Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener å ha lest at sterke legger resulterer i sterkere ankler. Derfor ville jeg gjerne prøvd å trene en god del legger.

Å gå i vanskelig terreng, som for eksempel sko og lignende er bra for anklene, men er litt usikker på om du kan gjøre dette, vet jo ikke hvor fort anklene dine kan knekke opp igjen.

Lenke til kommentar

Dagens kuriositet: Ein kar som trente kvartbøy med kun stanga, sissybar og belte.

 

Rippetoe anbefaler også tommelen på oversiden av stanga. Hendene skal stabilisere mot ryggen, ikke holde noe vekt.

Det avheng litt av vinkelen på overkroppen. Med lowbar så vil hendene måtte ta litt vekt, men det avheng av kva vinkel du har. Om eg blir for vertikal med overkroppen så får eg for mykje vekt på handledda. Eg måtte difor senke meg litt lengre ned for å få meir vekt over på ryggen.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hei! Antar dette er stedet å spørre om litt angående opplegg av trening ettersom det virker som det er mange folk med en del peiling her. Er en gutt på 15 år som er litt over 175 og bare veier 55-56 kilo. Derfor ønsker jeg å bygge muskelmasse. Det jeg derimot ikke vil, er å bruke mange hundrelapper i måneden på treningsstudio.

 

Jeg har:

To enhåndsvekter på 4kg

Pull up-stang

Noe man fester i døra med to slags "stikker" som man drar i

+ et par kvadratmeter på gulvet.

 

Det størte problemet mitt er å finne en plan som ikke krever så alt for mye utstyr (selvom jeg er villig til å kjøpe litt) og samtidig trener forskjellige muskelgrupper som armer, mage og bein. Jeg ber mest om hjelp til armer og mage fordi jeg går på langrenn 1-2 ganger i uka.

Takk på forhånd:)

Lenke til kommentar

Dagens kuriositet: Ein kar som trente kvartbøy med kun stanga, sissybar og belte.

Og i dag så jeg i vinduet på SATS Langnes, Tromsø, en jente som hadde på kanskje 20kg i smithmaskin og tok 1/16 bøy med spretthopp på slutten. Det var åpenbart ikke spensttrening for hoppene varierte, jeg ble så satt ut at jeg holdt på å kollidere... :p

Lenke til kommentar

Før noen begynner å beskylde meg for å være en kikker må det nevnes at 3dmøllene og frivektsdelen er lagt mot store panoramavinduer ut mot vegen... :whistle:

Det er forøvrig også aerobicsalen, jentene står vendt innover slik at de som måtte ha bra rompe får vist den til alle som kjører forbi.

Nei for SATS er jo alldeles ikke "se og bli sett"... :whistle:

Lenke til kommentar

Dagens kuriositet: Ein kar som trente kvartbøy med kun stanga, sissybar og belte.

 

Rippetoe anbefaler også tommelen på oversiden av stanga. Hendene skal stabilisere mot ryggen, ikke holde noe vekt.

Det avheng litt av vinkelen på overkroppen. Med lowbar så vil hendene måtte ta litt vekt, men det avheng av kva vinkel du har. Om eg blir for vertikal med overkroppen så får eg for mykje vekt på handledda. Eg måtte difor senke meg litt lengre ned for å få meir vekt over på ryggen.

Har faktisk skjermdumpet partiet i Starting Strength for deg:

post-26121-0-97341000-1327171104_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk.

Men det er lettare sagt enn gjort og er avhengig av forskjellige faktorar. Med high bar er det ikkje noko problem, men det krev litt meir arbeid med low bar. Eg kan til dømes ikkje ha eit smalt grep, sidan handledda får ein knekk i den posisjonen.

 

Så vidt eg har sett på nettet er det ganske normalt med litt vinkel på handleddet med low bar. Utan at handleddet tar spesielt med vekt av den grunn. Vanlegvis med tommelen over.

Ein del som brukar handleddstøtte og.

 

Har alltid hatt tommelen under stanga, men for å få vekk knekken trur eg at eg må gå over til å ha tommelen over.

Lenke til kommentar

Hei! Antar dette er stedet å spørre om litt angående opplegg av trening ettersom det virker som det er mange folk med en del peiling her. Er en gutt på 15 år som er litt over 175 og bare veier 55-56 kilo. Derfor ønsker jeg å bygge muskelmasse. Det jeg derimot ikke vil, er å bruke mange hundrelapper i måneden på treningsstudio.

