Gå til innhold

Fysikk-CPU for mer realistiske spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Håper denne saken kan brukes til noe mer enn det som står i artikkelen, slik at det ikke blir totalt bortkastet til andre gode formål med stort behov for raske kalkulasjoner. Snart på tide med en general purpose DSP med standardisert instruksjonsett i pc'n også, husker NextStep hadde det på sine maskiner for leeeeeenge siden...

Det spørs om det faktisk ikke er en liten, men spesialisert DSP inni denne. Lydkort har også spesialiserte (men ikke alltid reprogrammerbare) DSPer. Enig at en mer generell DSP hadde vært interessant.

 

Ellers var det vel Next som hadde en DSP (56000 serien tror jeg), NextStep var vel brukergrensesnittet.

 

GPU kan brukes til DSP, omenn ganske snevert, mulig denne kan brukes slik også.

 

Det neste blir vel en AI-aksellerator.

Lenke til kommentar

Hvor mye vil denne "møkka" koste? Hadde vært litt gull om noen hovedkort-produsenter hadde hivd en slik brikke inn på HK. Det er vel egentlig mye mer naturlig enn at folk skal kjøpe det utenom. Nå begynner vi tross alt å få en del kvalitet inn på de innebygde funksjonene på hovedkorta (trådløst nett, bluetooth, THX-sertifiserte lydkort, Gigabit LAN osv., osv.). Hadde ABIT eller ASUS kommet med et s939 med dette (fysikk-cpu'en altså) innebygd så vet jeg i alle fall flere som hadde kjøpt det kortet med EN GANG... :yes:

Tenk bare på følgende A64 x2 4800+, 2*6800U i SLI og denne "fysikk-cpu'en"... Hadde sparka tror jeg... I alle fall om vi fikk spill som støttet alt dette. :D

Lenke til kommentar
Tenk bare på følgende A64 x2 4800+, 2*6800U i SLI og denne "fysikk-cpu'en"... Hadde sparka tror jeg... I alle fall om vi fikk spill som støttet alt dette. :D

2x ATI R520 i AMR, mener du... :roll:

 

Man trenger kanskje ikke å være redd for støy med de første modellene, men etter hvert blir det sikkert konkurranse, og da prioriteres ytelse høyest.

 

AI-prosessor hadde vært stas. Særlig hvis den faktisk var intelligent.

 

Sony gjør ting annerledes med PS3, virker det som. De satser på rå kraft.

Lenke til kommentar
L4r5 : Jeg tipper en pris på alt fra 500kr til 1500. Å legge seg over denne prisen burde være ganske teit.

Det spørs om det heller ville være ganske teit å ikke gjøre det. Det vil neppe være stort nok marked for å sette en så lav pris på et slikt produkt.

Setter de prisen for høyt selger de jo ingen av de, og markedet forsvinner (uten enheter ingen støtte i spill) og alle utviklingskostnadene går i do.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg bare undrer meg over at det skal gå an å få den som PCI-kort. Jeg trodde hastigheten på PCI-bussen (med 132 MBps) var alt for lav til at man kunne koble en tilleggs-prosessor på den effektivt...

 

Blir nok bedre om man linker den direkte mot Southbridge/Northbridge på hovedkortet.

Lenke til kommentar
Setter de prisen for høyt selger de jo ingen av de, og markedet forsvinner (uten enheter ingen støtte i spill) og alle utviklingskostnadene går i do.

 

AtW

Det er klart, men har dem økonomisk ryggrad til å selge med svært liten til ingen fortjeneste, eller kanskje med tap i håp om at markedet vil bli stort nok i fremtiden slik at dem etterhvert kan tjene penger på det? Jeg har mine tvil om at det noensinne kommer til å bli et stort marked for et slikt produkt. Det er da kanskje heller bedre å ikke sette prisen for lavt og heller ha et lite marked enn ingen.

Jeg har mer tro på en slik løsning som blir integrert i en CPU eller skjermkort. Som jeg tidligere var inne på: GPGPU.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Mistapi : Regner faktisk med at prisen kan bli mellom 500-1500 kroner fortsatt, noen argumenter for det i alle fall :

 

*Produksjonsprosses 130nm (godt brukt og kanskje ikke så vanskelig som 110/90nm).

*Forskjellige utgaver : Light , medium og Heavy der hver enkelt kort har sine fordeler : 64Mb , 128Mb , 256Mb.

*Kjøleløsning til selve brikken i og med den ikke utvikler mer enn ca 25Watt.

 

Tipper kortet blir langt mindre enn dagens skjermkort og den behøver sannsynligvis ikke den største mengden med ram, godt mulig at den minste versjonen bruker noen få Megs og benytter seg av systemminne. Husk det er ikke snakk om å lagre store mengder med texturer i minnet men om å beregne flere tusen til tital tusens fysiske objekter realtime.

 

Desuten så vil det jo være et selvmord å gå rett inn i en bransje med en alt for høy pris når man ønsker å selge flest mulig brikker, muligheten er nok der for at vi kommer til å se disse brikkene integrert i de fleste mulige løsninger (hk, skjermkort etc) og at dette definitivt kommer til å hjelpe på ytelsen på de fleste spill som benytter seg av avansert fysikk.

Lenke til kommentar
Håper denne saken kan brukes til noe mer enn det som står i artikkelen, slik at det ikke blir totalt bortkastet til andre gode formål med stort behov for raske kalkulasjoner. Snart på tide med en general purpose DSP med standardisert instruksjonsett i pc'n også, husker NextStep hadde det på sine maskiner for leeeeeenge siden...

