Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Jeg har nesten hørt det motsatte. Det er viktigere hvilke fag man har tatt fremfor akkurat hvilken karakter man har (selv om A og D er en ganske stor forskjell).

Det er jo viktigere at den ansatte vet hva han skal fremfor at han er sykt flink på grunnleggende ting som krever noe oppå for å være noe vits i.

 

Men dette er bare noe jeg har hørt fra andre - har ikke mine kilder fra arbeidsgivere slik som deg...

 

Veldig enig i at fag er det aller viktigste. Men her var det snakk om ex.fac, det er vel obligatorisk på noen Dragvoll-linjer. Ex.fac på Gløs er innføringsemnet de ulike siv.ing-linjene har. Når man kommer ut i arbeidslivet vil jeg tro de fokuserer mest på fagene du har tatt på master-nivå.

 

Camlon: Det er mange veldig flinke folk på NTNU, de som starter ut som best i matte er ofte både tatt igjen og forbigått av flere når eksamen kommer. Om man kan noe utover pensum når man starter opp må du huske at du skal studere i en del år, i løpet av denne tiden vil du lære utrolig mye du ikke kan, der stiller du ofte likt med alle andre selv om du har kunnskap om andre emner fra før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For en skryting. Frem til du lærer deg at L'Hôpitals på sin(x)/x går galt bør du styre unna.

Nei, det er det ikke, fordi sin x og x er deriverbar. Begge nærmer seg null og g'(0)=1. Det eneste man ikke kan gjøre hvis man bruker L'Hopital, er å vise at forhåndskravene er riktige.

 

F.eks. lim{a->0} sin x/x² = uendelig, har også som forhåndskrav at sin x er deriverbar, men vi kan forsatt bruke L'Hopital. Mulig, jeg tar feil, men da får man jammen forklare hvorfor istedenfor å bare si at jeg tar feil og anta at uttdannelsen din kan brukes som argument. Nå fikk jeg veldig mye mindre lyst til å starte på NTNU, ihvertfall hvis alle er som deg.

 

Skjønner ikke hvorfor folk mener at jeg skryter. Hvis folk vil bare hate meg på studiene fordi de mener at jeg skryter, har jeg egentlig ikke noe særlig lyst. I Oslo misliker de meg ihevrtfall ikke. Ble litt mer usikker nå. Eucolor, tror jeg lyver også. Jeg får ta en bedre titt på utlandet, og se om jeg finner noe billig.

 

 

lim(a->0) sin(x)/x^2 = sin(x)/x^2. Hvis du derimot mener lim(x->0), skriver man det som sin(x)/x * 1/x, og bruker direkte at sin(x)/x -> 1 når x-> 0.

 

Vi vet at sin(x) er deriverbar, og har at den deriverte er lik cos(x). Hvordan vet man det?

 

1. Vi kan bruke at f'(x) = lim_{h->0} [f(x) - f(x+h)] / h, da får man problemet med sin(h)/h.

 

2. Vi kan bruke en annen definisjon på sin(x).

i) sin(x) = [e^(ix) - e^(-ix)] / (2i), men da har man jo at e^(ix) er det samme som cos(x) + i*sin(x), etc.

ii) sin(x) = x - x^3/3! + x^5/5! + ..., altså definere sin(x) som et uendelig polynom. Dette er også meningsløst, da sin(x)/x = 1 - x^2/3! + x^4/3! + ..., og vi får enkelt svaret når x->0. Ergo, vet å bruke denne definisjonen har vi ikke noe problem, og det funker altså dårlig.

 

Et annet alternativ for å vise at sin(x)/x -> 1 når x->0 er å se på taylorpolynomet til sin(x), men her er det nok et problem, da man må derivere sin(x) for å finne taylorpolynomet. Hvordan deriverer vi sin(x)?

Lenke til kommentar
lim(a->0) sin(x)/x^2 = sin(x)/x^2. Hvis du derimot mener lim(x->0), skriver man det som sin(x)/x * 1/x, og bruker direkte at sin(x)/x -> 1 når x-> 0.

