Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

G.I. Joe: Rise of the Cobra

 

Ville heller vore ein lam, blind-døv-stum homofil, handikapa, sigøynersk, mørkhuda jøde med amputerte armar og aids i ræva midt i nazi-Tyskland i 1940, enn å sett eit halvt minutt av denne filmen ein gong til.

Jeg synes faktisk den var ganske bra. Du må huske på at den faktisk er basert på en tegneserie som er mye mer ekstrem enn filmen. For å si det på denne måten: I tegnefilmserien består første episdoe av gigantiske roboter, fly som fungerer helt fint som ubåter, en hemmelige base og romvesener ombord i en romstasjon. Og en snakkende papegøye. Spillefilmen er ganske jordnær, med andre ord. :p Men nettopp der er det jeg misliker mest. Som andre reboots (f.eks Star Trek) er det gått alt for mye over til Hollywood-action, og beholder fint lite av franchisen det er basert på. G.I. Joe 2 rettet noe av det med Firefly, Storm Shadow osv, men er likevel mange mil unna franchisen det er basert på. Vi får håpe G.I. Joe 3 blir bedre. ;)
Lenke til kommentar

Jeg synes faktisk den var ganske bra. Du må huske på at den faktisk er basert på en tegneserie som er mye mer ekstrem enn filmen. For å si det på denne måten: I tegnefilmserien består første episdoe av gigantiske roboter, fly som fungerer helt fint som ubåter, en hemmelige base og romvesener ombord i en romstasjon. Og en snakkende papegøye. Spillefilmen er ganske jordnær, med andre ord. :p Men nettopp der er det jeg misliker mest. Som andre reboots (f.eks Star Trek) er det gått alt for mye over til Hollywood-action, og beholder fint lite av franchisen det er basert på. G.I. Joe 2 rettet noe av det med Firefly, Storm Shadow osv, men er likevel mange mil unna franchisen det er basert på. Vi får håpe G.I. Joe 3 blir bedre. ;)

 

Du kan mase så mykje du vil om teikneserien og alt eg må huske på, me det endrer ikkje den første G.I. Joe filmen frå å vere noko av det mest tafatte, uinspirerte, klamme og heilt-innforjævlig-uinteressante makkverket hollywood har prestert på lenge ala ein reproduksjonen av 1001 klisjeér du har sett hundre gonger før. Det finnes ingen lidenskap i utføringa, filmen er laga av ein simpel grunn.

Lenke til kommentar

Gjensyn: The Cabin in The Woods (2012)

Sist gang jeg så denne var jeg trøtt og ganske umotivert til å se på film, noe som jeg tror ødela mye av opplevelsen, samt at jeg ville se hva folk mente med at det var en satire. Og denne gangen, hvor jeg faktisk er våken og mer oppmerksom, så la jeg merke til at det faktisk er en ganske bra satire. Ganske morsom og underholdene film som

 

 

liksom skal vise at man tror man vet hva som skal skje, men så er det noen som styrer det fra utsiden, også er det ikke helt som man trodde alikevel. Hvordan de doper ned menneskene slik at de skal passe klisjéene til kategorien, når du har atleten, jomfruen, tullingen, hora og den smarte. Også det hele med hyttetur osv.

 

 

Noe jeg etter omtanke synes var veldig kult. Synes jeg skal beklage for en dum og ugjennomtenkt anmeldelse sist, og dra opp karakteren min fra 6/10 til 8/10.

Lenke til kommentar

Blue Jasmine

blue-jasmine-woody-allen-tiene-trailer_ojeas.com.jpg

 

Fikk sett Woody Allen sin nyeste, Blue Jasmine i går. Synes det var en bra film, jeg likte den i grunn like mye som Midnight In Paris. Kanskje jeg vipper mest mot Blue Jasmine som største favoritten av de to, ettersom Cate Blanchett gjør den beste rollen jeg har sett henne i.

 

Av birollene så gjør Bobby Cannavale som jeg alltid har likt godt siden Den Tredje Vakten til Boardwalk Empire også en god rolle. Sammen med Andrew Dice Clay, ja Diceman gjør en brukbar rolle faktisk i denne filmen. Overraskende.

 

Peter Saarsgaard blir også brukt bra i filmen, samme med Michael Stuhlbarg og Louis CK som gjør noen gode små roller i filmen. Spesielt Stuhlbarg, og jeg må virkelig se A Serious Man etter å ha sett Blue Jasmine.

 

Jeg vil at Blanchet får Oscar-nominasjon for denne rollen.

 

4/5

Endret av Maury
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Friday the 13th (2009)

Herregud. Når skal Hollywood slutte å spytte ut alle disse ræva skrekkfilmene som er helt like? Var ikke én scene i filmen som ikke var forutsigbar. Ikke nok med det. Mye ulogikk også.

 

 

De ringer politiet og rapporterer et mord, også sender de én eneste politimann? Og han tar seg god tid, kjører sakte og uten sirene?

