Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kopi fra redditposten min:

 

Hey guys. 1.5 weeks ago I suddenly felt a sharp pain running down my back as I was starting a set of squats. Had been doing Stronglifts 5x5 for 8 weeks. Had finally started getting serious with lifting again after having been lifting on and off for the last 4 years, but hiking, cayacking and running a lot instead. My back has been a mess since, I have not lifted for a while and I fear for my progress.

I'm 23 year old, 185 cm tall (~6') weigh 78 kg (~170 lbs). I was doing Stronglifts 5x5 just to get my core going properly, made some decent gains, but must have been doing something wrong and probably making gains too fast for my ligaments or joints to adjust, I don't know. My back has always been my strength, and I've been very good at deadlifting and cayacking, so this got me properly worried.

I need help setting up a program though. I am thinking a routine which is something like this:

Monday: Leg day. One or two upper body exercises to use them a bit. Extra core work (for my back) and some very basic accessories.
Tuesday: Running longer distance, 45min - 1hr, some pushups and/or rope resistance training.
Wednesday: Upper body day. Chest, shoulders, triceps. Some upper back, just to keep it activated? Extra core work and basic accessories.
Thursday: High intensity intervals. Uphill sprints, which will hit my legs hard. Some pushups and/or rope resistance training.
Friday: Upper body day. , Upper back, biceps, forearms. Some chest and shoulders, just to keep it activated? Extra core work and basic accessories.
Weekend: rest, maybe some minor hikes for socializing.

Goals: Stay injury free. Focus on getting bigger arms, especially forearms, as I have always had powerful legs and back due to my hiking and cayacking. Build a solid foundation to get mad gains on in the future. I want to stay in shape for hiking and running, as those are my favourite hobbies, but I also want to get a good health foundation and look good for the summer.

My thoughts behind this program:
I fear doing Stronglifts 5x5 as of right now due to back injuries being seriously scary. Because of that, I want to do more exercises with lower weights for the time being. I'd rather be in it for the long run with consistent, slow gains, than being a mad gains machine for a while and then losing most of it in an injury, rinse repeat. Maybe get comfy with higher weights/lower reps when I have not been injured for a longer time. Injuries lead to such a hit to your physical and mental health that it's not worth it.

Leg day should come first, as I need to get the leg lifts out of the way before I run the next day. It's more dangerous to lift when legs are weak, than it is to run when legs are weak. I also need to get some time between my two running sessions, so one on Tuesday and the other on Thursday lets me get some rest inbetween. Running on Wednesday and Friday may perhaps let me get more rest time for my legs?
Two days to lift upper body focus, as I get a lot of lower body training from running.

Which exercises to choose, though, I have more problems. I'm thinking compounds but squats, deadlifts, ohp and standing rows all put a lot of load on your back.

Thoughts on my reasoning for my program? Suggestions for exercises to do, programs I can rip off or slightly adjust?

How long should I stay away from deadlifts, squats etc? I feel like I need to get some bros to really take a look at my form before I do anything. Think I curve backwards instead of staying straight, but not sure.

Lenke til kommentar

Thoughts on my reasoning for my program?

 

Wall of text, engelsk, springe opp, springe ned, unngå skader, kajakk, leg-days, sortere treningsrutiner mellom cardio og styrke...hvilkeøvelser, hvilke øvelser-ikke...

 

Tøff start på året vil jeg kalle dette.

 

Det du ønsker deg er egentlig Alfa-og-Omega - og legg da til kostholdshjelp slik at du ikke gainer FOR MYE i en gitt periode slik at det ikke går utover cardioen.

 

Personlig ville jeg opprettet en egen tråd for dette - ELLER kommet med noe mer spesifikt, eventuelt delt dette opp i 100 deler og tatt det bit for bit :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Starta egen tråd på det, men nå oppdaget jeg denne tråden. Prøver å stille det samme spørsmålet her. Jeg trenger råd :) Siterer bare mitt eget innlegg, som jeg hadde i en annen tråd. 

 

Hei! Jeg trenger et treningsopplegg som jeg kommer til å følge. Litt info om meg selv: Jeg er mann, 190 høy og veier 105 kg. Jeg er ikke tykk, men jeg er kraftig bygd med endel muskler. Jeg er vant til relativt tungt kroppsarbeid, slik som skogsarbeid og ulike former for arbeid innen landbruket. Selv om jeg jobber endel med kroppen, så blir det mange dager forran PC, i sofa, i traktor, i bil og lignende. Jeg har litt midjefett, eller hva nå enn man skal kalle det. Mannefett som legger seg på magen. Ikke mye dog, men det er endel, og jeg er redd for at hvis jeg ikke begynner å være mer aktiv, så vil fettet bare balle på seg. 

 

På lang sikt så vil jeg oppnå markerte muskler og sixpack. På kort sikt så vil jeg se resultater i form av at jeg løper lenger uten å bli dødssliten eller at midjemålet når ned noen mm, eller cm. Jeg vil ikke ned i vekt. Jeg vil opprettholde muskelmassen min, og kanskje også øke den. Det er fett jeg vil ha bort, og det er mer muskler jeg vil ha. Samtidig så skader det heller ikke å få en bedre kondis. Jeg spiser forresten ekstremt mye og har en matlyst langt over snitt. Jeg drikker også 2-3 liter melk om dagen, og noen dager kan det komme opp i 5-6 liter. Det har jeg gjort i flere år, uten at jeg har merket noen negativ effekt av det. Jeg liker helmelk best, men jeg velger bevisst ekstra lett, da jeg vet at helmelk ikke er det sunneste man kan få i seg. 

