Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Kajac said:

Nei, den er ikke fullstendig utviklet av Apple. Det er fremdeles en ARM-prosessor. Akkurat som at en AMD-prosessor ikke er fullstendig utviklet av AMD, men baserer seg på X86-arkitekturen. Klart at Apple har gjort sine endringer, men M1 er mer enn bare en CPU. Det er en System on a Chip. Kombinasjonen av Cpu, Gpu og andre kontrollere kombinert i én chip. Men CPU-delen er fremdeles ARM, riktig nok designet av Apple. 

 

Et ISA som x86 og ARMv8 er i bunn og grunn kun en oppskrift på hvilke instruksjoner som skal utføres for med forskjellig type instruksjoner. Det er noe du kan løse med helt forskjellige arkitekturer, med helt forskjellige optimaliseringer. Du kan helt fint implementere ARMv8 med en helt enkel 1-wide in-order pipeline 

En referanse-implementasjon fra ARM som for eksempel Cortex-A78 er en vidt forskjellig arkitektur sammenlignet med Apple sin Firestorm i A14.

A14 er kompatibel med ARMv8, men den er bygd fra bunnen opp av Apple.

På samme måte som Zen 3 er kompatibel med x86 men er bygd fra bunnen opp av AMD.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kan vel si at M1 er en veldig integrert chip hvor man har integrerer mobil-arkitekturen (iPhone og iPad) inn i bærbar-teknologien i tillegg til å tenke videreføring av bærbare funksjonsmessig. Tror nok Apple har mye å vinne på dette økonomisk i tillegg til at kundene faktisk vil ha det. Det er jo litt interessant at de kan sies å gå tilbake litt til røttene sine nå etter å ha vært innom Intel en periode.

Lenke til kommentar

Mitt største spørsmål er hvordan det blir i forhold til maskiner der høy ytelse er langt viktigere enn lavt strømforbruk. Nå var jo ARM opprinnelig laget for desktop-maskiner, så det bør jo gå helt fint å skalere det opp. At ARM-arkitekturen hittil stort sett kun har vært brukt i bærbare enheter utelukker jo på ingen måte at de også kan brukes der høy ytelse kreves. Også litt artig at Apple nå går tilbake til en RISC-arkitektur igjen. PowerPC, som Apple flyttet fra i 2006, var jo også RISC, i motsetning til Intel.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (2 timer siden):

Så de nye M1-baserte Mac'ene kan kjøre iPad-app'er, men de har ikke touch-skjerm? 🙁

Ja. Men husk at iPad nå har støtte for mus, en støtte som Apple oppfordrer alle til å implementere. Så det burde ikke være noe problem med mindre det er en app der man er avhengig av touch/multitouch.

Lenke til kommentar

Steike, Apple imponerer visst med de nye M1-maskinene. Spesielt vifteløs MBA. Verge måtte kjøre benchmarks i 10 minutter før viftene begynte å tre inn på MBP, så MBA yter like bra som MBP før det eventuelt skjer.

 

Det som kanskje overrasker mest er at flere benchmarks som ikke er kodet om til ARM-chipene fortsatt kjører raskere på de nye M1-maskinene enn de gamle gjorde native med Intel 😛

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple docking station - Hvilke løsninger er mulig? 

Vurderer å fornye mac, har en gammel imac fra 2011 med ekstra ram, fungerer ypperlig. Men istedenfor å kjøpe ny imac, har jeg tenkt på at jeg kunne kjøpe bærbar heller, slik at jeg har mulighet å ta den med meg de få gangene jeg er ute å reiser. Noen som praktiserer docking løsning? Ser det finnes en del 3dje part docker. Men det blir vel fort dyrt å kjøpe ny ekstern skjerm + docking, i tillegg til bærbar? Kan et alternativ være å koble bærbar til gammel imac skjerm (med thunderbolt kabel?)

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Å bruke iMacen som ekstern skjerm fungerer dessverre ikke, så det blir en docking-løsning og ekstern skjerm. 
 

Det finnes utrolig mange alternativer, og hvis du søker så finner du stadig rangeringer av hvem som er de beste til enhver tid. Med mindre du trenger å bruke 2 4K-skjermer så trenger du bare en USB-dock, ikke en full Thunderbolt dock. 

Lenke til kommentar
18 hours ago, Xmir said:

Mastercardet ligger og knurrer i lomma - det kommer vel en DNB-kampanje hos Power i desember... 

Fornuften sier egentlig å vente til 2021 hvor mesteparten av apps kanskje er blitt optimert og man kanskje får varianter i 14 og 16 tommer.