 

Vi vet at sin(x) er deriverbar, og har at den deriverte er lik cos(x). Hvordan vet man det?

 

1. Vi kan bruke at f'(x) = lim_{h->0} [f(x) - f(x+h)] / h, da får man problemet med sin(h)/h.

 

2. Vi kan bruke en annen definisjon på sin(x).

i) sin(x) = [e^(ix) - e^(-ix)] / (2i), men da har man jo at e^(ix) er det samme som cos(x) + i*sin(x), etc.

ii) sin(x) = x - x^3/3! + x^5/5! + ..., altså definere sin(x) som et uendelig polynom. Dette er også meningsløst, da sin(x)/x = 1 - x^2/3! + x^4/3! + ..., og vi får enkelt svaret når x->0. Ergo, vet å bruke denne definisjonen har vi ikke noe problem, og det funker altså dårlig.

 

Et annet alternativ for å vise at sin(x)/x -> 1 når x->0 er å se på taylorpolynomet til sin(x), men her er det nok et problem, da man må derivere sin(x) for å finne taylorpolynomet. Hvordan deriverer vi sin(x)?

Hvis jeg skulle bevise (sin x)'=cos x ville jeg først ha vist at lim(x->0) sin(x)/x =1 uten å bruke L'Hopital, men ved å bruke squeze theorem. Dereter ville jeg ha brukt lim(x->0) sin(x)/x =1 til å bevise at (sin x)'=cos x ved å bruke f'(x) = lim_{h->0} [f(x) - f(x+h)] / h.

 

Nå som jeg har bevist at (sin x)'= cos x, kan jeg bruke L'Hopitals regel på f.eks. lim(x->0) sin(x)/x og få en. Mattematisk sett, kan jeg være enig at det ikke er en interesant oppgave, fordi man må allerede ha bevist lim(x->0) sin(x)/x=1, for å kunne bruke L'Hoptals regel for å bevise det samme. Derimot, det betyr ikke at det er galt å bruke L'Hoptals regel på lim(x->0) sin(x)/x=1, fordi etter teorien vil det gi korrekt svar. Det er også en praktisk anveldelse, fordi det er ikke sikkert at du vet hva lim(x->0) sin(x)/x er, og dette kan hjelpe deg i å løse større stykker.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvis man ikke liker blyant så finnes det jo viskepenner/kryssordpenner. Å styre med blanco har jeg ihvertfall ikke tid til.

 

Vi fikk beskjed om at vi ikke trenger å skrive med blyant, men hvis du i ettertid vil klage så kommer de til å ta kopier av besvarelsen din, og da er det ofte at blyantbesvarelser blir veldig uklare. I verste fall kan du få avslått klagen din tror jeg foreleseren vår sa.

Lenke til kommentar

Jeg kan viste ikke det med sin(x) og jeg skryter mye alikevel, masse!

Jeg synes for all del at du skal begynne på NTNU. Det er ganske fint her, greit nok vi har mennesker som Karlsen, men de trenger man ikke å bry seg noe om. Folk som oppfører seg sånn kan man bare styre unna. Det er over tjue tusen studenter her så det er nok å velge blandt.

 

Klart hvis du du bestemmer deg for å studere her oppe så råder jeg deg til å vente litt med å proklamere at du er et matematisk geni, uansett om du liker at andre kaller deg det eller ikke, det kan nemmelig skape det intrykk hos folk at du er en smule arogant.

 

Mitt råd til deg; bli en gløstøs!

Lenke til kommentar
Jeg kan viste ikke det med sin(x) og jeg skryter mye alikevel, masse!

Jeg synes for all del at du skal begynne på NTNU. Det er ganske fint her, greit nok vi har mennesker som Karlsen, men de trenger man ikke å bry seg noe om. Folk som oppfører seg sånn kan man bare styre unna. Det er over tjue tusen studenter her så det er nok å velge blandt.

