Gå til innhold

Bytt hovedkort; ny Windows-lisens


Anbefalte innlegg

Dere må da ikek glemme at dette gjelder bare OEM versjonen av Windows. De fleste som kjøper hovedkort bygger vel gjerne Pc'n sin selv?

5642314[/snapback]

Og kjøper da sammen med alle delene en OEM versjon av windows til tusenlappen framfor en fullversjon til 3000+

 

Det er nettopp hjemmebyggerne dette er et problem for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor i all verden bruker dere M$vindus i det hele tatt??

Heng dere på LINUX-toget gutter, M$ er dømt til å tape:

Bedre OS til kr.0,00.

Må være dum eller korrupt for å gå for M$oft.

5642300[/snapback]

 

Ja eller at man stiller litt andre krav til programvare osv.. men dette er ikke en linux vs ms konkurranse så hold deg til topic eller la være og post.

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden bruker dere M$vindus i det hele tatt??

Heng dere på LINUX-toget gutter, M$ er dømt til å tape:

Bedre OS til kr.0,00.

Må være dum eller korrupt for å gå for M$oft.

5642300[/snapback]

 

..fordi det skjer ikke så mye på linuxboksen når man putter i Battlefield2-cden...? :whistle:

 

Port DirectX til linux, så er jeg med.

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Hvis det forfatteren skriver stemmer, er det bare én ting å gjøre - nemlig å kjøpe ny *OEM* versjon av Windows ved oppgradering av HK! Databutikker er litt restriktive når det gjelder kjøp av OEM utgaver av Windows, men du får i hvert fall kjøpt OEM versjon når du kjøper nytt HK eller ny HDD. Regelen må vel gjelde begge veier - hvis MS sier at maskinen er ny når du bytter HK, må du også få lov å kjøpe OEM Windows med nye maskinen din.

Lenke til kommentar
Hvis det forfatteren skriver stemmer, er det bare én ting å gjøre - nemlig å kjøpe ny *OEM* versjon av Windows ved oppgradering av HK! Databutikker er litt restriktive når det gjelder kjøp av OEM utgaver av Windows, men du får i hvert fall kjøpt OEM versjon når du kjøper nytt HK eller ny HDD. Regelen må vel gjelde begge veier - hvis MS sier at maskinen er ny når du bytter HK, må du også få lov å kjøpe OEM Windows med nye maskinen din.

5642354[/snapback]

Slik har det da vært lenge med hovedkort?

Lenke til kommentar

Denne endringen vil gå ut over alle hjemmemekkere som liker å skru egen pc, og som stadig prøver og bytter til ny maskinvare. Løsningen slik jeg tolket artikkelen blir å juge hver gang man skal ringe for å produktaktivere sin OEM windows med nytt hovedkort, og si at det gamle har tatt kvelden.

Å kjøpe fullversjon til kr 3500 er vel neppe noen løsning.

Lenke til kommentar

Hva med komplett som nå selger OEM versjoner uten at man trenger og kjøpe noe som helst annet. Den er ment å bruke på selvbygd pc står det så fint.

 

Jeg kjøpte meg en slik en, den cd'n er jo ikke bunnet til noe bestemt hardware eller anndre ting. Hva skjer da når jeg kjøper meg nytt hk, cpu og alt annet?

 

IKKE F*** om jeg kjøper meg en ny windows. Trodde de solgte OEM versjoner (uten å kjøpe andre ting) for at flere skulle skaffe seg lovlig windows jeg. At det var et tiltak mot pirat versjoner.

 

Men de vil vel at folk skal ha ulovlige versjoner da :hmm:

 

edit: Da det plutselig blir et enormt rush med folk som har skadet hk, og skader de litt for ofte begynner de vel med at man må sende inn hk. til ms sånn at de får testet at du har et herpa et, og kan fortsette med samma lisens.

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Denne endringen vil gå ut over alle hjemmemekkere som liker å skru egen pc, og som stadig prøver og bytter til ny maskinvare. Løsningen slik jeg tolket artikkelen blir å juge hver gang man skal ringe for å produktaktivere sin OEM windows med nytt hovedkort, og si at det gamle har tatt kvelden.