 

Jeg har:

To enhåndsvekter på 4kg

Pull up-stang

Noe man fester i døra med to slags "stikker" som man drar i

+ et par kvadratmeter på gulvet.

 

Det størte problemet mitt er å finne en plan som ikke krever så alt for mye utstyr (selvom jeg er villig til å kjøpe litt) og samtidig trener forskjellige muskelgrupper som armer, mage og bein. Jeg ber mest om hjelp til armer og mage fordi jeg går på langrenn 1-2 ganger i uka.

Takk på forhånd:)

 

Du sier du er villig til å gå til innkjøp av litt. Hvor stort er budsjettet der? For å få progresjon i lengre tid tror jeg du kommer til å slite litt med bare 8 kg til råds. Så om du hadde hatt mulighet til å kjøpe litt vektskiver og kanskje en stang, så hadde det hjulpet stort, tror jeg.

 

Øvelser du kan gjøre hjemme uten stort utstyr, er for eksempel:

  • Fyll en sekk med bøker og tunge ting du finner hjemme, ta den på, og ta push-ups. Legg kanskje også oppi de 8 kg du har på de to håndmanualene dine. Du kan f.eks trene med 3 sett og 8 reps, altså at du har så mye vekt i sekken at du klarer ca 8-10 repetisjoner, i tre omganger med en pause imellom.
  • Du sier du har pull-ups-stang. Du kan gjøre det samme her. Når du klarer ta 10-12 pull-ups kan du ta vekter i sekken som du har på ryggen når du løfter. Hang-ups er en fantastisk øvelse. Chins også spesielt for overarmen (biceps). Dette er en super øvelse for rygg.
  • Beina er nok det du kommer til å slite mest med, da du ikke har så mange kilo på stangen / stengene dine. Likevel, du kan gjøre det samme her. Fyll sekken tungt, og ta knebøy med den.

 

Ellers er det kanskje en fordel å kjøpe medl.skap på et treningssenter, dersom det kan bli aktuelt.

 

Men uansett: husk kostholdet! Det er absolutt viktigst!!

Lenke til kommentar

Så vidt eg har sett på nettet er det ganske normalt med litt vinkel på handleddet med low bar. Utan at handleddet tar spesielt med vekt av den grunn. Vanlegvis med tommelen over.

 

Her er et bilde fra stronglifts, under "how to squat". Dette er low bar (som du ser), og det er en knekk i håndleddet.

 

post-209260-0-18464100-1327175580_thumb.png

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Takk.

Men det er lettare sagt enn gjort og er avhengig av forskjellige faktorar. Med high bar er det ikkje noko problem, men det krev litt meir arbeid med low bar. Eg kan til dømes ikkje ha eit smalt grep, sidan handledda får ein knekk i den posisjonen.

 

Så vidt eg har sett på nettet er det ganske normalt med litt vinkel på handleddet med low bar. Utan at handleddet tar spesielt med vekt av den grunn. Vanlegvis med tommelen over.

Ein del som brukar handleddstøtte og.

 

Har alltid hatt tommelen under stanga, men for å få vekk knekken trur eg at eg må gå over til å ha tommelen over.

Det er Rippetoe, så det er low bar. Dine personlige begrensninger (og at folk på nettet ikke har perfekt teknikk) er ikke så interessant for hva som er "by the book" teknikk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Antar dette er stedet å spørre om litt angående opplegg av trening ettersom det virker som det er mange folk med en del peiling her. Er en gutt på 15 år som er litt over 175 og bare veier 55-56 kilo. Derfor ønsker jeg å bygge muskelmasse. Det jeg derimot ikke vil, er å bruke mange hundrelapper i måneden på treningsstudio.

 

Jeg har:

To enhåndsvekter på 4kg

Pull up-stang

Noe man fester i døra med to slags "stikker" som man drar i

+ et par kvadratmeter på gulvet.

 

Det størte problemet mitt er å finne en plan som ikke krever så alt for mye utstyr (selvom jeg er villig til å kjøpe litt) og samtidig trener forskjellige muskelgrupper som armer, mage og bein. Jeg ber mest om hjelp til armer og mage fordi jeg går på langrenn 1-2 ganger i uka.

