Gå til innhold

Fysikk-CPU for mer realistiske spill


Anbefalte innlegg

Fysikkprosessoren vil være mulig å installere med et tilleggskort og er allerede støttet av 10-20 spilltitler.

Hmm, noen som vet hvilke spill dette gjelder?

Bekreftede:

-Unreal Engine 3 (også andre spill som kommer fra Epic)

-Stoked Rider http://www.stokedrider.com/

-Bet on soldier http://www.betonsoldier.com/

-Reality Engine (bl.a. metronome og Dreamers)

-Big Huge Games sitt neste spill(de som laga Rise of nations)

-Ubisoft har kjøpt lisens, så spill fra dem vil nok komme med støtte

-Sega har kjøpt med lisens

 

Som jeg tipper har støtte:

-Neste Worms spill(Sega)

-Spartan: Total Warrior (Sega)

-Rainbow Six Lockdown (Ubisoft)

-Splinter Cell Chaos Theory(Ubisoft)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om et slik kort kan gjøre at man slipper å oppgradere for å ha akseptabel framerate i noen spill, så hadde det vært storartet.

Slik jeg forestiller meg det, vil ikke dette nødvendigvis hjelpe på frameraten, men heller være en feature man kan skru på. For å titte på fortiden igjen, så hjalp jo selvfølgelig Voodoo-kortene på frameraten, men det viktigste den gjorde, var jo å "smooth"-e ut teksturer (det har sikkert et faglig korrekt navn) slik at alle overflater så bedre ut. Vet ikke om noen av dere noen gang studerte forskjellen mellom PlayStation (1 altså) og Nintendo 64. Sistnevnte var i stand til å gjøre det, og det så atskillig bedre ut (i seg selv; det fantes mange lekre PlayStationspill også...). Det ble altså penere å se på.

 

Ta for eksempel da EAX kom. Det hjalp (overraskende nok ;) ) ikke på frameraten, men lyden fra spill ble veldig mye kulere.

 

Jeg tror det vil bli ganske tilsvarende med denne PPU-en (hvis man kan kalle det det). For å sette det litt på spissen, så har man ett fysikksystem for de uten dedikert fysikkprosessor, og ett kulere ett for de med. Det blir nok litt heavy med to forskjellige motorer i samme spill, men nye fysikkmotorer kan fint lages skalérbare, slik at man har en "high-quality mode" for de med dedikert PPU.

 

Tenk om du hadde et spill med fysikkmotor tilsvarende Counter Strike (den gamle), og hvis du oppgraderte med en PPU, fikk du samme spillet, bare med fysikkmotor tilsvarende Counter Strike: Source... Det blir ikke høyere framerate, men mye kulere å se på. :cool:

 

Edit: Of course, I might be severly mistaken... ;)

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar
Det står jo i artikkelen at den er skreddersydd for fysikkalkulasjoner. Det blir jo det samme som et 3D-kort. Husker for endel år siden når vi kjøpte 3DFx Voodoo tilleggskort. Det var jo bare får å få bedre ytelse i spill. Det blir på lik linje med 3D-kort idag også. Det er mange av oss som bruker et par tusen bare for at 3D-grafikk skal bli bedre. Og disse prosessorene (GPU) er jo skreddersydd for å rendre 3D-grafikk. Jeg (og mange andre, virker det som) er villige til å bruke ekstra penger på å få enda mer realistisk fysikk i spill.

Det vil neppe være snakk om bedre fysikk/grafikk til å begynne med, men raskere fysikk. Disse spillene vil sannsynlig ha nøyaktig samme fallback til CPU og hvor stor forskjell vil det egentlig være for en PC med en grei CPU? Det må nok være en grei brukerbase med disse kortene før spill utviklerene vil bruke tid å penger på lage noe eget for dem med fysikk kort og da har man et annet problem, man må også rendre disse nye individuelle fysikk objektene som betyr man må ha mer rendering kraft.

Voodoo kortene var virkelig en wow-opplevelse for folk, hvordan skal dem få folk til å bruke tusenvis av kroner på et fysikk kort?

Det er dessuten snakk om at GPU'ene vil kunne akkselere slike ting etterhvert, såkalt "GPGPU", general-purpose GPU.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Det vil neppe være snakk om bedre fysikk/grafikk til å begynne med, men raskere fysikk. Disse spille vil sannsynlig ha nøyaktig samme fallback til CPU og hvor stor forskjell vil det egentlig være for en PC med en grei CPU?

Det er jo bare tiden som vil vise det. Men spennende er det jo at det skal støttes i Unreal 3. Får bare håpe at det blir noe av. ;)

Lenke til kommentar

Det her kan bli kult. Ofte har spel dårleg fysikk pga. at CPU ikkje takler så mykje kollisjonstesting. Med denne brikka blir GPU flaskehalsen i dei fleste spel. Brikka kan sikkert også nyttast til andre vektorbaserte program. Blir kjekt å sjå om det her slår ann i det heile :) Men det er fare for att eg blir grå i håret før den kjem ut.

