Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring (2003)

Ganske flott film, både visuelt og historiemessig. Hele handlingen blir filmet i en dal, og vi får se bilder av alle årstidene. Det er lite dialog i filmen, men musikken og bildene taler for seg selv.

 

Filmen foregår i en liten innsjø i bunnen av en dal. Det handler om en eldre monk, som eier et flytende tempel, og hans elev, en yngre monk. Handlingen går over flere år, men er delt inn i de fire årstidene. Men handlingen følger først og fremst den yngre monken gjennom hans oppvekst og hans versjon av "livets skole".

 

 

9/10

 

Dette er en av tidenes absolutt beste filmer. Jeg tror jeg må se filmen fjorten ganger i løpet av en uke og bruke femten timer i etterkant på å finne en eneste negativ ting i denne filmen. Sinnsykt bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A Beautiful Mind.

beautifulmind.JPG

​Vi følger et geni som jobber som kodeknekker for NSA tilbake på 50-tallet. Etterhvert som ting utvikler seg ser vi at forholdet mellom han og myndighetene blir satt på stadig nye prøvelser. Spennende, engasjerende og meget, meget "beautifult" (vakkert.)

6/10

Starship Troopers

starship-trooper.jpg

​Vi følger tre venner som hver følger like, om noe, veldige ulike retninger. Like på den måten at samtlige verver seg til militæret og ulike på den måten at de er i vidt forskjellige poster. Den unge gutten Rico, som også kan sies å være hovedpersonen eller den vi følger mest, når langt fra typ college stud som er best på laget til kommandør innenfor infantriet. Det er ingen enkel reise. Det er hardt arbeid, god krigføring og utmerket strategisk kommando som ligger bak hans suksess. Faktisk føler jeg det ganske motiverende å se på.

 

Så har vi selve hjernen, mester strategen. Selve genistreken (som også er syns og kan lese tanker). Dette er da den tenkende typen som verver seg til den elite administrasjonen innenfor militærstrukturen. Vi ser rent lite av han. Ofte spiller han kun en rolle som bardomsvenn, enn om en noe fjern en. Allikevel er han en viktig del av filmen når filmets tråder nøstes opp til slutt. Han spiller en viktig rolle, mener jeg. Mesterstrategen.

​Til slutt har vi den nydelige, og sexy Carmen. Hun er kjæresten til Rico ved starten av filmen men ender opp som en utro hore (haha, kødder). Neida, hun er litt rådvill, ikke sant. Og når hun og Rico separeres møter hun nye venner i luftvåpenet. Hun er en utmerket pilot og spiller en annen viktig rolle. Først og fremst som en motivator, men senere også som en blemme, en svulst som det ikke helt går ann å klø. Når Rico krangler, vil du skjønne hva jeg mener (hvis du ikke har sett filmen). Etterhvert står hun også for forsoning, det å kunne tilgi og det å kunne skape noe på helt egne ben. Det er et ganske vakkert skue. Ikke bare skuespilleren i seg selv, men hun er nydelig i flere andre filmer. Hun har beholdt noe av denne kattelignende sjarmen fra "Wild Things". For en nymfe og jeg hadde ikke tvilt et sekund på å pøke a. Som skuespiller gir hun noe av seg selv, og det synes jeg er viktig.

​Jeg har stort fokus på selve rollene til karakterene, men det er det som gjør filmen. Selve handlingen er dritrå men jeg sier ikke noe om den siden hvis du ikke har sett filmen enda så må du se den uten at jeg spoiler noe av det.

​Starship Troopers står igjen som noe av det bedre jeg har sett på lærretet. Vi har awesomeness, vi har dyphet og vi har alt vi trenger til en helaftens. Det er nydelig.

10/10

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Interessant å se at det er mulig å gi Starship Troopers ti av ti, og like snodig å se A Beautiful Mind få 6/10.

 

 

Pawnshop Chronicles:

 

Flere historier flettes sammen i en bitteliten fiktiv by i sørstatene i USA;

 

Et ran av en methlab, en mann på søken etter sin forsvunnede kone, og en Elvis-imitator blir alle bundet sammen i en forfriskende bra regissert film men gode innslag av humor og flotte karakterer i en film som tydeligvis er inspirert av en tegneserie.

