Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjør det egentlig det? Cellene holder jo på vannet avhengige av om du drikker nok eller ikke, drikker du lite så vil du også ha mer pr kroppen, ironisk nok. Får ikke kroppen nok vann så vil den prøve å holde på det du allerede har. Eller er det feil?

Hva er sammenhengen mellom det og å spise i underskudd?

Endret av Mr. President™
Lenke til kommentar

Gjør det egentlig det? Cellene holder jo på vannet avhengige av om du drikker nok eller ikke, drikker du lite så vil du også ha mer pr kroppen, ironisk nok. Får ikke kroppen nok vann så vil den prøve å holde på det du allerede har. Eller er det feil?

Hva er sammenhengen mellom det og å spise i underskudd?

 

Naturlig senkes karb-inntaket ved underskudd.

Mindre fulle glykogenlagre som i "full tilstand" kan bære 1-3kg vann avhengig av kroppsstørrelse.

 

Skal man ta av 10kg er det derfor lurt å tenke 12, for når man skal snu og gå opp igjen, eller vedlikeholde (og da øker kaloriinntaket) vil man skyte 2kg i været umiddelbart grunnet glykogenlagre (+ vann) fylles + mer mat i kroppen.

 

Samme gjelder motsatt. Man får derfor en pangstart på deffen de første 2 ukene.

 

Edit: celler kan for øvrig skrumpe inn jo.

Endret av Countryman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar. I dag halter jeg så vidt og merker at hofteleddsrotasjon med påfølgende strekk i hamstringen er det verste. Fortsatt ømt, men ikke så ille som i går.

 

Er nok riktig som flere av dere sier; tung mark og knebøy på samme dag var dumt, men sansyneligvis ikke noe VELDIG alvorlig som ikke lar seg rehabilitere fra :)

 

Takk for hjelp!

 

Betennelse i ryggen kanskje?

Lenke til kommentar

Stilte et enkelt spørsmål på en altfor komplisert måte et par sider tilbake. Fikk logisk nok ikke noe svar. Prøver på nytt, med en bedre spørsmålsformulering:

 

Kan en uke der man trener utelukkende 1-2 RM fungere som en slags deloaduke for bindevevet?

 

Er klar over at nervesystemet får juling, men bindevevet vil kanskje trekke seg tilbake, siden 1-2 RM, om jeg har forstått det rett, ikke er i nærheten av nok til å bryte ned eksisterende bindevev for en som er vant til å kjøre ~8 reps.

Lenke til kommentar

Ja vil jeg si.

Du får da i pose og sekk.

 

I tillegg til det du nevner sparer du også energi til de tunge løftene ved å kjøre isolasjonfri den uken.

Fantastisk. Da kan man jo faktisk rettferdiggjøre å kjøre helt ned mot maks fra tid til annen :D - Som jeg har forstått ikke er det helt store å satse på i fremgangsøyemed,selv om man trener kun for styrke, bør man opp i to-tre-fire reps(?).

Lenke til kommentar

 

Er det viktig å få i seg nok mat selv når man har hatt pause fra trening et år og begynt på lavere vekter?

Ja det vil jeg påstå, du vil ha musclememory som du kan bygge kjapt opp det du hadde tidligere, så jo mer og bedre mat du spiser, jo kjappere vil du hente inn det du hadde! :)

Takk for svar. :)

Er hamburger innenfor som "bra mat"?

Lenke til kommentar

 

Ja vil jeg si.

Du får da i pose og sekk.

 

I tillegg til det du nevner sparer du også energi til de tunge løftene ved å kjøre isolasjonfri den uken.

Fantastisk. Da kan man jo faktisk rettferdiggjøre å kjøre helt ned mot maks fra tid til annen :D - Som jeg har forstått ikke er det helt store å satse på i fremgangsøyemed,selv om man trener kun for styrke, bør man opp i to-tre-fire reps(?).

Se det fra en konkurerende styrkeløfters perspektiv.

Tipper at 99% av de dropper iso-pomping uken før den store dagen.

 

Perfekt, naturlig volum-deload.