Å kjøpe fullversjon til kr 3500 er vel neppe noen løsning.

5642416[/snapback]

 

Piratkopieringa blir løsninga for de aller fleste som ikke gidder betale 3 ganger så mye tipper jeg. Jeg kan vhertfall med hånda på hjertet si at det blir løsninga her. Når man kan få et bedre produkt når betaler for det enn når man piratkopierer, ja da skal jeg vurdere det.

Lenke til kommentar

Mange lite gjennomtenkte kommentarer her. Folk er raske til å øse seg opp.

 

For det første - mange av oss her er studenter. De fleste skoler har avtaler med MS angående gratis versjon av XP. Slik er det iallefall hos ntnu og HiB, tror ikke det er så forskjellig andre plasser. Altså kan man ikke klage på dette om man er student. Har man ikke en slik avtale så er det uansett mulig å skaffe seg student-rabatt på windows XP nesten uansett hvem man er, fordi hvem som kvalifiserer seg til en slik avtale er svært løst definert - såvidt jeg husker så har du rett på billigere XP dersom noen i familien din er student eller noe slikt. Sjekk psdata sine sider elns., det står der.

 

For det andre - OEM er OEM - det følger stort sett med PC'er og er billigere nettopp fordi produsentene har sagt seg villig til å håndtere brukerstøtte og kundekontakt fordi det er en integral del av maskinvaren som selges. Dersom man ikke lenger benytter seg av maskinvaren som ble levert av denne produsenten så er det vel kanskje ikke så snodig at ny maskinvare = ny OEM.

 

Personlig synst jeg Microsoft gjør en kjempejobb. Windows fungerer utmerket, jeg får gjort jobben min godt, effektivt og uten problemer. Jeg lever i Norge og har ingen problemer med å betale 3000 for programvare som er såpass bra som Windows tross alt er, mener nå jeg.

 

Nå betaler jeg ikke 3000 da, jeg får det som sagt gratis, men ... alle andre.

Lenke til kommentar

Ut fra alle som sier at de skal gå over til linux regner jeg med det blir mange rare spørsmål på linuxforumet......neppe det.

Dette er storm i et vannglass.

 

Det koster å drive utvikling av programmvare og når M$ i tillegg driver butikk så er det helt legitimt at de forlanger penger for produktene sine.

At Microsoft har mange penger er den dårligste unnskyldningen som finnes for å benytte pirat windows.

 

OEM windows har alltid vært tenkt å være bundet opp til en manskin.

Lenke til kommentar

Ja, en maskin, men et hovedkort er ikke hele maskinen, ergo holder dette ikke mål, når jeg kjøper ny maskin og selger den gamle forventer jeg å kunne bruke min gyldige lisensnøkkel på den nye maskinen.

 

Microsoft har helt utrolig mye penger og mye mer enn hva det koster for dem å utvikle og salgsinntektene som kommer er mye mer enn hva de brukte uansett.

Lenke til kommentar
Ja, en maskin, men et hovedkort er ikke hele maskinen, ergo holder dette ikke mål, når jeg kjøper ny maskin og selger den gamle forventer jeg å kunne bruke min gyldige lisensnøkkel på den nye maskinen.

 

Microsoft har helt utrolig mye penger og mye mer enn hva det koster for dem å utvikle og salgsinntektene som kommer er mye mer enn hva de brukte uansett.

5642779[/snapback]

 

Nå har det fram til nå vært uklart hva som var maskinen i det hele.

Det som er gjort er at de har bestemt seg eksakt hva OEM lisensen skal gjelde for.

Bedre det en alle de rare definisjoenen av OEM som har vært.

 

At et firma tjener penger gjør det ikke mere legitimt å stjele fra de.

Skal du spise kake så må du betale.

 

Sakal vi begynne med samme tankegangen når det gjelder kraftselskapene?

Fordi de tjener så mye penger så er det bare rett og rimelig at man stjeler strøm.