 

Har dere noen forslag til treningsopplegg som kan passe meg? Jeg vil helst ikke endre mye på kostholdet. Jeg holder meg unna røyk, alkohol og sukker (stort sett). Jeg spiser ellers ganske variert. Jeg føler ikke at det er maten som er problemet/eller som jeg må endre på. Jeg føler at det er aktivitetsnivået. Noen forslag til aktiviteter som jeg kan gjøre, kan dere eventuelt lage et forslag til en langsiktig trenings-plan?

 

PS: Jeg er litt konservativ når det gjelder treningssenter. Jeg mener at treningssenter er oppskrytt. Jeg liker å løpe/gå i naturen, og musklene kan trenes ved de gode gammeldagse push-up eller sit-ups som man har. Kanskje dette ikke er optimalt for rygg ell. lignende (mener jeg å ha hørt??), men det er disse formene for trening jeg foretrekker. Hva tenker dere om det? Noe jeg bør endre der? Håper at dere kan komme med konstruktive forslag og bidrag slik at jeg kan bli en litt sprekere person i 2017.  :)

Lenke til kommentar

De bruker stort sett maskiner uansett. Verre er det når noen oppdager at de også kan gjøre curls i squat racken.

 

Men dette er kanskje heller gode grunner til å finne alternativer til kommersielle treningsstudio.

Nei, etter internett har flere skjønt at SQUATS er fett, så alt er fuckings opptatt hele tiden.

Lenke til kommentar

 

De bruker stort sett maskiner uansett. Verre er det når noen oppdager at de også kan gjøre curls i squat racken.

 

Men dette er kanskje heller gode grunner til å finne alternativer til kommersielle treningsstudio.

Nei, etter internett har flere skjønt at SQUATS er fett, så alt er fuckings opptatt hele tiden.

 

 

 

Bare synd at de ikke fullfører øvelsen skikkelig. De fleste menn jeg ser løfter kun 60-80kg i knebøy eller kvinner med kun stang. Ok, de trenger ikke trene seriøst. Men minst 100kg(eller 70-80kg for kvinner) bør alle klare. Gidd å ta kvartbøy eller ha vekt under hælene.

Endret av Fox
Lenke til kommentar

 

 

De bruker stort sett maskiner uansett. Verre er det når noen oppdager at de også kan gjøre curls i squat racken.

 

Men dette er kanskje heller gode grunner til å finne alternativer til kommersielle treningsstudio.

Nei, etter internett har flere skjønt at SQUATS er fett, så alt er fuckings opptatt hele tiden.

 

Bare synd at de ikke fullfører øvelsen skikkelig. De fleste menn jeg ser løfter kun 60-80kg i knebøy eller kvinner med kun stang. Ok, de trenger ikke trene seriøst. Men minst 100kg(eller 70-80kg for kvinner) bør alle klare. Gidd å ta kvartbøy eller ha vekt under hælene.

Vel... Om folk vil løfte bare stanga, kvartbøy eller med en vektskive under hælene - go for it, sier nå jeg. Kan til dels forstå at kvartbøy er en uting, men å frustrere seg over de to andre punktene er svært begredelig, spør du meg. Folk har forskjellige mål og forskjellige utgangspunkt hva gjelder både styrke og mobilitet. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

God kveld, her er det bare klaging og drittslenging til andre på gymet som vanlig ser jeg.

velvel.

 

https://www.youtube.com/watch?v=3JNI4wHTF8c

Vil ikke si at det er normalen her inne, tvert i mot vil jeg si det vanligvis er stor takhøyde og at folk oppriktig prøver å hjelpe. Synd du føler det slik da.

 

Hadde vært gøy med en word count på den videoen, antall ganger han sier "fuck those bitches" eller hvillen frase han brukte mest... :D Men kudos for å sette de guttene på plass!

Lenke til kommentar

Hvem er disse "alle"? Og hvorfor bør de klare 100kg? Krever jo faktisk litt tid og arbeid til å komme seg dit.

Spreke, muskuløse folk med tynne bein som har funnet ut at de skal trene beina også. Men skikkelig utførelse gidder de kkke og holder dermed racket opptatt unødig lenge med deres kvartbøy

Endret av Fox
Lenke til kommentar

 

Hvem er disse "alle"? Og hvorfor bør de klare 100kg? Krever jo faktisk litt tid og arbeid til å komme seg dit.

Spreke, muskuløse folk med tynne bein som har funnet ut at de skal trene beina også. Men skikkelig utførelse gidder de kkke og holder dermed racket opptatt unødig lenge med deres kvartbøy

Mitt siste stikk i denne minidebatten: vær så snill og hopp ned fra din høye hest, den holdningen hjelper verken deg selv eller noen andre. La folk trene som de vil og prøv heller å komme med konstruktive innspill til de som trenger det, om det lar seg gjøre. :)

 

Med vennlig hilsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke å ri, ellers takk :)

 

Men seriøst, jeg sier ingenting til dem. Jeg lufter bare mine tanker her, jeg synes at det er slitsomt å stå rack-kø lenge når man ser at de ikke trener like seriøst med beina som de gjør med overkroppen. Likevel holder de racken opptatt ganske lenge.

 

Jeg er fullstendig klar over at alle har like mye rett å bruke racken og man får bare stille seg bak i kø. Det gjør jeg jo.

Lenke til kommentar

 

Hvem er disse "alle"? Og hvorfor bør de klare 100kg? Krever jo faktisk litt tid og arbeid til å komme seg dit.

Spreke, muskuløse folk med tynne bein som har funnet ut at de skal trene beina også. Men skikkelig utførelse gidder de kkke og holder dermed racket opptatt unødig lenge med deres kvartbøy

 

Ville det ikkje berre tatt endå lengre tid om dei gjekk lengre ned enn kvartbøy? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...