 

Og Jason. Når han har blitt knivstukket gjentatte ganger, fått en bjørnefelle på ryggen, en machete gjennom brystet, blitt kvalt, dratt ned til sjøen og dumpet i vannet, så skal han klare å hoppe opp av vannet, knuse plankene på brygga, komme gjennom og ta tak i jenta igjen? Utrolig realistisk.

 

 

Søppelfilm.

Endret av Banksy
Lenke til kommentar

Okey folkens... på tide å få denne tråden tilbake på rett spor igjen.

 

Basic Instinct - Paul Verhoeven (denne gongen med ekstra mykje luft, til glede for Lykketrolling)

39493.jpg

 

So I like to try to go back and develop pure visual storytelling. Because to me, it’s one of the most exciting aspects of making movies and almost a lost art at this point

-Brian De Palma

 

Den visuelle iscenesettinga regjerer i Paul Verhoevens sleazy og sensuelle neo-noir. Inspirasjonen kunne knapt vore tydeligare, herlig smaklaus og gjennomført med bittersøt ironi, stor sjølvsikkerhet og eit modernistisk auteurpreg.

 

Basic Instinct er ein stødig sjangerfilm, med tydelige grep frå klassiske noirfilmar. Lekre femme fatales, raske bilar og eit alkoholisert dophovud av ein depressiv og fortapt detektiv.

Samtidig er den ein endelaus sjangerkonvensjon, som balanserer hårfint mellom å vere kitchy og seriøs. Som ei kryssing av Body Double og L.A Confidential, men ein dæsj horror på toppen.

 

Gjennomføringa er behagelig. Fargane mjuke, klippen stabilisert og rolig, fotoet akkurat passe leikent, utan å bli overflødig.

 

Ok. Så filmen er godt gjennomført. Men så då? For kva er det eigentleg som gjer De Palma og Verhoeven til to av dei mest spennande filmskaparane i dagens amerikanske filmindustri? Jo, det må vere den ekstreme sjølvsikkerheten. De Palmas fokus på å visuelt briljere utan å vere redd for å stå fram som overflatisk narrativt. Verhoevens miks mellom ærlig trash, samfunnskritikk og velkomponert, blodig underhaldning.

 

I Basic Insticnt kryssast dei to regissørane. Verhoeven lagar sin De Palma film. Hm. Lurar på om me nokon gong får sjå De Palmas Verhoeven film?

 

Den er ein homage, klart. Men dei tydelige referansane bærer noko meir ved seg. Verhoeven kommenterer De Palmas smaklaushet, i det han kopierer heisscena frå Dressed To Kill (som igjen var ein tydelig ”rip-off” og ultrareferanse til dusjscena i Psycho).

 

Same med Hitchcock. Vertigo, heilt klart. Plotet sentrerer rundt det same konseptet Hitchcocks thriller bygga på. Besettelse. Den mystiske, blonde kvinna med det oppsette håret iført den kvite kåpa. Den besette, blindt forelska detektiven som febrilsk luskar rundt etter målet sitt.

 

1129077-1021.jpg?20130320sharon-stone-basic-instinct.jpg

 

Plottwistar og overraskande vendingar er amerikanarane glad i. Det som skillar den standardiserte hollywoodproduksjonen frå den hugsbare, supersmarte, imdb topp 250 filmen, er kor godt slutten sitter. Kor godt man hugsar det heile.

 

De Palma og Verhoeven har komme eit skritt lenger. Dei har forstått det. Det er ikkje kva vendinga fører til som betyr noko, men korleis den gjennomførast. Oppbygginga er viktig.

Basic Instinct er ein leik med publikum. Uføreseielegheitas kunst. Karakterane er stadig i forandring. Man skulle nesten tru dei var schizofrene alle saman. Høgdepunkt etter høgdepunkt byggast opp. Antiklimaks etter antiklimaks.

 

Avslutningane på De Palmas gaillo Dressed To Kill og Verhoevens noir Basic Instinct er identiske. Nei, ikkje nødvendigvis prikk like, men narrativt byggar dei på same prinsipp. Det er ikkje lenger kva som fortelles man bryr seg om, men korleis. Dette er eit teikn på at auteuren har fått makt. Han er blitt mester over sitt eige verk. Ikkje lenger ein slave som er avhengig av noko smart.

Endret av StrangeWorld
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Friday the 13th (2009)

Herregud. Når skal Hollywood slutte å spytte ut alle disse ræva skrekkfilmene som er helt like? Var ikke én scene i filmen som ikke var forutsigbar. Ikke nok med det. Mye ulogikk også.

 

 

De ringer politiet og rapporterer et mord, også sender de én eneste politimann? Og han tar seg god tid, kjører sakte og uten sirene?

 

Og Jason. Når han har blitt knivstukket gjentatte ganger, fått en bjørnefelle på ryggen, en machete gjennom brystet, blitt kvalt, dratt ned til sjøen og dumpet i vannet, så skal han klare å hoppe opp av vannet, knuse plankene på brygga, komme gjennom og ta tak i jenta igjen? Utrolig realistisk.

