Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Mala: Ser at folk på finn forsøker å selge mid-2010 MBP (2.4 Ghz) + 4GB minne + ordinær HDD til rundt 8000,- (da påstått pent brukt). Galskap spør du meg... Men med tanke på at din er ganske sliten - kanskje du kan forsøke deg på 4-5k?

 

(Har selv lekt med tanken på å selge min maskin (tidlig 2011 MBP 15"), men tror nesten ikke jeg ville hatt samvittighet til å selge den for noe mer enn en 2000-3000... så godt brukt som den er :p)

Endret av blured
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste rabatten på nye maskiner er vel gjennom Studenttorget, om man ikke har avtaler gjennom arbeidsgiver.

Med 10% rabatt er det faktisk billigere å melde seg opp som student i et fag, betale semesteravgiften og så kjøpe en maskin, enn det er å betale fullpris. Semesteravgift er vel typisk 700 kr, så kjøper man noe dyrere enn minste MBA er det penger å spare.

Lenke til kommentar

Er rimelig desperat etter ny maskin nå, men kommer ikke til å kjøpe før neste generasjon. Håper virkelig de kommer med fusion drive, slik de kom med i natt på iMac. Hadde vært smått fantastisk med en 1 eller 2 TB fusion drive. Da slipper man å betale gjennom kvitøyet for 512 ssd.

Da kan man ende opp med en grei maskin, som vil være up to date i flere år for ca 17.000kr. (Tenker da på en 15" MBPr.

Lenke til kommentar

Fikk æren av å sette opp en Samsung Ativ 9 Plus i dag, en av de første som har ankommet landet og er vell en av relativt få som sirkulerer rundt på markedet foreløpig. Dette er jo da Samsung sitt svar på MacBook Pro Retina, selv om det vell blir mer enn MacBook Air 13" med Retina skjerm da både spesifikasjoner, formfaktor og det hele er i MacBook Air, altså "ultrabook" klasse og ikke MacBook Pro klasse.

 

Det er jo mer eller mindre en Samsung 9-serie bare med Intel Haswell + 3200x1800 oppløsning, kabinettet, tastaturet og styreflate er kliss likt det på de forrige 9-serie modellene så det er jo på både godt og vondt. Skjermen virker veldig fin, fine farger er dog superglossy og gir langt mer gjenskinn enn MacBook Pro Retina (både 13 og 15") og definitivt blanker enn MacBook Air 11 og 13". Er ikke 100% sikker på paneltypen, men det virker å være en PLS panel som da er Samsung sitt svar på IPS som gir veldig god innsynsvinkel og det hele akkurat som IPS på MacBook Pro Retina modellene men har det sedvanlige Samsung fenomenet med å overeksponere fargene så ting "popper" men ikke lenger følger noe naturlig fargespekter. Når det gjelder kjempeoppløsningen så er den foreløpig temmelig bortkastet i Windows, det å kjøre 200 DPI fungerer like dårlig som via Bootcamp på en MacBook Pro Retina hvorav enkelte elementer skalerer fint, mens andre er totalt katastrofe. Musepekeren er i det ene øyeblikket forferdelig dårlig skalert, den er bare blåst opp til type fireganger størrelsen og er så pikslete at det gjør panelet til skamme, mens når du drar den over elementer som faktisk skalerer skikkelig så ser den plutselig bedre og noe mindre ut og plutselig er du i et vindu som ikke skalerer i det hele tatt og da den knøtteliten. Alt i alt så må jeg si at skaleringen i Windows 8 for utenom "Modern UI" biten var sjokkerende dårlig og jeg hadde i det minste trodd at Samsung faktisk skulle ha levert noe som forsøkte å kontre dette men det eneste de hadde gjort var å blåse opp egen programvare til type firegange størrelsen uten noe skalering, uten å ha brukt høyere oppløsning på elementene så det ser jo ut som når du kjører iPhone apps på en iPad med Retina, det ser rett og slett ikke ut og ødelegger jo hele poenget med skjermpanelet når ting ender opp med å se verre ut enn det vanligvis gjør på et skjermpanel med halve oppløsningen.

