Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, det gjør jeg og Actic Storgata har fått en renessanse med en skikkelig heit frøken fra Finland. Pusset opp, utvidede åpningstider med kort og alle "bole-folka" stakk av gårde til Fresh borti gata. Nå er det en økning av hipstere, eldre innvandre og for en gang skyld er også flere jenter representert. Storgata er den eneste som ikke har basseng, da må en til Tøyen Bad & Actic.

For orden skyld, jeg ekke helt gammel enda. :( 

Lenke til kommentar

Jo, det gjør jeg og Actic Storgata har fått en renessanse med en skikkelig heit frøken fra Finland. Pusset opp, utvidede åpningstider med kort og alle "bole-folka" stakk av gårde til Fresh borti gata. Nå er det en økning av hipstere, eldre innvandre og for en gang skyld er også flere jenter representert. Storgata er den eneste som ikke har basseng, da må en til Tøyen Bad & Actic.

 

For orden skyld, jeg ekke helt gammel enda. :(

Er du en slik en? :mrgreen:

 

gym-locker-room-naked-old-guy-meme-gener

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig frustrerende innholdsdeklarasjoner på noen ting, som f.eks. lasagne fra Toro. Jeg driter da langt i hva "ca næringsinnhold pr 100g tilberedt" er. Toro vet da ikke hva slags melk jeg har brukt, hva slags ost, karbonadedeig eller kjøttdeig eller mengden av noen ting. Dessuten har jo tid i ovnen noe å si da vannet fordamper. Jeg vil jo bare vite hva som er i pakken de selger!

Lenke til kommentar

Noe jeg har lurer på som jeg ikke har peil på, anyway here it goes; er en kcal en kcal? Med det mener jeg da, er det helt likegyldig for kroppen min om jeg får i meg 3000kcal fra mcdonalds som 3000kcal fra ting med mindre sukker/fett/karbs etc? Hvis dere skjønner hvor jeg vil. 

Prøvd og google meg frem litt her, men synes det er vanskelig og finne frem i jungelen blandt broscience og påstått kunnskap. 

Det jeg kanskje egentlig søker litt mer kunnskap om er hva bør jeg ideèlt sett spise hvis jeg ønsker og oppnå mest mulig muskler basert på mest mulig fettfri muskelmasse. 

Skyt meg gjerne hvis jeg er totalt på villspor her... 

Lenke til kommentar

Noe jeg har lurer på som jeg ikke har peil på, anyway here it goes; er en kcal en kcal? Med det mener jeg da, er det helt likegyldig for kroppen min om jeg får i meg 3000kcal fra mcdonalds som 3000kcal fra ting med mindre sukker/fett/karbs etc? Hvis dere skjønner hvor jeg vil. 

 

Prøvd og google meg frem litt her, men synes det er vanskelig og finne frem i jungelen blandt broscience og påstått kunnskap. 

 

Det jeg kanskje egentlig søker litt mer kunnskap om er hva bør jeg ideèlt sett spise hvis jeg ønsker og oppnå mest mulig muskler basert på mest mulig fettfri muskelmasse. 

 

Skyt meg gjerne hvis jeg er totalt på villspor her... 

Reelt sett vil du gå like fort opp eller ned i vekt, uavhengig av hvor maten kommer fra ja, så lenge kaloriinnholdet er det samme. Selvsagt må man faktorere inn hvor mye energi kroppen bruker på å fordøye forskjellig mat, men her snakker vi på detaljnivå.

 

Det sagt, over tid vil nok ikke kroppsfasongen være den samme. Et lavprotein kosthold vil ikke beholde/bygge like mye muskelmasse som er proteinrikt, og energinivået vil antagelig være lavere om man lever på mat med lavt næringsnivå. Da vil man etter all sannsynlighet ikke yte like godt på trening heller, som igjen gir dårligere treningsresultat.

Lenke til kommentar

Vil driste meg til en noe lengre forklaring. :)

 

En kalori er alltid en kalori (ref termodynamikkens grunnlov 1) så for å gjøre en absurd lenge fysiologiske reaksjoner kortest mulig, tenk på det som fysikk: Kroppen forbrenner matvarer for å hente ut energien, dette skjer i "cellefabrikker" (mitokondriene). Der foregår elektrontransportskjeden ) hvor vi nyttegjør oss av maten. Elektronene lagres som kroppens ATP, hver gang vi beveger på oss forbruker vi ATP og utløser varme som igjen tilsier at energien går tilbake i andre former --> http://www.friskogfunksjonell.no/elektrontransportkjeden/

 

Den frie energien vi henter ut av molekylene som reagerer, kan vi definere ved hjelp av hhv formel grunnlov 1 og 2.

ΔG = ΔH - TΔS

ΔG = Endring i fri energi

ΔH = Total energi

ΔS = Endring i uorden

T = Temperatur

 

Så hvorfor er alt dette relevant? I første lenke ser du flere reaksjoner. Grunnen til at flere vitaminer, sporstoffer og generelt flere næringstoffer er essensielle skyldes at alt dette krever "arbeidere" og "materialer".

 

Et eksempel er flere av B-vitaminene, som har en direkte rolle i et eller annet ledd i forbrenning av næringstoffene. Vitamin B2 (Riboflavin) er blant annet nødvendig for energiproduksjon i elektrontransportkjeden. Eller å omdanne vitamin B6 til sin opprinnelige form, eller å syntese vitamin B12. Slik går "listen" videre og alle disse mikronæringstoffene har alle sine respektive roller i å gjøre deg i stand til å leve lengst mulig.

