Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

 

 

 

http://beritnordstrand.no/mork-sjokolade-teller-som-en-gronnsak/

 

Når man trodde man hadde lest alt...

At mørk sjokolade er sunt er ikke en nyhet for meg, det er også bedre med grønn te enn kaffe bla...

 

Man blir ofte mer mettet av en liten bit mørk sjokolade, sånn at en liten bit er nok, man spiser det på en helt annen måte enn lys som er søtet og blandet med melk..

Grønn te bedre enn kaffe?

 

 

Grønn te har antioksidanter, er bra for hjertet, kreft og det meste annet...

 

http://nifab.no/faktaark/groenn_te

 

Kaffe er sterkere, inneholder vel også antioksidanter i fersk form men har mer koffein som ikke er så bra for hjerte, søvn etc....

 

Koffein er ikke skadelig for hjertet men drikker man kaffe så forringer det søvnen om man drikekr det etter 18oo og legger seg 22oo.

Som jeg selv er eleeeendig på.... :lol:

 

Edit: foretrekker i utgangspunktet grønn te men kaffe er så.... GODT...

Endret av Dufen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

http://beritnordstrand.no/mork-sjokolade-teller-som-en-gronnsak/

 

Når man trodde man hadde lest alt...

At mørk sjokolade er sunt er ikke en nyhet for meg, det er også bedre med grønn te enn kaffe bla...

 

Man blir ofte mer mettet av en liten bit mørk sjokolade, sånn at en liten bit er nok, man spiser det på en helt annen måte enn lys som er søtet og blandet med melk..

Grønn te bedre enn kaffe?

 

 

Grønn te har antioksidanter, er bra for hjertet, kreft og det meste annet...

 

http://nifab.no/faktaark/groenn_te

 

Kaffe er sterkere, inneholder vel også antioksidanter i fersk form men har mer koffein som ikke er så bra for hjerte, søvn etc....

 

Koffein er ikke skadelig for hjertet men drikker man kaffe så forringer det søvnen om man drikekr det etter 18oo og legger seg 22oo.

Som jeg selv er eleeeendig på.... :lol:

 

Edit: foretrekker i utgangspunktet grønn te men kaffe er så.... GODT...

 

 

Det at kaffe forringer søvn, er mer alvorlig enn det høres ut som. Søvn er viktig, og dårlig søvnvaner kan føre til mange andre sykdommer.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ja, det er jo nettopp derfor man ikke drikker kaffe 4-6 timer før man skal legge seg. Det samme gjelder forsåvidt grønn te.

Grønn te inneholder mindre koffein.....

 

Dessuten er folk vidt forskjellig tolerante til koffein som alt annet..

 

Ginseng er mer effektivt og bedre enn kaffe...

 

Grønn te er også bedre men mindre effektivt enn kaffe.

 

 

Derimot er sef god kaffe godt, men da unntar jeg traktekaffe og pulverkaffe....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Til tross for forstuelsen tok jeg en relativt enkelt økt i dag bestående av mountenclimbers, turkish situps og lunges, sistnevnte uten noe ekstra vekt.

Gikk overraskende bra, fremdeles håven i foten, men jeg kan gå "tålig greit" med den, så har troa på at jeg etter helga med litt forsiktighet kan starte skikkelig trening. Men vi får se.

Lenke til kommentar

 

Ja, det er jo nettopp derfor man ikke drikker kaffe 4-6 timer før man skal legge seg. Det samme gjelder forsåvidt grønn te.

Grønn te inneholder mindre koffein.....

 

Dessuten er folk vidt forskjellig tolerante til koffein som alt annet..

 

Ginseng er mer effektivt og bedre enn kaffe...

 

Grønn te er også bedre men mindre effektivt enn kaffe.

 

 

Derimot er sef god kaffe godt, men da unntar jeg traktekaffe og pulverkaffe....