 

 

Slang inn Windows 8.1 en på den som skal innføre en mer HiDPI skalering som Apple innførte i OS X Lion og Mountain Lion og må si det ser tilsynelatende ut til å fungere bedre enn den tradisjonelle prosentvise DPI skaleringen fra tidligere men du har de samme utfordringene med at forskjellige applikasjoner skalerer på helt forskjellig vis, noe skalerer ikke i det hele tatt, andre ting skalerer tilsynelatende perfekt, mens andre ting halvveis og alt blir en smørje uten like. Det som skuffet enda mer er at Samsung ikke har tatt høyde for oppløsningen selv så navigering i recoverymenyer, UEFI BIOS osv er et sant lite helvete da teksten er så knøttesmå at jeg kjente jeg fikk vondt i øynene etter få minutter, men denne treffer vell ikke markedet før i november så mye av dette er vell "work in progress" men uten å få Microsoft eller andre produsenter med på rask støtte for denne oppløsningen så blir jo dette fort temmelig meningsløst merker jeg og jeg hadde ærlig talt håpet og forventet at det skulle fungere mye bedre enn det faktisk gjorde.

 

 

Ellers er jo kabinettet på maskinen veldig snasent, foretrekker MacBook Air selv men denne er så absolutt en god nummer to, men både tastatur og styreflate er fremdeles under pari og trekker helhetsinntrykket ned og de har fremdeles den grusomt tynne strømpluggen som knekker / bøyer seg utrolig lett og den blanke flaten som er av typen "suger til seg fingermerker", altså ikke sånn som på diverse nettbrett gjør jo at touchskjermen blir enda mer meningsløs da du må sitte å vaske skjermen annen hvert minutt om du velger å bruke denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La inn Windows 7 på min Air her om dagen, i forbindelse med å prøve å få en Android telefon jeg har liggende tilbake til orginal stand (drivere og slikt må man ha Windows 7 til)

 

Fy flate meg for en frustrasjon å bruke pekeplaten her...her måtte man fram mus rimelig kjapt altså. Men nå skyr jeg Windows på laptop som pesten da, helt forferdelig var det faktisk.

Lenke til kommentar

Må bare få kanalisert min frustrasjon og glede.

 

For å gjøre en lang historie kort:

Min iPhone 5 hadde en litt dårlig knapp på toppen, og den er under ett år gammel, så jeg leverte den inn for å få det på garantien. I kjent Apple-stil så får jeg jo en helt ny telefon tilbake, så jeg tenkte at den nye telefonen jeg får tilbake kan selges for en klekkelig sum, slik at jeg kan kjøpe en heftig Android-telefon.

 

Etter 2 uker med en HTC One er jeg så sjeleglad for å ha tilbake min kjære gode iPhone 5. HTC One er for all del en veldig god mobiltelefon, men i mine øyne er iPhone og iOS helt overlegent i kunksjonalitet og brukervennlighet. Så nå sitter jeg med en iPhone 5 og en HTC One.

 

Takk for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rumour-tråden hos macrumours.com. Men det er kun spekulasjoner. Apple har ikke sluppet noen rykter/pekepinner på når og hva som blir oppdatert.

 

Selv tror jeg det ligger i to ting.

 

Maverick er ikke klart

 

Intell klarer ikke å levere de nye Haswell prosessorene i tilstrekkelig grad. Dell`s informasjonssjef var akurat i media, og fortalte at deres nye laptoper med tilsvarende brikke, blir forsinket grunnet forsinket leveranse fra Intell.

 

For min del, er det nå slik at om ikke MBP kommer med Haswell ila 15 oktober (sannsynlig lansering for ny iPad etc), kjøper jeg MPBr før updaten.

 

Drawbacken er at man ikke får 802.11ac med den nåværende maskinen.

Lenke til kommentar

Kan vell nærmest garantere at 4K er en misforståelse, at den vil få Thunderbolt 2 er meget sannsynlig så 4K betyr nok bare 4K støtte for video over Thunderbolt 2 og ikke 4K oppløsning på skjermen, det vil jo bare være tullete med så vannvittig oppløsning som sluker ekstra med strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...