 

Klart hvis du du bestemmer deg for å studere her oppe så råder jeg deg til å vente litt med å proklamere at du er et matematisk geni, uansett om du liker at andre kaller deg det eller ikke, det kan nemmelig skape det intrykk hos folk at du er en smule arogant.

 

Mitt råd til deg; bli en gløstøs!

Jeg skal følge rådet ditt absolutt. Jeg liker ikke at folk tror at jeg er en mattegeni, fordi det skaper bare inntrykk av at jeg er nerd som sitter hjemme og gjør ingenting. Folk tror jeg sitter hjemme og 3-5 timer med lekser hver dag og mye av det matte. Tenker kanskje at jeg skal lyve litt på hva slags resultater jeg får si at jeg får litt dårligere enn jeg faktisk får. Ingen trenger å vite mine faktiske resultater.

 

Hva er egentlig en gløstøs?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Jeg har nesten hørt det motsatte. Det er viktigere hvilke fag man har tatt fremfor akkurat hvilken karakter man har (selv om A og D er en ganske stor forskjell).

Det er jo viktigere at den ansatte vet hva han skal fremfor at han er sykt flink på grunnleggende ting som krever noe oppå for å være noe vits i.

 

Men dette er bare noe jeg har hørt fra andre - har ikke mine kilder fra arbeidsgivere slik som deg...

 

Veldig enig i at fag er det aller viktigste. Men her var det snakk om ex.fac, det er vel obligatorisk på noen Dragvoll-linjer. Ex.fac på Gløs er innføringsemnet de ulike siv.ing-linjene har. Når man kommer ut i arbeidslivet vil jeg tro de fokuserer mest på fagene du har tatt på master-nivå.

 

Alle linjene på dragvoll har ex.fac. som en del av innføringsfaget (jeg var ikke klar over at jeg hadde hatt ex.fac. ved å ha innføring i samfunnsøkonomi f.eks.). De som ikke har det er vel mer unntaket som bekrefter regelen.

Lenke til kommentar
lim(a->0) sin(x)/x^2 = sin(x)/x^2. Hvis du derimot mener lim(x->0), skriver man det som sin(x)/x * 1/x, og bruker direkte at sin(x)/x -> 1 når x-> 0.

 

Vi vet at sin(x) er deriverbar, og har at den deriverte er lik cos(x). Hvordan vet man det?

 

1. Vi kan bruke at f'(x) = lim_{h->0} [f(x) - f(x+h)] / h, da får man problemet med sin(h)/h.

 

2. Vi kan bruke en annen definisjon på sin(x).

i) sin(x) = [e^(ix) - e^(-ix)] / (2i), men da har man jo at e^(ix) er det samme som cos(x) + i*sin(x), etc.

ii) sin(x) = x - x^3/3! + x^5/5! + ..., altså definere sin(x) som et uendelig polynom. Dette er også meningsløst, da sin(x)/x = 1 - x^2/3! + x^4/3! + ..., og vi får enkelt svaret når x->0. Ergo, vet å bruke denne definisjonen har vi ikke noe problem, og det funker altså dårlig.

 

Et annet alternativ for å vise at sin(x)/x -> 1 når x->0 er å se på taylorpolynomet til sin(x), men her er det nok et problem, da man må derivere sin(x) for å finne taylorpolynomet. Hvordan deriverer vi sin(x)?

Hvis jeg skulle bevise (sin x)'=cos x ville jeg først ha vist at lim(x->0) sin(x)/x =1 uten å bruke L'Hopital, men ved å bruke squeze theorem. Dereter ville jeg ha brukt lim(x->0) sin(x)/x =1 til å bevise at (sin x)'=cos x ved å bruke f'(x) = lim_{h->0} [f(x) - f(x+h)] / h.