 

Styrkedeloaden kommer da når man er i uke-1 i volumdelen av programmet.

Lenke til kommentar

 

 

Er det viktig å få i seg nok mat selv når man har hatt pause fra trening et år og begynt på lavere vekter?

Ja det vil jeg påstå, du vil ha musclememory som du kan bygge kjapt opp det du hadde tidligere, så jo mer og bedre mat du spiser, jo kjappere vil du hente inn det du hadde! :)

Takk for svar. :)

Er hamburger innenfor som "bra mat"?

 

 

Kommer jo annpå om du lager hamburger fra bunn med gode råvarer eller macdonalds egentlig det :) Hjemmelaget hamburger med karbonadedeig og grove hamburgerbrød vil jo være ypperlig bra mat :)

Lenke til kommentar

Ble mcdonald :p

 

Fant en studie på lommelegen som sa at fastfoos er like bra som proteinbarer. Pleier å spise proteinbarer. Men samtidig sier andre at fastfood ikke er mat for mennesker ...

 

Uansett, spist 4 cheese nå og har 1200 kcals igjen ila dagen. 76g protein og 135g karbohydrater. 76g høres mye ut. Trodde kjøttet i burgerne skulle ta en del men målet er 140g protein så wooah (ifølge myfitnesspal etter lagt inn styrketrening på 820kcals).

Lenke til kommentar

Ble mcdonald :p

 

Fant en studie på lommelegen som sa at fastfoos er like bra som proteinbarer. Pleier å spise proteinbarer. Men samtidig sier andre at fastfood ikke er mat for mennesker ...

 

Uansett, spist 4 cheese nå og har 1200 kcals igjen ila dagen. 76g protein og 135g karbohydrater. 76g høres mye ut. Trodde kjøttet i burgerne skulle ta en del men målet er 140g protein så wooah (ifølge myfitnesspal etter lagt inn styrketrening på 820kcals).

 

Whatever floats your boat, lov å leve litt tross alt :D

Lenke til kommentar

 

 

Ja vil jeg si.

Du får da i pose og sekk.

 

I tillegg til det du nevner sparer du også energi til de tunge løftene ved å kjøre isolasjonfri den uken.

Fantastisk. Da kan man jo faktisk rettferdiggjøre å kjøre helt ned mot maks fra tid til annen :D - Som jeg har forstått ikke er det helt store å satse på i fremgangsøyemed,selv om man trener kun for styrke, bør man opp i to-tre-fire reps(?).
Se det fra en konkurerende styrkeløfters perspektiv.

Tipper at 99% av de dropper iso-pomping uken før den store dagen.

 

Perfekt, naturlig volum-deload.

 

Styrkedeloaden kommer da når man er i uke-1 i volumdelen av programmet.

Superb. Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Ble mcdonald :p

 

Fant en studie på lommelegen som sa at fastfoos er like bra som proteinbarer. Pleier å spise proteinbarer. Men samtidig sier andre at fastfood ikke er mat for mennesker ...

 

Uansett, spist 4 cheese nå og har 1200 kcals igjen ila dagen. 76g protein og 135g karbohydrater. 76g høres mye ut. Trodde kjøttet i burgerne skulle ta en del men målet er 140g protein så wooah (ifølge myfitnesspal etter lagt inn styrketrening på 820kcals).

Vent .. du fant en studie fra lommelegen hvor man har undersøkt fastfood vs sjokoladebarer tilsatt proteinpulver?  :ohmy:  :dontgetit:  :hmm:

 

Edit: Har svart belte i google søk: 

http://www.lommelegen.no/artikkel/b%C3%B8r-du-bytte-ut-energibaren-med-big-mac-0

Studien finnes her : http://journals.humankinetics.com/doi/pdf/10.1123/ijsnem.2014-0230

 

Det er et bittelite forsøk og er ikke for proteinbarer, men energibarer tilsvarende isokalorisk (lik menge energi) som fastfood. Og resultatene er som forventet: Noenlunde lik respons på glykogenresponsen. Den kan dermed ikke generaliseres utover trente menn i sin beste alder. 

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...