Jump to content
Roberto

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Recommended Posts

bbios skrev (35 minutter siden):

Noen som fortsatt bruker MacBook pro fra 2010/11? 

Første retina-modell? Jeg gjør sånn i ny og ne.

Annonse
Nimrad skrev (7 minutter siden):

Første retina-modell? Jeg gjør sånn i ny og ne.

Nei, trur d e pre retina, med cd rom. 
Er det noe håp om å få en sånn til å fungere? Har en som ikke bootet opp, venta i rundt 20 min, før den ble fri for strøm.. 

bbios skrev (16 timer siden):

Har en som ikke bootet opp, venta i rundt 20 min, før den ble fri for strøm.. 

Prøv med strøm. :)

Hvor langt kommer den? Hører du startup-gongen? I Så fall, prøve å starte opp i safe mode (trykk shift så snart du hører gongen). Om det ikke hjelper, prøv verbose mode (trykk command-v når du hører gongen.) Da får du opp fremdriften på skjermen og kan se hvor det hikker. Du kan også prøve recovery mode (command-r). Mer om disse her: https://www.idownloadblog.com/2016/05/23/mac-startup-key-combinations/

Geir :)

tom waits for alice skrev (1 time siden):

Prøv med strøm. :)

Hvor langt kommer den? Hører du startup-gongen? I Så fall, prøve å starte opp i safe mode (trykk shift så snart du hører gongen). Om det ikke hjelper, prøv verbose mode (trykk command-v når du hører gongen.) Da får du opp fremdriften på skjermen og kan se hvor det hikker. Du kan også prøve recovery mode (command-r). Mer om disse her: https://www.idownloadblog.com/2016/05/23/mac-startup-key-combinations/

Geir :)

Jepp prøvde med strøm , da funka d :) 

Tenkte å prøve doble ram på den og bytte til ssd, er det verdt det? 

bbios skrev (3 timer siden):

Jepp prøvde med strøm , da funka d :) 

Jeg har en 2012 MacBook Pro som er min hovedMac hjemme. Ytelsesmessig ligger den rett bak en 2019 MacBook Air, som er ganske bra til å være en 8 år gammel maskin. Min er oppgradert til 8 GB ram og 500 GB SSD, og til normal, daglig bruk merker jeg omtrent ikke forskjell på 2012-modellen og 2018-modellen jeg bruker på jobb, til tross for at sistnevnte, i hvertfall på papiret er mange ganger kraftigere.

Kajac skrev (23 minutter siden):

Jeg har en 2012 MacBook Pro som er min hovedMac hjemme. Ytelsesmessig ligger den rett bak en 2019 MacBook Air, som er ganske bra til å være en 8 år gammel maskin. Min er oppgradert til 8 GB ram og 500 GB SSD, og til normal, daglig bruk merker jeg omtrent ikke forskjell på 2012-modellen og 2018-modellen jeg bruker på jobb, til tross for at sistnevnte, i hvertfall på papiret er mange ganger kraftigere.

Noe tips på ram som passer? Og rimelig ssd? Treng maks 240gb

bbios skrev (3 timer siden):

Høyst sannsynlig, ja.
I alle fall dersom du har en modell som ikke har en "subtil" feil på det integrerte nvidia skjermkortet, som i alle fall noen av mid-2010 modellene hadde. Viste seg i form av "vilkårlige" krasj (dvs. vanskelig å framprovosere). Mulig feilen var "avhengig" av versjon av OS som ble brukt, for vi merket det ikke før reklamasjonsfristen nærmet seg.

Husker jeg ikke feil er det vel DDR3 1066 SO-DIMM som passer. Vi kjøpte bare en "standard variant" fra komplett (corsair tror jeg), og en samsung SSD (siden det var det den lokale datasjappa hadde).

HawP skrev (3 minutter siden):

Høyst sannsynlig, ja.
I alle fall dersom du har en modell som ikke har en "subtil" feil på det integrerte nvidia skjermkortet, som i alle fall noen av mid-2010 modellene hadde. Viste seg i form av "vilkårlige" krasj (dvs. vanskelig å framprovosere). Mulig feilen var "avhengig" av versjon av OS som ble brukt, for vi merket det ikke før reklamasjonsfristen nærmet seg.

Husker jeg ikke feil er det vel DDR3 1066 SO-DIMM som passer. Vi kjøpte bare en "standard variant" fra komplett (corsair tror jeg), og en samsung SSD (siden det var det den lokale datasjappa hadde).

Er en early 2011 2.3ghz i5 , Intel hd graphics 3000

Kan se ut som at noen av 2011-modellene har radeon i tillegg, så da er neppe det grafikk-problemet aktuelt.

Og kan se ut som at hastigheten på minnet ble økt til 1333 på early 2011, så da må du passe på at brikkene støtter minimum den hastigheten.

For å sjekke hvilken modell du har og kunne finne spesifikasjoner, se her (hvis du får bootet den): https://support.apple.com/no-no/HT201581

Edited by HawP