Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å bli kjendis-PT så handlar det nok mykje om profilering, eksponering og å bli kjent med dei rette folka. Akkurat den nisjen der (lubben-PT) fungerer nok betre for damer.

 

"Ja, jeg er litt stor, men trener og elsker kroppen min. Følg meg på Instagram der jeg legger ut bilder av kroppen min i tights hver dag."

 

Generelt trur eg ein person med høgare feittprosent kan fungere som PT om vedkomande veit kva h*n driv med, men det er ofte mykje prat om kropp og lite om kosthald og trening.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot lubne PT-er, men jeg syns at man som PT eller trenings-/kostveileder IKKE bør falle i kategorien for overvekt og dermed leve med økte helserisikoer. Ja til et kroppsmangfold, men ikke frem usunn kropp :) .

 

Fikk forresten A på muntlig eksamen i fysisk forebyggende aktivitet og helse, jeg hadde om temaene metabolsk syndrom (apropos leve med helserisiko, lol), angst og stress :) . Superglad!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kunne lett gått til en lubben pt, men da må han/hun gjøre opp for lubbenhet via imponerende fysiske prestasjoner.

 

Si en pt har en fett% på 35-40 men er en tidligere marinejeger som måtte gå av pga. en ankelskade, men som nå løper 100-meteren på rett over 11 sek, løfter 300kg+ i mark/bøy, kan hoppe vertikalt over en meter, har svømt over den engelske kanalen og fra arkansas til fastland uttalige ganger på vinterstid uten våtdrakt med en 50kg kettlebell bundet til ene håndleddet, har 15 års+ utdanning med haugevis av doctorgrader innen idrettsvitenskap, erneringsfysiologi, osteopati, fysioterapi osv. Samtidlig som han i tillegg har flere års erfaring med arbeid som coach under trenere som Joe Defranco og Ivan Abadjiev.

 

Hadde jeg vært tilbøyelig til å ansette denne fantasipersonen til å hjelpe meg med knebøyteknikk og treningsprogramering? joda.

 

Edit:

Derimot ei smålubben liten dame med ingen imporende prestasjoner under beltet annet enn å skryte på instagram om hvor digg det er å spise bacon og se vanlig ut, mer tvilsom der.

Endret av Primer4
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne lett gått til en lubben pt, men da må han/hun gjøre opp for lubbenhet via imponerende fysiske prestasjoner.

 

Si en pt har en fett% på 35-40 men er en tidligere marinejeger som måtte gå av pga. en ankelskade, men som nå løper 100-meteren på rett over 11 sek, løfter 300kg+ i mark/bøy, kan hoppe vertikalt over en meter, har svømt over den engelske kanalen og fra arkansas til fastland uttalige ganger på vinterstid uten våtdrakt med en 50kg kettlebell bundet til ene håndleddet, har 15 års+ utdanning med haugevis av doctorgrader innen idrettsvitenskap, erneringsfysiologi, osteopati, fysioterapi osv. Samtidlig som han i tillegg har flere års erfaring med arbeid som coach under trenere som Joe Defranco og Ivan Abadjiev.

 

Hadde jeg vært tilbøyelig til å ansette denne fantasipersonen til å hjelpe meg med knebøyteknikk og treningsprogramering? joda.

 

Edit:

Derimot ei smålubben liten dame med ingen imporende prestasjoner under beltet annet enn å skryte på instagram om hvor digg det er å spise bacon og se vanlig ut, mer tvilsom der.

Vi hadde en sånn sersjant på rekruttskolen.

Tjukk som ei bolle og smilende dagen lang.

Men han var dem sterkeste, kjappeste, mest utholdne og dermed den vi hadde mest respekt for.

 

Camilla Lorentzen derimot, ønsker dessert hver dag virker det som. Hun sier selv at hun ønsker å kunne spise burger når som helst, drikke vin og spise snop når som helst.

I min bok er IKKE det å ta ansvar for seg selv.

Lenke til kommentar

Enig, blir selv aldri like flink til å løpe eller skyte pil og bue som cameron hanes

 

 

cameron-hanes-shop-pagebg.jpg

 

Men kan prøve og bli like god som han er til å løpe og skyte pil og bue i de feltene jeg legger resursene mine i. derfor synes jeg at catchphrasen han har på t-skjorta er stilig og motiverende.

 

Derimot klarer jeg ikke se hva sånne som Helene Drage (grøss) eller Camillalor (fitnok?) egentlig vil fram til, at man skal være fornøyd med egen innsats og utseende uansett hvordan man presterer og ser ut? hva skjedde med mestringsfølelse og utfordringer?

 

Joda du bør ha 7+timer søvn og unngå og bli for fanatisk med trening og kosthold men finnes jo en ganske brei mellomomlinje hvor man verken blir ku eller utvikler anoreksia.

