Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Widgets er faktisk det eneste jeg savner fra Android, så personlig driter jeg en lang marsj i hva andre kommer til å synes dersom det kommer. :p

 

En annen sak er at den mest brukte widgeten på android-telefonen min er den for å slå/av på trådløsnettverk/blutooth/3G osv - gidder sjeldent fikse på sånt på iPhone. :)

Lenke til kommentar

En annen sak er at den mest brukte widgeten på android-telefonen min er den for å slå/av på trådløsnettverk/blutooth/3G osv - gidder sjeldent fikse på sånt på iPhone. :)

Noe sånt hadde vært genialt, ja. For øyeblikket bruker jeg SBSettings, men det krever at jeg jailbreaker og «føles» heller ikke helt iOS-aktig.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg fant ikke en annen tråd angående dette, og tenkte at spørsmålet mitt er kanskje litt for simpelt til å lage en egen tråd om det.

 

Jeg skal kjøpe meg en Macbook Pro til skolestart, og er litt usikker på hvilken jeg skal velge. Det tipper mellom den dyreste 13" og den billigste 15".

 

Men jeg ser at den dyreste 15" har (foruten større harddisk) et bedre skjermkort med 4 ganger så mye minne. Er det en veldig stor forskjell mellom de to modellene ytelsesmessig?

 

I tillegg så ser jeg at man kan velge å oppgradere skjermen til 1680x1050. Er det verdt pengene? Taper man noe merkbart ytelse på det?

 

Thank you!

Lenke til kommentar

Dersom du ikke har noe imot å bære rundt på en 15" vil jeg si, gå for den. Særlig med den oppgraderte skjermen. Jeg vil påstå at grafikkytelsen er lang større på 15", da 13" kun har Intel IGP, en veldig dårlig løsning som yter dårligere enn gamle 320M som satt i de gamle.

 

Du taper heller ingen ytelse på den skjermen, forøvrig.

Lenke til kommentar

Da kommer vi til å bli mobbet av Android-hæren.

 

Vi: Widgets! Genialt!

De: :nei:

 

Burde ikke ha noe å si, med tanke på at "App" plutselig erstata programmer.

Flere ganger jeg har sagt programmer (til mobilen) istedenfor app, og folk har ikke forstått hva jeg mener fordi de tror programmer bare kjører på en (windows)pc :ohmy:

Lenke til kommentar

Dersom du ikke har noe imot å bære rundt på en 15" vil jeg si, gå for den. Særlig med den oppgraderte skjermen. Jeg vil påstå at grafikkytelsen er lang større på 15", da 13" kun har Intel IGP, en veldig dårlig løsning som yter dårligere enn gamle 320M som satt i de gamle.

 

Du taper heller ingen ytelse på den skjermen, forøvrig.

Hva med skjermkortet i 15"? Ved tanke på at jeg planlegger å ha maskinen lenge, burde jeg gå for det beste kortet? Og, når vil neste MBP komme ut? Burde jeg vente?

Lenke til kommentar

Den som selges nå er relativt ny. Jeg tipper redesign uten optisk drev kommer om et års tid eller så, men det er sikkert primært en ønskedrøm fordi jeg kunne tenkt meg en slik maskin. Vanskelig å gi noen anbefaling uten å vite noe om bruken og økonomien; raskere er så godt som alltid bedre, om det er verdt det med din bruk og din lommebok er et helt annet spørsmål.

Lenke til kommentar

En kompis av meg skal til USA i sommer og det er mulig han kan kjøpe mac til meg der borte. Da sparer jeg selvsagt en del penger. Det er snakk om MBA 13" med 256GB SSD, 4GB minne, og med SuperDrive og ethernet-adapter. Totalprisen på den pakken i Norge er 16028,- og i USA er den 1907,- USD, eller kr 10272,- Med andre ord, jeg kan spare nesten 6000 på dette, og så bare kjøper jeg norsk Magsafe-lader her i Norge.

 

Spørsmålet er om det er mulig å bytte til norsk språk og norsk tastatur når jeg får den, altså ikke fysisk tastatur, men slik at jeg får æøå og andre tegn der de skal være, selv om da tastene vil vise noe annet. Når det er sagt, så kunne jeg kanskje brukt penger i Norge på å få fysisk forandret tastaturet til norsk om det er mulig.