 

Dæven der unngikk du å komme inn under "folk man ikke stoler på" :p

 

Men... Om du nå sier du ikke spiser bacon så er du på den lista... :mrgreen:

Endret av Dufen
Lenke til kommentar

Jeg unner meg det meste men har kuttet ut melk og så mye hvete jeg kan, pga at rygglegen trodde kosthold kunne ha noe med ryggbetennelsen å gjøre...

 

Dermed har jeg følgelig kuttet ned på melk og spiser mørk sjokolade istedenfor melkesjokolade til kaffe eller te i helgen.

 

Bacon ble jeg anbefalt å spise mye av sammen med egg, og kutte ned på brød...

 

Jeg har ikke fått trent så mye i det siste pga ryggsmerter og at jeg knapt har klart å gå.. Men jeg har svømt mye, så håper det tells...  Får iallefall brukt hele kroppen på svømming, og det er jo fint når man ikke klarer å jogge.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Da har du fått uvitenskapelige råd. Det er ingen lenke mellom melk, hvete og ryggbetennelse. Faktisk finner jeg det utrolig at det i det hele tatt har blitt foreslått. 

Ryggsmerter er dessverre diffust og for mange, svært frusterende. Det er lite som reelt fungerer som trolig fører til at mye rart blir foreslått.  

Lenke til kommentar

Da har du fått uvitenskapelige råd. Det er ingen lenke mellom melk, hvete og ryggbetennelse. Faktisk finner jeg det utrolig at det i det hele tatt har blitt foreslått. 

 

Ryggsmerter er dessverre diffust og for mange, svært frusterende. Det er lite som reelt fungerer som trolig fører til at mye rart blir foreslått.  

 

Hun fant betennelse i mageregionen, og jeg fortalte hun at jeg stadig hadde svake smerter i mageregionen, og at legene har sagt betennelse, og jeg drikker alt for mye melk, så hun ville at jeg skulle kutte ut melk og hvete og spise bakteriekultur, samt gjøre kroppsøvelser... Melk og hvete samt pencillinkur mot tannverk trodde hun at var årsak til ryggproblemene, samt stress etc...

 

Sånn jeg forstod det så gjorde betennelse i tarmene at det ble betennelse i ryggmuskulaturen.

 

Bestrider du disse vurderingene? Hun var lege..

 

 

Jeg kommer nok ikke til å aldri til å nekte meg å spise pasta eller pizza eller saus eller is.

Men jeg kutter mye av det, og har bare spist pizza en gang siden nyttår, og sluttet helt å drikke melk, har ikke spist pasta siden nyttår heller. Men kommer til å spise det, men ikke en gang i uken som før.

 

 

Uansett så kan mitt melkeforbruk umulig ha vært sunt, jeg trengte bare en grunn for å slutte på samme måte som med snus, og galaktose, samt usunt kosthold(melk) har overbevist meg om å kutte så mye melk som jeg kan. Jeg drikker vann eller juice/frokost isteden, og spiser kornblanding med havremelk om jeg har dårlig tid..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Se litt på dette, jeg klipper litt...

 

Stoffet laktose i melk omdannes til sukkerstoffet galaktose. Forsøk på mus med lave doser av galaktose har frekalt oksidativt stress, kronisk betennelse, svekket immunforsvar, tap av celler i sentralnervesystemet og et forkortet liv.

- Våre resultater gir sterk tvil om hvorvidt det er bra for helsen å drikke melk i voksen alder. Til og med så lite som to glass melk kan gjøre en forskjell her, sier Michaëlson til VG.

 

http://www.vg.no/forbruker/hoeyt-inntak-av-melk-kan-gi-tidligere-doed/a/23325199/

Lenke til kommentar

Vær forsiktig med Argument from authority, jeg bestrider vurderingerene fordi jeg har i all beskjedenhet selv har ernæring som mitt fagfelt og i disse dager skriver jeg prosjektbeskrivelsen til doktorgraden. 

