Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

 

 

Personlig synes jeg 5 og 5 uker er passende. 10-ukers runder blir likson 6-7 uker med lett trening og er ikke nødvendig.

 

Kva skjer i løpet av dei 5 vekene? 5 veker på 8 reps, så 5 på 5, eller innom 8, 5, 3 på 5 veker, og deload etterpå?

 

Å tyne 8-reppere er muligens litt waste hvis maksstyrke er fokus?

 

Fokus er både styrke og volum, men eg driv ikkje med noko styrkeløfting. Eg forstår det som at variert repetisjonsområde er positiv, ein kan som du er inne på bruke det i veker med lettare vekter, og det kan vere motiverande å ikkje slite på 3-5 reps heile tida. Kan sjølvsagt ha færre 8-reppere enn 3 og 5.

 

Det er justering av detaljar, som alle variantar av programmering er. Det er mykje som fungerer så lenge ein har med det essensielle.

 

  • Styrketrening med progresjon
  • Nok mat
  • Nok protein
  • Nok søvn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snip

 

Har ikke kjørt deload nei. Eller, vi gikk tilbake til et hypertrofi-basert program så kinda, kan man kanskje si.

 

Forøvrig, jeg har lagt på meg en god del fett denne høsten og tenker å prøve ut periodisk fasting over jul også. Er dette noe å kjøre sammen med et styrkebasert program? Sett så klart under at man spiser nok i vinduet sitt.

Lenke til kommentar

 

 

Forøvrig, jeg har lagt på meg en god del fett denne høsten og tenker å prøve ut periodisk fasting over jul også. Er dette noe å kjøre sammen med et styrkebasert program? Sett så klart under at man spiser nok i vinduet sitt.

 

Det går helt fint. Totalt inntak er det som teller. 

Lenke til kommentar

 

Snip

Har ikke kjørt deload nei. Eller, vi gikk tilbake til et hypertrofi-basert program så kinda, kan man kanskje si.

 

Forøvrig, jeg har lagt på meg en god del fett denne høsten og tenker å prøve ut periodisk fasting over jul også. Er dette noe å kjøre sammen med et styrkebasert program? Sett så klart under at man spiser nok i vinduet sitt.

 

Kor mange kcal har du tenkt å innta per dag i forhold til forbruk?

Lenke til kommentar

 

 

Snip

 

Har ikke kjørt deload nei. Eller, vi gikk tilbake til et hypertrofi-basert program så kinda, kan man kanskje si.

Forøvrig, jeg har lagt på meg en god del fett denne høsten og tenker å prøve ut periodisk fasting over jul også. Er dette noe å kjøre sammen med et styrkebasert program? Sett så klart under at man spiser nok i vinduet sitt.

 

Kor mange kcal har du tenkt å innta per dag i forhold til forbruk?

Må innrømme at jeg ikke har tenkt på det. Regner med at det er naturlig å ligge i overskudd uansett, men kan ikke skjønne hvordan en skal få til fettnedgang da? Jeg pleier å periodisere med vekselvis styrke/hypertrofi, evt kombinasjoner som Plyosize eller Phat som jeg ser for meg som neste fase.

Lenke til kommentar

 

 

 

Snip

Har ikke kjørt deload nei. Eller, vi gikk tilbake til et hypertrofi-basert program så kinda, kan man kanskje si.

Forøvrig, jeg har lagt på meg en god del fett denne høsten og tenker å prøve ut periodisk fasting over jul også. Er dette noe å kjøre sammen med et styrkebasert program? Sett så klart under at man spiser nok i vinduet sitt.

 

Kor mange kcal har du tenkt å innta per dag i forhold til forbruk?

Må innrømme at jeg ikke har tenkt på det. Regner med at det er naturlig å ligge i overskudd uansett, men kan ikke skjønne hvordan en skal få til fettnedgang da? Jeg pleier å periodisere med vekselvis styrke/hypertrofi, evt kombinasjoner som Plyosize eller Phat som jeg ser for meg som neste fase.

 

Neei...fettet vil fortsette å øke så lenge du opprettholder overskuddet - periodisk faste eller hva som helst du prøver deg på.

Så, hvis håpet var å gaine mindre fett eller tilogmed redusere fettet ved å gå over til PF vil du ikke oppnå ønsket resultat, sett da at kcal-inntaket er like høyt som før.

 

5k kcal på 2 timer gir det samme resultat fettmessig/vektøkning som 5k kcal fordelt på 10 måltider/24timer.

Lenke til kommentar

Godt sagt som en "definisjon" av en seriøs idrettsutøver:

 

"1. De kommer ikke med unnskyldninger når de presterer dårlig - PUNKTUM.

2. De utfører all nødvendig trening, selv det som oppfattes som kjedelig. Med andre ord, de jobber deres svakheter, ikke bare hva de er gode på.

3. De tar en langsiktig tilnærming på deres utvikling som utøvere. De vet at ting ikke vil skje over natten og at de trenger en systematisk tilnærming for å maksimere prestasjoner og redusere skaderisikoen.
4. De har en god personlighet, er høflige, ydmyke og oppmerksomme.
5. De jobber svært hardt og lar deres handlinger bevise hva de er gode for."

 

Hele artikkelen her

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neei...fettet vil fortsette å øke så lenge du opprettholder overskuddet - periodisk faste eller hva som helst du prøver deg på.

Så, hvis håpet var å gaine mindre fett eller tilogmed redusere fettet ved å gå over til PF vil du ikke oppnå ønsket resultat, sett da at kcal-inntaket er like høyt som før.

 

5k kcal på 2 timer gir det samme resultat fettmessig/vektøkning som 5k kcal fordelt på 10 måltider/24timer.

Men hva er da helsegevinsten med PF når man vil øke muskelmasse eller styrke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...