 

Motsatt vil et raffinert kosthold med lite innhold av mikronæringstoffer, men mye energi over tid gi en risiko av å få suboptimale nivåer av mikronæringstoffene. Suboptimalt betyr delvis dekt, nok til å ikke utvikle mangelsykdommer, men det er fortsatt ikke helt nok. Fysiologien prøver som en respons, å "effektivisere" det en får. Tegn på suboptimale nivåer sees ofte hos eldre som spiser lite eller barn i vekst med ensidig kost. Klassiske symptomer er å være trøtt, grinete, slapp etc.

 

Om vi forholder oss til vitamin B2, på grunn av sine grunnleggende roller i metabolismen, uttrykkes mangel først i vev med rask celleomsetning, som hud og epitel --> gir tørr og sår hud, sår på lepper, munn. Derfor er rådene å aktivt variere mellom gode matvaregrupper, for å få i seg kjente og ukjente stoffer. Vi vet ikke hva det er i frukt,grønt og fullkorn som ser ut til å å gi en "utvidet beskyttelse" over de essensielle næringstoffene, annet enn at det gjør.

 

Du vil nok gå like mye raskt opp i muskelmasse ved å inkludere Mcdonald sammen med annet mat, kroppen er som påpekt latterlig adaptiv. En annen måte å se det på er at jo bedre enn "vedlikeholder" kroppen jo bedre blir forutsetningene for å over tid unngå flere av dagens moderne livsstilsykdommer. Til slutt, selv om en kalori er en kalori er det forskjeller i hvordan kroppen klarer å utnytte dette. Her blir mandler et eksempel, eller råe poteter hvor bindingene fører til at mer energi i maten går tapt. Såkalt "utilgjengelig energi" og her anbefaler jeg på et generelt grunnlag bloggen til Erik Arnesen som sitter i nasjonal råd for ernæring : https://sunnskepsis.wordpress.com/2016/03/25/notter-kan-vaere-mindre-kaloririke-enn-antatt/

Endret av Dukien
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er problemet? Næringsinnholdet stemmer jo om du har brukt de ingrediensene som pakkeoppskrifta tilsier?

 

Nei, fordi de vet ikke hvilken ost jeg bruker og ikke hvilken kjøttdeig. Og hva hvis jeg vil bruke karbonadedeig? Eller annen melk enn lett melk? Eller tilsette ekstra ingredienser som pesto? Og som jeg skrev har jo ovnstid en del å si da vannet har mye å si for vekten. Eller at den brukes som restemat og vannet tørker ut.

 

 

 

-----------------------------------------------

 

 

En ting jeg kom til å tenke på: det å spise is (altså frossent vann), er ikke det minuskalorier, sånn i teorien? Vann inneholder vel ikke kalorier i utgangspunktet, men man må jo bruke kalorier på å tine isen?

Endret av banansplitt™
Lenke til kommentar

 

Hva er problemet? Næringsinnholdet stemmer jo om du har brukt de ingrediensene som pakkeoppskrifta tilsier?

Nei, fordi de vet ikke hvilken ost jeg bruker og ikke hvilken kjøttdeig. Og hva hvis jeg vil bruke karbonadedeig? Eller annen melk enn lett melk? Eller tilsette ekstra ingredienser som pesto? Og som jeg skrev har jo ovnstid en del å si da vannet har mye å si for vekten. Eller at den brukes som restemat og vannet tørker ut.

Innhaldet i posen er mest durumkveitemjøl (durumhvetemel) og litt tomater. Veg innhaldet i posen og legg til kaloriar frå alt det andre du puttar i den. Det er ca. 340 kcal i durum og vanleg kveitemjøl. Det er litt mjølk og ost i posen, samt krydder, stivelse og greier.

 

Nettoinnhaldet er 202 gram, så du kan anta deg ganske nær kaloriinnhaldet i den posen.

Lenke til kommentar

Takk for hyggelige ord Zeph. : )
 

 

En ting jeg kom til å tenke på: det å spise is (altså frossent vann), er ikke det minuskalorier, sånn i teorien? Vann inneholder vel ikke kalorier i utgangspunktet, men man må jo bruke kalorier på å tine isen?

Flere har grublet seg over dette og er en veldig interessant problemstilling.

Igjen ligger fysikken til grunne og kjemisk energi (potensiell energi) kalles Gibbs frie energi : https://snl.no/gibbsenergi
Dette kan illustreres ved at 1 kcal er den mengde varme som kreves for å øke temperaturen i 1 liter vann opp med 1 grad ( f.eks 10-->11 grader celsius. Kroppens kjernetemperatur er 37 C og nå som du vet dette, ta en titt på dette glimrende svaret: http://www.chowhound.com/food-news/54270/does-drinking-ice-water-burn-calories/

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Linken tar for seg vann ved fire grader og ikke isbiter.

 

Hadde eksempelet vært med 240 gram isbiter ved 0 grader fremfor vann ved 4 grader hadde man trengt 90 kcal fremfor 8 kalorier.

 

333 kcal/kg for smelting av is.

 

0,25kg*333=ca 80 for smelting av isen

Pluss ca 10 for 0 til 37 grader, 

90 kcal totalt

 

Er man ekstrem på deff og bytter 1 liter lettmelk til daglig

med is blir det en kaloriforskjell på 440-(-90*4)=800

 

800*30=24000

 

som igjen blir rundt 3 kg i måneden.

 

Vil sterkt fraråde en deff basert på dette regnestykkene, som det også nevnes i linken fører dette til flere andre problemstillinger der nedkjølingen vil bli veldig sentral med 1 kg daglig. 

 

Alle tallene er avrundet slik at jeg slapp å taste på kalkulator.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...