Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å starte på NTNU og ta mattematikk neste år. Jeg er en gjennomsnittelig god elev i mattematikk iforholdtil internasjonal standard. Derimot, de fleste i Norge betrakter meg som et mattegeni, noe som jeg absolutt ikke er og ønsker ikke å bli beskrevet som. Har gått gjennom disse feltene, basics som kalkulus, vektor i plan, komplekse tall, og andre felt som discret matte, litt mer avansert kalkulus, opp til galois teori, men det var bare fordi at jeg skrev en 20-siders oppgave i faget, mer statistikk og eukledisk geometri.

 

Jeg vil anta at jeg kan litt mer enn de fleste studentene hvis jeg drar til Trondheim, men tror også Trondheim har den tøffeste uttdanningen, og dermed vil studentene være flinke og kursene gode. Håper egentlig at det er mange flinke elever, fordi da kan jeg endelig spørre om hjelp. Tror dere Trondheim vil passe meg, eller bør jeg styre unna. Jeg er også et sosialt menenske.

 

Liker også ideen om perspektivemne. Da får jeg en god unnskyldning for å lære noen flere språk enn 2. Går det ann å forsette med sitt perspektivemne?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

utifra pensumet ditt og skrytingen din vil jeg anta du har gått ib, utifra gjennomsnittlig internasjonal standard vil jeg tippe du ikke fikk så gode karakterer. uansett, du vil være litt bedre forberedt på matten helt i begynnelsen på ntnu enn studenter med 3mx fra videregående, men det går fort over.

Lenke til kommentar
Virkelig? Jeg har hørt om motsatte tilfeller.

 

Eller er du bare ironisk?

Vi hadde en viss H. Maakestad i matte 1 (og 2), og han brukte sin(x)/x som eksempel da vi gikk gjennom L'Hôpitals. Jeg reagerte jo på det, etter å blitt "forberedt" på det gjennom diskusjoner her inne, men gadd ikke å stille noen spørsmål om det der og da (litt skummel foreleser).

Lenke til kommentar
Aha. Høres ut som en klok mann.

Uten tvil en genial mann, jeg husker også at han nevnte sin(x)/x problemet.

 

Jeg ga opp å lese ex.phil boka, kjøpte heller en repetisjonsbok til 166 kroner som jeg rekker å levere tilbake innen 14 dager. Den var ekstremt mye bedre bygd opp og oversiktlig, i motsetning til NTNU sin bok som består av svada på svada på svada.

Lenke til kommentar
de fleste i Norge

Wow!

 

studentene være flinke

Ofte

 

kursene gode

Sjelden

 

Tror dere Trondheim vil passe meg

Ja

 

Går det ann å forsette med sitt perspektivemne?

Så lenge det finnes et fag, er det stort sett bare å melde seg opp

 

L'Hôpitals på sin(x)/x går galt bør du styre unna.

Link? Trenger litt eksamensdistraksjon. :whistle:

 

Er det greit trygt å sette sykkel der, eller med andre ord, - står det mange sykler der ved eksamensperioden?

Ja & ja

Lenke til kommentar
Jeg tenker på å starte på NTNU og ta mattematikk neste år.

Jeg tror ikke NTNU har det emnet :/

 

Fra spøk til Halvor; Jeg mener at Trondheim og NTNU er det rette stedet å starte dersom man ønsker å studere realfag (deriblant matematikk). Studiemiljøet er norges beste og du kommer ikke til å ha noen problemer med å finne utfordringer på ditt nivå.

 

Det lønner seg forresten å være litt ydmyk når man møter opp til immatrikulering. Flexing av matematiske muskler er noe man ikke gjør før etter et par år på 'Haugen' (unntaket er DrKarlsen, han får lov til å posere når han vil).

Lenke til kommentar
For en skryting. Frem til du lærer deg at L'Hôpitals på sin(x)/x går galt bør du styre unna.

Nei, det er det ikke, fordi sin x og x er deriverbar. Begge nærmer seg null og g'(0)=1. Det eneste man ikke kan gjøre hvis man bruker L'Hopital, er å vise at forhåndskravene er riktige.

 

F.eks. lim{a->0} sin x/x² = uendelig, har også som forhåndskrav at sin x er deriverbar, men vi kan forsatt bruke L'Hopital. Mulig, jeg tar feil, men da får man jammen forklare hvorfor istedenfor å bare si at jeg tar feil og anta at uttdannelsen din kan brukes som argument. Nå fikk jeg veldig mye mindre lyst til å starte på NTNU, ihvertfall hvis alle er som deg.

 

Skjønner ikke hvorfor folk mener at jeg skryter. Hvis folk vil bare hate meg på studiene fordi de mener at jeg skryter, har jeg egentlig ikke noe særlig lyst. I Oslo misliker de meg ihevrtfall ikke. Ble litt mer usikker nå. Eucolor, tror jeg lyver også. Jeg får ta en bedre titt på utlandet, og se om jeg finner noe billig.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Jeg har hørt at en må lære seg å dele på null for å bli tatt opp på matematikk på gløs, er det sant?!

Nei-nei, det er her fysikerne må hjelpe matematikerne: For eksempel 1/0 = 1; selv om man baker en kake og ikke deler den med noen, seg selv inkludert, så er det fortsatt én kake der. :)

 

Typisk egoistiske matematikere/fysikere/gløshaugere!! På Dragvoll lærer vi iallefall at det er riktig å dele med alle :)

Lenke til kommentar
For en skryting. Frem til du lærer deg at L'Hôpitals på sin(x)/x går galt bør du styre unna.

Nei, det er det ikke, fordi sin x og x er deriverbar. Begge nærmer seg null og g'(0)=1. Det eneste man ikke kan gjøre hvis man bruker L'Hopital, er å vise at forhåndskravene er riktige.

 

F.eks. lim{a->0} sin x/x² = uendelig, har også som forhåndskrav at sin x er deriverbar, men vi kan forsatt bruke L'Hopital. Mulig, jeg tar feil, men da får man jammen forklare hvorfor istedenfor å bare si at jeg tar feil og anta at uttdannelsen din kan brukes som argument. Nå fikk jeg veldig mye mindre lyst til å starte på NTNU, ihvertfall hvis alle er som deg.

 

Skjønner ikke hvorfor folk mener at jeg skryter. Hvis folk vil bare hate meg på studiene fordi de mener at jeg skryter, har jeg egentlig ikke noe særlig lyst. I Oslo misliker de meg ihevrtfall ikke. Ble litt mer usikker nå.

 

Hehe, DrKarlsen er litt fiendlig mot alle, spesielt folk som vil begynne på Siving kontra frie fag :) Tror ikke du skal ta deg nær av det.

 

Skryting eller ikke, en ting er ihvertfall misforstått, og det er at det er så stor forskjell på nivået at man regnes som et geni i norge, og middelmådig i utlandet. Noen forskjeller er det sikkert, men på universitetsnivå er mitt inntrykk at forskjellen definitivt ikke er i nærheten av at et geni her til lands er middelmådig utenlands. Nå kjenner jeg ikke dine matteegenskaper, kan godt hende du er veldig god, men ha i bakhodet at de fleste på ntnu var relativt sett gode på VGS, svæt mange går fra relativt sett gode/best i klassen på VGS nivå til middelmådighet på universitetsnivå, ihvertfall der jeg gikk (fysikk og matematikk), inkldert meg selv, heldigvis driver jeg med fysikk :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...