Ser ut til at det blir noe bedre enn da Apple valgte å gå fra PowerPC til Intel, men at det kan være smart å vente til det stabiliserer seg enda mer er nok ikke til å stikke under en stol. Apple kommer nok til å støtte sin egen silikon i temmelig mange år framover, så M1 er sånn sett etter all sannsynlighet ikke noe bomkjøp.

Lenke til kommentar
vidor skrev (6 timer siden):

Apple kommer nok til å støtte sin egen silikon i temmelig mange år framover, så M1 er sånn sett etter all sannsynlighet ikke noe bomkjøp.

Det vil jeg si er høyst usikkert. Førstegenerasjons-produkter og sistegenerasjons-produkter fra Apple har en tendens til å få mye kortere support enn andre. F.eks. fikk den siste PowerPC-generasjonen kun én MacOS-oppgradering. Og den første generasjonen Intel-Macs fikk kun to. Mens de "i midten" har fått haugevis. Samme med iPhone 1 og iPad 1 også.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (5 timer siden):

Det vil jeg si er høyst usikkert. Førstegenerasjons-produkter og sistegenerasjons-produkter fra Apple har en tendens til å få mye kortere support enn andre. F.eks. fikk den siste PowerPC-generasjonen kun én MacOS-oppgradering. Og den første generasjonen Intel-Macs fikk kun to. Mens de "i midten" har fått haugevis. Samme med iPhone 1 og iPad 1 også.

Hvor lenge tror du støtten for M1 blir da? Siden skillet mellom iPadOS og MacOS blir stadig mindre, så skulle jo man nesten tro at støtten nå ville vare lenger også, da de nå introduserer egen silikon til Mac også. Hvor lenge kan man oppdatere en ny iPhone/iPad i dag? 5-6 år? Og enda etter dette så er jo ikke enheten bricket. Lov å være litt positiv også, Kajac :) 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 timer siden):

Hvor lenge tror du støtten for M1 blir da? Siden skillet mellom iPadOS og MacOS blir stadig mindre, så skulle jo man nesten tro at støtten nå ville vare lenger også, da de nå introduserer egen silikon til Mac også. Hvor lenge kan man oppdatere en ny iPhone/iPad i dag? 5-6 år? Og enda etter dette så er jo ikke enheten bricket. Lov å være litt positiv også, Kajac :) 

Du har et godt poeng der ja :) Apple har definitivt blitt bedre på å støtte enheter lenger i senere tid også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (37 minutter siden):

Du har et godt poeng der ja :) Apple har definitivt blitt bedre på å støtte enheter lenger i senere tid også. 

Jeg håper det i alle fall. Det er litt rart å si det, men siden jeg "konverterte" fra PC og Android til MacOS/iOS så har jeg brukt mindre penger på mobiler og laptops. Dyrere innkjøp, men billigere over tid :)

Hva syns folket om Touch Bar nå i 2020? Jeg sitter å ser på enten Air eller Pro, men jeg liker batteritiden og lystyrken på pro, samt bedre lyd. Men Touch Bar? Jeg er skeptisk, for å si det mildt. Er den brukanes? 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Hva syns folket om Touch Bar nå i 2020? Jeg sitter å ser på enten Air eller Pro, men jeg liker batteritiden og lystyrken på pro, samt bedre lyd. Men Touch Bar? Jeg er skeptisk, for å si det mildt. Er den brukanes? 

Jeg har det på jobbmaskinen, og det er horribelt. Hadde det bare hatt en eller annen form for haptisk feedback (som forcetouch), så hadde det kanskje vært brukbart. Men selv den letteste berøring aktiverer det du trykker på, og touchbaren er så glatt at fingeren ofte sklir over på noe annet. Hadde valgt vanlig tastatur any day.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Bya said:

Bestilte en basic Air denne uken og la iPadden ut for salg. Må si jeg er veldig imponert av det apple har fått til med denne ARM chippen. Litt kjedelig at webcamen fortsatt er crap da, men jeg kommer til å bruke det skjeldent uansett.

Burde være ganske lett å fikse med tanke på hva som finnes av løsninger på markedet. De integrerer jo bra kamera-løsninger in-house for mobiler, så hvorfor skal bærbare maskiner se ut som du har tatt bilde/filmet med en potet.

Til syvende og sist handler det vel om størrelse. Grunnen til at de ikke bruker et godt kamera er vel fordi det ville økt størrelsen på maskinen med 0,5 mm.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...