 

Edit: Og er moms/vat inkludert i prisen i den amerkanske apple-store? Jeg lurer fordi det står spesifikt "inkl. merverdiavgift" på den norske apple-store, men jeg ser ingentlig slikt i den amerikanske.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Merverdiavgift skal betales i det maskinen tas inn i Norge. Hvor vidt kompisen din velger å gå på grønt eller ikke i tollen får være hans sak, men regelen er at det skal betales 25% moms.

 

Både språk og tastatur-språk er mulig å endre.

Lenke til kommentar

Edit: Og er moms/vat inkludert i prisen i den amerkanske apple-store? Jeg lurer fordi det står spesifikt "inkl. merverdiavgift" på den norske apple-store, men jeg ser ingentlig slikt i den amerikanske.

USA har ikke moms, men de har 'sales tax' som varierer fra delstat til delstat, fra null til ca.10%. Den gjelder fremfor alt når du handler i en fysisk Apple Store (eller annen butikk).

 

Kjøper du i Apple's nettbutikk betaler du ikke 'sales tax' - i hvert fall ikke hvis nettbutikken 'ligger' i en annen delstat enn der du befinner deg. Er ikke 100% sikker på om de legger på 'sales tax' dersom du er i samme delstat som nettbutikken ...

 

Mange stater krever egentlig at du skal rapportere inn alle nettkjøp du gjør utenfor delstaten du bor i og således betale 'sales tax' av det, men dette er jo vanskelig å kontrollere og blir vel etterlevd så som så.

Lenke til kommentar

Du må nok ut med sales tax, ja. Tastaturspråk er trivielt, å bytte fysisk kommer du ikke til å gjøre. Trenger ikke norsk lader, kun europeisk støpsel på den som følger med. (Eller ser siste MBA-ladede radikalt annerledes ut enn andre Apple-ladere?)

Regner med de er ganske standard. Uansett, det er altså ikke noe problem med å konvertere laderen til norske støpsel, eller i verste fall, kjøpe ny lader. Uansett, det er snakk om en liten sum.

 

Merverdiavgift skal betales i det maskinen tas inn i Norge. Hvor vidt kompisen din velger å gå på grønt eller ikke i tollen får være hans sak, men regelen er at det skal betales 25% moms.

 

Både språk og tastatur-språk er mulig å endre.

Vi får se hva som skjer, men planen var å ikke betale mva på den. Hva kan tollerne si hvis han går gjennom tollen med en åpnet macbook han selv bruker? Litt av dealen er at han får bruke den mens han er der borte, som jeg synes er greit.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

Da kommer vi til å bli mobbet av Android-hæren.

 

Vi: Widgets! Genialt!

De: :nei:

 

"Android-hæren" som mobber da, er vel de som tror at det var android som kom først med widgets.

Det er det altså ikke, Windows mobile har hatt dette i mange mange år.

 

OSX Tiger i 2005 kom med dashboard (widgets), at Apple legger inn noe ala dashboard på telefonene sine kommer ikke som noen overraskelse og har langt ifra med kopiering av android å gjøre.

 

Kommer nok til å se utrolig mye bedre ut i iOS uansett, da det meste på androidplattformen ser nitrist ut :p (gjelder ikke honeycomb-tablets)

Endret av laserlars
Lenke til kommentar

Tollerne kan si "har du kvitteringen på den der?".

Men det kommer de ikke til å gjøre.

Hva hvis du da sier "Nei, denne har jeg kjøpt i norge før ferien, og reiser selvsagt ikke med kvitteringen. Uansett, hvis det skjer så er det fortsatt penger å spare. Macbook til 10-11k pluss moms på 2500, mot 16k i Norge.

 

Men klarer fortsatt ikke bestemme meg. Nå som jeg har USA-muligheten kan jeg også vurdere 15" med high-res skjermen (ca. 16k i norge, 10,5k i USA). Det hadde vært det aller beste, men spørsmålet er om den er for stor. Jeg har allerede en 15,4", men det er en spillmaskin og den er 5-7cm tykk og ganske stor i forhold til skjermstørelsen. Føler det fungerer, selv om jeg hadde ønsket noe litt mindre. Med andre ord, 15" er litt i grenseland.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...