Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var først nå det slo meg at "EiT" bare er én bokstav fra "teit". Savner forøvrig noen prosjekter fra IDI-instituttet som kan forkortes med OTI :)

Selv om jeg går på siv.ing. studie, fikk jeg "kranglet" meg til å ta EiT på en intensivlandsby. Selv om det ble et helvete i de 3 ukene det varte (innleveringer i andre fag samtidig) var det verdt det.

Lenke til kommentar
Lurer på det med å konte et fag. Er det mas med lånekassen hvis man konter et fag, og dropper konten på sensommeren, og heller melder seg opp et annet semester?

 

Jeg vet at kravet til Lånekassen er å fullføre 300 studiepoeng gjennom disse 5 årene, men er vel noen regler om at man ikke kan ha mer enn 60 studiepoeng hvert semester? Hva om det blir 75 studiepoeng? Får man ikke fjernet de 40 % av totalsummen etter endt utdanning?

 

Sakset fra lånekassen:

Omgjøring når du er forsinket

Legg merke til at du bare kan få omgjøring for den normerte tiden for utdanningen din. For eksempel hvis du tar en utdanning som er normert til ett år og du bruker et og et halvt år, så får du bare omgjort lån til stipend for ett år. For å få omgjøring for det halvåret som står igjen, må du bestå utdanning med tilsvarende studiebelastning uten å motta støtte fra Lånekassen.

 

Dersom du tar om igjen en eksamen

Dersom du tar opp en eksamen som ikke er bestått tidligere, vil du få omgjort lån til stipend når lærestedet har sendt inn resultatet til Lånekassen. Dette gjelder eksamener som er tatt fra og med høsten 2002.

 

"Sparekonto" for ekstra studiebelastning

Består du mer enn det som er full studiebelastning per semester, blir ”overskuddet” satt på en "sparekonto". Du "sparer" dem til et semester hvor du ikke består nok til å få full omgjøring. Alternativt blir ”overskuddet” "tatt ut" for å gi deg mer omgjøring for et tidligere semester (ikke tidligere enn høsten 2002) hvor du ikke har fått full omgjøring fordi du ikke hadde nok studiebelastning.

 

Dette svarer vel på spørsmålene. Så lenge du er ferdig på normert tid, og har bestått alle fagene i graden din til da, kan du fordele studiebelastning slik du vil over årene du studerer.

 

Greit du spurte i grunn. Lurte på det samme selv :thumbup:

Lenke til kommentar
Urettfeigt. Sett at man tar siving over 6 år, og sikkert likevel har jobbet hardere enn andre hele veien, får man økonomiske sanksjoner ettersom siving får svært dårlig uttelling på studiepoeng i forhold til arbeidsmengden.

 

(Derfor må man gjøre som meg, ta gratisfag på Dragvoll for å kompensere)

Det er en grunn til at vi tjener mer får jobb etter studiene. Ergo ingen grunn til å irritere seg over slappe studenter - det er billigere å gi dem studielån enn å ha dem på trygd.

Lenke til kommentar
VIKTIG: NTNU har gjort en innskjerping i forhold til eksamensreglene,

det er presisert at alle som ikke kommer innen 10 minutter etter at

eksamen kan risikere å ikke få tatt eksamen. Den første timen er IKKE

for de som kommer for sent, den er for at eksamensvaktene skal få tid

til å ordne med alle sine papirer.

 

Så da bør man få gå etter et kvarter hvis man vil levere blankt?

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
VIKTIG: NTNU har gjort en innskjerping i forhold til eksamensreglene,

det er presisert at alle som ikke kommer innen 10 minutter etter at

eksamen kan risikere å ikke få tatt eksamen. Den første timen er IKKE

for de som kommer for sent, den er for at eksamensvaktene skal få tid

til å ordne med alle sine papirer.

 

Så da bør man få gå etter et kvarter hvis man vil levere blankt?

 

Det skulle man jo tro, men NTNU liker jo lite intuitive regler som ikke ser ut til å ha en god grunn. Det har jo vært sånn før også at du kan risikere å ikke få tatt eksmenen om du kommer 45 minutt uti, men etter litt krangling ordner det seg ofte.

 

AtW

Lenke til kommentar

nei, det er det jo ikke? jeg har valgt engelsk ut av interesse, dette er bare et obligatorisk fag som ikke har noe å gjøre med engelsk! men hvor viktig vil dere si det er å få en god karakter? på vgs var det jo viktig fordi ulike skoler krever ulike poeng, men arbeidslivet forventer vel ikke mer enn en mastergrad, uavhengig av karakterene? nei ikke vet jeg..

Lenke til kommentar
nei, det er det jo ikke? jeg har valgt engelsk ut av interesse, dette er bare et obligatorisk fag som ikke har noe å gjøre med engelsk! men hvor viktig vil dere si det er å få en god karakter? på vgs var det jo viktig fordi ulike skoler krever ulike poeng, men arbeidslivet forventer vel ikke mer enn en mastergrad, uavhengig av karakterene? nei ikke vet jeg..

 

Når du søker jobb går jeg ut fra at du sender inn vitnemål med fag og karakterer for å bekrefte utdannelsen din. Da vil en arbeidsgiver alltid få et inntrykk av hvor flink du har vært og et grunnlag for å sammenlikne deg med andre kandidater. Av bunken som søker blir kanskje de mest interessante kalt inn til intervju, fram til intervjuet vil jeg tro karakterer spiller stor rolle i vurderingen. I alle fall sier de arbeisgiverne jeg har snakket med på bed.pres. og sommerjobb at de vurderer det slik.

 

I første jobb etter master vil det nok være ganske viktig, så vil det etterhvert bli mer fokus på prestasjoner i arbeidslivet.

 

Ex-fac i seg selv vil nok aldri være faget som gjør at du ikke får jobb, så må du selv vurdere hvilken innsats du vil legge i det.

Lenke til kommentar

Jeg har nesten hørt det motsatte. Det er viktigere hvilke fag man har tatt fremfor akkurat hvilken karakter man har (selv om A og D er en ganske stor forskjell).

Det er jo viktigere at den ansatte vet hva han skal fremfor at han er sykt flink på grunnleggende ting som krever noe oppå for å være noe vits i.

 

Men dette er bare noe jeg har hørt fra andre - har ikke mine kilder fra arbeidsgivere slik som deg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...