Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De blir nok lansert sammen med OSX Mavericks senere i oktober. Det er ihvertfall det jeg har tydet av informasjonen som er å få tak i.

Ah, takker!

 

...og ALLE macer er stille, så lenge de ikke brukes til tunge oppgaver.

 

Når jeg mener stille så må viftene være av under lett bruk, og såvidt jeg har sett kjører viftene til MBPr på minimum 2000RPM, selv om om man bare surfer. Hjelper heller ikke at støynivået under load er veldig høyt.

 

Samsung har klart dette med 770Z5E, så rart hvorfor ikke Apple klarer det. Har dog et håp om at de kan kjøle nye MBPr passivt under lett bruk, da Haswell bruker en god del mindre strøm enn forgjengeren.

 

Men hva slags grafikkløsning tror dere MBPr 15 vil ha? GTX 760M burde være et godt alternativ, med mindre de går for Iris Pro 5200.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg er veldig følsom for lyd, så de må nok nesten være av. Samsung har jo tross alt fått det til på 770Z5E, som i teorien ikke skulle bruke noe mer strøm enn komponentene til MBPr 15, så litt rart de ikke har klart det. MBA er jo visstnok lydløs under surfing, men både skjermen, designet og maskinvaren er litt "meh".

Lenke til kommentar

Som sagt så vet jeg ingenting om hvorvidt de er av eller ikke, det må du nesten forsøke å søke opp. Anandtech.com sine tester har sikkert noe informasjon rundt det.

 

Om viftene på MacBook Air skrur seg av når det ikke er behov for dem så vil jeg da tro at MacBook Pro Retina modellene har noe av det samme, om ikke må du kanskje vente til de nye modellene som er forventet i oktober.

Lenke til kommentar

Det letteste er å sjekke ut hva andre priser den for på FINN.no. Antakelig slippes det nye MBP om en til to måneder, så jeg hadde forsøkt å selge den maskinen så fort som mulig. (Det var allerede over et år siden release da du kjøpte den i sommer.)

 

Jeg regner med at maskinen har en 2,5 GHz tokjerners Intel Core i5 prosessor, mtp at du hadde mulighet til å oppgradere minnet til 8 GB (den med sterkere prosessor selges kun med 8 GB). I dag er heller ikke en SSD med 128 GB en så veldig stor oppgradering, (personlig synes jeg det er alt for lite lagringsplass).

 

Jeg ser at de dyreste MBP med i7 prosessorer selges for rundt 10.000 til 9000 kroner. Men at det er noen med i5 (slik som deg) som forsøker seg på rundt 9000,-

 

Det letteste er vel å gå ut litt høyt, også heller senke prisen litt etterhvert om du ikke får inn noen bud.

Lenke til kommentar

Det letteste er å sjekke ut hva andre priser den for på FINN.no. Antakelig slippes det nye MBP om en til to måneder, så jeg hadde forsøkt å selge den maskinen så fort som mulig. (Det var allerede over et år siden release da du kjøpte den i sommer.)

 

Jeg regner med at maskinen har en 2,5 GHz tokjerners Intel Core i5 prosessor, mtp at du hadde mulighet til å oppgradere minnet til 8 GB (den med sterkere prosessor selges kun med 8 GB). I dag er heller ikke en SSD med 128 GB en så veldig stor oppgradering, (personlig synes jeg det er alt for lite lagringsplass).

 

Jeg ser at de dyreste MBP med i7 prosessorer selges for rundt 10.000 til 9000 kroner. Men at det er noen med i5 (slik som deg) som forsøker seg på rundt 9000,-

 

Det letteste er vel å gå ut litt høyt, også heller senke prisen litt etterhvert om du ikke får inn noen bud.

 

Kanskje greit å sette inn standard hdd? Da kan jeg over sdden til den stasjonære. Tror jeg prøver meg på 8k. :)

Lenke til kommentar

Mhm, de som er opptatt av at du har oppgradert SSD og minne, vil jeg tro også klarer å få med seg at Apple om ikke så lenge slipper nye MBPs.

 

Om du bor i Oslo (evnt. andre større byer) så hadde jeg kanskje forsøkt meg på en litt høyere prising de første dagene. Men ellers så høres det ut som en grei pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurderer ny mac, og trenger litt kjøpshjelp.

 

Skal bruke maskinen til skole hovedsaklig. (Universitet, jusstudier.)

Men er veldig i tvil om jeg skal kjøpe macbook air 13 nå, eller vente på en refresh av macbook retina.

 

Jeg er glad i at ting går raskt, og liker å ha litt kraft. Å i alle fall ha muligheten til å spille noe er definitivt ikke negativt, og her stiller jo Retina sterkere.

