Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rippetoe anbefaler også tommelen på oversiden av stanga. Hendene skal stabilisere mot ryggen, ikke holde noe vekt.

 

Jeg har byttet til lowbar på grunn av ryggHELSE. Vant til å løfte highbar, og hvis du er for lite fleksibel og stanga vil fremover, kompenserer du med over-lordose i ryggen for å holde balansen. Ikke bra.

Virker fornuftig dette. Trenger ikke nødvendigvis være fleksibiliteten som begrenser, men dersom du rett og slett ikke gjør det helt rett vil det få følger for ryggen bare du løfter tungt nok.

 

Dagens økt på crossfit mainsite. Kjørte frivendinger (en for meg nokså lik øvelse) da jeg satset aktivt på syklingen, da var det for at jeg skulle takle eksplosive rykk og spurter bedre.

Aha! Synes det virket litt rart at du klarte å smelle stanga i knærne. Husk at den første fasen av løftet (bena) ikke skal utføres eksplosivt! Du skal først sprenge av all kraft når stanga er nettopp over knærne (hofte+rykk). Kan også høres ut som om du har litt for liten vinkel mellom lår og legger i startposisjonen, men det er vanskelig å si noe ordentlig om.

Frivendinger har mye av det samme, ja. Synes fortsatt vendingene teknisk sett er langt enklere enn rykk, men. Uten tvil vil du nok klare det bedre. Vektløfting gir deg den type muskelfibre.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Dagens økt på crossfit mainsite. Kjørte frivendinger (en for meg nokså lik øvelse) da jeg satset aktivt på syklingen, da var det for at jeg skulle takle eksplosive rykk og spurter bedre.

Like so? :p

 

Hahahha, nei, tørr påstå at jeg klarer meg mye bedre enn de der ;) På løftene jeg ikke rykka for tidlig så det ut som

.

 

Re wingeer: Ja, jeg sliter med stive hofteleddsbøyere. Så vinkelen mellom lår og legger er noe feil, men jobber bevisst mot å bedre bevegeligheten.

Lenke til kommentar

http://www.dn.no/dnaktiv/article2312551.ece

Hahahaha! Elsker at de har bicepscurl, trappegåing og situps som "styrketrenings-kjerneøvelser". Innleder med "styrketrening er mer enn bare bulende muskler", har bilde av ei dame som tar knebøy med ez-bar på nakken og greier.

At de gidder å skrive sånne artikler når de åpenbart har NULL peiling, med et artikkelbilde som skriker istockphoto. Nå ble jeg nesten irritert.

 

Harvard Medical School har satt sammen et enkelt program med 8 øvelser som du også kan gjøre hjemme - uten vekter eller avanserte hjelpemidler.

 

...Sitt i en stol. Hold vekter ned på sidene med håndflatene innover.

:roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...