Det er *ingen* lenke mellom melk og hvete og rygg. En eventuell inflammasjon i tarm skal tas seriøst, men vil ikke spre seg til ryggen. Har du trøbbel med magen skal det selvsagt utredes skikkelig. Om det (som du lenker til) er problemer med å fordøye laktose er dette lett å få utredet. 

Videre, vær også forsiktig med å kirsebærplukke en artikkel i VG som feiltolker budskapet. Jeg leste studien når den kom ut, det er en kohorte, et design som ikke evner ikke å si om dette er kausalt eller ikke. Den som det fleste innen moderne ernæringsepidemilogi har sine begrensinger, spesielt når forfatterne selv påpeker dette i konklusjonen : 
 

 

 

High milk intake was associated with higher mortality in one cohort of women and in another cohort of men, and with higher fracture incidence in women. Given the observational study designs with the inherent possibility of residual confounding and reverse causation phenomena, a cautious interpretation of the results is recommended.

Sannsynlig er det også snakk om revers årsaksammenheng. De fleste har hørt at kalsiumrike matvarer hjelper mot beinskjørhet, det er nærliggende å anta (basert på spørreskjemaet og rådata) at de eldre startet å drikke melk allerede når dem hadde påbegynt beinskjørhet. Hva angår risikoen for hjertekar, så ser man en assiasjon mellom fet melk og hjertekar. Kan det være slik at personer med det høyeste inntaket av mettete meieriprodukter også får økt risiko for hjertekarsykdom? Dems eget datasett tyder på det.

Edit: Tre bekjente av meg har skrevet denne meningskronikken: Ta gjerne å les den. Håper jeg ikke virker streng, men ernæringvitenskap er virkelig noe komplekse store greier. :) 

https://www.nrk.no/ytring/eksperter_-melk-og-kildekritikk-1.11799652

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tro meg jeg drakk alfor mye melk.. Er ikke sikkert at det gav meg ryggproblemene, men synes det er rart om lege tar feil når infeksjon i mage og kronisk infeksjon i rygg hører sammen.

 

Uansett ville jeg fått hjerteproblemer med all melk jeg drakk, så fornøyd med det på et minimum som saus eller is, samt at jeg har kuttet tobakk.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri smakt en god grønn te. Hvilken anbefaler dere?

Selv har jeg nesten ikke fått i meg melk de siste 2 månedene. Kun litt til havregryn i ny og ne. 
Ellers har jeg også kuttet ut meieriprodukter i stor grad. 

Resultat? Vel personlig føler jeg at formen er jevnere. Får sjeldnere disse dagene hvor jeg føler meg virkelig slapp. 

Men det bør nevnes at jeg drakk ganske mye melk å spiste mye meieriprodukter! :D 

Lenke til kommentar

Det som var med meg var at melken ofte kom sammen med kjeks eller småkaker, go figure hvor bad det er..

 

Den grønne teen som kaffe og tespesialistbutikker har synes jeg er god, den i poser synes jeg er dau.. Vet ikke hvorfor.. kan ha med holdbarhet/tilgjengelighet å gjøre.

 

Jeg har en grønn grovte med mangosmak som er svært god, trenger te-sil.. Jeg foretrekker te med en liten teskje honning.

 

Drikker mest te, drikker bare Dolce Gusto Espresso av kaffe, da kona liker en annen kaffe enn jeg.. nescafe pulver...

 

Te trenger man liksom bare lage en eller to kopper av mens kaffe liksom blir litt mye når man lager en hel kanne til seg selv...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Å bøtte innpå for mye av én matvare er sjeldent gunstig. Er det slik at du drakk for mye melk (hvor mye om jeg kan spørre?) så kan det absolutt skyldes problemene du har med magen. For mye laktose kan akkurat gi slike plager. 

 

Jeg vet ikke helt hvor mye jeg drakk, men nesten bare jeg i en familie på 3 som drakk. Samt at vi kjøpte 3 liter melk hver gang vi var i butikken.