 

Nå som jeg har bevist at (sin x)'= cos x, kan jeg bruke L'Hopitals regel på f.eks. lim(x->0) sin(x)/x og få en. Mattematisk sett, kan jeg være enig at det ikke er en interesant oppgave, fordi man må allerede ha bevist lim(x->0) sin(x)/x=1, for å kunne bruke L'Hoptals regel for å bevise det samme. Derimot, det betyr ikke at det er galt å bruke L'Hoptals regel på lim(x->0) sin(x)/x=1, fordi etter teorien vil det gi korrekt svar. Det er også en praktisk anveldelse, fordi det er ikke sikkert at du vet hva lim(x->0) sin(x)/x er, og dette kan hjelpe deg i å løse større stykker.

 

Jeg skrev feil. Mente f(x+h) - f(x) i telleren der oppe. Ser at du skriver av uten å tenke deg om.

 

Selv om LH gir riktig svar betyr det ikke nødvendigvis at det er riktig.

F.eks.: lim_{x->0} (3x+3)/(x+1). Bruker LH: lim_{x->0} (3) / (1) = 3. Dette er riktig svar, men gal bruk av LH.

Lenke til kommentar
Jeg skal følge rådet ditt absolutt. Jeg liker ikke at folk tror at jeg er en mattegeni, fordi det skaper bare inntrykk av at jeg er nerd som sitter hjemme og gjør ingenting. Folk tror jeg sitter hjemme og 3-5 timer med lekser hver dag og mye av det matte. Tenker kanskje at jeg skal lyve litt på hva slags resultater jeg får si at jeg får litt dårligere enn jeg faktisk får. Ingen trenger å vite mine faktiske resultater.

 

Hva er egentlig en gløstøs?

 

Har du planer om å starte på et universitet eller en VGS?

Lenke til kommentar
Jeg skrev feil. Mente f(x+h) - f(x) i telleren der oppe. Ser at du skriver av uten å tenke deg om.

 

Selv om LH gir riktig svar betyr det ikke nødvendigvis at det er riktig.

F.eks.: lim_{x->0} (3x+3)/(x+1). Bruker LH: lim_{x->0} (3) / (1) = 3. Dette er riktig svar, men gal bruk av LH.

Jeg bruker knappen Ctrl C, Ctrl V, for å spare tid og skjekket ikke formlene dine. Dette er et forum, ikke en innlevering og da er det viktigste at man forstår hva man mener. Hadde jeg sett at du skrev den feil vei, ville jeg ikke klandret deg for det.

Ja, men ifølge teorien skal det gi riktig svar, fordi alle forhåndskravene er der. I tilfellet ditt, så nærmer ikke x+1 null, og du vil ikke følge forhåndskravene. Jeg er ikke dum nok til å bruke argumentet at hvis man får riktig svar, så har man gjort det riktig.

 

smoothie: Hva mener du? At jeg ikke ønsker at folk skal tro at jeg er spesiell i det virkelige liv er vel ganske naturlig. Liker helst at folk har et inntrykk at jeg er en helt normal hyggelig person som de har lyst til å bli kjent med.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Jeg skal følge rådet ditt absolutt. Jeg liker ikke at folk tror at jeg er en mattegeni, fordi det skaper bare inntrykk av at jeg er nerd som sitter hjemme og gjør ingenting.

Vel, det å si "de fleste i Norge betrakter meg som et mattegeni" er isåfall et utrolig dårlig trekk. Det vil bare medføre en av to ting:

1. Folk vil tro du er arrogant, eller:

2. Folk vil tro du er et mattegeni.

Flesteparten vil nok tro #1. Er du et mattegeni, så vil du bli lagt merke til selv om du ikke nevner det. Er du ikke det og du lar være å nevne slikt som det der, så sparer du deg ryktet om å være arrogant.

 

Tenker kanskje at jeg skal lyve litt på hva slags resultater jeg får si at jeg får litt dårligere enn jeg faktisk får. Ingen trenger å vite mine faktiske resultater.