 

Som Seven Psychopaths er denne filmen et friskt pust, og når høyt på kul-skalaen om ikke Oscar-skalaen.

 

8/10

Lenke til kommentar

Starship Troopers er jo genial. Men trur du har missforstått den ganske kraftig, Berthelsen. Den er jo tydelig ein satire over amerikansk krigsføring og patriotisme. At du finn den motiverande å sjå på, blir for meg ein smule absurd. Karakterane og situasjonane er jo tydelig overdrivne. Ta scenen når hovudpersonane skal verve seg. Den tidligare soldaten som skal skrive dei inn i militæret (som ironisk nok har mista begge beina i krig og verkar stornøgd med det), veit at han kjem til å sende desse tre i døden, men er framleis like blid og motivert. "God for you", seier han om igjen og om igjen. Enda tydligare er reklameinnslaga. Ekstrem amerikansk propaganda. Herregud, denne filmen drar jo til og med ei samanlikning mellom USA og Nazi-Tyskland. I det ein av offiserane går rundt i noko som heilt klart minnar om det tyskarane brukte på 40-talet. Dessutan, amerikansk og tysk propaganda er jo ganske likt, sett bort i frå at amerikanarane er veldig opptekne av at å verve seg er frivelig (fordi dei vil stå fram som eit kapitalistisk og fritt demokratti). Men, som den moraliserande hovudpersonen seier, "eg vil gjere noko for samfunnet".

 

Og sjå berre på plottet. Stormakta USA har funne levande skapningar utanfor jorda. Dei er ukjente og me veit lite om dei. Dei står fram som rovdyr. Kva gjer me? Angrip. Ein kan trekke mange parallellar til gulfkrigen og heile USAs aksjon i midtausten.

 

Men den er veldig morosam då. Og einig i at den har eit par lekre kvinnfolk. Verhoeven har alltid vore ein gammal gris. Om du blei tent av denne, burde du definitivt sjekke ut Basic Instinct.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Starship Troopers

​Starship Troopers står igjen som noe av det bedre jeg har sett på lærretet. Vi har awesomeness, vi har dyphet og vi har alt vi trenger til en helaftens. Det er nydelig.

10/10

 

Enig i karakteren. Første Starship Troopers er helt konge. Nr. 2 og 3 er helt ræva, men synes Starship Troopers: Invasion (animert) er bra. Føles også som en direkte oppfølger til den første så man kan droppe 2 og 3 (takk å lov) å gå rett fra den første til denne :-)

Lenke til kommentar
Oblivion 2013

For å si det med en gang: Dette var forferdelig kjedelig. Pointless eller hvertfall helt overflødig Sci-Fi.

 

Latterlig hvordan det er benyttet elementer fra alt som har vært av sci fi og mere til. Nesten hver scene var bygd på ideer fra andre filmer. Her var alt fra 2001, Alien, WOTW, Moon, Stargate, Matrix, og ikke minst Star Wars og Independence day. Ja her hadde de tilmed fått med maska fra Predators, vi var innom Waterworld og Apocalypse now. Og sikkert mer til.

 

 

Artigste scenen var når han fant stereoanlegget og bladde gjennom Lp platene.

 

 

Dette var så fullt av utbrukte klisjéer at det er grenser til parodi. Og hvis ikke (nok) en langtekkelig stiltudie av trynet til T Cruise er av interesse, er den også lite å anbefale.

 

3/10

Lenke til kommentar

Da har du ikke sett mange filmer. Bare effektene, skuespillet, premisset og lyssettingen gjør at den er over en treer. Hvis det er en treer, hvor ligger sånne straight to video releases, filmer som oppfølgeren til Dum og Dummere, Plan 9 from outer space, killer klownz from space, slugs, etc?

 

Blir for absurd å legge den på en treer hvis skalaen skal representere hele spekteret.

