Gå til innhold

Bytt hovedkort; ny Windows-lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, en maskin, men et hovedkort er ikke hele maskinen, ergo holder dette ikke mål, når jeg kjøper ny maskin og selger den gamle forventer jeg å kunne bruke min gyldige lisensnøkkel på den nye maskinen.

5642779[/snapback]

Nå er vel bytte av hovedkort det desidert nærmeste man kommer en 'ny maskin' da. Og (som MS helt sikkert er klar over også) så brukes jo veldig ofte det gamle hovedkortet fremdeles som en del av en annen maskin. Ingen vil vel hevde at man fremdeles sitter på 'samme maskin' når man i løpet av 4-5 år kun har igjen diskettstasjonen og kanskje en harddisk fra den 'originale' maskinen som OS'et var kjøpt til.

 

Ellers synes jeg det er ganske merkelig at prisen på XP oppgis til 3000 i artikkelen; jeg aner en aldri så liten bias mot MS her (i og for seg greit nok - ingen som forventer at en journalist er upartisk, det blir det jo ikke noen saker ut av). Alle som bytter hovedkort vil selvfølgelig kjøpe en OEM-versjon til langt lavere pris istedet hvis man ikke kan ta med seg sin forrige lisens.

 

Men til alle som klager høylytt her; ta nå og gå over til et rimeligere alternativ da - det er ikke verre enn det. Akkurat som med musikk, filmer, matvarer og biler så er det ikke noe godt alternativ å stjele hvis man ikke liker prisen på et OS.

 

Jeg regner med at utestengelse av piratversjoner blir trappet opp betydelig når Vista kommer, synes det er merkelig at de ikke har jobbet mer aktivt med dette under XP, andelen 'piratbrukere' er nok i den store sammenhengen ganske lav; 4 av 5 hjemmebrukere (og så godt som alle jobb-brukere) har jo kjøpt maskin med ferdig installert og betalt OS alikevel. Det er ikke såå mange hjemmebyggere i verden sett i forhold til totalt antall Windows-brukere.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
Jeg regner med at utestengelse av piratversjoner blir trappet opp betydelig når Vista kommer, synes det er merkelig at de ikke har jobbet mer aktivt med dette under XP, andelen 'piratbrukere' er nok i den store sammenhengen ganske lav; 4 av 5 hjemmebrukere (og så godt som alle jobb-brukere) har jo kjøpt maskin med ferdig installert og betalt OS alikevel. Det er ikke såå mange hjemmebyggere i verden sett i forhold til totalt antall Windows-brukere.

5646663[/snapback]

 

Hva slags utestening mener du MS burde hatt da? Å stenge ute sikkerhetsoppdateringer er jo ikke så rent lite skadelig for alle som er ilkoblet internett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Synes dette ligger på grensen til uakseptabel kundebehandling!

 

Jeg synes det har passert grensen for lenge siden. Hvis bare linux var like fokusert på usability som det er på effektivitet, hadde jeg byttet hovedOS for lenge siden.

 

Linux gir:

Garantert at du har fri tilgang til samtlige oppdateringer for fremtiden (så sant utviklingen av det fortsetter).

 

Vil vel heller si at det garanterer at det aldri kommer noen versjon 1.0 av noe produkt, fordi alle prosjekter enten ender opp med "Utviklingen er nedlagt. Anbefaler heller at du bruker XFCz" eller "Versjon 0.3 kommer 1.1.2003, blir kanskje litt forsinket på grunn av overgang til ny jobb".

 

Mangler stasjonsbokstaver, men gir deg til gjengjeld mulighet for å knytte harddisker med mer, opp i mot kataloger på rotkatalogen. Gir deg også mulighet for forenklede katalogstier ved at du kan gi lange katalogstier et kortere alias.

 

Dette har du da faktisk også i windows. subst, for eksempel.

 

Wine er et "litt svakere" etter min mening, og er et forsøk på å la windowsprogrammen surre og gå rett på Linux installasjonen. Wine er ikke helt fritt for feil, selv om det finnes en del mer vellykkede eksempler.

 

Nå er det en stund siden jeg prøvde andre virtualiseringssystemer, men Wine er vel det eneste som ikke krever 400% kraftigere systemressurser enn om du bare hadde reboota i det andre operativsystemet.

 

[qoute]

"Lenge leve valgfriheten" :thumbup:

 

Jeg hadde gjerne sett at det var litt mer valgfrihet. De tre (beste?) mulighetene er:

- OS/X som ikke finnes på i386 ennå annet enn i hacks, og krever at du tilhører menigheten for å få lov å bruke, og da kun bruke det sånn som pastoren forteller deg, men åh så enklelt å se på,

- Linux/BSD distroer, som gjerne vil at alle skal bruke dem, forutsatt at du er villig til å "lese man filene, dummen", og da lese dem alle, gang på gang på gang på gang,

- og windows, som er et slags kompromiss mellom brukervennlighet og kontrollmuligheter, men bare er interessert i deg hvis du er villig til å inngå en eller annen form for alltid-endrende leasingavtale.

 

Setter det litt på spissen, men strengt tatt er linux/windows/osx ikke konkurrenter, fordi de jobber mot forskjellige segmenter av markedet.

 

.t

 

Edit: Hmm... Hva skjedde med quote'ne mine da?

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Mangler stasjonsbokstaver, men gir deg til gjengjeld mulighet for å knytte harddisker med mer, opp i mot kataloger på rotkatalogen. Gir deg også mulighet for forenklede katalogstier ved at du kan gi lange katalogstier et kortere alias.

 

Dette har du da faktisk også i windows. subst, for eksempel.