Det spørs om det faktisk ikke er en liten, men spesialisert DSP inni denne. Lydkort har også spesialiserte (men ikke alltid reprogrammerbare) DSPer. Enig at en mer generell DSP hadde vært interessant.

 

Ellers var det vel Next som hadde en DSP (56000 serien tror jeg), NextStep var vel brukergrensesnittet.

 

GPU kan brukes til DSP, omenn ganske snevert, mulig denne kan brukes slik også.

 

Det neste blir vel en AI-aksellerator.

Stemmer det, Next var det selve maskinen het ja, begynner å bli lenge siden dette gitt ;)

 

Det er mange DSP funksjoner i en vanlig maskin i dag i lydkort og gpu, kunne vært kjekt om noen av disse dsp'ene var litt mer multipurpose slik at en ikke trengte en tredje chip a'la denne tulledingsen med 1% bruksområde :)

Lenke til kommentar
Mistapi : Regner faktisk med at prisen kan bli mellom 500-1500 kroner fortsatt, noen argumenter for det i alle fall :

 

*Produksjonsprosses 130nm (godt brukt og kanskje ikke så vanskelig som 110/90nm).

110nm er rimeligere, dette er hva mid-range/low-end GPU'ene til ATi og nVidia er produsert på. Det kommer også fram i intervjuet at den inneholder 125M transistorer og bruker GDDR3 minne. Til sammenligning har R9600XT 75M transistorer og bruker GDDR1 minne.

 

Desuten så vil det jo være et selvmord å gå rett inn i en bransje med en alt for høy pris når man ønsker å selge flest mulig brikker, muligheten er nok der for at vi kommer til å se disse brikkene integrert i de fleste mulige løsninger (hk, skjermkort etc) og at dette definitivt kommer til å hjelpe på ytelsen på de fleste spill som benytter seg av avansert fysikk.

Men hvor mye vil det hjelpe?

 

I'm saying that only 1-2000 objects rendered with real time physics is enough to bring a current CPU to its knees. 

In a real game each of those object have a bunch of other code that will bottleneck long before the physics, think renderer state changes, game code etc.

 

As I mentioned a PPU would mean a maximum of 10% gain in our game currently... And that was in a delibrate physics test environment with much more real physics objects than most games...

 

I don't deny it will make things faster just expect 5fps not 50fps, unless this things becomes standard and then you might see it being stressed but until that time this chip will be idling most of the time waiting for the CPU and GPU to do there work...

Hvor interesant vil det være for skjermkort eller hovedkort produsenter å fordyre produktene sine med en slik chip hvis dem ikke har noe spesielt forbedring å vise til og nå som multi-core CPU'er er på annmarsj og nVidia snakker om general-purpose GPU? Hvor interesant vil det være for forbrukerene å kjøpe et ekstra tilleggskort hvis wow faktoren er ikke-eksisterene. Tiden vil vise, men når det gjelder prisen har Ageia kommet med følgene:

He hesitated to comment on pricing that should be expected for add-in cards, but mentioned that a range from about $100 to $400 would be realistic.
Lenke til kommentar

Jeg er litt spent på pris, tilgjengelighet og testresultater...

 

Tilgjengeligheten kan trolig være ganske nær (2005?) siden de har støtte for eksisterende spilltitler. De andre to faktorene tør jeg ikke spekulere i ennå. Det kan være alt fra fantastisk til helt uinterresant.

 

Edit: Jeg er også spent på når slike prosessorer kan integreres i vanlige CPU'er. 25W og 110 mill transistorer bør jo ikke så mye for f.eks CPU'er på 65 eller 45nm prosess. Dvs. at fysikkprosessoren sikkert kan integreres på en økonomisk forsvarlig måte i en CPU om 1-4 år.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hvor mye vil denne "møkka" koste? Hadde vært litt gull om noen hovedkort-produsenter hadde hivd en slik brikke inn på HK. Det er vel egentlig mye mer naturlig enn at folk skal kjøpe det utenom. Nå begynner vi tross alt å få en del kvalitet inn på de innebygde funksjonene på hovedkorta (trådløst nett, bluetooth, THX-sertifiserte lydkort, Gigabit LAN osv., osv.). Hadde ABIT eller ASUS kommet med et s939 med dette (fysikk-cpu'en altså) innebygd så vet jeg i alle fall flere som hadde kjøpt det kortet med EN GANG... :yes:

Tenk bare på følgende A64 x2 4800+, 2*6800U i SLI og denne "fysikk-cpu'en"... Hadde sparka tror jeg... I alle fall om vi fikk spill som støttet alt dette. :D

Jeg tror at tilleggskort kan være en riktig vei å gå. Fordi det sikkert kreves mye overbevisning overfor hovedkort produsentene å få det implementert der.

 

Kanskje det ikke er så ille å produsere PCI kort kostnadsmessig. Det er vel PPU'en som koster flesk tenker jeg. PPU'en vil koste etter hvilket volum som produseres tenker jeg.

 

Hvis folk ikke ønsker å bytte hovedkortet sånn som oss nordmenn kanskje gjør oftere enn flere andre land gjør, da er nok PCI fornuftig.

 

De fleste har PCI-slot. De fleste har ikke PCI-e slot ennå. (selv om det er ønskelig for de hardware frelste)

 

PCI er jo en flaskehals. Men det finnes mange eksempler på prosessorer som står på PCI kort. For eksempel SCSI kontrollere. :whistle::roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...