 

Edit: sorry for slightly off topic.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Folk er forskjellige og bedømmer filmer etter forskjellige kriterier. Det er ikke sånn at absolutt alle mennesker bedømmer filmer utifra dine kriterier og på samme måte som deg.

 

Og for alt vi vet kan det godt være at Delvis blir mer underholdt av f.eks Dumb & Dumberer, Plan 9 From Outer Space (sjefsfilm!) og Killer Clowns From Outer Space (sjefsfilm #2! enn av Oblivion, og at det har en hel del å si.

 

Jeg for min del hater Dumb & Dumberer, men blir uansett mer underholdt av den drittfilmen enn av Avatar og The Dark Knight Rises, uavhengig av om de to andre er bedre filmer. Men det betyr jævlig lite for meg, siden jeg kjeder meg mer under de to.

Endret av Cutman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

The Conjuring (2013)

 

Å herre... :p Hvor skal man egentlig begynne? Vi snakker familie som har flyttet inn i et hus der det spøker, så de må tilkalle noen eksperter til å drive ut faenskapen og så videre. Hørt det før? Ja, det har du. Sett det før? Vel... denne var litt original, det skal de ha. Da mener jeg det dessverre ikke på en bra måte. Her snakker vi en film der det tydeligvis gikk sport i å presse så mange klisjéer fra andre filmer som overhodet mulig inn i det makkverket de endte opp med. Amityville Horror er et tydelig grunnlag, men alt fra Child's Play til the Shining til Poltergeist er pakket inn her. Selv Hitchcocks The Birds har de jaggu klart å få plass til. På det verste satt jeg nesten og ventet på Jason fra Friday 13th, eller Freddy Krueger fra Elm Street-filmene. Når hun lille jenta forsvant inn i skapet (eller hvor faen hun nå dro) ville jeg ikke blitt overrasket om hun havnet i Narnia. :p Ja, det er så latterlig.

 

Men la oss bare for moro skyld si vi godtar alt dette mølet de kaller historie. Som for øvrig er basert på ekte hendelser, så klart. :p Helt i starten nekter hunden å gå inn i huset. Det er en irriterende klisjé i seg selv, men du skal ikke tilbringe mange timene med en hund før du leser nok av kroppsspråket til å se at denne hunden ikke akkurat var redd. Hva med når ett eller annen drar i foten til hun jenta, og hun blir vettskremt? Hadde du vært på den alderen, hadde du klart å sove igjen etterpå? Seriøst? Og fantes det ikke lås på noen som helst dører på 70-tallet? Om lillesøsteren eller lillebroren min gikk i søvne på soverommet mitt hadde jeg låst døren. Da burde problemet være løst en gang for alle, men tenker de jo ikke på. Og hva med de såkalte ekspertene? "Det er som regel ting som er hjemsøkte, ikke folk. Dette skapet har stått her siden dere kom? Hm... da kan det vel stå her en stund til." WTF?

 

Huff, nei, dette var ille. Har lyst til å gi den bra karakter som komedie, men det er tross alt et forsøk på skrekkfilm. Bare synd at om tyve forskjellige skrekkfilmer hver for seg er bra, betyr det ikke at å slenge alt sammen inn i samme film gjør filmen tyve ganger bedre. :p

 

Vurdering: 2/10 (tre bonuspoeng for de første tyve minuttene.) :p

 

Og bare så det er sagt:

 

To conjure betyr å påkalle, altså det stikk motsatte av det de holdt på med i denne filmen. De klarte ikke engang å få tittelen rett.

Lenke til kommentar

Da har du ikke sett mange filmer. Bare effektene, skuespillet, premisset og lyssettingen gjør at den er over en treer. Hvis det er en treer, hvor ligger sånne straight to video releases, filmer som oppfølgeren til Dum og Dummere, Plan 9 from outer space, killer klownz from space, slugs, etc?

 

Blir for absurd å legge den på en treer hvis skalaen skal representere hele spekteret.

 

Edit: sorry for slightly off topic.

