Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bivirkningene er veldig blåst opp. De er der, men ikke i en så stor skala som mannen i gata tror. Dette gjelder frøvrig utrolig mye her i verden..

Rent praktisk vil de aller færreste ha mulighet til såpass grundig oppfølging at bivirkningene er "blåst opp". Bivirkningene er til stede uansett, men kan begrenses ved "optimal" dosering, noe de færreste får til.

 

Jeg mener at det er farlig å dysse ned bivirkninger både ved steroider (, narkotika andre lovlige rusmidler). Minste motstands veg er ofte mer humpete når man passerer første sving, enn den veien som ved første øyekast ser litt lengre og kjedeligere ut. Det er min erfaring. :)

 

Jeg sier ikke at jeg synes steroider nødvendigvis er galt - men ufarliggjøring - det er farlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har aldri egentlig sett så veldig mye galt i bruk av doping, i hvertfall ikke dersom man ikke bedriver konkurranse.

Når billig doping uten bivirkninger kommer på markedet så starter jeg på flekken  :w00t:, men tviler på vi er der i nær fremtid.

Flere vil nok argumentere for det etiske - ideen om en "ren naturlig" idrettutøver og at alle konkurrerer på like vilkår. Eksempel kan det være slik at en toppidrettutøver har en gendefekt, som gjør at mulige bivirkninger av steroider blir større - som eksempel (spesielt) det kardiovaskulære systemet enn sine konkurrenter. 

 

Det er å betvile at det noen gang kommer "dop uten bivirkninger". Husk at en farmakologisk effekt alltid vil ha bivirkninger, det gjelder selv paracet. Spørsmålet er om positive effekter overveier de mulige negative. Hormoner har også en "kjemisk kommunikasjon": negativ feedback-systemet" er et viktig prinsipp når det gjelder regulering av hormonsekresjon. Dette er bakgrunnen for at produksjonen av testosteron hos brukere går midtertidlig ned. Kropper registerer forhøyete verdier og som en konsekvens stopper sin egenproduksjon for å oppnå "harmoni". 

 

Bivirkningene er veldig blåst opp. De er der, men ikke i en så stor skala som mannen i gata tror. Dette gjelder frøvrig utrolig mye her i verden..

Du må nesten utdype. Er det det relative risikoen du sikter til? De negative fysiologiske konsekvensene er dokumentert, men på individnivå er det selvsagt flere som opplever minimalt med bivirkninger. Ta gjerne en titt på disse to : 

 

https://bacandrology.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12610-016-0029-4

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1464-410X.2011.10131.x/full

Endret av Dukien
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har lyst til å hive meg på en liten styrkebollk når hypertrofi-programmet mitt er over om 3 ukers tid. Snakket med fyfo-instruktøren på skolen om jeg kunne starte rett på 5x3 splitt over/-underkropp. Han mente det ville bli har påkjenning for nervesystemet å gå rett fra plyosize (mitt nåværende) til 5x3 og burde heller jobbe meg ned fra 8'ere.

 

MEN: Jeg tror ikke han er klar over at plyosize også inneholder helkropps 4'ere, 5'ere og 6'ere samt tunge lavrepetisjons baseøvelser midtveis i uken. Mitt spørsmål er da om jeg kan starte med 5x5 igjen og jobbe meg nedtil 5x3 over en periode på flere uker?

Lenke til kommentar

Har lyst til å hive meg på en liten styrkebollk når hypertrofi-programmet mitt er over om 3 ukers tid. Snakket med fyfo-instruktøren på skolen om jeg kunne starte rett på 5x3 splitt over/-underkropp. Han mente det ville bli har påkjenning for nervesystemet å gå rett fra plyosize (mitt nåværende) til 5x3 og burde heller jobbe meg ned fra 8'ere.

 

MEN: Jeg tror ikke han er klar over at plyosize også inneholder helkropps 4'ere, 5'ere og 6'ere samt tunge lavrepetisjons baseøvelser midtveis i uken. Mitt spørsmål er da om jeg kan starte med 5x5 igjen og jobbe meg nedtil 5x3 over en periode på flere uker?

Er usikker på hvorfor dette skulle være en så hard påkjenning for nervesystemet - man begynner vel i "uke 1" uansett, og får en myk overgang på den måten?

Enkelte er mer forsiktige enn andre da, og det er ok. Men, har man styrketrening i kroppen fra før av burde ikke dette være et problem - større forandringer av vant treningsopplegg vil bestandig være en påkjenning. :D

Lenke til kommentar

Det var egentlig mitt syn på det også. Vi (jeg og makkeren som trener sammen) har nesten aldri de siste 2 årene vi har trent sammen kjørt hypertrofi-baserte program ene og alene, men supplert med lav(ere)-repetisjonsøkter hvis ikke disse har vært innbakt.

 

Men da tror jeg at jeg gønner på. Kunne uansett tenkt meg å begynne på 5x5 hvertfall for å se hvor langt jeg klarer å pushe den der.

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at de fleste tar steroider feil. Tar man det derimot riktig, så kan det være relativt trygt. 

Man kjører vel kurer, hvor man etter endt kur supplerer med andre medisiner for å normalisere kroppen igjen. 

Det virker i hvert fall bedre enn testosteron som får organene til å vokse, om jeg ikke tar helt feil? :D 

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at de fleste tar steroider feil. Tar man det derimot riktig, så kan det være relativt trygt. 

Det virker i hvert fall bedre enn testosteron som får organene til å vokse, om jeg ikke tar helt feil? :D

Dette er tatt etter hukommelsen, jeg leste en elegant utført studie hvor man delte deltagerne i tre grupper. 

 

Gruppe 1 - personer som tok steroider og trente

Gruppe 2 - personer som ikke tok steroider og trente

Gruppe 3 (kontroll) som *ikke* trente, *men* tok steroider. 

 

Resultatene viste at gruppe 3 slo gruppe 2 på muskelvekst med over to kg ren muskelmasse, og det sier litt om potensialet til steroider. Veksthormon er potent til å få organer til å øke i størrelse.  

 

Dorian Yates er han som først introduserte slike til scenen under Olympia 1993. Etter min mening ødela det hele visjon om det "menneskelige skulptur" og det etiske, aka Frank Zane etc. Er derfor jeg er fan av kroppsbyggere fra 60-80 tallet, men svært få i moderne tid som jeg liker.

 

http://i.imgur.com/knbRZEY.jpg

 

 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Mener å ha hørt at det å trene på morgenen så får man cirka 30 % redusert effektiv trening. Er dette sant? Gjelder dette både styrke og kondisjon?

Wait what? Hvorfor skulle man få redusert effekten med 1/3?

 

Mange proffer (uansett idrett) har veldig tidlige økter, så vil anta at det du skriver er feil. Men vet gjør jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...