Det er et jævlig dårlig valg. Du vet at du har muligheten til å si at du ikke har lyst til å avsløre det? Det er virkelig ikke verre. Dessuten, folk spør deg ikke om karakterer med en gang de møter deg, med mindre du uttrykker deg på samme måte du gjorde i første posten din (i hvilket fall sjansen for at de vil tro du er arrogant er større enn sjansen for at de tror du er en asosial nerd). Og om folk legger merke til at du er eksepsjonelt god i matte (kanskje du er det, kanskje ikke), og folk spør om karakterer fra VGS, så vil de respektere deg for det (om de ser ned på deg pga. gode karakterer, så har de ikke noe å gjøre på et universitet).

 

For all del, det kan godt være du er kjempegod i matte, det kan være du er bare gjennomsnittlig. Men det å gå rundt og si at folk betrakter deg som et mattegeni gjør deg virkelig ingen tjenester. Det er mitt tips til deg. Et annet tips er forøvrig også det å ikke bedømme alle NTNUs studenter pga. et par uttalelser på et forum, men det er nå så. :p

 

Ellers, håper du finner ut av hvor du har lyst til å havne - Oslo eller Trondheim. Miljøet er veldig godt her oppe, og studiene er interessante (nå kan jeg forøvrig kun snakke for meg selv, som går datateknikk), så tror nok ikke du ville angret om du kom til Trondheim.

Endret av hallgeirl
Lenke til kommentar

hallgirl: Tror du viirkelig at jeg ville ha sagt noe slik i det virkelig liv. Virkelig? Jeg sier det her, fordi jeg hadde ikke lyst til å lyve og jeg har ikke lyst til å få det samme inntrykket fra studentene i Trondheim. F.eks. når det kom en student fra Sverige til skolen vår, og jeg startet å snakke med henne sammen noen klassekamerater. Etterhvert begynte vi å snakke om hvilke fag vi tok, og jeg sa at jeg tok math HL og further Mathematics. Hun spurte om jeg var flink i mattematikk fordi det er vansklige fag, og jeg sa litt. Dereter kom en av klassekameratene og sa "litt, han her er en mattegeni". Det er irriterende, og det er ikke det eneste tilfellet. Dette er spesielt et problem med folk jeg ikke kjenner, men som har bare hørt om meg. Det er overhode ikke noe problem med folk som jeg kjenner utenfor skolen, fordi jeg snakker ikke om det. Jeg sier etter at elevene ser på meg som geni, at jeg ikke er det. Er det også være arrogant?

 

Noen tolerer det, og noen gjør det ikke. Jeg sier aldri at jeg er flink i mattematikk når jeg møter folk. F.eks. jeg ble ganske godt kjent med noen norske på skolen min, og jeg var mye med de til de forstod at jeg var flink i matte og skolen generelt. Da ville de ikke ha noe særlig med meg å gjøre, og de var også noen av de litt mer late elevene. Ble bare til at jeg byttet venner til noen mer seriøse elever som var utlandske.

 

Folk vil spørre om karakter etter prøver, og det er da de finner ut hvilke elever som er flinke og hvilke elever som er dårlige. I tillegg teller det hvor ofte du har rett og svarer på vansklige spørsmål i klassen. Å si at man ikke vil røpe det fører til at folk bare er mer interserte, men hvis man sier en karakter slår de seg til ro. Vil ikke lyve om noen spør meg om videregåendekarakterer.