 

Effekter, lyssetting og det der var helt greit. Det som trakk så fryktelig ned for meg var det manglende orginale, at den har tatt så mye fra andre. Ærlig tat: Har man ikke mer fantasi enn at man må lage trekanter i hull og ship lik de i Stargate og ID, spaceflyging sequenser nett lik som i ID og star wars, omtrent nøyaktig like landskaper, canyoner o.l de flyr opp og ned i etc. Irriterende. Masse sånt. Skuespillet var kanskje greit som sådan, men igjen går det vel an å ikke ta så mye etter alt mulig som har vært på den måten sånn. Hvorfor skal typer som T Cruise med slike hender alltid ha hull i hanskene så fingrene stikker ut? Hva er poenget eller stasen med det, har jeg aldri skjønt.

 

Dette var forutsigbar repetisjon for mye av annet, og da blir det kjedelig.

Lenke til kommentar

 

Effekter, lyssetting og det der var helt greit. Det som trakk så fryktelig ned for meg var det manglende orginale, at den har tatt så mye fra andre. Ærlig tat: Har man ikke mer fantasi enn at man må lage trekanter i hull og ship lik de i Stargate og ID, spaceflyging sequenser nett lik som i ID og star wars, omtrent nøyaktig like landskaper, canyoner o.l de flyr opp og ned i etc. Irriterende. Masse sånt. Skuespillet var kanskje greit som sådan, men igjen går det vel an å ikke ta så mye etter alt mulig som har vært på den måten sånn. Hvorfor skal typer som T Cruise med slike hender alltid ha hull i hanskene så fingrene stikker ut? Hva er poenget eller stasen med det, har jeg aldri skjønt.

 

Dette var forutsigbar repetisjon for mye av annet, og da blir det kjedelig.

Rolig folkens =p .

Neida jeg er enig i at man ikke skal kjede seg, jeg bare har vanskelig for å tro at 70% av alle filmer som noensinne har blitt laget er bedre. At den befinner seg blant de 30 dårligste prosentene noensinne.

That's all.

 

Klart, det kan jo være at man ikke bruker samme skala, men at 98% av filmer legger seg under 3. Which makes sense.

 

Strange: det sa jeg aldri heller.

 

Men legger dem ballen død =)

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Elysium

 

Ventet lenge på denne på grunn av District 9, og hva skal man si? En veldig kjedelig og åpenbart klisje historie som fungerer bare for å vise det visuelle. Ganske overbærende og naive politiske beskjeder satt i en verden som er ganske spennende i teorien. Lat skrivning gjorde karakterene og hendelsene til mekanismer for å vise verdenen, ikke for å fortelle en spennende eller dyp historie. Det er der hovedfeilen lå for min del. Hadde Blomkamp brukt mere tid på å skrive historien, så hadde filmen blitt mye bedre tror jeg. Flere hendelser i filmen ble litt vel "convenient" i forhold til timing og hvor folk/ting er på de rette stedene til rett tid for å skyve historien framover, og derfor ble verdenen mindre troverdig for meg.

 

Når det er sagt så ble jeg underholdt av filmen. Blomkamp sa selv at han skapte verdenen og scenarioet før han skrev historien, og det vises jo. Han sa også at eventuelle politiske og sosiale temaer kom som et resultat av hans scenario-ide, og ble ikke skrevet inn for å lage noe analyse av vårt samfunn. Når jeg la alt dette til side, så fulgte jeg historien, og nøt det visuelle, samt endel action som var bra. Chemrail rifla var dritkul!

 

Til hans neste film så håper jeg han innser at det å ha en kul verden er ikke nok for å få en bra film, man må skrive en god historie og gode karakterer for å få en virkelig klassiker, men Blomkamp tror jeg helt klart har talentet til å få til dette.

 

Elysium får dermed 7/10

Lenke til kommentar

Mobsters 1991

 

Platt, overfladisk og alt for pen gangsterfilm. Fine skuespillerprestasjoner av Quinn og Gambon, ok av Slater og Dempsey, ellers er det lite å hente der. Historien føles overfladisk og går frem på en uengasjerende måte. Vet ikke helt hva jeg ventet, hadde ikke store forventninger, men det var allikevel stort sett skuffende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...