke noe man allerede har kjøpt, man har jo allerede kjøpt en lisens/tilkoblingsavgift for strøm, så om man bytter hovedkort/ovn er det jo helt sykt å måtte kjøpe ny lisens/ny tilkoblingsavgift

 

Jeg hadde personlig tenkt å kjøpe meg min første windows etter 15 år med data, nemelig en Vista 64bit når den kommer, men jeg betaler maks 1000kr for noe slikt så da blir det vel neppe noe av siden jeg bytter hovedkort i snitt oftere enn en gang i året. At windows blir gammelt etter vanligvis 2-3 år hjelper jo ikke akkurat heller...

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar
[...]At windows blir gammelt etter vanligvis 2-3 år hjelper jo ikke akkurat heller...

5643343[/snapback]

Blir det? Windows XP har vel holdt over fem år og er like "nytt". 800 kr eller hva en nå OEM-lisens koster synes jeg er en grei pris på et OS som holder rundt fem år. Men for f.eks. MS Office som det kommer nye versjoner til nesten årlig skal jeg tjene veldig godt før jeg hiver meg på kjøpebølgen.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
[...]At windows blir gammelt etter vanligvis 2-3 år hjelper jo ikke akkurat heller...

5643343[/snapback]

Blir det? Windows XP har vel holdt over fem år og er like "nytt". 800 kr eller hva en nå OEM-lisens koster synes jeg er en grei pris på et OS som holder rundt fem år. Men for f.eks. MS Office som det kommer nye versjoner til nesten årlig skal jeg tjene veldig godt før jeg hiver meg på kjøpebølgen.

5643381[/snapback]

Nå er riktignok WinXP den windowsen som har levd lengst.

XP kom i 2001

2000 kom i 2000

Millenium kom i 99

98se kom i 98

98 kom i 97

osv osv

 

...men så er jo ikke xp "nytt" da det bare er support på det ut neste år og det kommer ett nytt om ett halvt år...

 

...og prøv å bruke pcen din med ett FEM år gammelt hovedkort, da snakker vi socket 370...

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar

At Windows OEM går på hovedkortet i seg selv er latterlig for min egen del, jeg bytter kanskje 1-2 og kanskje 3 ganger i året, skal jeg da kjøpe en ny Windowslisens for hvert hovedkort jeg kjøper når jeg ikke bruker de andre? Det er to-tre lisenser rett til helvete og det er tvilsomt at jeg får solgt det videre.

 

Maskinen som en helhet er greit, men MS gjør ikke noe annet enn å be selvbyggere til å "bend over" med å si at OEM-lisensen er bundet til hovedkortet, dette hjelper ingen og skaper mer forakt og irritasjon.

Endret av Basus
Lenke til kommentar

Dette er jo latterlig, Microsoft hadde vell ikke tilfeldigvis tenkt å gjøre slik at man må kjøpe en fullversjon når man oppdaterer biosen?

 

Tenk, kjøpe hk til 1000 - 1500, og OS til 3000, Dersom man har OEM versjon synes jeg dette er bare tull. Dette blit meget dyrt. Hvordan skal de klare å finne ut hvilket hovedkort den og den personen har i PC'n me den og den Windowsen på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...