Lenke til kommentar
At dette kan være aktuelt for laptoper, kan en liten enslig celle i kroppen min noelunde forstå, da hovedkort i praksis ikke byttes på slike maskiner. Men på andre systemer blir det for dumt ja. Tenker nettbutikkene som selger ferdigbygde maskiner må skille maskinene inn i to grupper, dem som er "låst" til operativsystemet og dem som ikke er det....

5641909[/snapback]

Det gjør det. Selv har jeg byttet hovedkort 2 ganger på min laptop grunnet fysisk defekt på festepunkt for bluetooth-modul og feil på den integrerte nettverkskontrolleren. Men siden jeg ikke har OEM-lisens, men en fullverdig Windows-lisens som jeg fikk fra studiestedet, så gikk det greit. Men for mange andre kan dette være et stort problem. Min anbefaling er at folk nå tar makten tilbake og installerer GNU/Linux, BSD eller UNIX System V (Solaris). Da slipper man denne håpløse kundebehandlingen fra M$, og man får bedre produkter enn hva M$ klarer å komme med. Maken til arroganse skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Mange lite gjennomtenkte kommentarer her. Folk er raske til å øse seg opp.

 

Fo

 

Personlig synst jeg Microsoft gjør en kjempejobb. Windows fungerer utmerket, jeg får gjort jobben min godt, effektivt og uten problemer. Jeg lever i Norge og har ingen problemer med å betale 3000 for programvare som er såpass bra som Windows tross alt er, mener nå jeg.

 

Nå betaler jeg ikke 3000 da, jeg får det som sagt gratis, men ... alle andre.

5642614[/snapback]

 

Da er du og jeg fortsatt ganske uenige. Jeg mener på at Microsoft har tatt en urimelig avgjørelse.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen Linux bruker enda, men slike "Microsoft tiltak" vil gjøre at jeg vurderer Linux enda sterkere enn før. Har vurdert Linux langt om lenge.

 

Må vel lete litt etter den som er mest brukervennlig nå da. Det er jo ihvertfall over 100 forskjellige Linux distro'er har jeg lest. Håper de kan forandre kjernen til Linux littegrann mot det mer brukervennlige. Det er nå gått 10 år pluss littegrann, siden Linux kom på banen fra finnen Linux Thorvalds. Det er på tide at Linux leiren lærer litt av brukervennligheten til som Windows har fremvist. Det er tydelig at Linux leiren har forsøkt å bli mer brukervennlige på denne tiden. Et klart eksempel er det grafiske brukergrensesnittet. Det finnes jo også oppdateringstjenester du kan kjøre for å installere ny programvare og sånne ting.

 

Likevel er det flere ting hvor en ikke kan komme utenom tekstbasert grensesnitt, for å få utført. Linux tilbedere vet nok hva jeg sikter til. Har prøvd å sette ord på disse tingene i kommentarer i eldre innlegg på flere HW.no (diskusjon.no) forum. Det blir litt vanskelig å sette ord på enkelte ganger når en knappt vet hva forskjellige ting heter, og når en aldri virkelig har gått inn for å skulle lære seg Linux i dybden.

 

Det finnes ihvertfall saker og ting under "panseret" på Linux som sikkert kan sette grå hår i en hver nybegynner. Mange av disse tingene har med partisjonering, kompilering, tolking av kernel dump, studering av "man pages", få tak i drivere til hardware og få det til å fungere. Har selv satt i en Ubuntu CD for ikke så lenge siden. Må likevel si at jeg er mektig imponert over hva Linux leiren har fått til så langt. Om kanskje noen måneder og år til når Linux leiren har tatt brukervennlighet på alvor så har man kanskje en "Windows dødare" :devil:

 

Fra det jeg har prøvd selv, og lest om, så er det Alfa og Omega å velge riktig Linux distro. Enkelte distroer er myntet på avanserte linux "tilbedere" og folk som har teknisk innsikt. Andre distroer kan gjerne være mye mer brukervennlige. Mange Linux distroer har i dag et meget brukervennlig system for å partisjonere harddisker, for dette var noe som var nesten helt fraværende for en del år tilbake - dette som et eksempel.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...