Gå til innhold

Fysikk-CPU for mer realistiske spill


Anbefalte innlegg

Hvordan det vil gå med Aegia og dette fremstøtet avhenger vel først og fremst av om de klarer å skape et marked for det produktet de leverer. Det er tydelig at de har stor tro på det selv, og jeg er også veldig spent på å se hvordan dette blir (demoene på hjemmesiden deres er forresten småtøffe :)). De må vel først og fremst jobbe tett med spill- og softwareutviklere for å overbevise disse om å utnytte mulighetene i PPU-en, slik at kundene skjønner at dette er en musthave..

Kanskje trenger de en "killer-app" á la GLQuake for å skape blest? :)

Mange spill bruker konkurrerende (softwarebaserte) fysikkmotorer idag, og om AEGIA velger å lage en egen felles API eller om de vil kreve at spillprodusenter bruker deres middleware er vel heller ikke helt avklart.

 

De nok streve med den sedvanlige forsinkelsen i markedet mellom lansering av nye teknologier og vid implementering av disse i de fleste spill som vil å gjøre at mange kunder venter med å investere selv om muligheten finnes.

Selv om det synes å være bred støtte blant utviklere _på papiret_ sier det seg selv at det ikke vil bli brukt i særlig "gameplaydefinerende" sammenhenger med det første, da brukerbasen ennå ikke har startet på null. Gapet i ytelse (en faktor på 1000 ganger i forhold til dagens CPU-er, ihvertfall når det gjelder antall simulerte legemer) gjør også at spillprodusenter vil måtte tenke kreativt for å kunne ta vare på spilleopplevelsen til både de som sitter med PPU og de uten..

Nå vet jeg ikke hvor nyttig kommentaren til Deano Calver er, da det vites lite om hva det er han jobber med, bortsett fra at det er et 3D-adventure spill, som er satt i jungel og kjører på Unreal Engine. Om det bruker Unreal Engine 3 eller en tidligere build, eller hvaslags gameplay (fysikkrelatert eller ikke) man bruker vites det lite om. Jeg kan imidlertid tenke meg at andre spillgenrer kan ha mer å hente på en hardwareaksellerert fysikkmotor..

 

Det ville selvfølgelig vært fantastisk nyttig for dem å ha en PPU i en av de kommende konsollene med den store andelen spill som blir lansert på flere plattformer for å bøte på dette, men det er egentlig ingenting jeg har lest sålangt som tyder på at dette er tilfellet. Om det skulle bli en del av XBox360, får vi sikkert vite dette iløpet av den neste måneden :)

 

Når det er sagt, virker prosjektet seriøst og tungt nok til å kunne få den oppmerksomheten det fortjener. De sier vel i intervjuet at de kommer til å satse på stort sett det som er av grensesnitt fra PCI-E til PCI og integrering på hovedkortet. Prototypen synes å indikere et par umiddelbare problemer med integrerte versjoner, da den både har 4pins molexkontakt for strømtilførsel, og de nevnte 128MB GDDR3 minne, som vel må påvirke prisen på et evt. hovedkort endel..?

Hvor godt det eventuelt fungerer å dele systemminnet sier man ingenting om, men jeg tror kanskje dette vil bli for spesielt interesserte med det første :)

 

Det virker som om dette kan bli det neste store, men når det kommer for fullt og hvordan det vil bli implementert er det kanskje ikke opp til oss å bestemme :)

 

Vi får bare glede oss!

 

Mvh

K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da den både har 4pins molexkontakt for strømtilførsel, og de nevnte 128MB GDDR3 minne, som vel må påvirke prisen på et evt. hovedkort endel..?

Det blir som dedikerte grafikkort mot integrerte i dag - De integrerte har ikke samme ytelse, men heller ikke samme strømforbruk og kostnader. VGA-chiper på hovedkortet koster jo nesten ingenting i forhold til et hovedkort uten i dag.

 

Sammenlign f.eks et 9800Pro med et integrert 9600 som er ute nå.

 

Så kan tenke meg en integrert versjon som er en "light-versjon" av den dedikerte utgaven vi har sett en prototype av. :)

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Det spørs om det faktisk ikke er en liten, men spesialisert DSP inni denne. Lydkort har også spesialiserte (men ikke alltid reprogrammerbare) DSPer. Enig at en mer generell DSP hadde vært interessant.

 

Ellers var det vel Next som hadde en DSP (56000 serien tror jeg), NextStep var vel brukergrensesnittet.