 

Jeg drakk melk til frokostblanding, melk til lunch, gjerne to kopper.  Melk til kjeks, melk til melk, melk til kveldsmat...... Jeg tenkte over det, men ikke nok, når legen tenkte over det, så tok jeg det alvorlig.

 

Du skjønner sikkert at det var smart å kutte ut.....

 

Jeg har blitt veldig vandt til havremelk til frokostblanding, og drikker ikke havremelk for seg selv. Men havremelk til havregryn, banan, musli etc funker veldig greit, og er dessuten rimelig her i Sverige.. og lettvint når man har det travelt om morgenen. Jeg kan godt tenke meg å kanskje ta et glass vanlig melk til lunsj i framtid, og holde meg til det. Men da må jeg først kurere den avhengigheten virker det som jeg har hatt, og følge bruk med argusøyne.

 

Et annet råd jeg fikk av legen var å ta D-Vitamin sammen med tran, spiser en tablett-Dvitamin og to spiseskjeer tran på morgen og en skje på kveld....

 

Føler det hjelper på formen iallefall, og begynner å trene ca normalt til uken igjen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hva begrunner du det med? Vi vet at meieriprodukter og melk inneholder flere næringstoffer som vi trenger. Vi vet at i de fleste epidemologiske og kliniske kommer melk overall ganske fair ut. 

Ernæringmessig bidrar kumelk til et bredere aspekter enn både havre og soyamelk. Det lar seg gjøre å ha et sunt kosthold helt uten melkeprodukter inkludert, samtidig om det ikke finnes noen gode grunner til å ekskludere så vil man gå glipp av gode kilder til både kalsium, jod og vitamin D, i tillegg til en meget fin proteinkilde.

Endret av Dukien
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva begrunner det med? Vi vet at meieriprodukter og melk inneholder flere næringstoffer som vi trenger. Vi vet at i de fleste epidemologiske og kliniske kommer melk overall ganske fair ut. 

 

Ernæringmessig bidrar kumelk til et bredere aspekter enn både havre og soyamelk. Det lar seg gjøre å ha et sunt kosthold helt uten melkeprodukter inkludert, samtidig om det ikke finnes noen gode grunner til å ekskludere så vil man gå glipp av gode kilder til både kalsium, jod og vitamin D, i tillegg til en meget fin proteinkilde.

 

Ja jeg vet at melk er sunt, mitt poeng er med måte... Det er mye fett i melk også vet du.. Så det holder med et glass om dagen for min del da jeg hadde et overforbruk..

 

Du er ekspert i kosthold og driver med en legeavhandling, og jeg respekterer det. Men du må da sette deg inn i flere enn ditt ståsted og DITT forbruk også da?

 

Melk er ikke farlig i begrenset normalt forbruk, si du bruker det til musli eller proteindrikk, men jeg hadde ikke noe normalt forbruk..

 

Det samme kan man si om salt, kroppen dør uten salt, men dersom du lasser i deg masse salt i mat, ketchup, i gryter og pastasaus.. Så blir det usunt gitt..

 

 

http://www.webmd.com/diet/healthy-kitchen-11/dairy-truths?page=2

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ergo er salt sunt, og livsviktig.. Men det kan også være direkte farlig om vi bruker for mye av det....

 

Melk er en viktig kilde til enkelte næringstoffer ja sant. Men jeg tror det er viktigst for barna, vi hadde ikke hatt behov for noe sånt annet enn morsmelk osv om vi ikke var skapt til å klare oss uten vel?

 

Melkeindustrien og kunnskapen om melk i norge er oppkjøpt av landbruksindustrien...

 

 

Det er jo komisk i land som feks USA som ikke har samme propaganda osv så er melk helt ut for andre enn barn og frokostblanding... Vil det si at alle helsefolk og kostholds folk i USA er på jordet? Neida de har bare funnet andre sunnere måter å få i seg næring på..

 

Jod og D får du fint i tran og tilskudd, Kalsium er nok med et glass om dagen melk altså...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...