Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at Macrumours nevner at Apple fokuserer på å få OS X Mavericks klart til slutten av oktober, det betyr nok at vi garantert ikke vil få se noen ny MacBook Pro / MacBook Pro Retina, iMac eller Mac mini før midten - slutten av oktober.

 

Det rimer nok relativt bra det med tanke på at fokus for september er iOS 7.0 og nye iPhone 5S og iPhone 5C, med mulighet for eventuelt ny iPad (5) og iPad mini (2). Litt overraskende at det drøyer helt til slutten av oktober da OS X Mavericks virker temmelig stabilt siden developer preview 6 som kom for noen måneder siden. Preview 7 kom jo nå nylig og det har jo sjeldent vært noe særlig mer enn 6-8 preview's før ting har gått gold tidligere så ser ikke helt hvorfor vi fremdeles skal være godt over en måned unna om de da rett og slett ikke bare drøyer det litt for å ikke få ting for tett på hverandre.

 

 

Da er det nok duket for at samtlige modeller (minus MacBook Air naturligvis) blir oppdatert da jeg regner med at Apple ønsker å kjøre OS X Mavericks på samtlige og mye av optimaliseringen i OS X Mavericks tar jo nytte av Intel Haswell så da gir det jo lite mening om de ikke kjører på med Intel Haswell over hele linja, de vil vell også ha alt klart, oppdatert og nytt inn mot Black Friday og julerushet. Ingen flere fadeser som iMac ifjor som knapt var tilgjengelig før ute på nyåret så de tapte masse salg.

 

 

Dette fyrer også oppunder ryktene om nye iPad modeller 10. September da det blir veldig trangt om plassen om nye iPad modeller skal dukket opp mellom slutten av oktober og Black Friday / julerush uten at det skal komme tett inntil OS X Mavericks og de nye Mac modellene som sikkert får sin egen avduking og pressekonferanse i oktober.

 

 

Har jo dukket opp nye modellnummer for ny Apple TV og AirPort Express på nett også så det ligger i kortene at disse kommer i nye modeller med 802.11ac støtte iløpet av høsten / vinteren, så spørs det jo om de kommer rundt iOS 7.0 / iPhone lanseringen eller OS X Mavericks / Mac lanseringen. Tror nok vi får se 802.11ac støtte på alt av Apple produkter, kanskje med unntak av iPhone 5C og iPad mini (2) da de er å se på som "budsjettmodeller" så de kanskje sløyfer støtten der da de 802.11ac kort koster endel mer enn 802.11ac kort. Ryktes jo også at nye Apple TV skal få Apple A7 eller A7X SoC som er en voldsom oppgradering fra dagens Apple A5 og mange lurer jo på hva grunnen til et såpass stort hopp kan være, er det fordi A5 går ut av produksjon nå som iPad (2) og iPad mini mest sannsynlig forsvinner fra markedet som er de to volumproduktene som fremdeles bruker Apple A5 SoC, eller er det fordi Apple endelig har tenkt til å dra ting litt lenger med Apple TV og legge slippe API-er for utviklere og åpne opp App Store for Apple TV? Sistnevnte ville jo vært fantastisk, men det forutsetter jo at de må integrere NAND flash og levere Apple TV i type 8GB, 16GB og 32GB eller lignende modeller og da blir det vanskelig å holde en like lav prislapp.

Lenke til kommentar

Noen som har litt peiling på eksterne harddisker her inne?

 

Jeg trenger en med sterk overføringshastiget og stabilitet. Tenkte at en SSD-disk med Thunderbolt var en genial løsning, inntil jeg så prisene. Ser LaCie selger en for over 7000 kr. Uaktuelt.

 

Disken skal brukes i et musikkstudio der det overføres store samplebiblioteker hyppig. Bruker en forrige-generasjons iMac.

 

Hva er den beste løsningen jeg kan gå for?

 

Takker stort for svar. :)

Lenke til kommentar

Hvor stor plass trenger du? Om du ikke trenger allverden så har jo LaCie flere mindre og robuste modeller med type 128-256GB SSD med Thunderbolt:

 

LaCie Rugged Thunderbolt Series 128GB SSD

LaCie Rugged Thunderbolt Series 256GB SSD

 

De er ikke så sinnsvakt overpriset med tanke på at du får SSD + Thunderbolt, men koster jo endel og prisen per GB blir jo veldig høy, men her har du jo temmelig uslåelig hastighet og driftsikkerhet da.

 

 

Ellers så har du jo:

 

LaCie Rugged Thunderbolt Series 1TB HDD

 

Men da er man jo dessverre nede på 5400RPM igjen, noe som er for meg helt ufattelig.. Når de først leverer en diske med Thunderbolt + USB3.0, med andre ord det er en disk som er myntet på temmelig høy hastighet så er det jo idioti å ikke levere med 7200RPM.

 

 

Om du kan gå litt opp i fysisk størrelse så kan vell løsninger som disse være attraktive:

 

LaCie d2 Thunderbolt Series 3TB

LaCie d2 Thunderbolt Series 4TB

LaCie d2 Thunderbolt Series 4TB - DEMO

 

Her nevner jo LaCie opptil 170MBps noe som må bety at det sitter minimum 7200RPM disker i disse, ulempen er jo at her er vi på 3,5" størrelse med egen strømforsyning.

 

 

 

Utvalget av Thunderbolt produkter er fremdeles relativt snevert, og det som er koster litt mer enn hva det smaker.. Dessverre. Skjønner ikke helt hvorfor prisen på hoppe så voldsomt bare fordi Thunderbolt er involvert, virker litt i overkant om du spør meg. Veldig synd da Thunderbolt er og blir det jeg foretrekker for overføring til ekstern lagring, spesielt ettersom eSATA nesten er like snevert som Thunderbolt og nesten ingen bærbare har støtte for eSATA. Det beste hadde jo vært om LaCie hadde begynt å tilby sine forskjellige Thunderbolt serier uten disk så vi heller kunne satt inn ønsket disk selv, for de forskjellige produktene ser unektelig så bra ut og det hele med jeg føler de tar litt blodpris iforhold til kapasiteten du ender opp med i produktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...