Takk på forhånd:)

 

Du sier du er villig til å gå til innkjøp av litt. Hvor stort er budsjettet der? For å få progresjon i lengre tid tror jeg du kommer til å slite litt med bare 8 kg til råds. Så om du hadde hatt mulighet til å kjøpe litt vektskiver og kanskje en stang, så hadde det hjulpet stort, tror jeg.

 

Øvelser du kan gjøre hjemme uten stort utstyr, er for eksempel:

  • Fyll en sekk med bøker og tunge ting du finner hjemme, ta den på, og ta push-ups. Legg kanskje også oppi de 8 kg du har på de to håndmanualene dine. Du kan f.eks trene med 3 sett og 8 reps, altså at du har så mye vekt i sekken at du klarer ca 8-10 repetisjoner, i tre omganger med en pause imellom.
  • Du sier du har pull-ups-stang. Du kan gjøre det samme her. Når du klarer ta 10-12 pull-ups kan du ta vekter i sekken som du har på ryggen når du løfter. Hang-ups er en fantastisk øvelse. Chins også spesielt for overarmen (biceps). Dette er en super øvelse for rygg.
  • Beina er nok det du kommer til å slite mest med, da du ikke har så mange kilo på stangen / stengene dine. Likevel, du kan gjøre det samme her. Fyll sekken tungt, og ta knebøy med den.

 

Ellers er det kanskje en fordel å kjøpe medl.skap på et treningssenter, dersom det kan bli aktuelt.

 

Men uansett: husk kostholdet! Det er absolutt viktigst!!

 

Jeg er absolutt villig til å gå til innkjøp av manualer hvor man kan endre vekten. Treningsstudio får jeg se på når jeg får egen inntekt en gang i fremtiden ettersom foreldrene mine trolig ikke vil sponse stort.

Kosthold kan reguleres i forhold til mellommåltider/hva jeg tar på brødskiva, men middager får jeg ikke endret stort på. Er det noe jeg burde få i meg mye av? Protein? Og eventuelt noe jeg bør se opp for annet enn sukker?

 

Takk for tips forresten! Om du har noen forslag, hva vil det være fornuftig å gå til innkjøp av?

Lenke til kommentar

Jeg er absolutt villig til å gå til innkjøp av manualer hvor man kan endre vekten. Treningsstudio får jeg se på når jeg får egen inntekt en gang i fremtiden ettersom foreldrene mine trolig ikke vil sponse stort.

Kosthold kan reguleres i forhold til mellommåltider/hva jeg tar på brødskiva, men middager får jeg ikke endret stort på. Er det noe jeg burde få i meg mye av? Protein? Og eventuelt noe jeg bør se opp for annet enn sukker?

 

Takk for tips forresten! Om du har noen forslag, hva vil det være fornuftig å gå til innkjøp av?

 

Hvor mange penger vil du bruke på stang, vektskiver o.l.?

Skaff deg jobb :)

 

Kosthold:

Få i deg maaasse protein, maaange kalorier, nok riktig fett, og nok karbohydrat.

Sliter du med kaloriene finnes det mange ting som hjelper på. Har skrevet et relativt langt innlegg om det noen sider tilbake, om du gidder gå tilbake og sjekke.

Hvis ikke, så står det en del om kosthold på www.stronglifts.com.

 

 

 

Fornuftig å gå til innkjøp av vektskiver (koster ca 18-20 kr / kg brukt på finn), kanskje en olympiastang.. Det er egentlig alt du trenger.

Jeg trener på senter, og jeg bruker egentlig bare pullups-stang, olympiastang og vektskiver. Jeg bruker egentlig svært sjelden apparater.

Lenke til kommentar

Halla, kara. Hva faen brukes cottage cheese til? Lilla, original eller noe. En kompis sa at dette burde vi kjøpe, og jeg klarte ikke å svelge det engang! Fysj :( Vi fant ut at det kanskje skulle kjøres i den derre mixer'n, med f.eks. banan o.l., stemmer dette?

Eg kjører den i miksar saman med banan, frosne bær, juice og mjølk.

 

Det er Rippetoe, så det er low bar. Dine personlige begrensninger (og at folk på nettet ikke har perfekt teknikk) er ikke så interessant for hva som er "by the book" teknikk :)

Det er sjølvsagt interessant å vite kva som står i boka, men korleis det som står i boka fungerer for den enkelte er jo så absolutt av interesse òg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...