Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Hei. Lastet ned oppdatering gjennom app store på fruen sin Mac. Tenkte å oppdatere til macOs Catalina. Late 2015 modell hun har.

Men kommer aldri lengre enn dette, ref bilde.

 

Hva kan problemet være?

 

Evt hvordan stopper jet oppdateringer å går tilbake til den *gamle* versjonen?

 

 

#2: kan jeg trykke gjennopprett på bilde nr 2 så er alt i orden?

#3 eg kan rett å slett ikke Mac.

15896135736154337388835093482457.jpg

15896138710564847314850628190884.jpg

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://osxdaily.com/2018/10/10/how-reinstall-macos-mojave/

https://support.apple.com/en-us/HT201255

Mojave er egentlig det nyeste du burde kjøre. Du mister 32-bit support med Catalina og synes ikke det er mye å oppgradere for. Egentlig er Apple litt vel hypp på å få flest mulig over på Catalina. Selv om du blokker maset de holder på med så får du Catalina uansett hvis du oppdaterer alt fra Appstore.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (1 minutt siden):

Bare merkelig at den ikke ville installere Catalina, har tatt omstart sikkert 10 ganger.

Da kan det være noe annet som er feil. Du kan prøve å google "macOS could not be installed on your computer" og se om du finner noen tips. Bare to råd: Hvis de anbefaler at du laster ned et eller annet program som skal "rense" Mac'en, så ikke gjør det. Det er knapt noen av dem som gjør noe som hjelper, og de får betalt for å anbefale dem. Og: Ta backup. Men det har jeg alt sagt. Selv om fruen sier hun ikke har noe av verdi å ta vare på, så viser det seg alltid at det er noe...

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brukte alt-cmd-r og lasted ned gjennom nett. Da funket det å installere nyeste OS :) Ingen problemer med andre programmer!

Tusen hjertelig takk for hjelp!


Fruen har en gammel macbook pro late 2009 som jeg skal putte i en SSD, slik at jeg kan lære litt apple sitt os.
Har kun vert borti Windows helt frem til nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (13 timer siden):

Fruen har en gammel macbook pro late 2009 som jeg skal putte i en SSD, slik at jeg kan lære litt apple sitt os.

Husk at så gamle maskiner ikke kan kjøre siste versjoner av MacOS. Bare fram til 10.11 (El Capitan), så de fire siste versjoner får du ikke brukt. (Det finnes uoffisielle patcher som skal la deg kjøre nyere versjoner, men om du er nybegynner på Mac anbefaler jeg ikke at du roter deg borti slikt. Jeg holder meg unna det selv, og jeg har brukt Mac siden 1985.)

Geir :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint de har fått dreis på tastaturet, men liker ikke helt T2-chip funksjonaliteten som privatperson. Kjør i alle fall backup / Time Machine religiøst om du går for denne og har viktige data. Personlig foretrekker jeg maskiner fra før de endret tastaturet til butterfly.

Louis Rossmann som lever av å reparere disse maskinene har sin egen liste av Macbook-maskiner han går god for av erfaring.

 

Lenke til kommentar
tom waits for alice skrev (23 timer siden):

Husk at så gamle maskiner ikke kan kjøre siste versjoner av MacOS. Bare fram til 10.11 (El Capitan), så de fire siste versjoner får du ikke brukt. (Det finnes uoffisielle patcher som skal la deg kjøre nyere versjoner, men om du er nybegynner på Mac anbefaler jeg ikke at du roter deg borti slikt. Jeg holder meg unna det selv, og jeg har brukt Mac siden 1985.)

Geir :) 

Takk for svar! Men kan jeg kjøre samme kommando på den gamle macen som den nye når jeg skal installere OSet? Finner den rett til den gamle macen selv da?

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (43 minutter siden):

Takk for svar! Men kan jeg kjøre samme kommando på den gamle macen som den nye når jeg skal installere OSet? Finner den rett til den gamle macen selv da?

Ja, det skal den når du holder nede alt/option. ("Tilvalg" på norsk.) Forutsatt at det fortsatt finnes gamle nok versjoner å laste ned. Mer i denne artikkelen:

https://support.apple.com/no-no/HT204904

Geir :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har klart å slite ut flere HP'er og har tenkt å begi meg ut på ny laptop. Ser jeg på specs sammenlignet med tilsvarende maskiner 20-25 tusen kr så er det ganske likt mellom Specter x360, XPS og MBP 13. Det er mange grunner til å velge Mac, men jeg blir så usikker når jeg ser videoer som for eksempel Rossman sine. Naturligvis er det også svakheter på både Hp og Dell sine maskiner. Maskinen bør i mine øyne holde minst 7-8 år. Hvordan er holdbarheten og kvaliteten på dagens MacBook pro 13 og 16? 