 

 

Søppelfilm.

Ulogisk? Vi snakker om en film der er en kjerring går berserk og dreper en hel drøss, fordi noen av dem unngikk å redde sønnen fra å drukne for mange år siden. Bortsett fra at sønnen faktisk overlevde uten at moren har fått det med seg, så han går berserk og hevner drapet på moren. Deretter tar det hele tre filmer for å få has på fyren, før han like greit står opp fra de døde og fortsetter å hevne seg, til tross for at alle som var involvert for lengst er døde. Hva er så urealistisk med det? :p Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

tumblr_mqg97mMojo1sctzu2o1_500.png

 

Police Story - Noen fine action scener, noen morsomme scener og noen heftige stunts. kjøpesenter scenen var imponerende

 

tumblr_mqhwn8Gwn91sctzu2o1_500.png

 

Police Story II - Fortsatt morsom og underholdende, men kanskje én smule litt for lang. Den siste scenen var også temmelig imponerende.

 

tumblr_mqiu2irsj81sctzu2o1_500.png

 

Police Story III - Litt mindre underholdende og kanskje en smule mindre imponerende. Men fortsatt imponerende og underholdende.

 

tumblr_mqlnz6rJOS1sctzu2o1_500.png

 

Police Story IV - Enda mindre morsom, enda mindre underholdende og enda mindre imponerende. Noen gode scener men temmelig kjedelig i sin helhet

 

tumblr_mqo2jpJM7i1sctzu2o1_500.png

 

New Police Story - En twist på Police Story filmene, denne var mye mer deprimerende enn det normale morsomme. Hadde noe fine ting, men i sin helhet var den veldig rotere og nesten litt absurd.

 

tumblr_mqpwl52VVC1sctzu2o1_500.png

 

The Five Venoms - Jeg liker mere av det brutale slossingen, dette var stikk motsatt. Veldig rent og veldig tydelig "staged". Hele greia var egentlig dritt kjedelig.

 

tumblr_mqnfdo8uLD1sctzu2o1_500.jpg

 

Memories Of Murder [Rewatch] - En flott thriller på nivået til Zodiac og Se7en. Den er mørk, den er morsom, den er ett must see.

 

tumblr_mqrokzGq5a1sctzu2o2_r1_500.jpg

 

A Woman Under the Influence - Måtte ta ett par timer søvn etter denne filmen. Den var veldig "devastating", den drepte sjelen min. Veldig god skuespill fra alle og overall brutalt realistisk.

 

tumblr_mqxgjtH5e51sctzu2o1_500.png

 

Hausu - Dette var temmelig bizarr. Var ikke helt sikker på åssen type film jeg så i begynnelsen. Føltes mere ut som en "feelgood" komedie, men endte fort opp på mere horror. Kombiner Tim og Eric med Evil Dead 2, så har du Hausu.

 

tumblr_mqxgnm2hoF1sctzu2o1_500.png

tumblr_mqxgnm2hoF1sctzu2o2_500.png

 

XXY - Veldig flott. En "down to earth" film om intersex og kjønn. Den var veldig avslappende og interessant. Anbefales.

 

tumblr_mqxgtcSE1l1sctzu2o1_500.png

b9SpG.gif

 

Ex Drummer - En overraskende godt laget og "edgy" film om det meste. Mord, sex, musikk og annet. Jeg likte den.

 

tumblr_mqxh749Epv1sctzu2o1_500.png

 

Deliver Us from Evil - En interressant film om en pedofil som hadde det morsomt med barn overalt han var. Ikke stol på katolske prester I say!

 

tumblr_mr8ilmScPT1sctzu2o1_500.png

tumblr_mr8ilmScPT1sctzu2o2_500.png

 

Mud - Jeg er ikke den største fan'en av Take Shelter, så jeg hadde litt mindre forventninger til denne. Men jeg må si at denne var veldig god indeed. McConaughey har spilt i mange gode prosjekter i det siste må jeg si. Jeg er også som regel ganske skeptisk til barne skuespillere, men de 2 guttene her spilte veldig godt. Anbefales.

 

tumblr_mramo7eRFa1sctzu2o4_500.png

tumblr_mramo7eRFa1sctzu2o1_500.png

tumblr_mramo7eRFa1sctzu2o2_500.png

tumblr_mramo7eRFa1sctzu2o3_500.png

 

Man of Tai Chi - Noen helt greie sloss scener, men filmen hadde veldig dårlig dialog, klisjé historie, dårlig skript, veldig dårlig CGI, og andre ting som ikke ga noe mening. Skurken var altfor stereotypisk, og den slosskampen jeg så mest frem til (scenen med Iko Uwais) var absolutt ingenting. Kampene var helt greie, men alt annet var temmelig dårlig.

 

tumblr_mrfw64hHFn1sctzu2o1_500.png

tumblr_mrfw64hHFn1sctzu2o2_500.png

 

Mean Creek - En grei film om barn som bare er barn. God skuespill og godt rent teknisk, men slutten føltes litt for rushed.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...