Lenke til kommentar
Teknologien skal være med i neste XBOX, se link her

Dette er dog snakk om en software løsning og ikke en dedikert hardware løsning.

 

"AGEIA's NovodeX Physics SDK is a powerful middleware engine for game developers who want to make the most of the multicore architecture of the next generation Xbox platform"

Lenke til kommentar
Fysikkprosessoren vil være mulig å installere med et tilleggskort og er allerede støttet av 10-20 spilltitler.

Hmm, noen som vet hvilke spill dette gjelder?

Bekreftede:

-Unreal Engine 3 (også andre spill som kommer fra Epic)

-Stoked Rider http://www.stokedrider.com/

-Bet on soldier http://www.betonsoldier.com/

-Reality Engine (bl.a. metronome og Dreamers)

-Big Huge Games sitt neste spill(de som laga Rise of nations)

-Ubisoft har kjøpt lisens, så spill fra dem vil nok komme med støtte

-Sega har kjøpt med lisens

 

Som jeg tipper har støtte:

-Neste Worms spill(Sega)

-Spartan: Total Warrior (Sega)

-Rainbow Six Lockdown (Ubisoft)

-Splinter Cell Chaos Theory(Ubisoft)

Unreal Engine 3? Kanskje Americas Army får denne støtten da? Hadde vært kult med enda bedre ragdoll-effekt! :!:

Lenke til kommentar

Det mest spennende er antallet mulige kolisjoner (fra et titalls til flere tusen i sekundet) og oppførselen til vesker (vann m.m), klær (som rivner) m.m.

 

En dualcore vil på det beste få en økning på 2x i forhold til samme CPU men singlecore. Denne gir en øknine på flere hundre ganger.. dersom den holder det de lover..

Jeg skal i allefall ha nå den kommer..

:dribble:

Lenke til kommentar

Det er en masse effekter som nå blir mulige og som kan gjøres realtime uten at det går utover fps :

 

*Du kan vandre gjennom høyt gress og se hvordan gresset bøyer seg til siden for deg og blir liggende nede, samme skjer mens fienden kommer springende mot deg. Alle kamper i gresset vil ha innvirkning på området .

*Gresset vil kunne svaie realistisk med vinden og om denne forandrer seg så vil gresset peke i riktig retning.

*Hus kan nå bli ødelagt del for del og ikke bare bli oppdatert med statiske animasjoner eller pregenererte skade modeler, et skudd fra en tanks vil nå kunne gjenngi ganske nøyaktige skader på huset og det kan nå være mulig å kjøre inn i det og knuse vegger og lignende.

*Vesker kan nå bli gjenngitt på en mer realistisk måte uten at det blir noe stort ytelsetap som på pc, noen som har sett en scene hvor man har en del fontener og fiender samtidlig? Er som regel katastrofe rent fps messig om fontenen krever mye resurser.

Lenke til kommentar
Denne gir en øknine på flere hundre ganger.. dersom den holder det de lover..

Tror nok det er hyping, men det er klart at den vil være bedre enn dualcore, siden denne PPU'en er spesialsydd for den type beregninger. Det er klart at en dualcore også vil kunne gjøre det samme i prinsippet, men det vil ikke være like raskt.

 

Men jeg er spent på prisen... :hmm:

Lenke til kommentar

Her er et utdrag fra Gamespot artikkelen. Mulig en dual-core CPU kan programeres til å yte bedre enn dagens CPU'er, men enn så lenge er de inne spesial-laget for fysikkinstruksjoner så de kommer nok til kort.

 

Current games running on PC systems with high-end desktop processors, such as the Intel Pentium 4 or AMD Athlon 64, can support roughly 30 to 40 "active bodies," or physical objects that can interact with each other in-game. This limitation doesn't give developers much to work with in terms of physics simulation. Simulating a building blowing up in real time is impossible with such a small number of fragments, but increase the active body count to 32,000 or 40,000, which the Ageia PhysX PPU can handle, and then you'll have an explosion to talk about.

 

En begrensning er selvfølgelig at man må benytte se av en type fysikkmotor:

 

The Ageia PhysX PPU will accelerate the physics for any game that uses the NovodeX Physics engine. Epic Games, the company behind the Unreal franchise, has announced that it is using NovodeX physics in Unreal Engine 3, which may be the 3D game engine developers will use to build games on in 2006.

 

Men er det kult så slår det garantert an. Jeg skal i alle fall ha et, klarer du si nei..?

Lenke til kommentar

Jeg skal ha meg en sånn en, det er helt sikkert.

 

En slik chip vil vel automatisk øke ytelsen i spill, siden CPU'en da slipper å jobbe med fysikkberegninger. Man får i praksis samme effekt med en slik chip som om man hadde oppgradert CPU'en sin til en raskere modell (siden CPU'en får færre beregninger å ta seg av med denne chip'en installert), og som en bonus får man jo langt større ressurser til rådighet hva fysikkberegninger angår enn en oppgradering av CPU vil kunne tilby, da denne "fysikkchipen" etter alt å dømme er sinnsykt mye raskere til fysikkberegninger.

 

Høres rett og slett genialt ut! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...