 

Grunnen til at jeg blir veldig påvirket av hva folk sier her, er fordi at den typen du og flere andre fremviser her, er den typen jeg også forakter. Den er også veldig norsk og bygger på janteloven. De tåler ikke at folk skriver at de er flinke, og misliker alle som er for gode. F.eks. det var en person på ungdomskolen som var utrolig flink i alle fag og fikk omtrent bare seksere. Det førte til at han ble baksnakket hele tiden, og folk sa at han ikke fortjente de karakterene han fikk og at han smisket med læreren. Han skrøt aldri av karakterene sine. Det var nesten sånn at de jublet om han fikk dårlige karakterer, som han fikk av og til. Siden det er så mange på videregående med akkuratt den samme tankegangen, er jeg sikker på at man finner akkuratt den samme tankegangen på universitetet. Jeg hørte akkuratt det samme på en T-banestasjon for noen dager siden. "Hun fikk sekser i tysk. Det fortjente hun ikke, det er bare læreren som liker henne fordi ...) Hun har også tysk mor som har undervist henne hele livet, så det er ikke noe rart at hun får sekser. " Jeg har fått inntrykk av at mange rett og slett ikke tolerer at noen er flinkere enn andre. Hvis noen hevder at de er flinke, så driter jeg fullstendig i det. Det var flere som hevdet at de var flinkere enn de var når jeg startet på IB, men man forstod fort at de ikke var så flinke. Synes jeg at de var arrogante, fordi de skrøt. Hvorfor skulle jeg det. De som er arrogante er folk som tror de er mer verdt enn andre og som kommer med nedvergende kommentarer mot andre. Så lenge de ikke bruker det som argument, har jeg ingen problemer med det.

 

En ting som ihvertfall er bra, er at ingen kommer til å vite hvem jeg er i virkeligheten.

 

PS: Jeg kommer ikke til å dra til Oslo selv om jeg har et godt inntrykk blandt studentene der. Nei, de synes ikke at jeg er arrogant. Jeg har heller tenkt litt på Skotland, fordi en av klassekameratene mine fra Skotland sier at jeg kan lettere få EU fees der. Problemet med de fleste steder er at de enten ikke underviser på Engelsk, eller at det er for dyrt, eller for dårlig.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
smoothie: Hva mener du? At jeg ikke ønsker at folk skal tro at jeg er spesiell i det virkelige liv er vel ganske naturlig. Liker helst at folk har et inntrykk at jeg er en helt normal hyggelig person som de har lyst til å bli kjent med.

 

Å gjøre det bra på et universitet medfører da vitterlig lite stigmatisering hos de du studerer med. Hvis du ikke skjønner dette, og føler for å lyge om deg selv til andre for å fremstå som noen du ønsker å være, så har du egentlig ikke så mye på et universitet å gjøre annet enn det rent akademiske. Jeg vet ikke hva ditt bilde av siv.ing. studenter er, men dette er den sosiale gruppen i VGS som alltid har hatt over gjennomsnittelig snitt, som alltid har vært flinkere enn resten i realfag osv. Hvis du tror du er den eneste som har et selvbilde som plasserer seg selv litt ovenfor de andre sånn faglig sett (noe du gjør, tydeligvis) så kommer du nok til å gå på en smell. Her er det snakk om et universitet hvor det løses gamle eksamensoppgaver på doveggen.

 

Poenget mitt er at hvis du er en hyggelig og normal person, så bør du ikke ha noen grunn til å planlegge løgn om karakterer til dine medstudenter. Det får deg kun til å fremstå som en idiot. Og jeg er ganske sikker på at det er denne holdningen som har ført til at flere her i tråden kan ha gitt deg et dårlig bilde på hvilke typer som går på gløs (jeg kan forsikre deg at stereotypene eksisterer, men er en minoritet). Det å i det heletatt bruke legenden om de supersmarte matematikerene som ikke eier sosial intelligens som noe realistisk utgangspunkt for hvem du møter på NTNU sier sitt. Og hvis de syns du er en raring så er det kanskje ikke de folka du har lyst til å være venn med uansett.

 

Edit:

 

Legger til at jeg ikke går noen siv.ing. linje, og oppholder meg pent lite på gløshaugen. Det tar deg derimot kanskje den første dagen i fadderuka å innse at karakterene dine fra VGS og din matematiske kompetanse er likegyldig når det kommer til om noen gidder å bli kjent med deg eller ikke.

Endret av smoothie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...