Lenke til kommentar
Jetfighter skrev (9 timer siden):

Det er mange grunner til å velge Mac, men jeg blir så usikker når jeg ser videoer som for eksempel Rossman sine.

Apple er populært, derfor er også videoer om Apples maskiner populære. Nesten ingen lager videoer om HP og Dell, fordi nesten ingen gidder å se dem. Nå har jeg ikke sett disse videoene, så jeg skal ikke kommentere innholdet.

Jetfighter skrev (9 timer siden):

Hvordan er holdbarheten og kvaliteten på dagens MacBook pro 13 og 16? 

Det vet vi mer om om noen år. :) Men jeg har to iMac som er snart 8 og 9 år gamle, og som funker uten problemer, og fruen har en MacBook Air som er like gammel (tror jeg) og fortsatt i daglig bruk. Min ene sønn har fått den nye MacBook 16" på jobben, og er godt fornøyd. Min andre sønn har en gammel MacBook Pro, vet ikke årstall, og der har tastaturet gitt seg. (Det har et par av mine gjort også, når jeg var uheldig og fylte dem med såpevann...)

Det blir selvsagt anekdotisk, så ta det for hva det er verd. Jeg har hatt Dell, Gateway og Acer bærbare med flere, og de måtte byttes ut av og til de også. Tidligere byttet jeg Mac oftere også, da gikk de gamle i arv en generasjon eller to nedover. Men nå er jeg pensjonist, så da får de duge lenger før jeg unner meg noe nytt.

Jeg skal ha Mac igjen, venter bare i spenning på om ryktene om en helt ny iMac stemmer.

Geir :) 

Lenke til kommentar
Jetfighter skrev (10 timer siden):

Maskinen bør i mine øyne holde minst 7-8 år.

7-8 år er optimistisk for en laptop, uavhengig av merke. Batteri er fort det som ryker først, så du kan hvertfall ikke forvente noe særlig batteritid. Jeg tror det hadde vært en bedre strategi å kjøpe en rimeligere modell og heller skifte etter 4 år. Apple stopper å tilby service etter 5-7 år for modeller de selger f.eks. En 4 år gammel maskin får du også noe for på Finn eller ved innbytte.

Det sagt. Kona sin 2013 MBP går som ei klokke den med normal bruk. Batteriet er ikke i den formen det var og maskinen sier det må på service, men det kostet 4-5 tusen så det er helt uaktuelt. Ingenting som tyder på at den kommer til å gi seg i nær fremtid heller.

Lenke til kommentar
tom waits for alice skrev (1 time siden):

Apple er populært, derfor er også videoer om Apples maskiner populære. Nesten ingen lager videoer om HP og Dell, fordi nesten ingen gidder å se dem. Nå har jeg ikke sett disse videoene, så jeg skal ikke kommentere innholdet.

Det vet vi mer om om noen år. :) Men jeg har to iMac som er snart 8 og 9 år gamle, og som funker uten problemer, og fruen har en MacBook Air som er like gammel (tror jeg) og fortsatt i daglig bruk. Min ene sønn har fått den nye MacBook 16" på jobben, og er godt fornøyd. Min andre sønn har en gammel MacBook Pro, vet ikke årstall, og der har tastaturet gitt seg. (Det har et par av mine gjort også, når jeg var uheldig og fylte dem med såpevann...)

Det blir selvsagt anekdotisk, så ta det for hva det er verd. Jeg har hatt Dell, Gateway og Acer bærbare med flere, og de måtte byttes ut av og til de også. Tidligere byttet jeg Mac oftere også, da gikk de gamle i arv en generasjon eller to nedover. Men nå er jeg pensjonist, så da får de duge lenger før jeg unner meg noe nytt.

Jeg skal ha Mac igjen, venter bare i spenning på om ryktene om en helt ny iMac stemmer.

Geir :) 

Har å en MacBook pro som tastatur feil, den registrerer ikke alt og touchpaden funker ikke. Er late 2014 el early 15

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...