 

Det eneste som er positivt for min del med Air er prisen, som er rundt 2500 kroner lavere enn den rimeligste retina. Samtidig så synes jeg kanskje ikke forskjellen i skjermkvalitet er så utrolig merkbar utifra det jeg har sett i butikker selv.

 

En annen fordel er jo at macbook air er tilgjengelig nå, og jeg egentlig trenger maskin kjapt. Det er uaktuelt å kjøpe en retina uten haswell uansett. Kan kanskje klare meg til oktober, men hvor sikre er vi egentlig på at maskinene blir refreshet da?

 

Som dere forstår er jeg forvirret. Jeg har god oversikt over de forskjellige maskinene slik ståa er nå, men sliter veldig med å gjøre noen avgjørelse. Og for alt vi vet kan jo neste versjon av retina 13 bli en fullstendig revolusjon ...?

 

Ramguy? :p

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Hvor sikre er vi? Jeg vil si 90%, ettersom både MacBook Pro 15" Retina og MacBook Pro 13" Retina med Intel Haswell allerede har dukket opp i benchmarks på nett og du finner støtte for disse i OS X Mavericks så er det nok temmelig spikra, Apple driver ikke å tester disse maskinene for moroskyld.

 

Når det gjelder MacBook Air 13" Mid-2013 vs MacBook Pro 13" Retina Late-2013 så er jo spørsmålet hvor høy verdi fullblods prosessor, muligens kraftigere integrert skjermkort (vi vet jo ikke om det blir Intel HD 5000, altså samme som MacBook Air 13" eller om det blir hakket kraftigere i form av Intel HD 5100 eller kanskje til og med Intel HD 5200 som vil være i en helt annen liga enn Intel HD 5000 som er i MacBook Air 13".) og hvordan du stiller deg til skjermkvaliteten. Du har jo allerede sagt du ikke merker så stor forskjell når du har sett dem i butikken, og da er jo spørsmålet om det er et viktig aspekt for deg eller ikke. Det er ingen tvil om at skjermen er mye skarpere med 2560x1600 oppløsning, og det er jo ikke bare oppløsningen da du får IPS panel istedenfor TN som vil si mye bedre innsynsvinkel, mer korrekte og bedre farger og det hele.

 

 

Så du må nesten velge mellom:

 

+ Lavere vekt

+ Tynnere og smalere design

+ Vinklet tastatur (de flest syntes dette er mer behagelig å skrive på)

+ Tilgjengelig nå

+ Lavere pris

- ULV CPU (ultra-lav-volt-prosessor) med lavere klokkefrekvenser

- Potensielt svakere skjermkort om de går for noe høyere enn Intel HD 5000 på nye MacBook Pro 13" Retina

- Lavere oppløsning, med dårligere innsynsvinkel og dårligere farger

 

 

Eller:

 

+ Fullblods prosessor med høyere klokkefrekvens og bedre ytelse

+ Potensielt kraftigere skjermkort

+ Bedre skjerm med høyere oppløsning, bedre innsynsvinkler og bedre farger

- Ikke tilgjengelig før antageligvis oktober

- Høyere prislapp

- Tykkere, tyngre og større

 

Vi vet heller ikke hvordan batteri levetiden blir med Haswell på MacBook Pro 13" Retina, det vil jo garantert bli bedre enn på dags modeller men hvor mye bedre vet vi ikke så vi vet ikke hvordan den vil ligge an iforhold til MacBook Air 13" sine solide 12 timer, som trolig blir enda bedre med OS X Mavericks. Personlig tipper jeg at Haswell + OS X Mavericks vil få MacBook Pro 13" Retina på sirkus 10-11 timer, mens jeg vil tro MacBook Air 13" med OS X Mavericks vil ligge på 12-13 timer.

 

 

Kan jo på mange måter si at MacBook Air 13" er den perfekte studentmaskin, den har god nok ytelse, fantastisk batteri kombinert med fantastisk design, formfaktor, vekt og det hele. Men om du er interessert i å ha den til litt tyngre oppgaver så er fullverdig prosessor og potensielt bedre skjermkort vell verdt det, også er det dette med retina skjermen som etter min mening gjør det hele verdt det alene men så er jeg veldig prippen på skjermkvalitet, både iPhone og iPad har gjort meg bortskjemt :tease:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tusen takk for fantastisk svar!

 

Heller egentlig mot retina. Føler halve appellen med air er at den er så lett og tynn, men det er ærlig talt ikke så viktig for meg. I sekken har litt ekstra vekt lite å si, og når jeg bruker maskinen har jeg den på fanget/pulten,trenger ikke holde den oppe som med nettbrett.

 

(Ville egentlig gått for 15 tommer retina, men den blir for dyr)

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...