Endret av Primer4
Lenke til kommentar

Har noen innspill angående Camilla Lorentzen for er kompis med kjæresten hennes og snakker med han jevnlig. Hun på sin side er  har en bachelor i biokjemi og har fin kontroll over ernæring. Kjæresten hennes er PT og tar master innen idrettsernæring. Sistnevnte utveksler vi siste nytt innen ernæring og han er veldig flink. Han var også tidligere ganske fit men nå har han blitt en kraftplugg som flere her vil kategorisere som småtjukk : https://www.facebook.com/photo.php?fbid=463050183881740&set=a.106725096180919.8640.100005302869363&type=3&theater

Sett i lys av ovennevnte diskusjon, av de to lærte jeg riktig knebøy-teknikk. Noe jeg slet med tidligere og jeg forstår hvor folka her vil hen. Men skal vi følge grunnprinsippene til flere av de tidligere innleggene her, må en tannlege hatt hull i tennene for å borre? Må en kreftlege hatt kreft for å vite hvordan kreft fungerer? Må en PT være fit for å kunne gi trenings-råd? Samtidig er jeg ikke uenig hva angår Helene som ikke gir et riktig ideal og neglisjerer at overvekt i seg selv øker risikoen for flere livsstilsykdommer. Hun burde anerkjenne at selv om det er vanskelig bør en varig signifikant vekttap være målsetningen, ikke å rettferdiggjøre overvekten til kundene sine. 
 

Ellers gratulerer til Juliess med velbestått eksamen og vil også nevne at jeg nå har søkt meg videre til doktorgrad innen ernæringsepidemiologi ved Kristiansand. I tillegg skal masteroppgaven min sammen med skolen bli forsøkt publisert i en internasjonal tidsskrift (Public Health)  så sommeren blir å koke ned 70 sider til ca. 3000-6000 ord og oversette til engelsk. -_-

Endret av Dukien
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men skal vi følge grunnprinsippene til flere av de tidligere innleggene her, må en tannlege hatt hull i tennene for å borre? 1

Må en kreftlege hatt kreft for å vite hvordan kreft fungerer? 2

Må en PT være fit for å kunne gi trenings-råd? 3

Har redigert innlegget ditt for å svare enkelt og oversiktlig, uten å endre det du skriver.

 

Vanligvis treffer du blink men her bommer du grovt.

1 En tannlege har en anerkjent utdanning, hvor han/hun får den nødvendige erfaringen og utdanningen for å behandle tenner og det som har med det og gjøre. En tannlege må ha erfaring med klienter for å bore.

2 En onkolog har en anerkjent utdanning, hvor han/hun får den nødvendige erfaringen og utdanningen for å behandle kreft og det som har med det og gjøre. En onkolog må ha hatt erfaring med pasienter for å behandle kreft.

 

1 og 2 kan og lene seg på rimelig sikre kilder, læreverk og andres erfaringer og med det gjøre en god jobb.

 

3 Nei, men vedkommende bør ABSOLUTT ikke gi tvetydige signaler eller bygge opp under den dogmen at "du er god nok som du er". Det er i beste fall en standstill i forfall de bidrar til men ikke mer. De gjør seg selv dermed ubrukelige.

 

Camilla Lorentzen er kun ute etter penger, jeg kan ikke på noen måte se det annerledes.

Når hun frir til de med dårlig selvbilde, lav selvbeherskelse eller andre forutsetninger som burde vært behandla gjennom helsevesenet så faller hun rett og slett igjennom som et dårlig menneske. At hun har hjulpet mange med å bli mer aktive og lagt om sin livsstil i større eller mindre grad har ingenting å si, hun har tjent penger på det. Det er ikke å hjelpe, det er business.

At de to har lært deg knebøy blir en anekdote, det er bare det.

 

Forøvrig: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=396823650504394&set=a.166613840192044.1073741829.100005302869363&type=3&theater

Endret av Dufen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser hvor du vil hen og er fortsatt uenig at jeg har bommet her, grunnprinsippene som jeg skrev blir det samme. Camilla har akkurat en anerkjent utdanning innen PT, både praksis og teorien og er ikke mindre verdt fordi det scorer "mindre på hierarken". Dette er kompetanse som uavhengig av fettprosent ikke kan neglisjeres. Hva med en overvektig klinisk ernæringsfysiolog som skal gi råd? Blir de mindre verdt? Selv om dette er jobben hennes er hun som alle andre avhengig av en inntekt. Å angripe henne for "kun penger" er jeg uenig med da hun nok har et lidenskapelig ønske om å hjelpe personer til et bedret livskvalitet, akkurat som flere andre innen diverse helsefag. Nå er det slik at treningsveiledning akkurat er anekdoter som ikke kan neglisjeres. Her har det absolutt sin verdi og synes du har en generell aggressiv retorikk mot henne i og med at hva henne fremmer blir overtolket ut av sin kontekst.  

Det bildet du lenker til Duffen fikk han faktisk fra meg og budskapet er reelt :)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...