 

GPU kan brukes til DSP, omenn ganske snevert, mulig denne kan brukes slik også.

 

Det neste blir vel en AI-aksellerator.

Stemmer det, Next var det selve maskinen het ja, begynner å bli lenge siden dette gitt ;)

 

Det er mange DSP funksjoner i en vanlig maskin i dag i lydkort og gpu, kunne vært kjekt om noen av disse dsp'ene var litt mer multipurpose slik at en ikke trengte en tredje chip a'la denne tulledingsen med 1% bruksområde :)

Jeg tror denne PPU-en er et overgangsfenomen, for meg ser det ut som om bedriften legger opp til at de skal bli oppkjøpt, sannsynligvis av NVidia, ATI eller et annet grafikkselskap med fremsyn.

 

Og da blir denne debatten om grensesnitt (PCI, PCI-X osv) heller irrelevant, PPU blir en del av GPU, slik 3D og 2D ikke lengre er 2 separate kort, men bare ett.

 

Markedet er en hvirvel av generalisering og spesialisering, se f.eks. aksellererte TCP-stacker i nettverkskort, SSE/MMX som ikke greide å overta grafikkmarkedet osv. Jo, en fleksibel DSP hadde vært utrolig kjekt, men eneste posisjonen den kan få, er som en integrert del av en CPU.

 

Piccolo fra ARM var en interessant variant som jeg hadde tro på, dessverre er den mer eller mindre borte. Å bytte ut MMX og SSE med en Turing-complete DSP hadde vært mer nyttig.

Lenke til kommentar

CP : Enig med deg, det kan se ut som selskapet legger opp til at de skal bli kjøpt opp, kan godt være at en PPU brikke på 90nm sitter og koser seg ved siden av gpu'en på et av de nyeste skjermkortene.

Hvis den produseres på 90nm så burde den utvikle ca 17,5Watt noe som kan kjøles relativt lett.

 

Uansett så blir det litt spennende å se om hvordan dette fenomenet utvikler seg.

Lenke til kommentar
... PPU blir en del av GPU...

Det tror jeg ikke det blir noe av med det første. Å integrere PPU og GPU i én og samme prosessor er nok helt uaktuelt, siden de deler tett på ingen instruksjoner. Det ville blitt en gampeprosessor ingen av oss ville hatt på et skjermkort.

 

Alternativet er å klistre på PPU'en på skjermkortet, men her er det såpass trangt fra før. Det går tross alt ledere i fire (?) lag inni plastikken allerede. Resultatet ville blitt endel større kort, sånn typisk legg på 7-8 cm i bakkant.

Lenke til kommentar

Skepsis er sunt, og det er sikkert riktig at de ikke deler instruksjonssett.

 

Jeg tenker heller mer på Emotion Engine der det er flere separate instruksjonssett ute å går, men også dedikerte kanaler mellom diverse enheter. Jeg kunne derfor tenke meg en PPU som styrer polygonene (deformering, transformering, rotering osv), som fører disse dataene over dedikerte kanaler til GPU for rendering. Dette er en god del båndbredde, som en da slipper å hefte de mer generelle bussene med.

 

I tillegg derer dette seg om rettigheter, selskaper blir kjøpt opp for tildels bare deler av sine porteføljer av rettigheter og patenter. I et GPU-marked der konkurransen er knallhard og differensieringen er minimal (antall shadere osv, enn det at det ER shadere)), vil en GPU kunne gi en ekstra differensiering som kan holde konkurrentene unna livet i kanskje så mye som 2 år.

 

Edit: Mulig det er bar 4 lederlag i kortene, det er i så fall lite. 6-8 metalliseringslag på chippene er derimot ikke uvanlig. Da blir en integrering enda mer interessant.

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar

På skjermkort med 256bit minnebuss er kretskortene nesten utelukkende 8 eller 10 lag.

 

Men det høres logisk med PPU og GPU på ett og samme kort og at de legger opp til oppkjøp. Jeg tror ikke det skal være for vanskelig å implementere. Skjermkortene kommer sikkert bare til å bli noen cm lengre og det tror jeg de felste vil takle. For best mulig konkurranse så håper jeg denne brikken vil selges til flere enn en produsent. F.eks både til ATi, Nvidia og egne PCI-kort uten GPU. (sistnevnte er for at de som gjør fysiske beregninger til annet enn spillbruk skal slippe å betale for et dyrt skjermkort beregnet for spill.)

Lenke til kommentar
På skjermkort med 256bit minnebuss er kretskortene nesten utelukkende 8 eller 10 lag.

