Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Sliter litt med valget mellom MBP og MBA. Er snakk om 13" av begge varianter. Fordelen til MBP er flere tilkoblingspunkter, mer minne, billigere, bedre CPU. Men MBA har SSD som standard, og har bedre oppløsning på skjermen, og er heller ikke glossy. Den er også tynnere og enda lettere, men det bryr jeg meg ikke om. MBP 13" er liten og lett nok for meg.

 

Hittil er jeg ganske sikker på at valget lander på MBP, som jeg kanskje oppgraderer med SSD senere på eget intitiativ. Det negative er som sagt dårligere oppløsning og at skjermen er blank, men føler det ikke er grunn nok til å velge MBA. Blir for lite tilkoblinger på MBA synes jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg har fått problemer de siste dagene med at Vercal Forrest's Youtube5 extension til Safari har sluttet å fungere. Er det noen som har opplevd det samme?

 

Jeg har avinstallert og installert den på nytt, men det utgjør ingen forskjell. Utrolig irriterende ettersom at det egentlig er den eneste grunnen til at jeg har valgt Safari over Firefox.

Lenke til kommentar

Sliter fortsatt med valget mellom MBA og MBP. Er snakk om 13" og standardverisjonen av begge maskiner, med unntak av 4GB oppgradering på MBA, og SSD på MBP, så prisen ender rundt 12000 for begge maskiner. Skal brukes til studier (f.eks. tekstbehandling) og generell internettsufring og underholdningsmaskin (filmer og serier, men fra ekstern harddisk). Jeg har holdt en finger på MBP hele veien, men faller mer og mer for MBA, nesten utelukkende pga. langt bedre skjerm. Den er refleksbehandlet og har bedre oppløsning. Antallet USB-porter som er det eneste jeg kommer til å bruke er det samme, men MBA mangler jo Thunderbolt, FireWire og Ethernet (hvor relevant er det for meg? Har USB og Minidisplay). Det irriterer meg at det ikke er belyste taster på MBA, men jeg ser sjeldent på tastaturet uansett, så tror ikke dette er et problem for meg. Når det er sagt, er vel det største ankepunktet mot MBA for meg, den dårligere prosessoren i forhold til MBP. Men hvor mye har det egentlig å si? Som sagt, er bruket internett, skole/studiearbeid og video-/musikk-avspilling.

Lenke til kommentar

Har fått en stygg bulk i bunnplata på MBPen min. Heldigvis er det en unibody, så den plata er bare en aluminumbit. Kan jeg kjøpe ny fra Eplehuset eller Humac, eller må jeg på ebay? Trenger ikke "installasjon" :D

 

Jeg jobber i Humac og kan bestille delen til deg. Send en mail med serienummeret på maskinen din og merk den med "Att: Eirik" til [email protected], så fikser jeg det. :)

 

 

PS: Serviceavtalen til Apple sier forøvrig at ingen deler som ikke er definert som "user replacable" kan selges over disk. Dette betyr igrunn at det er et fåtall av deler som kan skaffes slik, de fleste interne komponenter vil være vanskelig å skaffe via "offisielle" kanaler, siden Apple forbyr dette.

Endret av Heilage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...