 

 

Subst?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hmm. Helt ærlig nå, hvor mange er det som har kjøpt windows fler enn en gang utenom OEM med-fulgt av ny maskinvare?

 

Skulle vært interessant med en undersøkelse om hvor mange ganger folk her har kjøpt Windows, OEM/Fullverson.

 

Det ble spekulert i for en stund tilbake her om M$ i utgangspunktet gjorde det enkelt å piratkopiere, for å få alle til å bruke Windows, dermed skape "avhengighet", og dette ender med at mange kjøper.

Lenke til kommentar
Må ha en liten oppklaring her... Er det slik jeg tror?

 

Om du kjøper en fullversjon av XP, kan du bruke den på så mange hovedkort du orker?

 

Mao. om du kjøpe pc hvor det følger med OEM-XP må du kjøpe ny OEM for hvert hovedkort du kjøper?

5646817[/snapback]

 

Det er slik du sier. Så bytter du ut hovedkortet en del ganger, kan det bli penger av det til slutt. Men vet man at man skal bytte en del ganger, er det nok fullversjonen man bør vurdere selvfølgelig. Men synes fortsatt det er litt urimelig at det ikke går kun på PC'n i sin helhet.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Helt FUBAR dette her. At oem har identifisering og låsing til harddisk, hk minne og pros synes jeg er helt på jordet. Køper du en pc og får med oem så har du uansett betalt for det, BYTTER du ut hardware så skal det ikke påvirke det operativsystemet du har køpt og betalt for. Så lenge det er bare en lisensnøkkel som er i bruk så ser jeg ikke problemet.

 

Kjøper du en ny Audi med garanti, hvis du setter på hengerfeste, navigasjonspakke og noen fete felger i ettertid.. skal du da betale en gitt sum for å beholde garanti?? NEI! Det gjelder fremdeles samme bilen.

Lenke til kommentar
Skulle vært interessant med en undersøkelse om hvor mange ganger folk her har kjøpt Windows, OEM/Fullverson.

5647190[/snapback]

Jeg er nyskjerrig selv og har laget en undersøkelse her:

 

Undersøkelse: Betaler du for Windows?

5647396[/snapback]

Det er litt vanskelig å svare rett når jeg har to maskiner og bare kan velge ett alternativ. Den ene med OEM og den andre med XP fullversjon jeg fikk av MS etter betatesting. Heldigvis er OEM lisensen på en bærbar hvor det er uaktuellt å bytte innmat.

Lenke til kommentar
Det er litt vanskelig å svare rett når jeg har to maskiner og bare kan velge ett alternativ. Den ene med OEM og den andre med XP fullversjon jeg fikk av MS etter betatesting.

5647786[/snapback]

Det ville blitt for mye om jeg skulle hatt med mange kombinasjonsalternativer som "har OEM på en maskin og fullversjon på den andre" så du kan godt bare velge det ene eller det andre.

 

Heldigvis er OEM lisensen på en bærbar hvor det er uaktuellt å bytte innmat.

5647786[/snapback]

Slik jeg forstår det så er dette noe som er innført nå nylig. Det kan umulig ha tilbakevirkende kraft siden det i så fall ville brutt forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Tror litt av forvirringen og irritasjonen her er folk som allerede har OEM versjon av winXP som plutselig ikke kan reinstalere XP(om du allerede har innstalert den på en annen maskin) eller bytte HK uten at den går tapt. Dette fikk man IKKE vite da man kjøpte programmet...

 

Der har M$ et problem...

 

Personlig så er jeg i mot piratkopiering, men støtter heller ikke kapitalister som er ute etter å tyne mest mulig penger på smutthull...

 

Kjøpte selv office, selv om jeg kunne ha fått tak i pirat... nå nylig.

 

Mine tanker,

 

Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår det så er dette noe som er innført nå nylig. Det kan umulig ha tilbakevirkende kraft siden det i så fall ville brutt forbrukerkjøpsloven.

5647920[/snapback]

Slik jeg har forstått det har det alltid vært slik at en OEM lisens kun gjelder på den maskinen den først er installert på. Det nye nå er at MS har konkretisert hva de mener med ny maskin.

Lenke til kommentar

Hmm.. :hmm:

 

OEM begynte vel i starten da Microsoft fikk til en avtale med IBM om å installere OS'et sitt på nye PC'er. Det ble en suksess for Micrsoft kan man vel trygt slå fast! Uten den type avtale hadde vi antageligvis hatt flere sterke OS-opperatører idag.. (husker noen OS/2 Warp? ;) )

 

Det er jo nettopp dette MS her gjør videre med OEM-lisenser. Derfor er prisen på disse lisensene lavere slik at PC-produsentene fortsatt kan selge PC'er som ikke er altfor mye dyrere enn hvis de ble solgt uten OS. (Selv om vi har sett en trend i de siste årene med PC'er som selges uten OS, det siste året har vi også sett de har blitt solgt med Linux installert..)

 

Oppsummering: OEM er billigere fordi det skal være attraktiv å selge med nye PC'er, slik at folket fortsatt blir avhengig av MS. (Kanskje å gå litt langt å kalle det en ond sirkel men.. :roll:)

 

Så kan vi gjerne diskutere om Fullverrsjonen er for dyr, og det er jeg jo litt enig i! Det jeg håper ikke skjer er at vi må betale lisens på lik linje som NRK-lisensen.. ..tenk det: Betal 2000,- i året for å få lov til åpne vinduer.. :p

 

Jeg har forresten en grei deal nå, lisenser ordner pappa med. Tenkte å kjøpe meg OEM-lisens (helt ærlig) når jeg oppgraderer PC'en min neste gang - jeg bytter heldigvis ikke HK ofte. ;)

 

Just my two pence

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...