Hehe, ja, det var derfor jeg skrev et ? etter "fire", for jeg har ikke så greie på det der... :blush:;)

 

Men jeg tror fremdeles det blir trangt. Mulig de kan integrere det, men jeg har ikke lyst på større skjermkort. Noen som husker AWE32 lydkortet fra Creative? Det var jo faderrøskemeg over 30cm langt. Det var ikke alle som fikk plass til det i kassa si.

 

Dessuten må det være uøkonomisk ved oppgradering av skjermkort, for da må du jo betale for ny PPU også. Det hadde vært greit å kunne kjøpe den i PCIe format, og så kunne du bruke den samme selv om du byttet skjermkort. Men det kommer jo litt ann på om den kommer i ny versjon i samme takt som skjermkort, da... :hmm: Da kan det være at må ha ny likevel... :roll:

Lenke til kommentar

Jeg er spent på om det Ageia påstår på sin hjemmeside faktisk er sant; nemlig at de har kontrakt i havn med Microsoft for neste generasjons XBOX. I så tilfelle er det bare å løpe og kjøpe aksjer...

 

I og med at mange spill blir utviklet parallelt for XBOX og PC ser jeg ingen grunn til at utviklerne da skulle utelate denne "PPU"-støtten i PC-versjonen av spillet, hvis de allerede har implementert den i XBOX-versjonen.

 

Men jeg tror dette er et være/ikke være for Ageia. :hmm:

 

(Det hadde jo vært dødskult om vi fikk se et nytt "3dFX" reise seg nå...)

Lenke til kommentar
hilram, Amiga var genial for ca 15 år siden hovedsaklig på grunn av at spillene virket veldig myr bedre enn på PC og C64. Dette hang igjen sammen med at AMiga var de første som tok i bruk relativt høy fargedybde (65k farger) og kombinerte det med god oppløsning (640x480), og bra spillytelse fordi de brukte flere prosessorer, en til hvert sitt område, og klarte å få en meget lav pris på maskinen. Derav en salgssuksess. Men jeg vet ikke om det er noe bevis på at de vil bli like geniale i dag. Det har tross alt gått mye tid siden den gang, og det er helt andre utfordringer i dag enn det var den gangen.

:dontgetit:

 

Jeg nevner i inlegget mitt at dersom spillprodusentene først implementerer støtte for dette i XBOX-versjonen av spillet kommer de ikke til å fjerne det i PC-versjonen.

 

Ikke for å være vrang, men jeg ser ikke helt sammenhengen i ditt svar til meg...

Lenke til kommentar
Jeg er spent på om det Ageia påstår på sin hjemmeside faktisk er sant; nemlig at de har kontrakt i havn med Microsoft for neste generasjons XBOX. I så tilfelle er det bare å løpe og kjøpe aksjer...

 

I og med at mange spill blir utviklet parallelt for XBOX og PC ser jeg ingen grunn til at utviklerne da skulle utelate denne "PPU"-støtten i PC-versjonen av spillet, hvis de allerede har implementert den i XBOX-versjonen.

Ja, dette er liksom det store spørsmålet jeg ikke finner noe fornuftig svar på, når jeg prøver å se for meg hvordan dette vil gå..

Pressemeldingen handler om Novodex (en fysikk-SDK på linje med Havok og hvadetnåvardethet[den som bl.a "skal" brukes i DNF]), og uttrykker dette forholdsvis klart gjennom hele teksten. Det står ingenting om PhysX-chipen. Derfor virker det som om de har fått istand et ganske normalt utviklersamarbeid med den avdelingen i Microsoft som har ansvar for forholdet til utvikling av spill for Xbox (Xbox Tools and Middelware).

Spørsmålet blir om de ville få lov til å rope ut om spesifikasjonene til Xbox360 hvis de skulle ha en avtale om å levere PhysX-brikker, av hensyn til Microsofts konkurrenter (les: Sony). Pressemeldingen er derfor i beste fall det meste de har lov til å si i henhold til tegnede NDA-avtaler, eller det beste de klarer å blåse opp en noe ubetydelig avtale..

 

Vi får nok vite mer om dette 12. Mai. :)

 

I mellomtiden er dette en av de få trådene jeg har funnet som spekulerer i hvilke spillbarhetsmuligheter et plutselig hopp i fysikkapasistet ville kunne medføre, men på sedvanlig Beyond3D-vis sporer den av verre enn togsettet til Wallace&Grommit forholdsvis kjapt..

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...