Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Hadde min første runde med knebøy på 12 år i dag. kjenner det er noen muskler som ikke brukes i det daglige :)

 

er det realistisk å ha 200kg som må til sommeren?

 

Kvart bøy så :(

 

:) tror jeg har et greit utgangspunkt, mener å huske jeg tok 10 reps på 155 før. får sette et mål på å nå 200, ihvertfall prøve man klarer nok mye på 5 måneder.

 

 

Du syns ikke det var relevant å opplyse om hvor mange kg du tar i dag før du stiller et slikt spørsmål? Eller tenker du at det finnes et generelt svar som gjelder alle? Litt fasinerende egentlig.

 

Ganske fasinerende ja, tenkte nok mest høyt. vil tro at om jeg hadde lagt på 120 i dag hadde det gådd greit, vi tro at 150 sikkert går om en måned når jeg får orden på teknikken, kjente at balansen ikke var tilstede.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det noe å si om man holder tommelen over eller under stanga på knebøy? Er en middelaldrende fyr på gymmet som går rundt å anbefaler alle å gjøre førstnevnte. Han er derimot av typen som kjører biceps curl i knebøy-racket og i tillegg kaster vekta med hele kroppen, så jeg klarer ikke helt å stole på rådene hans.

Lenke til kommentar

Så lenge du har kontroll på stanga skal det ikkje bety noko. Å ta tommelen rundt stanga betyr at du har litt mindre kontroll, men fordelen kan vere at du får handleddet i ein litt meir gunstig posisjon. Er kanskje lettare å kaste den vekk og, sjølv om eg heller ville anbefalt å bruke sikkerhetsstenger.

 

Det avheng av fysikken til den enkelte, samt plassering av stanga. Med high bar er det neppe det store behovet for å ha tommelen over, men kjem du lengre ned så kan det hjelpe med å få vekta på nedre del av handa og ikkje ut mot fingrane.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Har det noe å si om man holder tommelen over eller under stanga på knebøy? Er en middelaldrende fyr på gymmet som går rundt å anbefaler alle å gjøre førstnevnte. Han er derimot av typen som kjører biceps curl i knebøy-racket og i tillegg kaster vekta med hele kroppen, så jeg klarer ikke helt å stole på rådene hans.

 

Mehdi i Strondlifts sier:

 

 

 

Edit: Som Zeph sier, ja, dette gjelder vel først og fremst low bar.

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Det er i praksis ein smakssak kva ein føler fungerer best. Det er enkelte forskjellar som ein må ta hensyn til, men det betyr ikkje stort om du løftar på det eine eller andre viset. Det viktigaste er å løfte sånn som er best for deg.

 

Med low bar blir ryggen brukt litt meir i løftet sidan du blir meir framoverlent med overkroppen.

Lenke til kommentar

Huff, bomma litt på teknikken under en snatch i dag og endte med å kjøre stanga rett i knærne. :thumbdown:

Kjører du rykk? Hvorfor? :)

 

Hva er forskjellen på å trene knebøy med stanga høyt oppe kontra lavt nede? Jeg har siden dag 1 trent med stanga veldig høyt oppe, da jeg ble instruert av en styrkeløfter.

Forskjellig fokus på muskelgrupper. "High-bar" tar mer på lårene, imens "low-bar" tar mer på hele baksiden av kroppen din. Det skal nevnes at "high-bar" gir mer stress på ryggen enn alternativet. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor noen har stanga høyt oppe. Jeg prøvde en periode, men ryggen min var ikke særlig glad i det. Så jeg har gått tilbake.

Ville jo tro at innenfor styrkeløft er det mye vanligere å trene med stanga lenger ned ...

Lenke til kommentar

Da skal jeg prøve lowbar. Jeg har kjørt highbar, men jeg kunne tenkt meg mer belastning på rygg.

Litt rar setning, i og med at "high-bar" gir deg mer belastning på nettopp rygg. Alternativet fokuserer mer på disse musklene, uten å være like belastende.

 

Endring:

Ikke egentlig så vanskelig å tenke seg, når du ser hvordan ryggen din må være under high-bar kontra low-bar (kontra frontbøy):

mr.jpg

 

Endring: Ta forresten ikke lærdom av hodet i bunnposisjonene her. SE OPPOVER under hele løftet. 20-30 grader er fint.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Rippetoe anbefaler også tommelen på oversiden av stanga. Hendene skal stabilisere mot ryggen, ikke holde noe vekt.

 

Jeg har byttet til lowbar på grunn av ryggHELSE. Vant til å løfte highbar, og hvis du er for lite fleksibel og stanga vil fremover, kompenserer du med over-lordose i ryggen for å holde balansen. Ikke bra.

Endret av Kevlar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da skal jeg prøve lowbar. Jeg har kjørt highbar, men jeg kunne tenkt meg mer belastning på rygg.

Litt rar setning, i og med at "high bar" gir deg mer belastning på nettopp rygg. Alternativet fokuserer mer på disse musklene, uten å være like belastende.

 

Dårlig formulert. Jeg ønsker mer fokus på ryggmusklene, mindre på beina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...